School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst in Echt

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst in Echt

Current section: team
Kerkveldsweg Oost 7
6101 Echt

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.4%)
Man (31.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.4%)
Man (15.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (26.3%)
35-45 jaar (31.6%)
45-55 jaar (36.8%)
55-65 jaar (5.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (25.2%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.4%)
Direct ondersteunend personeel (21.1%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Flexibele Invulling van Personeel voor Ononderbroken Onderwijs

Bij Speciaal Basisonderwijs De Horst zorgen we voor een naadloze voortzetting van het leerproces, zelfs bij afwezigheid van personeel. We hebben een robuust intern systeem om invallers en vervangingen snel en efficiënt te regelen. Dit betekent dat uw kind kan rekenen op een stabiele leeromgeving en dat de onderwijscontinuïteit gewaarborgd blijft. Onze betrokken teamleden staan klaar om elkaar te ondersteunen en de continuïteit van de lessen te verzekeren. Onze interne flexibiliteit garandeert dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient, zonder verstoring van het dagelijkse schoolritme.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ondersteuning aan alle leerlingen wordt door de leerkrachten / teamleden van de Horst op de volgende manieren geboden:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning: Ons Team van Specialisten op SBO De Horst

5

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Logopedist
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Op SBO De Horst bieden we gerichte ondersteuning voor taal en rekenen, essentieel voor de academische groei van elk kind. Onze toegewijde leerkrachten faciliteren deze ontwikkeling primair binnen de klas. Voor gespecialiseerde hulp kunnen zij rekenen op de expertise van onze interne specialisten. Een logopedist is direct verbonden aan ons team en werkt zowel in de groepen als met kleinere leerlingengroepjes. Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) ontvangen aanvullende ondersteuning via ambulante begeleiding, conform de arrangementen vanuit cluster 2. Onze rekenspecialist, intern begeleider en leerkrachten analyseren gezamenlijk de vorderingen van leerlingen. Op basis hiervan worden niveaugroepen samengesteld en wordt groepsoverstijgend rekenonderwijs aangeboden, afgestemd op individuele leerbehoeften.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Ergotherapeut
Psycholoog

Toelichting van de school:

Wij hechten groot belang aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze leerkrachten bieden dagelijks begeleiding en ondersteuning binnen de klas. Wanneer extra hulp nodig is, wordt dit besproken binnen het Zorgteam of tijdens leerlingbesprekingen. Dit team coördineert verdere stappen en acties. Ouders worden hierover geïnformeerd en betrokken, met name bij het aanvragen van toestemming voor onderzoeken zoals psychologische evaluaties of de inzet van externe expertise.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gerichte Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Psycholoog

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten bieden proactieve ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak in de klas. Indien nodig, worden onze gespecialiseerde collega's ingeschakeld voor aanvullende begeleiding. Situaties die intensievere aanpak vereisen, worden besproken in het Zorgteam, dat vervolgens gerichte acties uitzet. Wij houden ouders nauw betrokken bij dit proces, inclusief het verkrijgen van toestemming voor eventuele psychologische onderzoeken of externe hulp. Daarnaast werken we nauw samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) voor preventieve ondersteuning bij opgroei- en opvoedingsvragen. Een vaste CJG-contactpersoon is regelmatig op onze school aanwezig om ons team en onze leerlingen te ondersteunen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Voor de bevordering van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen werken we samen met gespecialiseerde externe partners. Ergotherapie en fysiotherapie worden ingezet voor individuele begeleiding en trainingen in kleine groepjes, direct op school tijdens schooluren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische vragen en advies over persoonlijke verzorging onderhouden wij nauwe banden met de school- en jeugdarts van de GGD. Zij bieden ons deskundige ondersteuning om het welzijn van onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Het speellokaal is een multipurpose-ruimte. Dit lokaal is ook ingericht als gymzaal voor de leerlingen van de eerste twee groepen. De groepen Kolibrie, Leeuwerik, Papegaai, Pelikaan, Zeearend en Buizerd gymmen in een externe gymzaal.

