Basisschool Het Startpunt in Ede

Het team van Basisschool Het Startpunt in Ede

Current section: team
Wulplaan 9
6713 Ede

Zie hier hoe het team van Basisschool Het Startpunt is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Het Startpunt. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Het Startpunt bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Het Startpunt bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Het Startpunt zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Het Startpunt. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.4%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Het Startpunt werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (33.3%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Het Startpunt gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vakkundige Invallers en Continuïteit van Onderwijs bij Basisschool Het Startpunt

Bij Basisschool Het Startpunt begrijpen we het belang van een stabiele leeromgeving. Daarom hebben we een strategisch partnerschap met Ippon, een gespecialiseerde organisatie die zorgdraagt voor een efficiënte invulling van vacatures bij ziekte of verlof van onze leerkrachten. Ons doel is om zoveel mogelijk vaste gezichten voor de klas te hebben. We streven ernaar om invallers voor langere periodes aan een specifieke groep te koppelen. Dit bevordert de continuïteit, zorgt voor een sterke pedagogische relatie en garandeert een doorlopende leerlijn voor uw kind. Daarnaast beschikt CNS, waar wij deel van uitmaken, over een eigen deskundige invalpool. Deze interne reserve vergroot onze slagingskans aanzienlijk om tijdig de juiste gekwalificeerde leerkracht te vinden. Zo waarborgen we de hoge kwaliteit van ons onderwijs, ook in geval van onvoorziene afwezigheid.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Visie op leren op Het Startpunt

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Het Startpunt

4

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor optimale leerroutes
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdaging
Taalspecialist voor taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool Het Startpunt zetten wij ons dagelijks in om uw kind te voorzien van de best mogelijke leerervaringen. Onze speciaal opgeleide leerkrachten, zoals de rekenspecialist, taalspecialist en onze intern begeleider, bieden gerichte ondersteuning. Deze experts werken nauw samen om het onderwijs continu te verbeteren. Zij observeren klassen, adviseren collega's en implementeren innovatieve lesmethoden. Het doel is altijd om elk kind de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen, met een sterke focus op taal en rekenen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor uitdagend gedrag
Intern Begeleider voor brede ondersteuning

Toelichting van de school:

Voor sociaal-emotionele uitdagingen en gedragsvraagstukken staat onze gedragsspecialist klaar. Deze professional ondersteunt leerkrachten met observaties, praktische tips en oudergesprekken. Indien aanvullende expertise nodig is, schakelen we in overleg met u de juiste hulp in, zoals het Samenwerkingsverband, CJG of de schoolarts. Uw kind staat hierbij altijd centraal.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Zelfstandig Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor zelfinzicht
Intern Begeleider voor leerstrategieën
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor metacognitie

Toelichting van de school:

Wij stimuleren kinderen actief om na te denken over hun eigen leerproces, gedrag en werkhouding. Vanaf groep 4 betrekken we uw kind actief bij oudergesprekken om zelfreflectie te bevorderen. Onze aanpak focust op het ontwikkelen van een proactieve houding, waarbij fouten maken wordt gezien als een waardevolle leermogelijkheid. Door kinderen te leren kritisch naar hun eigen werk te kijken, versnellen en verdiepen we hun leerproces.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezond en Actief

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor bewegingsstimulering

Toelichting van de school:

Dankzij onze samenwerking met 'Praktijk voor Gezond Bewegen' verrijken we ons motorisch onderwijs. De fysiotherapeut deelt waardevolle inzichten en tips met onze leerkrachten, wat leidt tot een hoger niveau van bewegingsonderwijs. Daarnaast biedt de fysiotherapeut gespecialiseerde zorg aan kinderen die dit nodig hebben, bij voorkeur tijdens schooltijd en altijd in overleg met u. Deze integratie maakt het mogelijk om oefeningen direct op school toe te passen, wat de voortgang ten goede komt.

