Basisschool de Violier in Echt

Het team van Basisschool de Violier in Echt

Current section: team
Julianastraat 33
6101 Echt

Zie hier hoe het team van Basisschool de Violier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Violier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Violier bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Violier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Violier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Violier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (18.8%)
35-45 jaar (43.8%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Violier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (13.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Violier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging op Basisschool de Violier

Op Basisschool de Violier garanderen we continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte worden klassen intern opgevangen door leerlingen te verdelen over andere groepen of door inzet van onze toegewijde leerkrachtondersteuners, conform het protocol van "Wijzers in onderwijs". Verlof voor onze medewerkers, zoals bij jubilea, huwelijken, overlijden of zwangerschapsverlof, wordt geregeld volgens de CAO voor onderwijsgevenden. Ook ouderschapsverlof en wettelijk vastgelegde verlofregelingen zorgen voor flexibiliteit. Om ons onderwijs up-to-date te houden, investeren we in de professionalisering van onze leerkrachten. Zij volgen bijscholing, soms tijdens schooluren, om hun expertise te verbreden. Dit draagt bij aan een dynamische leeromgeving. Medewerkers kunnen gebruikmaken van een bijzonder budget voor verlof of duurzame inzetbaarheid. Dit stelt ervaren leerkrachten in staat om startende collega's te coachen en ondersteunende taken uit te voeren. Daarnaast bieden we de mogelijkheid tot parttime werken, waarbij het schoolbestuur beslist. Dit leidt tot meer leerkrachten die betrokken zijn bij eenzelfde groep, wat de aandacht voor elke leerling vergroot. Onze twee leerkrachtondersteuners bieden cruciale ondersteuning aan leerkrachten, met taken variërend van lesondersteuning tot leerlingbegeleiding. In situaties waar geen reguliere vervanger beschikbaar is, kunnen zij, onder leiding van de directie of een collega, kortdurend klassen opvangen. Lees meer over onze flexibele en professionele aanpak van leerkrachtvervanging.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Team: Specialisten voor Extra Ondersteuning op Basisschool de Violier

0

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke taal- en rekenspecialisten zijn aangewezen, investeert Basisschool de Violier continu in de professionele ontwikkeling van alle leerkrachten. Dit waarborgt dat uw kind de best mogelijke begeleiding krijgt bij het aanleren van essentiële taal- en rekenvaardigheden. Onze leerkrachten zetten zich dagelijks in om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen op deze cruciale gebieden. Samen werken we aan een sterke basis voor de toekomst van uw kind.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Basisschool de Violier hecht veel waarde aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze gespecialiseerde leerkrachten bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op dit vlak. Met expertise in gedragsaanpak en het motiveren van leerlingen, creëren we een veilige en stimulerende omgeving. We voeren proactief ouder- en kindgesprekken en besteden aandacht aan executieve functies om kinderen te helpen slagen. Per schooljaar 2025-2026 onderzoeken we de mogelijke implementatie van 'The Leader in Me' als pedagogische basis, wat onze toewijding aan de persoonlijke groei van elk kind onderstreept. Bovendien hanteren we strikt de meldcode "Huiselijk geweld en kindermishandeling" voor maximale veiligheid.

4

Gedrag en Werkhouding: Optimale Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
School video interactiebegeleider
Specialist Jonge Kind
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Violier zetten we ons in voor een optimale ontwikkeling van gedrag en werkhouding, cruciaal voor leerprestaties. Onze kwaliteitscoördinatoren, verdeeld over specialisaties en leeftijdsgroepen, bieden gerichte ondersteuning. De School Video Interactie Begeleiding (SVIB) is een unieke aanpak waarbij we leerkrachten praktisch ondersteunen. Door het analyseren van korte video-opnamen van klassensituaties, verbeteren we de interactie tussen leerkracht en leerlingen, en tussen leerlingen onderling. Dit draagt bij aan een effectievere klassenorganisatie en didactiek. Daarnaast beschikken we over een Specialist Jonge Kind en een Gedragsspecialist, die samen met de kwaliteitscoördinatoren zorgen voor een brede expertise op het gebied van gedrag en leerstrategieën.