Ontdek de Ondersteuning op Speciaal Basisonderwijs De Horst

Ons Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning op Maat

Op Speciaal Basisonderwijs De Horst streven we naar onderwijs dat opbrengstgericht, doelmatig en vooral passend is voor elke leerling. We zetten ons continu in om onze professionaliteit te verhogen en cyclisch te werken binnen het kader van passend onderwijs. Dit betekent dat we ons team voortdurend ontwikkelen. Onze belangrijkste ontwikkeldoelen zijn gericht op een zorgvuldige plaatsing van nieuwe leerlingen. We kijken kritisch of de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een kind aansluiten bij wat De Horst kan bieden. Hierbij is het essentieel dat we voldoende ondersteuning kunnen garanderen en dat er een passende plek is binnen onze groepen. Daarnaast verdiepen we onze kennis en vaardigheden specifiek voor de ondersteuning van NT2-leerlingen, oftewel leerlingen die het Nederlands als tweede taal leren. Ook verbreden we ons onderwijsaanbod voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege zeer moeilijk lerende (ZML) capaciteiten, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Doelen

Wat zijn de belangrijkste doelen in het schoolplan van De Horst?

Het Schoolplan 2019-2023, beschikbaar op de website van SBO De Horst, vormt de basis voor onze onderwijsambities. Dit plan wordt verder uitgewerkt in een meerjarenplan, met een sterke focus op onderzoekend en ontwerpend leren (O&O leren) voor zowel leerlingen als leerkrachten. Onze kerngebieden omvatten: A. Het bevorderen van een onderzoekende en ontwerpende houding bij leerlingen. B. Het ontwikkelen van de school tot een onderzoekende organisatie. C. Het implementeren van verrijkend cultuuronderwijs. D. Het vergroten van ICT-geletterdheid bij leerlingen. E. Het optimaliseren van ICT-gebruik door leerkrachten. F. Het stimuleren van een positief schoolklimaat. G. Het continu verbeteren van onze zorgstructuur. H. Het versterken van de samenwerking met zorgpartners, ouders en andere onderwijspartners. Het Ontwikkelingsperspectief (OPP) is ons leidende instrument voor doelgerichte ondersteuning en handelingsgericht werken. Bij aanmelding stellen we een Start OPP op, gebaseerd op beschikbare informatie. Hierin analyseren we compenserende en belemmerende factoren en onderwijsbehoeften om een ontwikkelingsprognose te maken. We stellen leerroutes op per vakgebied, met specifieke tussendoelen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Deze routes zijn afgestemd op de drie meest voorkomende uitstroombestemmingen: - Leerroute KBL (naar VMBO KBL-GL/TL) - Leerroute BBL (standaard, naar VMBO BBL) - Leerroute PRO (naar Praktijkonderwijs) Periodiek evalueren we de voortgang van de leerling ten opzichte van het OPP en de leerroutes. We passen het onderwijs- en leerstofaanbod aan waar nodig en bespreken deze ontwikkelingen, inclusief eventuele bijstellingen, tweemaal per jaar (februari en juni) met ouders en leerlingen. Zo benutten we de mogelijkheden van elke leerling optimaal. BURGERSCHAP: Onze Kernwaarden Speciaal Basisonderwijs De Horst streeft naar een veilige en inclusieve leeromgeving, geworteld in de kernwaarden: Eigen, Verbonden, Duurzaam. We creëren een plek waar ieder kind zichzelf kan zijn, waar positief denken en respect centraal staan, en waar we kinderen begeleiden naar een zelfstandige en kansrijke toekomst als burger. Dit sluit aan bij de definities van burgerschapsonderwijs van de Onderwijsraad en de Inspectie van het onderwijs. Onze kernwaarden vertalen zich in concreet gedrag: - EIGEN: Een veilige omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn. - VERBONDE N: Waardering voor verschillen, samenwerking en verbinding met de omgeving en de praktijk. Leerlingen leren inclusief te zijn en om te gaan met diversiteit. - DUURZAAM: Een voorbeeldfunctie in levenslang leren, hergebruik en een onderzoekende houding. Leerlingen worden zich bewust van hun verantwoordelijkheid voor materialen en het milieu. Burgerschap is geen losstaand vak, maar geïntegreerd in onze dagelijkse praktijk en de manier waarop we lesgeven. We monitoren dit via de tevredenheidsmeting van de EigenwijzR veiligheidsmonitor, ingevuld door de bovenbouwgroepen. De Horst investeert in professionalisering van leerkrachten op het gebied van burgerschapsonderwijs en gebruikt methoden die hier aandacht aan besteden.

Hoe waarborgt SBO De Horst de kwaliteit van het onderwijs?

De Onderwijsinspectie is verantwoordelijk voor het toezicht op de onderwijskwaliteit. Meer gedetailleerde informatie hierover kunt u vinden op de website van Kindante, onder het kopje 'Onderwijsinspectie'.