1

Medische Paraatheid en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-ers voor eerste hulp

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over getrainde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners) die adequaat kunnen handelen bij ongevallen. Zij volgen jaarlijks bijscholing om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden. Deze expertise zorgt voor een veilige omgeving waarin medische incidenten professioneel worden aangepakt, wat bijdraagt aan het welzijn van al onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Schaken na schooltijd op donderdag van 14:00-14:30

Individuele Kindondersteuning op Basisschool Het Startpunt

Ons Zorgbeleid en Begeleidingsaanbod Uitgelegd

Ontdek hoe Basisschool Het Startpunt zorgt voor optimale ondersteuning bij specifieke onderwijsbehoeften. Wij geloven in een persoonlijke aanpak en werken nauw samen met u als ouder. Als uw kind extra begeleiding nodig heeft die verder gaat dan de dagelijkse lesstof, starten we een gezamenlijk gesprek. Samen met u bepalen we de meest effectieve interventies. Hierbij schakelen we deskundige hulp in van professionals zoals de schoolmaatschappelijk werker, jeugdverpleegkundigen van het Centrum Jeugd en Gezin, de jeugdarts en specialisten van ons samenwerkingsverband. Onze Kwaliteitscoördinator: Een Vast Aanspreekpunt Om de zorgkwaliteit voor alle leerlingen te waarborgen, is een toegewijde kwaliteitscoördinator actief binnen onze school. Zij ondersteunt leerkrachten door mee te denken, klassenobservaties uit te voeren en individueel advies te geven. Regelmatige groepsbesprekingen met de kwaliteitscoördinator helpen ons om de groepsdynamiek te analyseren en het onderwijs continu te optimaliseren. Indien nodig, wordt de kwaliteitscoördinator betrokken bij de begeleiding van uw kind en onderhoudt zij contact met u. Samenwerking met Externe Expertise De kwaliteitscoördinator onderhoudt directe lijnen met externe specialisten. Wanneer externe expertise nodig is voor uw kind, zorgen wij voor een nauwe afstemming met u. We organiseren regelmatig ondersteuningsteams met externe specialisten, waarbij uw aanwezigheid essentieel is. Uw inbreng als ouder is immers cruciaal voor het succes van de begeleiding. Ouder- en Jeugdsteunpunt: Uw Vraagbaak voor Passend Onderwijs Per 1 januari 2025 is het Ouder- en Jeugdsteunpunt van ons samenwerkingsverband actief. Dit punt biedt ondersteuning aan ouders met vragen over passend onderwijs. U kunt hier terecht voor advies over onderwijsbehoeften en ondersteuning. Meer informatie vindt u op de website van het Samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei of neem contact op via ojs@swvrgv.nl of 0318-274760. Het Ontwikkelingsperspectief: Uw Kind Centraal Voor leerlingen die intensieve individuele begeleiding ontvangen, stellen we een ontwikkelingsperspectief op. Dit plan bevat de onderwijsdoelen en de benodigde ondersteuning. Belangrijk is dat de stem van uw kind hierin wordt meegenomen. Het plan wordt pas definitief na overleg met u en uw kind. Uw instemming met het handelingsdeel is vereist, wat we het 'hoorrecht' noemen. Dit waarborgt dat het plan volledig aansluit bij de behoeften en mogelijkheden van uw kind. Grenzen van Ondersteuning binnen Onze School Elke school kent grenzen aan de geboden ondersteuning. Op Basisschool Het Startpunt hanteren we deze ook, waarbij de directie altijd betrokken is bij beslissingen. Factoren zoals groepsgrootte, de complexiteit van de zorgvraag in de klas en de algemene draagkracht van de school spelen hierbij een rol. Protocollen voor Veiligheid en Welzijn Bij dreigende onveiligheid voor leerlingen, leerkrachten of de schoolomgeving, volgen we ons protocol schorsing en verwijdering. Dit kan leiden tot tijdelijke of permanente verwijdering van een leerling. Ook wanneer het welbevinden van een leerling niet verbetert ondanks intensieve ondersteuning, of wanneer er nauwelijks ontwikkeling plaatsvindt, kunnen dit redenen zijn voor een heroverweging van de plaatsing. Wat Betekent Zorgplicht voor Ons? Zorgplicht start zodra u uw kind schriftelijk aanmeldt bij Basisschool Het Startpunt. Wij garanderen een passende onderwijsplek. Als wij deze niet direct kunnen bieden, zoeken we actief naar een alternatieve school die wel de benodigde ondersteuning kan verlenen. De zorgplicht blijft van kracht tot uw kind is uitgeschreven. Bij een overstap naar een andere school, waarbij de andere school een onderzoek doet naar de geschiktheid, geldt een gedeelde zorgplicht. Meer informatie over het stappenplan voor passende ondersteuning vindt u op de website van ons samenwerkingsverband. Uitzonderingen op Zorgplicht De zorgplicht vervalt wanneer er geen plaats is op school, ouders de schoolidentiteit niet onderschrijven, of het kind jonger is dan drie jaar. Bij jonge kinderen wordt de benodigde ondersteuning onderzocht, waarvoor ouderlijke toestemming nodig is voor het inschakelen van externe deskundigen. Onze Toekomstvisie: Uitbreiding van Ondersteuningsaanbod Basisschool Het Startpunt omarmt inclusief onderwijs. We zijn continu bezig met het verrijken en verstevigen van ons aanbod voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zowel binnen als buiten de klas. Daarnaast verdiepen we ons in autonomie-ondersteunend lesgeven. Dit helpt kinderen om zelfredzamer te worden en meer vertrouwen te krijgen in hun eigen capaciteiten. We streven ernaar om elk kind de best mogelijke onderwijsontwikkeling te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitgang en Ontwikkeling

