CBS De Sprankel
Wilhelminaplantsoen 1b
4271 AX Dussen

Schoolweging

Schoolweging
29.73
Spreiding
5.92

De schoolweging van De Sprankel Dussen is 29,73 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op middelbare schoolniveaus: 28,57% havo en 28,57% vmbo-k. Dit ligt boven het regiogemiddelde voor havo (16,07%). Opvallend is dat 14,29% van de adviezen onbekend is, wat mogelijk wijst op uitstroom naar niet-reguliere trajecten. Praktijkonderwijs komt met 0% significant lager uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe Sprankel DussenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kinderen komen op “De Sprankel” om te leren. Dat moet zo goed mogelijk gaan. De leerkrachten maken/krijgen regelmatig een overzicht van de resultaten. We gebruiken daarvoor een leerlingvolgsysteem. Hierin worden, op van tevoren geplande tijden, onafhankelijke toetsen afgenomen. De leerkrachten kunnen aan de resultaten zien hoe de leerlingen zich ontwikkelen in vergelijking met leerlingen uit dezelfde groep in de rest van het land, maar ook in vergelijking met vorig jaar. Voor ons is het belangrijk dat ieder kind in zijn eigen ontwikkelingslijn blijft doorgroeien. Mocht dit niet het geval zijn, dan nemen we maatregelen met u en het kind samen. We analyseren de resultaten en maken een plan van aanpak waarbij we kijken naar wat de leerling nodig heeft om de resultaten wel te kunnen halen. Dit kan zijn door extra ondersteuning of door een andere aanpak. Maar we zorgen ook voor ontspanning en creativiteit.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

De verdeling is opvallend gelijkmatig: 33,33% boven, op én onder advies. Dit contrasteert sterk met het landelijk beeld waar 62,93% op advies blijft. De hoge score 'boven advies' (dubbel zo hoog als landelijk) onderstreept effectieve doorstroombegeleiding, terwijl de gelijke verdeling bij 'onder advies' (33,33% vs. 11,81% landelijk) mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.

Sociale ontwikkeling

Wij werken op onze school met de Kanjermethode. Ieder jaar nemen wij sociale veiligheidslijsten af. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich veilig en gewaardeerd mag voelen op onze school. Natuurlijk houden we naast de leerprestaties ook de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen goed in het oog. Aan de hand van het invullen van de sociale veiligheidslijsten, observaties, meldingen van ouders/verzor­gers of medeleerlingen of aan de hand van het gedrag van een leerling kunnen we in een leerlingbespreking ook voor deze kinderen besluiten (in samenspraak met ouders) tot speciale zorg. De Intern Begeleider is een van de teamle­den die de speciale taak heeft om de zorg aan onze leerlingen te coördineren en colle­ga's te adviseren en te ondersteunen bij de aanpak. LEES MINDER

Veilig klimaat

Sociale interactie

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van CBS De Sprankel voor sociale ontwikkeling?

CBS De Sprankel is een Kanjerschool. De school vindt het belangrijk dat iedereen er mag zijn en hanteert een pestprotocol. Met de Kanjermethode leren de kinderen wat goed gedrag is en hoe ze dit kunnen laten zien. De school wil een veilige omgeving creëren voor alle kinderen en heeft een anti-pest coördinator.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Sprankel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Sprankel gebruikt Kanvas, Zien en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Sprankel?

CBS De Sprankel gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.