0

Motorische Vaardigheden: Fit en Vaardig

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke motorische specialisten zijn, zijn alle leerkrachten op Basisschool de Violier bevoegd om gymnastieklessen te verzorgen. Dit garandeert een gestructureerde en deskundige aanpak van de lichamelijke ontwikkeling van uw kind. Wij geloven dat een goede motorische ontwikkeling essentieel is voor het algehele welzijn en leervermogen van kinderen. Daarom zorgen we voor kwalitatieve bewegingsonderwijs binnen ons curriculum.

1

Veilige Noodsituaties: Medische Paraatheid

Beschikbare specialisten:

Bedrijfhulpverlening

Toelichting van de school:

De veiligheid van onze leerlingen staat voorop. Meerdere medewerkers van Basisschool de Violier zijn gediplomeerd bedrijfshulpverlener. Hierdoor zijn wij uitstekend voorbereid om adequaat te handelen in geval van nood. Deze medewerkers volgen regelmatig trainingen om hun kennis en vaardigheden up-to-date te houden, zodat wij te allen tijde de basisveiligheid kunnen waarborgen en snel en effectief kunnen ingrijpen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontwikkeling en Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool de Violier

Ons Zorgbeleid en Onderwijsarrangementen

Basisschool de Violier zet vol in op de optimale ontwikkeling van al onze leerlingen. We bieden een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden om aan te sluiten bij de individuele behoeften van elk kind. Ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe we leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften begeleiden. We werken met een gelaagd ondersteuningssysteem, onderverdeeld in vijf lagen. Dit systeem zorgt ervoor dat elk kind de juiste hulp krijgt, van een sterke basis in de klas tot specialistische externe ondersteuning. De vijf ondersteuningslagen: 1. **Basis in de klas:** Een solide, uitdagende leeromgeving voor alle leerlingen. 2. **Begeleiding in de klas:** Extra ondersteuning en aanpassingen binnen de reguliere groepen. 3. **Extra schoolondersteuning:** Specifieke interventies en begeleiding binnen de schoolmuren. 4. **Externe expertise:** Inschakelen van gespecialiseerde hulpverleners en partners. 5. **Speciaal onderwijs:** Tijdelijke overstap naar SBO of SO voor intensieve begeleiding. Ons toegewijde schoolondersteuningsteam biedt waardevolle hulp. Dit team zorgt voor consultatie, observaties, begeleiding en advies, en fungeert als klankbord voor leerkrachten en ouders. We bieden kortdurende arrangementen en zetten specialisten in op maat van de specifieke vraag. Via expertgroepen en een kwaliteitskring delen we kennis en verbeteren we ons onderwijs continu. Denk hierbij aan thema's als het jonge kind, pedagogisch handelen, gedrag, hoogbegaafdheid, rekenen, taal en ICT. Samen met andere scholen in Echt-Susteren werken we aan een doorlopende leerlijn, van peuteropvang tot de brugklas, om de overgang soepel te laten verlopen. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we een uitdagende plusklas, waar ze werken aan creatieve, analytische en sociale vaardigheden. Ook in de klas besteden we aandacht aan gedrag en groepsdynamiek, met trainingen zoals "The Leader in Me" en duidelijke afspraken over ritme en structuur. We hanteren handelingsgericht werken (HGW), met specifieke aandacht voor rekenen-wiskunde en begrijpend lezen. Alle leerlingen in groep 2 worden gescreend op taalontwikkeling. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen wekelijks intensieve begeleiding in kleine groepen door onze logopedist.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool de Violier

