Christelijke Basisschool De Eker
Burmaniastrjitte 1 A
9133 MV Eanjum

Schoolweging

Schoolweging
32.34
Spreiding
5.78

De schoolweging van De Eker is 32,34 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,58% behaalt bijna alle leerlingen het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt dat basale onderwijsdoelen structureel worden gerealiseerd, ondanks de complexere populatie. De score ligt zelfs iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (94,82%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal/rekenen wordt door 36,75% van de leerlingen behaald, ruim onder de signaleringswaarde van 41,2%. Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,34). Vergelijkbare scholen scoren met 53,43% significant hoger, wat mogelijk wijst op extra ondersteuningsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen focussen sterk op mavo/havo-niveaus: 55,56% vmbo-(g)t en 33,33% havo (totaal 88,89% theoretische richtingen). Dit is hoger dan regionale gemiddelden (vergelijk: 16,45% vmbo-(g)t en 16,07% havo). Praktijkonderwijs en lagere vmbo-niveaus blijven met 11,11% vmbo-k beperkt, wat aansluit bij het relatief hoge fundamentele niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe EkerGemeente AmsterdamNederland
LIB171.31172.54175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op basis van de tussentijdse resultaten krijgen we een beeld bij ons onderwijs de afgelopen periode en maken we plannen voor de komende periode. We analyseren deze resultaten met het hele team en zetten deze af tegen de context die we in de schoolse situatie zien. We stellen concrete haalbare doelen op zowel groeps- als individueel niveau en evalueren dit halfjaarlijks.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 76,92% blijft op adviesniveau, tegenover 23,08% die boven presteert. Deze resultaten illustreren een zorgvuldige advisering, mogelijk mede door het intensieve plaatsingswijzer-traject dat de school beschrijft.

Sociale ontwikkeling

We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich volgens ons op fundamentele christelijke waarden zoals: liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij leerkrachten, maar ook ouders, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar. (ontleend aan Kanjertraining) LEES MINDER

Vertrouwen

Fatsoen

Voorbeeld

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Eker voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool De Eker gebruikt de Kanjertraining als uitgangspunt van het veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. Kanjertraining biedt middels de lessen en vragenlijsten een duidelijk beeld van het kind. We bespreken de uitkomsten van de vragenlijsten in het team en zetten indien nodig acties op. Als school spreken we de 'taal' van de Kanjertraining en beseffen we dat wij, samen met ouders aan kinderen het goede voorbeeld moeten geven.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Eker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Eker gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Eker?

Christelijke Basisschool De Eker gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.