
Het team van Toermalijn in Duiven
Current section: teamZie hier hoe het team van Toermalijn is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Toermalijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Toermalijn bij jullie?
Ontdek hoe goed Toermalijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Toermalijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Toermalijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Toermalijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Toermalijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Zorgeloze Onderwijscontinuïteit: Ons Standaard Vervangingsbeleid op Toermalijn
Op Basisschool Toermalijn garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde teamleden. Bij ziekte of andere persoonlijke omstandigheden zorgt onze directie proactief voor kwalitatieve vervanging. Dit doen we via het Personeelscluster Oost Nederland (PON), een samenwerkingsverband met een specifieke vervangingspool waar wij direct een beroep op kunnen doen. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. Houd er rekening mee dat intern begeleiders en directieleden bij kortdurende afwezigheid mogelijk niet direct vervangen worden. Dit kan betekenen dat geplande afspraken op het gebied van leerlingenzorg of directieoverleg tijdelijk komen te vervallen. We streven er echter naar om u hierover tijdig te informeren. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, wordt er altijd een passende en stabiele oplossing gerealiseerd om de hoogste onderwijskwaliteit te waarborgen. Ons schoolbeleid is ontworpen met het oog op maximale continuïteit en minimale impact op de leerervaring van elk kind op Toermalijn.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
De samenstelling van het team van Toermalijn bestaat uit:
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Specialistische Ondersteuning op Basisschool Toermalijn
Taal en Rekenen: Expertise voor Elke Leerling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op basisschool Toermalijn hanteren we een gestructureerde aanpak voor leerlingbegeleiding, visueel weergegeven in een ondersteuningspiramide. Deze piramide deelt onze zorg op in basisondersteuning (niveaus 1-3) en extra ondersteuning (niveaus 4-5), zodat elke leerling de juiste hulp krijgt. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Wanneer de basisondersteuning binnen de klas of school niet volstaat, bieden we intensieve, individuele begeleiding op niveau 4. Dit doen we vaak in samenwerking met ons Samenwerkingsverband (SWV), dat ons ondersteunt bij het vinden van gespecialiseerde hulp. Samen met u en de leerkracht kijken we naar de specifieke behoeften van het kind en de leerkracht. De ondersteuning is doorgaans één-op-één en vindt zoveel mogelijk plaats binnen de vertrouwde schoolomgeving. Betrokken professionals kunnen specialisten zijn voor dyslexie of dyscalculie, taalexperts zoals Kentalis, psychologisch onderzoekers, of experts vanuit het speciaal onderwijs. Zo garanderen we optimale ontwikkeling voor elk kind. Specifieke ondersteuning per leergebied: * **Taal:** Bij vermoedens van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) bieden we begeleiding door een taalexpert, bijvoorbeeld van Kentalis, om de taalontwikkeling te stimuleren. * **Lezen/Dyslexie:** Leerlingen met leesproblemen of dyslexie ontvangen ambulante begeleiding voor een vlottere lees- en spellingontwikkeling. * **Rekenen:** Bij aanhoudende rekenproblemen, ook na extra hulp, bieden we een aangepast lesprogramma en onderzoeken we eventuele dyscalculie met bijpassende begeleiding. Ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP), met daarin de uitwerking van onze basis- en extra ondersteuning, is te vinden op onze website onder downloads. Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) Voor leerlingen die niveau 4 ondersteuning ontvangen, stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan, in samenspraak met u en uw kind, beschrijft de doelen en de benodigde ondersteuning. We leggen duidelijk vast wie wat doet, waarom, hoe en wanneer. Het OPP kan variëren van lichte, tijdelijke hulp tot intensievere, structurele begeleiding, altijd afgestemd op de individuele leerling. We respecteren het hoorrecht van zowel ouders als kind bij het opstellen van dit plan; uw inbreng en de mening van uw kind worden vastgelegd. Niveau 5: Doorverwijzing Soms past een andere onderwijsplek, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO), beter bij de ondersteuningsbehoefte van uw kind. Dit bespreken we altijd in samenspraak met u en het samenwerkingsverband. Uw betrokkenheid is cruciaal. We moedigen u aan om zorgen over uw kind vroegtijdig te delen met de leerkracht. Samen bekijken we de situatie en bepalen we of extra hulp of overleg, bijvoorbeeld met de intern begeleider, nodig is. Zo zorgen we er samen voor dat uw kind de juiste ondersteuning krijgt.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positieve Groei
