Toermalijn in Duiven

Het team van Toermalijn in Duiven

Current section: team
Bergkristal 19
6922 Duiven

Zie hier hoe het team van Toermalijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Toermalijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Toermalijn bij jullie?

Ontdek hoe goed Toermalijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Toermalijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Toermalijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Toermalijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Toermalijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Zorgeloze Onderwijscontinuïteit: Ons Standaard Vervangingsbeleid op Toermalijn

Op Basisschool Toermalijn garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde teamleden. Bij ziekte of andere persoonlijke omstandigheden zorgt onze directie proactief voor kwalitatieve vervanging. Dit doen we via het Personeelscluster Oost Nederland (PON), een samenwerkingsverband met een specifieke vervangingspool waar wij direct een beroep op kunnen doen. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. Houd er rekening mee dat intern begeleiders en directieleden bij kortdurende afwezigheid mogelijk niet direct vervangen worden. Dit kan betekenen dat geplande afspraken op het gebied van leerlingenzorg of directieoverleg tijdelijk komen te vervallen. We streven er echter naar om u hierover tijdig te informeren. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, wordt er altijd een passende en stabiele oplossing gerealiseerd om de hoogste onderwijskwaliteit te waarborgen. Ons schoolbeleid is ontworpen met het oog op maximale continuïteit en minimale impact op de leerervaring van elk kind op Toermalijn.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De samenstelling van het team van Toermalijn bestaat uit:

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Basisschool Toermalijn

4

Taal en Rekenen: Expertise voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Toermalijn
Rekenspecialist Basisonderwijs
Hoogbegaafdheid Specialist Duiven
Taalspecialist Basisschool

Toelichting van de school:

Op basisschool Toermalijn hanteren we een gestructureerde aanpak voor leerlingbegeleiding, visueel weergegeven in een ondersteuningspiramide. Deze piramide deelt onze zorg op in basisondersteuning (niveaus 1-3) en extra ondersteuning (niveaus 4-5), zodat elke leerling de juiste hulp krijgt. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Wanneer de basisondersteuning binnen de klas of school niet volstaat, bieden we intensieve, individuele begeleiding op niveau 4. Dit doen we vaak in samenwerking met ons Samenwerkingsverband (SWV), dat ons ondersteunt bij het vinden van gespecialiseerde hulp. Samen met u en de leerkracht kijken we naar de specifieke behoeften van het kind en de leerkracht. De ondersteuning is doorgaans één-op-één en vindt zoveel mogelijk plaats binnen de vertrouwde schoolomgeving. Betrokken professionals kunnen specialisten zijn voor dyslexie of dyscalculie, taalexperts zoals Kentalis, psychologisch onderzoekers, of experts vanuit het speciaal onderwijs. Zo garanderen we optimale ontwikkeling voor elk kind. Specifieke ondersteuning per leergebied: * **Taal:** Bij vermoedens van een taalontwikkelingsstoornis (TOS) bieden we begeleiding door een taalexpert, bijvoorbeeld van Kentalis, om de taalontwikkeling te stimuleren. * **Lezen/Dyslexie:** Leerlingen met leesproblemen of dyslexie ontvangen ambulante begeleiding voor een vlottere lees- en spellingontwikkeling. * **Rekenen:** Bij aanhoudende rekenproblemen, ook na extra hulp, bieden we een aangepast lesprogramma en onderzoeken we eventuele dyscalculie met bijpassende begeleiding. Ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP), met daarin de uitwerking van onze basis- en extra ondersteuning, is te vinden op onze website onder downloads. Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) Voor leerlingen die niveau 4 ondersteuning ontvangen, stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan, in samenspraak met u en uw kind, beschrijft de doelen en de benodigde ondersteuning. We leggen duidelijk vast wie wat doet, waarom, hoe en wanneer. Het OPP kan variëren van lichte, tijdelijke hulp tot intensievere, structurele begeleiding, altijd afgestemd op de individuele leerling. We respecteren het hoorrecht van zowel ouders als kind bij het opstellen van dit plan; uw inbreng en de mening van uw kind worden vastgelegd. Niveau 5: Doorverwijzing Soms past een andere onderwijsplek, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO), beter bij de ondersteuningsbehoefte van uw kind. Dit bespreken we altijd in samenspraak met u en het samenwerkingsverband. Uw betrokkenheid is cruciaal. We moedigen u aan om zorgen over uw kind vroegtijdig te delen met de leerkracht. Samen bekijken we de situatie en bepalen we of extra hulp of overleg, bijvoorbeeld met de intern begeleider, nodig is. Zo zorgen we er samen voor dat uw kind de juiste ondersteuning krijgt.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positieve Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Onderwijs
Intern Begeleider Toermalijn
Orthopedagoog Liemers
Hoogbegaafdheid Specialist Duiven
Onderwijsassistent Basisschool