Optimale Start: Ons Jonge Kind Programma op SBO De Horst

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs (SBO) De Horst in Echt excelleert in het bieden van een gestructureerde en ondersteunende omgeving voor jonge kinderen. Vanaf de onderbouw, met name in de groep Goudvink, garanderen wij de aanwezigheid van jeugdhulpverleners van PSW. Deze deskundige begeleiding in de klas legt een cruciale basis voor het verdere schooltraject van elk kind. Het stelt ons in staat om vroegtijdig de unieke kansen en mogelijke uitdagingen van elk kind binnen onze specifieke onderwijssetting te identificeren en te ondersteunen. Onze visie is om kinderen zoveel mogelijk zelfredzaam te maken binnen het speciaal basisonderwijs. Daarom zetten we individuele begeleiding buiten de onderbouw slechts in zeer uitzonderlijke gevallen in. Dit doen we omdat we geloven in de eigen kracht van de kinderen en de school, of omdat we concluderen dat deze onderwijsvorm mogelijk niet optimaal aansluit. Sinds 1 januari 2020 is de ondersteuning in groep Goudvink gestandaardiseerd. Onderwijs en jeugdhulpverlening werken hierbij nauw samen om de didactische en sociaal-emotionele behoeften van de kinderen te analyseren. Dit kan leiden tot een succesvolle terugkeer naar het regulier basisonderwijs of, indien nodig, een doorverwijzing naar het speciaal onderwijs (SO). De integratie van jeugdhulpverlening en onderwijs in de onderbouw van SBO De Horst biedt op lange termijn voordelen, waaronder potentiële kostenbesparingen. Door vroege interventie kunnen problemen sneller worden aangepakt, wat zorgt voor een stabielere en voorspelbaardere leeromgeving. Dit geïntegreerde model zorgt voor rust en continuïteit, doordat er duidelijke roosters zijn en slechts één vaste jeugdhulpverlener per dag in de klas aanwezig is. Dit voorkomt de onrust die kan ontstaan door wisselende hulpverleners. Bovendien fungeert de school-gebaseerde jeugdhulpverlener als een waardevolle consultatieve bron voor collega's met vragen over leerlingen in andere groepen. Afhankelijk van de beschikbare uren, kan observatie van leerlingen plaatsvinden. Bij beperkte uren wordt tijdelijke individuele begeleiding ingezet in samenwerking met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), hoewel dit bij SBO De Horst een uitzondering blijft. De kernafspraak met PSW is dat zij deze ondersteuning binnen de reeds toegekende uren realiseren, wat de efficiëntie en samenwerking ten goede komt. **Afspraken voor Optimale Samenwerking:** Er wordt gestreefd naar één vaste zorgaanbieder, te weten PSW, tenzij ouders dwingende redenen hebben voor een andere keuze. De ondersteuning richt zich primair op de groep, met gezamenlijke doelen voor onderwijs en jeugdhulp. Individuele leerdoelen worden indien mogelijk gebundeld. Zorgmedewerkers registreren de voortgang en gespreksverslagen in het leerlingvolgsysteem van De Horst, naast de groepsleerkrachten, voor een compleet beeld. Individuele begeleiding vanuit jeugdhulpverlening in andere groepen is beperkt tot observatie binnen de afgesproken uren. Dit gebeurt enkel op aanvraag en indien de planning dit toelaat.

Veelgestelde vragen

Biedt SBO De Horst extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, SBO De Horst biedt gespecialiseerde ondersteuning voor jonge kinderen, met name in de groep Goudvink, door de inzet van jeugdhulpverleners van PSW. Dit programma is ontworpen om een sterke basis te leggen voor hun verdere educatieve ontwikkeling.

Ja, SBO De Horst biedt gespecialiseerde ondersteuning voor jonge kinderen, met name in de groep Goudvink, door de inzet van jeugdhulpverleners van PSW. Dit programma is ontworpen om een sterke basis te leggen voor hun verdere educatieve ontwikkeling.

Ondersteuning School en Kinderopvang (OSK) door PSW

Met welke partners werkt SBO De Horst samen voor het jonge kind programma?

Voor het programma gericht op het jonge kind werkt SBO De Horst primair samen met PSW (Pedagogische Samenwerkingsvormen). Deze samenwerking is essentieel voor de geïntegreerde aanpak van onderwijs en jeugdhulp.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst in Echt | [2025] Schoolregister