
De resultaten van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst in Echt
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst bij jullie?
Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Welk schooladvies kregen de leerlingen van School voor Speciaal Basisonderwijs De Horst?
Op SBO De Horst geloven we in een proactieve aanpak voor de toekomst van uw kind. Vanaf de start van de plaatsing informeren we ouders over de verwachte uitstroombestemming, vastgelegd in het Start-OPP. Leerlingen worden gekoppeld aan specifieke leerroutes per vakgebied, die aansluiten bij de drie meest voorkomende uitstroombestemmingen: VMBO KBL/GL/TL, VMBO BBL en Praktijkonderwijs. De ontwikkeling van elke leerling wordt nauwlettend gevolgd via ons leerlingvolgsysteem, CITO Leerling in Beeld. Twee keer per jaar bespreken we deze voortgang tijdens oudergesprekken, waarbij we de resultaten per vakgebied toelichten. Wanneer een leerling een didactische leeftijd van 40 maanden bereikt, stellen we een voorlopig VO-advies op. Dit advies is gebaseerd op een brede evaluatie, inclusief klasobservaties, sociaal-emotionele vaardigheden, praktijkgerichte vaardigheden, werkhouding, motivatie en toetsresultaten. We nemen ook capaciteitenonderzoeken, het zorgdossier en gesprekken met ouders mee in de advisering. Tijdens een persoonlijk gesprek met kind en ouders presenteren we dit voorlopige advies. De ontwikkeling van de leerling blijft gedurende de hele schoolloopbaan onder monitoring, waarbij aanpassingen in het advies altijd met u worden besproken. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk 31 januari van het laatste schooljaar verstrekt, mede gebaseerd op de resultaten van de doorstroomtoets (zoals Route 8 op De Horst). Een positieve bijstelling van het voorlopige advies is mogelijk op basis van deze toetsresultaten. Indien het advies niet wordt bijgesteld, licht de school de redenen hiervan toe. Naast het schooladvies geven we ook een plaatsingsadvies voor de meest geschikte brugklas. Het schooladvies is leidend voor toelating tot het voortgezet onderwijs; aan het plaatsingsadvies kunnen geen rechten worden ontleend. Zorg ervoor dat alle partijen (ouders, school en registratiesysteem) beschikken over hetzelfde en duidelijk gecommuniceerde schooladvies. De Horst biedt een niveau-advies. Indien extra ondersteuning binnen het VSO wenselijk is, beoordeelt het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs de toelaatbaarheid tot het VSO. Leerlingen die hiervoor in aanmerking komen, ontvangen een toelaatbaarheidsverklaring (tlv).
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op SBO De Horst: Een Positieve Basis
Op Speciaal Basisonderwijs De Horst creëren we een stimulerend pedagogisch klimaat dat essentieel is voor het welbevinden en de leerontwikkeling van onze leerlingen. Wij geloven dat een positieve omgeving de basis vormt voor succes. Ons toegewijde team focust op het begrijpen van de onderliggende behoeften achter gedrag en reageert hier met pedagogische expertise op. Wij zien verschillen tussen leerlingen als kansen en stimuleren dit perspectief actief. Om ons pedagogisch klimaat te versterken, zetten we diverse methodieken in die gericht zijn op een positieve benadering vanuit het kind. Denk hierbij aan School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), pedagogische interactie, trauma-sensitief werken en de Gelukskoffer. Ons team werkt continu aan de verbetering van de dagelijkse praktijk op verschillende niveaus: Schoolbreed: We implementeren strategieën voor consistent schoolregelgebruik en evalueren jaarlijks onze discipline- en veiligheidsbehoeften. Een helder plan voor het overbrengen van schoolregels en verwachtingen, het aanleren van gewenst gedrag en actief toezicht in gemeenschappelijke ruimtes is aanwezig. Data-gestuurd werken en continue professionele ontwikkeling van het team zijn cruciaal. Schoolregels worden consequent toegepast en iedereen geeft het goede voorbeeld. Groepsniveau: We richten ons op het vergroten van gewenst gedrag door de houding van leerkrachten aan te passen en effectieve aandachtstechnieken te gebruiken. Een beloningssysteem, inclusief sociale en materiële prikkels zoals Joy/Joyce tokens, wordt ingezet. We bevorderen respect en verantwoordelijkheid tussen leerlingen door middel van onderwijs en gerichte feedback. Ook stimuleren we de sociale vaardigheden van leerlingen in de groep. Individuele leerlingondersteuning: Het zorgteam van SBO De Horst beoordeelt objectief de oorzaken van ongewenst gedrag en ontwikkelt ondersteuningsplannen. We reageren doelgericht op gedragsproblemen zoals pesten en ongehoorzaamheid, met de focus op het proactief aanpassen van eigen gedrag om escalatie te voorkomen. Leerlingen leren gedrags- en leerstrategieën te verbeteren, zelfmanagement en intrinsieke motivatie worden aangeleerd, en ze leren elkaar te ondersteunen. Samenwerking met ouders: We bouwen aan een positieve relatie met alle gezinnen, waarbij we ouders informeren over school- en klassenprocedures. Samen met ouders werken we aan positief gedrag, zowel op school als thuis.
Eigen Kracht
Verbondenheid
Duurzame Ontwikkeling
Hoe bevordert SBO De Horst de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Vanaf het schooljaar 2022-2023 hanteren we de methode De Gelukskoffer. Deze methode richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen en hun invloed op geluk. De zeven terugkerende thema's zijn: geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. Hiermee willen we het zelfbeeld versterken en de sociale omgangsvaardigheden verbeteren. De uitgangspunten van de Gelukskoffer, geworteld in de positieve psychologie, sluiten naadloos aan bij onze visie: positief, kansgericht en handelend vanuit het perspectief van het kind. De flexibele inzetbaarheid van de lessen maakt aanpassingen mogelijk, afgestemd op de specifieke behoeften van de groep of individuele leerlingen. Voor registratie gebruiken we EigenwijzR, waarmee we dit schooljaar zijn gestart.
Welke registratiemiddelen worden gebruikt om sociale resultaten te monitoren?
SBO De Horst gebruikt de volgende registratiemiddelen voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten:
- EigenwijzR
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Xkooltool
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren implementeert SBO De Horst?
SBO De Horst zet de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren in:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Gelukskoffer
Onderwijsinspectie: Kwaliteit en Resultaten Speciaal Basisonderwijs De Horst
Ontdek de officiële bevindingen van de onderwijsinspectie over Speciaal Basisonderwijs De Horst. Onze school, gelegen in Echt, zet zich dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen. Deze pagina biedt u inzicht in de beoordelingen en de kwaliteit van ons onderwijs, zodat u een weloverwogen keuze kunt maken voor de ontwikkeling van uw kind.