Prins Willem - Alexanderschool
Achterstraat 27
4054 MS Echteld

Schoolweging

Schoolweging
32.36
Spreiding
5.49

De schoolweging van Prins Willem Alexanderschool Echteld is 32,36 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning en het zorgvuldige taal- en rekenonderwijs. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 94,8%, wat deze school tot een positieve uitschieter maakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit is een opvallend sterk resultaat, vooral gezien het landelijk gemiddelde van 53,4%. De school slaagt erin om leerlingen tot hogere prestaties te stimuleren, mogelijk door adaptief onderwijs en intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies is sterk gericht op theoretische leerwegen: 54,55% havo en 9,09% havo/vwo-advies. Vergelijkende scholen adviseren gemiddeld 16,07% havo en 10,93% havo/vwo. Tegelijkertijd valt op dat 9,09% van de adviezen richting vmbo-(g)t gaat, wat iets lager is dan het regionale gemiddelde van 16,45%. De focus op maatwerk (meervoudige adviezen) en doorlopende ontwikkelingslijnen komt duidelijk naar voren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Willem Alexanderschool EchteldGemeente AmsterdamNederland
LIB174.8175.23176.91

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van kinderen Het dagelijks werk van de kinderen wordt door de leerkracht gedurende de dag gevolgd en bekeken, hierdoor wordt er direct feedback gegeven. De opdrachten worden veelal op de Chromebooks of in schriften gemaakt. Deze kunt u inzien na schooltijd, tijdens de inloopavond en/of de ontwikkelgesprekken. In de loop van de basisschoolperiode krijgen leerlingen te maken met methode gebonden- en methodeonafhankelijke (Cito-Leerling in Beeld) toetsen. Methode gebonden toetsen zijn toetsen die aan het einde van bijvoorbeeld een reken- of taalblok van onze lesmethode worden afgenomen. De leerkracht kan dan direct op de resultaten inspelen. De toetsresultaten zijn in het ouderportaal in te zien voor alle ouders. Daarnaast worden vanaf groep 3 op vaste tijdstippen toetsen van het Leerling Volgsysteem 'Leerling in Beeld' van Cito afgenomen. De uitslagen van deze toetsen, geven ons objectieve gegevens over de leerprestaties van uw kind. De uitslagen van een aantal van deze toetsen komen op het rapport te staan en zijn ook inzichtelijk in het Ouderportal. Zodoende kunt u als ouder, en wij als leerkrachten, de gegevens over een langere termijn volgen. Naast deze cognitieve kennis resultaten, volgen wij de leerlingen ook middels het observatiesysteem Kindbegrip. Hiermee volgen wij de sociaal-emotionele ontwikkeling. We kunnen op die manier inspelen op de behoeften van de leerlingen. De kinderen in groep 1-2 wordt ook gevolgd via het observatiesysteem KIJK! Met dit systeem volgen wij de zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij vinden het erg belangrijk om de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet te volgen. De leerlingen doen dit ook zelf door bijvoorbeeld in Snappet (online programma waarmee rekenen en taal wordt gemaakt) hun eigen groei te monitoren. En gedurende het schooljaar wordt ongeveer om de vier weken een kindgesprek gevoerd met leerlingen van groep 5 t/m 8. Samen met de leerkracht bekijkt de leerling de groei die hij of zij doormaakt. En worden individuele doelen door de leerlingen gesteld om de groei voort te zetten of te vergroten. Het team volgt niet alleen de leerlingen van zijn of haar groep, maar alle kinderen, dit doen wij door in vergaderingen leerlingen en resultaten te bespreken. Op deze manier zijn wij gezamenlijk verantwoordelijk voor alle leerlingen van de school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

69,23% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat boven het landelijk gemiddelde (62,93%) ligt. Het percentage onderadvisering is slechts 7,69% (vs. 11,81% landelijk). De combinatie van nauwgezet leerlingvolging en een transparant adviestraject (inclusief doorstroomtoets) lijkt hierbij cruciaal. De school hanteert een proactieve benadering om leerlingen op of boven hun verwachte niveau te laten presteren.

Sociale ontwikkeling

Wij creëren een veilige school- en leeromgeving waar iedereen er toe doet en uniek kan, mag en durft te zijn. "Niet alleen het weer, maar ook de sfeer bepaalt het klimaat" In onze school vinden we het heel belangrijk dat kinderen op een respectvolle manier met elkaar omgaan. Alle activiteiten proberen we zo veel mogelijk voor alle kinderen geschikt te maken. Samenwerking waar mogelijk en waar gewenst wordt aangemoedigd. Deze samenwerking is in de lessen terug te zien door de vele coöperatieve werkvormen. LEES MINDER

Kwaliteit

Betrokkenheid

Samen(werken)

Wat is de werkwijze van de Prins Willem - Alexanderschool voor sociale ontwikkeling?

De Prins Willem - Alexanderschool hanteert kernwaarden zoals kwaliteit, betrokkenheid en samenwerking voor de sociale ontwikkeling van de leerlingen. Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van samenwerkingsvormen en technieken van Teach like a Champion om respectvol gedrag en een sterke klascultuur te bevorderen. De school gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren, burgerschap en mediawijsheid. De leerlingen worden gemonitord met observatiesystemen Kijk! (groep 1/2) en Kindbegrip (groep 1 t/m 8) en tevredenheidsonderzoeken. Indien nodig worden acties ondernomen op basis van de resultaten.

Welke registratievormen gebruikt de Prins Willem - Alexanderschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Prins Willem - Alexanderschool gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, jaarlijks tevredenheidsonderzoek bij leerlingen, Kindbegrip en Stoeltjesdans.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prins Willem - Alexanderschool?

De Prins Willem - Alexanderschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.