
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
SBO De Horst richt zich sterk op doorstroom naar beroepsgerichte niveaus: 80% van de adviezen bestaat uit praktijkonderwijs (15%) en vmbo-b (65%). Dit contrasteert met vergelijkbare SBO-scholen waar 40.6% praktijkonderwijsadvies wordt gegeven. De 20% vmbo-k advies is wel hoger dan het landelijk gemiddelde voor speciaal onderwijs (6.5%), wat duidt op maatwerk voor cognitief sterkere leerlingen binnen het SBO-kader.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Horst Echt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Binnen De Horst vormt het ontwikkelingsperspectief (OPP) het leidend instrument voor handelings- en opbrengstgericht werken. Het OPP is een instrument voor de leerling, om hem/haar doelgericht te ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling. Bij plaatsing van de leerling op De Horst, formuleert De Horst een Start OPP. In dit Start OPP wordt de leerling- schoolinformatie die beschikbaar is, op basis van compenserende en belemmerende factoren en onderwijsbehoeften verwerkt tot een ontwikkelingsprognose. Tevens wordt de leerling gekoppeld aan een leerroute per vakgebied en wordt een te verwachten uitstroombestemming vastgesteld. Afgeleid van de doelen van de leerroutes en de einddoelen voor een bepaalde uitstroombestemming, staan in het OPP halfjaarlijks de tussendoelen voor de leergebieden technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Daarmee neemt De Horst de verantwoordelijkheid om met afgestemde begeleiding en onderwijs de mogelijkheden van de leerling zo optimaal mogelijk te benutten. De Horst heeft voor de 3 meest voorkomende uitstroombestemmingen, leerroutes vastgesteld : Leerroute KBL | uitstroombestemming VMBO KBL - GL/TL Leerroute BBL (standaard) | uitstroombestemming VMBO BBL Leerroute PRO | uitstroombestemming Praktijkonderwijs Leerroute BBL (VMBO basisberoepsgerichte leerweg) is voor De Horst het meest voorkomende uitstroomperspectief. Op het moment dat een leerling geplaatst wordt en er is nog onvoldoende toetsinformatie beschikbaar om de leerroute zuiver te kunnen bepalen, wordt de leerling standaard in leerroute BBL geplaatst. Wanneer er voor een bepaald vakgebied, minimaal vier meetmomenten beschikbaar zijn, kan nauwkeuriger bepaald worden aan welke leerroute een leerling voor het betreffende vakgebied gekoppeld kan worden. De Horst volgt daarna periodiek of de leerling zich conform het opgestelde OPP en de ingedeelde leerroutes richting de geplande uitstroombestemming ontwikkelt en maakt n.a.v. deze ontwikkeling tussentijds beargumenteerde keuzes in het onderwijs- en leerstofaanbod. Bij een didactische leeftijd van 20 maanden, 40 maanden en indien noodzakelijk 60 maanden wordt het OPP bijgesteld. De voorstellen tot bijstelling worden genomen in het zorgteam. Het bijgestelde OPP wordt verwerkt in een ‘rapportage’. Het OPP, de voortgang en eventuele bijstelling van de leerroute per vakgebied, worden 2 keer per schooljaar (in februari en juni) met de ouders (en leerling) besproken. Het OPP en bijstellingen OPP vormen samen de doorgaande lijn waarin de volgende onderdelen zijn opgenomen: Laatste gegevens gebaseerd op interne of externe onderzoeksresultaten; Stand van zaken toetsgegevens; Belemmerende en bevorderende factoren; Het nieuw vastgestelde uitstroomperspectief; Planning van de tussenopbrengsten; Afstemming met externe hulpverleners; Handelingsgerichte hulpverleningsvoorstellen; Reacties ouders en indien mogelijk kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 75% van de leerlingen op adviesniveau presteert in het VO, tegen 62.9% landelijk. Slechts 8.3% zit onder advies (vs. 11.81% gemiddeld). De school benadrukt in haar beleid vroegtijdige signalering en een 'start-OPP'-systeem, wat mogelijk bijdraagt aan deze stabiele doorstroom.
