Basisschool de Violier
Julianastraat 33
6101 HH Echt

Schoolweging

Schoolweging
26.46
Spreiding
6.3

De schoolweging van De Violier Echt is 26,46 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (96.7%). De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden bij te brengen, ondanks de toenemende diversiteit in de populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 62% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51.8%. Dit reflecteert de effectieve aandacht voor différentiatie, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 33.3% vwo-advies (regio: 18.6%) en 18.5% havo. Opvallend is het hogere aandeel vmbo-(g)t (29.6%) ten koste van lagere vmbo-niveaus (14.8% vmbo-k vs. 9.2% regio). Dit sluit aan bij het profiel van de school om leerlingen maximaal uit te dagen binnen hun capaciteiten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Violier EchtGemeente AmsterdamNederland
LIB175.64176.13175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Basisschool De Violier gebruikt het Leerlingvolgsysteem ESIS en Leerling in Beeld-Cito, waarmee systematisch informatie wordt verzameld over kennis en vaardigheden van de leerlingen. De groepen 1 en 2 maken gebruik van het instrument "Mijn Kleutergroep". Dit is een instrument dat leerkrachten ondersteunt bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling in de kleuterperiode. In de groepen 3 t/m 8 worden voor de verschillende vakgebieden twee maal per jaar CITO-toetsen "Leerling in beeld" en de SCOL-lijsten afgenomen. Met behulp van de AVI- toetsen volgen we 2-3 keer per jaar de leesontwikkeling vanaf groep 3. Naast de CITO-toetsen "Leerling in Beeld" worden er in de groepen 3 t/m 8 methode-gebonden toetsen afgenomen. De leerlingen van de groepen van 7 en 8 maken daarnaast nog jaarlijks de toets Burgerschap. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd en opgenomen in het leerlingvolgsysteem. Op basis van deze resultaten en observaties wordt het onderwijsaanbod voor groepen leerlingen en individuele leerlingen bepaald. We vinden dat de kinderen de mogelijkheden waarover zij beschikken volledig moeten benutten. De ontwikkeling van ieder individueel kind wordt nauwgezet gevolgd, door zowel leerkrachten als intern begeleiders. Dit realiseren we via een systeem van observeren, signaleren, analyseren, voorbereiden en uitvoeren van oplossingen. Dit belangrijke proces controleren we door middel van methodegebonden toetsen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem "Leerling in Beeld". De gegevens van de toetsen van de groepen, de zogenoemde "Tussenopbrengsten", leiden eveneens tot interventies en/of het maken van nieuw beleid. De ouders ontvangen informatie over de toetsresultaten en de daaruit voortvloeiende activiteiten. De uitkomsten hiervan gebruiken we eveneens voor de schoolontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26.3% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11.8%). Deze uitdaging wordt gecompenseerd door een uitstroom naar havo/vwo van 65% in 2023-2024, wat wijst op goed doorstroombeleid voor de meer getalenteerde leerlingen. De school zet in op nazorg via warme overdracht, zoals vermeld in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Leren doe je samen! Op basisschool De Violier mogen de leerlingen een veilige en positieve sfeer verwachten, waarbij iedereen respectvol met elkaar omgaat. In onze missie-visie geven we aan welke gedragingen en houding wij belangrijk vinden ten aanzien van sociaal gedrag. Wij staan voor een sociaal veilig klimaat op basisschool De Violier. Het positieve uitgangspunt van PBS is een belangrijke waarde binnen onze school. We hebben een schoolbrede aanpak vanuit gezamenlijk gedeelde waarden en normen. Daarnaast zetten we de methode Kwink in. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren, burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Voor groep 1 t/m 8 van het basisonderwijs. Tijdens de lessen burgerschap komen de volgende aspecten aan bod: democratische rechtsstaat maatschappelijk handelen omgaan met conflicten omgaan met verschillen LEES MINDER

Relatie - samen

Autonomie

Gelijkwaardigheid

Wat is de werkwijze van Basisschool de Violier voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Violier gebruikt de aanpak PBS (Positive Behavior Support) om een veilige schoolomgeving te creëren. PBS richt zich op het versterken van gewenst gedrag en het voorkomen van probleemgedrag. Jaarlijks worden samen met de leerlingen gedragsverwachtingen vastgesteld. Leerlingen krijgen positieve bekrachtiging en kunnen 'dikke duimen' verdienen. Klein en groot probleemgedrag wordt geregistreerd en geanalyseerd. Daarnaast werkt de school met de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Violier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Violier gebruikt Viseon, Mijn Kleutergroep, het Leerlingtevredenheidsonderzoek van PO-vensters en Leerling in Beeld Sociaal- emotioneel functioneren om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Violier?

Basisschool de Violier gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink als methodes voor sociaal-emotioneel leren.