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij Basisschool de Violier streven we naar kansengelijk en inclusief onderwijs, zodat iedere leerling zijn of haar volledige potentieel kan benutten. We zien ouders als essentiële partners in de ontwikkeling van hun kind. Daarnaast bevorderen we een naadloze ontwikkeling door nauwe samenwerking met kinderopvang en het voortgezet onderwijs. Veilige en erkende omgevingen voor onze leerlingen staan centraal. We zetten vol in op gezamenlijk leren door kennisdeling via expertgroepen en betrekken maatschappelijke partners bij ons curriculum en naschoolse activiteiten op het gebied van sport, techniek en cultuur. Ons doel is om continu te verbeteren en te innoveren. Dit doen we door transparante communicatie, het maken van weloverwogen schoolkeuzes en het duidelijk afstemmen van rollen en verantwoordelijkheden. Jaarlijks beschrijven we onze specifieke doelen en innovatieve initiatieven in ons schooljaarplan, afgestemd op onze unieke lokale situatie.

Hoe waarborgt Basisschool de Violier de onderwijskwaliteit?

Wijzers in Onderwijs, waar Basisschool de Violier deel van uitmaakt, heeft als missie het leveren van hoogwaardig onderwijs voor elk kind. Kwaliteitszorg omvat zowel het primaire lesproces als ondersteunende processen, met als doel continue verbetering. We meten, verbeteren en verantwoorden onze kwaliteit systematisch en cyclisch. Hierbij stellen we vijf kernvragen: Doen we de juiste dingen? Doen we de dingen goed? Hoe weten we dat? Delen anderen deze mening? En wat doen we met de opgedane kennis? Ons meerjarenplan bevat specifieke doelen, prestatie-indicatoren en activiteiten. We evalueren deze regelmatig en passen waar nodig onze aanpak aan. Resultaten uit leerlingvolgsystemen, tevredenheidsonderzoeken en veiligheidsenquêtes geven ons waardevolle inzichten. De directeur en kwaliteitscoördinator analyseren deze data en stellen, in overleg met het team, verbeterplannen op. De centrale kwaliteitsagenda van Wijzers in Onderwijs stuurt deze processen, met aandacht voor begroting, onderzoeken en personeelstevredenheid. Op schoolniveau voeren directie en intern begeleiders observaties uit, verzamelen data en bespreken bevindingen met het team.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Echt: Groep 1 en 2

Toelichting van de school

Bij Basisschool de Violier in Echt geloven we dat spelenderwijs leren de sleutel is tot succes voor jonge kinderen. Onze visie op het jonge kind (groep 1-2) is gericht op een brede ontwikkeling, waarbij kinderen tot 6 à 7 jaar zich ontwikkelen op diverse gebieden. We bieden een doordacht aanbod dat spel centraal stelt en de volgende ontwikkelingsdomeinen stimuleert: taal, denken, creativiteit, wereldoriëntatie en beweging (zowel grove als fijne motoriek). Door spel ontwikkelen kinderen probleemoplossend vermogen en krijgen ze steeds meer grip op de wereld om hen heen. Onze leerkrachten creëren betekenisvolle en uitdagende activiteiten binnen boeiende thema's. Met een gedifferentieerde aanpak in de instroom-, groep 1 en groep 2-klassen zorgen we voor instructie op maat, afgestemd op het individuele leerniveau. Zo bereiden we onze kleuters optimaal voor op de schoolse vaardigheden die essentieel zijn voor succes in groep 3 en daarbuiten.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Basisschool de Violier voor de allerkleinsten?

Basisschool de Violier in Echt focust op een integrale ontwikkeling voor alle jonge kinderen binnen de reguliere groepen 1 en 2, waarbij spel en thematisch onderwijs centraal staan.

Met welke partners werkt Basisschool de Violier samen voor het jonge kind?

Basisschool de Violier werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een doorlopende leerlijn te garanderen. Dit omvat samenwerkingen met SKR Kinderopvang en Wee-Play Echt.

Basisschool de Violier werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een doorlopende leerlijn te garanderen. Dit omvat samenwerkingen met SKR Kinderopvang en Wee-Play Echt.

Team | Basisschool de Violier in Echt | [2025] Schoolregister