Sociale ontwikkeling
Op de Horst zetten we in op een sterk pedagogisch klimaat, het geheel van aanwezige en gecreëerde omgevingsfactoren, die van invloed zijn op het welbevinden van de leerlingen. Dit welbevinden heeft weer invloed op hun ontwikkeling en het leervermogen. Ons streven als De Horst is om het goed te doen voor alle leerlingen. Dit resulteert in een team dat probeert te kijken naar welke hulpvragen er achter het gedrag van leerlingen zitten en hier met pedagogisch tact zoveel mogelijk op inspeelt. Een team dat verschillen als kansen ziet en dit ook overbrengt aan de leerlingen. Om het pedagogisch klimaat zo krachtig mogelijk neer te zetten gebruiken we sinds een aantal jaren verschillende invalshoeken, waarbij een positieve benadering, kijkende vanuit de ogen van het kind, continu centraal staat. Hiervoor maken we gebruik van SWPBS, pedagogisch (con)tact, het gedachtengoed van de traumasensitieve school, aanpak vanuit de Gelukskoffer. Het team van SBO de Horst is gericht op het verbeteren van de dagelijkse praktijk op: Schoolniveau strategieën worden uitgevoerd met als doel het consequent gebruik van schoolregels te verbeteren jaarlijks wordt ingeschat wat de huidige stand van zaken en behoeften van de school is op het gebied van discipline en (sociale) veiligheid Deze inschatting biedt het kader om (nieuwe) doelen te formuleren een plan is aanwezig voor het opstellen en overbrengen van regels en verwachtingen van de school t.a.v. het gedrag van de leerlingen een plan is aanwezig om gewenst gedrag op SBO de Horst te onderwijzen een plan is aanwezig om actief toezicht te houden op de leerlingen in algemene ruimtes zoals de gangen, toiletten en het plein er wordt datagestuurd gewerkt, het team krijgt regelmatig feedback vanuit de data het verbeteren van de schooldiscipline is een doorlopend proces, waar het team van SBO de Horst zich steeds in blijft en zal blijven ontwikkelen schoolregels worden consequent toegepast iedereen geeft zelf het goed voorbeeld Groepsniveau het laten toenemen van gewenst gedrag van leerlingen in de groep, door het aanpassen van leerkrachtattitude (bv. je eigen reactiepatroon) het doelmatig en consequent vasthouden van de aandacht van de leerlingen, waarbij duidelijke signalen gebruikt worden gebruik maken van een doelmatig systeem van bekrachtiging om gewenst gedrag vast te houden; (sociale versterkers, materiële versterkers waaronder Joy/Joyce tokens etc.) bevorderen van veiligheid, respect en verantwoordelijk gedrag tussen leerlingen onderling door dit te onderwijzen en door positieve en corrigerende feedback te geven gericht onderwijzen en ondersteunen van de sociale vaardigheden van de leerlingen in de groep De wijze waarop individuele leerlingen geholpen worden oorzaken van ongewenst gedrag door leerlingen worden door het (zorg)team van SBO de Horst objectief ingeschat waarbij plannen worden ontwikkeld om individuele leerlingen te steunen er wordt doelmatig gereageerd op pesten, ongehoorzaamheid en escalatie van ongewenst gedrag. Hierbij staat het aanpassen van het eigen gedrag centraal om dergelijke problemen voor te zijn leerlingen worden onderwezen over hoe ze hun gedrag en hun leerprestaties kunnen verbeteren. Zelfmanagement en intrinsieke motivatie worden met eenvoudige procedures aangeleerd. Leerlingen leren ook om elkaar te helpen. Doelmatig samenwerken met ouders ontwikkelen van een positieve band met de gezinnen van alle leerlingen, hierbij is het van belang dat ouders regelmatig op de hoogte worden gesteld van procedures die het team van SBO de Horst op school- en klassenniveau hanteert er wordt samengewerkt met ouders om te komen tot positief gedrag van de leerling op school, maar ook thuis LEES MINDER
Eigen
Verbonden
Duurzaam
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst werkt met de methode 'De Gelukskoffer' om leerlingen te helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling en het ontdekken van hun invloed op geluk. In alle groepen komen zeven thema's terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. Het doel is een positiever zelfbeeld en het versterken van sociale vaardigheden. De methode sluit aan bij de positieve benadering van leerlingen, denkend vanuit kansen en mogelijkheden, en is flexibel inzetbaar. Als registratie-instrument wordt de 'EigenwijzR' gebruikt.
Welke registratievormen gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst gebruikt de EigenwijzR, Sociaal Emotionele Vragenlijst en Xkooltool om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en de Gelukskoffer voor sociaal-emotioneel leren.