Basisschool Het Startpunt
Wulplaan 9
6713 BT Ede

Schoolweging

Schoolweging
35.26
Spreiding
5.39

De schoolweging van Het Startpunt is 35,26 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score ligt ook hoger dan het vergelijkbaar groepsgemiddelde (93,0%), wat de basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, significant boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34,3%. Dit overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 47,6% en toont aan dat de school succesvol differentieert voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op middelbare schoolniveaus: 27,8% vmbo-k en 27,8% havo-advies. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (5,6% vs. 18,6% landelijk). Praktijkonderwijs (2,5%) valt binnen de regionale bandbreedte. De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – sluit aan bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet StartpuntGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken handelings- en opbrengstgericht. De resultaten worden tweemaal per jaar in het teambreed besproken en geanalyseerd. Daarna wordt indien nodig het onderwijsaanbod en/of onderwijstijd bijgesteld. De reguliere groepstoetsen worden na elk blok geëvalueerd en geanalyseerd. Aan het einde van ieder blok (voor een vakantie) worden plannen geëvalueerd en opgesteld voor de periode die volgt om ervoor te zorgen de de resultaten verbeteren. We kijken kritisch welke kinderen hulp nodig hebben en proberen dat zoveel mogelijk in de klas te geven. Indien uw kind meer hulp nodig heeft dan kijken we hoe we dat het beste kunnen geven en kan het zijn dat een onderwijsassistent met uw kind (groepje kinderen) buiten de klas werkt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 66,7% op advies en slechts 14,3% onder advies presteert de school beter dan landelijk (62,9% op advies, 11,8% onder). De focus op maatwerk in de ondersteuningsplannen lijkt effectief. Het percentage boven advisering (19,0%) benadert het landelijk gemiddelde (25,3%), wat wijst op realistische inschattingen.

Sociale ontwikkeling

De visie van het Startpunt is dat wij de basis meegeven in de sociale omgang. Wij vinden het daarom heel belangrijk om te werken vanuit structuur, rust en veiligheid. Op deze manier komt uw kind tot leren. Het is belangrijk dat uw kind weet het dat fouten mag maken en daarvan mag leren. Fouten maken hoort erbij! De Kanjertraining gaat uit van vertrouwen. Zonder vertrouwen kun je niks opbouwen. Wij vinden het belangrijk om daaraan te werken. Iedere dag doen we Kanjerspelletjes waarbij vertrouwen de onderlegger is. Zonder vertrouwen is er geen veiligheid en zonder veiligheid komt uw kind niet tot leren. Met behulp van de petten leren we kinderen na te denken over zichzelf. Over hun aandeel in de groep en als individu. Door uw kind al zo jong te leren nadenken over z'n eigen gedrag willen we bereiken dat uw kind kiest voor het goede gedrag. Het gedrag waar anderen ook blij van worden. Het gedrag waar vertrouwen aan ten grondslag ligt. LEES MINDER

vertrouwen

rust en veiligheid

wederzijds respect

Wat is de werkwijze van Basisschool Het Startpunt voor sociale ontwikkeling?

In het lesprogramma van Basisschool Het Startpunt zijn de kanjerlessen geïntegreerd. Daarnaast worden dagelijks Kanjerspelletjes gedaan om het vertrouwen in de groep en het individu te vergroten. De leerkrachten spreken dezelfde Kanjertaal, wat structuur en veiligheid biedt aan de kinderen. Jaarlijks worden de vragenlijsten van Kanvas afgenomen over het welzijn van het kind, de omgang met anderen en de veiligheid op school. Vanaf groep 3 wordt met de kinderen gesproken aan de hand van deze lijsten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Startpunt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Het Startpunt gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Startpunt?

Basisschool Het Startpunt maakt gebruik van Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.