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool Toermalijn investeert in de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We gebruiken een ondersteuningspiramide (niveaus 1-3 basisondersteuning, niveaus 4-5 extra ondersteuning) om leerlingen effectief te begeleiden. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Is de basisondersteuning niet voldoende, dan bieden we intensieve individuele begeleiding (niveau 4). Dit gebeurt vaak in samenwerking met ons Samenwerkingsverband (SWV), dat ons helpt bij het vinden van passende hulp van externe professionals. We analyseren samen met u en de leerkracht wat het kind en de leerkracht nodig hebben. Deze ondersteuning is meestal één-op-één en blijft zoveel mogelijk binnen de schoolmuren. Betrokken specialisten kunnen bijvoorbeeld een orthopedagoog zijn, organisaties voor psychologisch onderzoek, of experts uit het speciaal onderwijs. Zo zorgen we dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft voor een optimale ontwikkeling. Specifieke ondersteuning: * **Gedrag, Werkhouding, Taakaanpak:** Voor kinderen die moeite hebben met concentratie, planning, zelfstandig werken of sociaal gedrag, bieden we begeleiding door een gedragsspecialist vanuit ons samenwerkingsverband. Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) Bij ondersteuning op niveau 4 stellen we, in nauwe samenwerking met u en uw kind, een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Hierin leggen we de doelen en de aanpak vast: wie doet wat, waarom, hoe en wanneer. Dit zorgt voor duidelijkheid en een gezamenlijke aanpak. Het OPP is maatwerk; de afspraken kunnen variëren van lichte tot intensieve ondersteuning. Het hoorrecht van ouders en kind is hierbij essentieel; uw inbreng en de mening van uw kind worden altijd meegenomen en vastgelegd. Niveau 5: Doorverwijzing In sommige gevallen kan een andere onderwijsplek, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO), beter aansluiten bij de individuele behoeften van uw kind. Dit bespreken we altijd in samenspraak met u en het samenwerkingsverband. Uw vroegtijdige betrokkenheid is van groot belang. Heeft u zorgen over uw kind? Bespreek deze dan met de leerkracht. Samen zoeken we naar de beste oplossing en schakelen we, indien nodig, de intern begeleider of andere specialisten in om uw kind de juiste ondersteuning te bieden.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool Toermalijn biedt gerichte ondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij gedrag, werkhouding of taakaanpak. Dit geldt voor kinderen met concentratieproblemen, moeite met plannen, zelfstandig werken of sociaal-emotionele uitdagingen. Onze aanpak is altijd afgestemd op de specifieke behoeften van de leerling en de klas. Onze ondersteuningspiramide (niveaus 1-3 basisondersteuning, niveaus 4-5 extra ondersteuning) structureert de begeleiding. Gedragsspecialisten en kanjercoördinatoren observeren in de klas om de situatie te analyseren en ontwikkelen vervolgens gerichte interventies voor individuele leerlingen of de groep. Samenwerking met het Samenwerkingsverband Bij complexere ondersteuningsvragen, zeker op niveau 4 (intensieve individuele ondersteuning), betrekken we het samenwerkingsverband. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. Ons doel is om de meest passende hulp te bieden, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Als de basisondersteuning binnen de school niet volstaat, bieden we intensieve, individuele begeleiding op niveau 4. We schakelen hiervoor externe expertise in, vaak via ons Samenwerkingsverband (SWV). Samen met u en de leerkracht bepalen we de benodigde aanpak. De ondersteuning is meestal één-op-één en vindt zoveel mogelijk plaats binnen de school. Betrokken professionals kunnen bijvoorbeeld een orthopedagoog zijn, of experts die psychologisch onderzoek uitvoeren. Zo garanderen we de best mogelijke ontwikkeling voor elk kind. Specifieke ondersteuning: * **Gedrag, Werkhouding, Taakaanpak:** Voor leerlingen die snel afgeleid zijn, moeite hebben met plannen of externaliserend gedrag vertonen, biedt onze gedragsspecialist ondersteuning. Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) Voor leerlingen die intensieve ondersteuning ontvangen (niveau 4), stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan, ontwikkeld in samenwerking met u en uw kind, beschrijft de doelen en de specifieke ondersteuning. We leggen duidelijk vast: wie doet wat, waarom, hoe en wanneer. De afspraken in het OPP zijn maatwerk en kunnen variëren. Het hoorrecht van ouders en kind staat centraal; uw inbreng en de mening van uw kind worden vastgelegd in het plan. Niveau 5: Doorverwijzing In uitzonderlijke gevallen kan een andere onderwijsplek, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO), beter aansluiten bij de behoeften van uw kind. Dit bespreken we altijd samen met u en het samenwerkingsverband. We hechten veel waarde aan uw betrokkenheid. Heeft u zorgen over de ontwikkeling van uw kind? Bespreek dit dan met de leerkracht. Samen met de leerkracht en, indien nodig, de intern begeleider, zorgen we ervoor dat uw kind de juiste ondersteuning krijgt en zich optimaal kan ontwikkelen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op basisschool Toermalijn stimuleren we de motorische ontwikkeling van al onze leerlingen. Hoewel we geen eigen motorische vakspecialist in dienst hebben, zorgen we voor passende ondersteuning waar nodig. Samenwerking met Kinderoefentherapeut Om leerlingen met motorische uitdagingen te helpen, werken we nauw samen met een externe kinderoefentherapeut. Zij is wekelijks op school aanwezig om leerlingen te begeleiden bij zowel fijne motoriek (schrijven, knippen) als grove motoriek (evenwicht, coördinatie). De therapie vindt na schooltijd plaats voor leerlingen van groep 3 tot en met 8, wat de toegankelijkheid vergroot. Voor kleuters (groep 1 en 2) is begeleiding tijdens schooltijd in de middag mogelijk. Observaties in de klas vinden tijdens schooltijd plaats. Deze samenwerking zorgt ervoor dat leerlingen tijdig de juiste hulp krijgen, dichtbij huis. Therapie tijdens Schooltijd: Beleidsonderwerp De onderwijsinspectie hanteert het standpunt dat therapieën, zoals oefentherapie of logopedie, niet onder schooltijd mogen plaatsvinden, tenzij ze integraal onderdeel zijn van het onderwijsaanbod of gefaciliteerd worden door het samenwerkingsverband of de gemeente. In uitzonderlijke gevallen kan schooldirectie toestemming verlenen voor therapie tijdens schooltijd, mits dit geregistreerd wordt en er mogelijk een aanvraag bij de onderwijsinspectie ingediend wordt. Meer details over ons beleid rondom ondersteuning zijn te vinden in de schoolgids op onze website.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De medewerkers van basisschool Toermalijn, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van LiemersNovum, voeren geen voorbehouden of risicovolle medische handelingen uit conform de wet BIG. Uiteraard staat de gezondheid en het welzijn van uw kind bij ons voorop. Indien medisch handelen noodzakelijk is, zoeken we altijd naar een passende oplossing in nauwe samenwerking met u als ouders of verzorgers.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Leerondersteuning op Basisschool Toermalijn
Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Toermalijn Duiven
Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?
Welke concrete ontwikkelingen staan er voor Toermalijn gepland?
Hoe monitort en evalueert Toermalijn de schoolontwikkeling en resultaten?
Downloaden
Download het Schoolplan 2024-2028Programma voor Jonge Kinderen op Toermalijn: Een Vliegende Start
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk aanvullend programma biedt Toermalijn aan voor de jongste leerlingen?
Basisschool Toermalijn faciliteert diverse aanvullende programma's gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen.
Met welke externe partners werkt Toermalijn samen voor het programma voor jonge kinderen?
Onze school onderhoudt een waardevolle samenwerking met Happy Faces, een vooraanstaande aanbieder van kinderopvang.