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen in ons schoolplan voor verbetering?

Op Basisschool Het Startpunt zetten we ons continu in voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we ons gericht op diverse verbeterpunten die de leerervaring verrijken. We integreren het IEP-programma, met speciale aandacht voor 'Hart & Handen', om niet alleen academische resultaten, maar ook het zelfbeeld van kinderen te versterken. Jaarlijks in januari evalueren we dit proces. Daarnaast hebben we twee gedragsspecialisten aangesteld: juf Paula voor de onderbouw en meester Bas voor de midden- en bovenbouw. Dit biedt een laagdrempelig aanspreekpunt voor specifieke ondersteuning. Verder is er een brugfunctionaris die de communicatie tussen ouders, leerlingen en school faciliteert, en helpt bij het aanvragen van ondersteuning en subsidies. Dit schooljaar hebben we ook Staal2 geïmplementeerd in de groepen 4 t/m 7, en later ook in groep 3. Volgend jaar breiden we dit uit naar groep 8. Deze methode met vaste ezelsbruggetjes voor spellingcategorieën zien we nu al terug in de betrokkenheid en het begrip van de kinderen. Automatiseren staat wekelijks op het rooster, met specifieke doelen per groep en ondersteund door nieuw materiaal zoals Rekensprint. Dit materiaal wordt volgend schooljaar volledig geïntegreerd. Bovendien werken leerkrachten in leerteams, waarbij tweewekelijks overleg en onderzoek centraal staan voor gezamenlijke professionele groei. We hebben schoolbreed duidelijke regels en routines afgesproken om een rustige en veilige leeromgeving te waarborgen. Voor het komende schooljaar 2025-2026 zetten we deze lijn voort en introduceren we nieuwe doelen, zoals het streven naar een 'Hoog Presterende School' (HPS) om kansengelijkheid te maximaliseren en alle leerlingen te laten profiteren van ons onderwijs, ongeacht hun achtergrond. We reflecteren dagelijks op ons onderwijs en passen dit aan waar nodig. Extra ondersteuning en uitleg worden structureel ingeroosterd, en we zetten activerende werkvormen in om de betrokkenheid te verhogen. De principes van Rosenshine worden toegepast om effectieve lessen te garanderen. We streven ernaar dat 80% van de leerlingen het niveau van de jaargroep behaalt, met hoge, realistische verwachtingen voor elke leerling om hun potentieel te ontwikkelen. Veiligheid en rust door nageleefde routines en regels zijn essentieel. Leerlingen en ouders hebben inspraak via het 'hoorrecht' bij het opstellen van plannen. Leren in teams versterkt onze gezamenlijke verantwoordelijkheid en evidence-informed besluitvorming.

Hoe realiseert Basisschool Het Startpunt haar onderwijsdoelen?