Toelichting van de school:

Basisschool Toermalijn investeert in de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We gebruiken een ondersteuningspiramide (niveaus 1-3 basisondersteuning, niveaus 4-5 extra ondersteuning) om leerlingen effectief te begeleiden. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Is de basisondersteuning niet voldoende, dan bieden we intensieve individuele begeleiding (niveau 4). Dit gebeurt vaak in samenwerking met ons Samenwerkingsverband (SWV), dat ons helpt bij het vinden van passende hulp van externe professionals. We analyseren samen met u en de leerkracht wat het kind en de leerkracht nodig hebben. Deze ondersteuning is meestal één-op-één en blijft zoveel mogelijk binnen de schoolmuren. Betrokken specialisten kunnen bijvoorbeeld een orthopedagoog zijn, organisaties voor psychologisch onderzoek, of experts uit het speciaal onderwijs. Zo zorgen we dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft voor een optimale ontwikkeling. Specifieke ondersteuning: * **Gedrag, Werkhouding, Taakaanpak:** Voor kinderen die moeite hebben met concentratie, planning, zelfstandig werken of sociaal gedrag, bieden we begeleiding door een gedragsspecialist vanuit ons samenwerkingsverband. Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) Bij ondersteuning op niveau 4 stellen we, in nauwe samenwerking met u en uw kind, een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Hierin leggen we de doelen en de aanpak vast: wie doet wat, waarom, hoe en wanneer. Dit zorgt voor duidelijkheid en een gezamenlijke aanpak. Het OPP is maatwerk; de afspraken kunnen variëren van lichte tot intensieve ondersteuning. Het hoorrecht van ouders en kind is hierbij essentieel; uw inbreng en de mening van uw kind worden altijd meegenomen en vastgelegd. Niveau 5: Doorverwijzing In sommige gevallen kan een andere onderwijsplek, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO), beter aansluiten bij de individuele behoeften van uw kind. Dit bespreken we altijd in samenspraak met u en het samenwerkingsverband. Uw vroegtijdige betrokkenheid is van groot belang. Heeft u zorgen over uw kind? Bespreek deze dan met de leerkracht. Samen zoeken we naar de beste oplossing en schakelen we, indien nodig, de intern begeleider of andere specialisten in om uw kind de juiste ondersteuning te bieden.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Onderwijs
Intern Begeleider Toermalijn
Hoogbegaafdheid Specialist Duiven
2 Kanjercoördinatoren Basisschool

Toelichting van de school:

Basisschool Toermalijn biedt gerichte ondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij gedrag, werkhouding of taakaanpak. Dit geldt voor kinderen met concentratieproblemen, moeite met plannen, zelfstandig werken of sociaal-emotionele uitdagingen. Onze aanpak is altijd afgestemd op de specifieke behoeften van de leerling en de klas. Onze ondersteuningspiramide (niveaus 1-3 basisondersteuning, niveaus 4-5 extra ondersteuning) structureert de begeleiding. Gedragsspecialisten en kanjercoördinatoren observeren in de klas om de situatie te analyseren en ontwikkelen vervolgens gerichte interventies voor individuele leerlingen of de groep. Samenwerking met het Samenwerkingsverband Bij complexere ondersteuningsvragen, zeker op niveau 4 (intensieve individuele ondersteuning), betrekken we het samenwerkingsverband. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. Ons doel is om de meest passende hulp te bieden, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Niveau 4: Intensieve Individuele Ondersteuning Als de basisondersteuning binnen de school niet volstaat, bieden we intensieve, individuele begeleiding op niveau 4. We schakelen hiervoor externe expertise in, vaak via ons Samenwerkingsverband (SWV). Samen met u en de leerkracht bepalen we de benodigde aanpak. De ondersteuning is meestal één-op-één en vindt zoveel mogelijk plaats binnen de school. Betrokken professionals kunnen bijvoorbeeld een orthopedagoog zijn, of experts die psychologisch onderzoek uitvoeren. Zo garanderen we de best mogelijke ontwikkeling voor elk kind. Specifieke ondersteuning: * **Gedrag, Werkhouding, Taakaanpak:** Voor leerlingen die snel afgeleid zijn, moeite hebben met plannen of externaliserend gedrag vertonen, biedt onze gedragsspecialist ondersteuning. Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) Voor leerlingen die intensieve ondersteuning ontvangen (niveau 4), stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan, ontwikkeld in samenwerking met u en uw kind, beschrijft de doelen en de specifieke ondersteuning. We leggen duidelijk vast: wie doet wat, waarom, hoe en wanneer. De afspraken in het OPP zijn maatwerk en kunnen variëren. Het hoorrecht van ouders en kind staat centraal; uw inbreng en de mening van uw kind worden vastgelegd in het plan. Niveau 5: Doorverwijzing In uitzonderlijke gevallen kan een andere onderwijsplek, zoals speciaal onderwijs (SO) of speciaal basisonderwijs (SBO), beter aansluiten bij de behoeften van uw kind. Dit bespreken we altijd samen met u en het samenwerkingsverband. We hechten veel waarde aan uw betrokkenheid. Heeft u zorgen over de ontwikkeling van uw kind? Bespreek dit dan met de leerkracht. Samen met de leerkracht en, indien nodig, de intern begeleider, zorgen we ervoor dat uw kind de juiste ondersteuning krijgt en zich optimaal kan ontwikkelen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op basisschool Toermalijn stimuleren we de motorische ontwikkeling van al onze leerlingen. Hoewel we geen eigen motorische vakspecialist in dienst hebben, zorgen we voor passende ondersteuning waar nodig. Samenwerking met Kinderoefentherapeut Om leerlingen met motorische uitdagingen te helpen, werken we nauw samen met een externe kinderoefentherapeut. Zij is wekelijks op school aanwezig om leerlingen te begeleiden bij zowel fijne motoriek (schrijven, knippen) als grove motoriek (evenwicht, coördinatie). De therapie vindt na schooltijd plaats voor leerlingen van groep 3 tot en met 8, wat de toegankelijkheid vergroot. Voor kleuters (groep 1 en 2) is begeleiding tijdens schooltijd in de middag mogelijk. Observaties in de klas vinden tijdens schooltijd plaats. Deze samenwerking zorgt ervoor dat leerlingen tijdig de juiste hulp krijgen, dichtbij huis. Therapie tijdens Schooltijd: Beleidsonderwerp De onderwijsinspectie hanteert het standpunt dat therapieën, zoals oefentherapie of logopedie, niet onder schooltijd mogen plaatsvinden, tenzij ze integraal onderdeel zijn van het onderwijsaanbod of gefaciliteerd worden door het samenwerkingsverband of de gemeente. In uitzonderlijke gevallen kan schooldirectie toestemming verlenen voor therapie tijdens schooltijd, mits dit geregistreerd wordt en er mogelijk een aanvraag bij de onderwijsinspectie ingediend wordt. Meer details over ons beleid rondom ondersteuning zijn te vinden in de schoolgids op onze website.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De medewerkers van basisschool Toermalijn, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van LiemersNovum, voeren geen voorbehouden of risicovolle medische handelingen uit conform de wet BIG. Uiteraard staat de gezondheid en het welzijn van uw kind bij ons voorop. Indien medisch handelen noodzakelijk is, zoeken we altijd naar een passende oplossing in nauwe samenwerking met u als ouders of verzorgers.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Centrum Jeugd en Gezin (CJG)
Kinderoefentherapie (dinsdag na schooltijd)