Ons onderwijsbeleid is geworteld in een strategische visie die we vierjaarlijks vastleggen in een schoolplan, afgestemd op de ambities van CNS Ede en specifiek gericht op onze school. Jaarlijks stellen we concrete doelen vast die we gezamenlijk nastreven voor optimale leerresultaten. Deze doelen, inclusief specifieke indicatoren, zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons jaarplan. Om onze ambities als 'Hoog Presterende School' (HPS) te verwezenlijken, werken we aan vijf kernpijlers die, gebaseerd op onderzoek van André de Waal, leiden tot een efficiënte organisatie: hoge managementkwaliteit, uitstekende medewerkerskwaliteit, langetermijngerichtheid, een open en actiegerichte cultuur, en continue verbetering en vernieuwing. De implementatie van onze plannen volgt een strikte kwaliteitscyclus, gebaseerd op het PDCA-model van Deming. Deze cyclus omvat vier fasen: 'Plan' (doelen stellen en meten), 'Do' (uitvoeren, leren en experimenteren), 'Check' (evalueren en bijsturen) en 'Act' (resultaten borgen en vervolg afspreken). Deze cyclus passen we twee keer per schooljaar toe op leerling-, groeps- en schoolniveau om voortdurende kwaliteitsverbetering te garanderen.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Ede

Toelichting van de school

Bij Basisschool Het Startpunt geloven we dat vertrouwen de fundering is voor ontwikkeling. We creëren een veilige en voorspelbare omgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontplooien, met aandacht voor sociale veiligheid en een positief schoolklimaat, geïnspireerd door de Kanjertraining. Onze leerkrachten bieden een gestructureerde leeromgeving waarin kinderen actief betrokken worden bij het maken van duidelijke regels en afspraken. Dit bevordert zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid, essentieel voor een gezonde groei. We stimuleren taalontwikkeling door middel van interactie, veel praten en voorlezen. Kinderen leren de symbolische waarde van taal, wat cruciaal is voor geletterdheid. Dit integreren we in onze thematische aanpak, waarbij alle zintuigen worden aangesproken en kinderen de wereld spelenderwijs ontdekken. De thematische lessen worden ondersteund door thematisch ingerichte hoeken, die verbonden zijn en een rijke leeromgeving vormen met authentiek materiaal. Kinderen worden actief betrokken bij de inrichting, wat de betrokkenheid en het leerplezier vergroot. Onze kleuterlokalen zijn ontworpen met veel bewegingsruimte, met name in het midden van de kring. Dit moedigt actief spel aan, wat essentieel is voor de motorische en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen. Digitale vaardigheden worden spelenderwijs geïntroduceerd, zelfs voor de jongsten. Met tools zoals Beebots leren kinderen de beginselen van coderen. Via de Basicly-methode en het gebruik van iPads en Chromebooks maken ze kennis met leerspelletjes en creëren ze zelfs stop-motion films, vaak met hulp van oudere leerlingen. We onderhouden een nauwe samenwerking met peuterspeelzaal 't Onderdeurtje. Door gezamenlijke overleggen en observaties zorgen we voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar onze basisschool, wat de continuïteit in de ontwikkeling van uw kind waarborgt.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Het Startpunt specifieke programma's voor jonge kinderen?

Absoluut! Basisschool Het Startpunt biedt uitgebreide programma's voor jonge kinderen, waaronder een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een nauwe aansluiting met peuteropvangfaciliteiten.

Absoluut! Basisschool Het Startpunt biedt uitgebreide programma's voor jonge kinderen, waaronder een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een nauwe aansluiting met peuteropvangfaciliteiten.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Het Startpunt samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool Het Startpunt nauw samen met peuterspeelzaal 't Onderdeurtje. Deze samenwerking garandeert een soepele overgang en een consistente leerlijn.

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool Het Startpunt nauw samen met peuterspeelzaal 't Onderdeurtje. Deze samenwerking garandeert een soepele overgang en een consistente leerlijn.

't Onderdeurtje Peuterspeelzaal: Een Vloeiende Doorgaande Leerlijn
Team | Basisschool Het Startpunt in Ede | [2025] Schoolregister