Optimale Leerondersteuning op Basisschool Toermalijn

Ontdek Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Bij basisschool Toermalijn geloven we in het bieden van passend en inclusief onderwijs voor ieder kind. In dit gedeelte van onze schoolgids lichten we toe hoe wij een omgeving creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. We leggen het verschil uit tussen passend en inclusief onderwijs en beschrijven hoe wij dit in de praktijk brengen. U leest hier ook wat u als ouder kunt verwachten van onze ondersteuningssystemen. Extra ondersteuning voor succesvolle ontwikkeling Sommige leerlingen hebben behoefte aan extra begeleiding om optimaal te kunnen leren en groeien. Deze ondersteuning kan variëren van aangepaste lesmaterialen en individuele begeleiding tot intensievere oefensessies of de inzet van gespecialiseerde professionals. Onze aanpak is altijd afgestemd op de specifieke behoeften van het kind. Dit kan betrekking hebben op leesvaardigheid, het bieden van extra uitdaging, of het ondersteunen van sociale interactie tijdens het spelen. Ouderbetrokkenheid en Zorgen Wij begrijpen dat u als ouder soms vragen heeft over de ontwikkeling van uw kind, zoals moeite met spreken, bewegen of sociale contacten. Op Toermalijn staan wij klaar om u hierin te ondersteunen en te informeren. U kunt altijd terecht bij de leerkracht van uw kind voor een gesprek. Mocht u nog geen ouder zijn, maar overweegt u onze school, dan bent u van harte welkom voor een kennismaking. Neem gerust contact op voor een afspraak. Passend en Inclusief Onderwijs: Een Diepere Kijk Wat is Passend Onderwijs? Passend onderwijs betekent dat elk kind onderwijs ontvangt dat aansluit bij zijn of haar individuele behoeften, binnen de eigen regio en het samenwerkingsverband. Hoewel veel leerlingen de reguliere lessen zonder problemen volgen, bieden wij extra ondersteuning waar nodig. Onze school beschikt over eigen specialisten voor leerondersteuning, bijvoorbeeld op het gebied van lezen en rekenen. Soms werken we ook samen met externe partners zoals ambulante begeleiders van Onderwijs Op Maat De Liemers, de IJsselgroep en Kantalis om de ondersteuning te optimaliseren. Wat is Inclusief Onderwijs? De overheid streeft ernaar dat alle scholen in 2035 inclusief onderwijs bieden. In onze regio zetten we stappen om dit te realiseren. Inclusief onderwijs betekent dat we anticiperen op de diverse ondersteuningsbehoeften van leerlingen. We versterken onze scholen met expertise uit het speciaal onderwijs en de jeugdhulp. Dit stelt ons in staat om leerlingen dichter bij huis de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben, met voordelen als verbeterd leerrendement, grotere acceptatie van diversiteit en verruimde sociale contacten. Samenwerking met het Samenwerkingsverband Indien de geboden ondersteuning op school, zelfs met externe hulp, niet toereikend is, bespreken we dit met u als ouders. Het Samenwerkingsverband Onderwijs op Maat De Liemers ondersteunt ons hierbij middels een ondersteuningsteam. Meer informatie hierover vindt u via de link. Voor algemene informatie over passend onderwijs en de rol van het samenwerkingsverband verwijzen we u graag naar hun website. Wij vragen leerlingen ook naar hun mening over ons ondersteuningsaanbod, wat we vastleggen in dit document onder 'Wat vinden onze leerlingen van de ondersteuning die wij bieden op school.' Onze Aanpak voor Passend en Inclusief Onderwijs Op Toermalijn staat de ontwikkeling van elk kind centraal. Wij streven ernaar om passend onderwijs te realiseren door uitstekend onderwijs te bieden in een veilige en stimulerende leeromgeving. Onze leraren zijn deskundig en observeren nauwlettend de voortgang van elke leerling, zowel op academisch als sociaal-emotioneel vlak. Bij signalen van extra ondersteuningsbehoefte, stellen we gezamenlijk een plan op, eventueel met externe expertise. Hoe Herkent U Passend Onderwijs bij Ons? Passend onderwijs is verweven in onze dagelijkse praktijk. Dit uit zich bijvoorbeeld in extra leesondersteuning of uitdagende opdrachten voor leerlingen die meer aankunnen. We stellen individuele ondersteuningsplannen (arrangementen) op, die duidelijk aangeven wat we gaan doen, wie erbij betrokken is en hoe de voortgang gemonitord wordt. Zelfs bij langdurige ziekte zorgen we voor participatie via digitale middelen of thuisonderwijs. Ouderbetrokkenheid is cruciaal; we nodigen u uit voor overleggen, zoals binnen het ondersteuningsteam. Soms voeren we diagnostisch onderzoek uit om leerprocessen beter te begrijpen. Alle geboden ondersteuning wordt gedocumenteerd in een digitaal systeem voor optimale afstemming en monitoring. Op Weg naar een Inclusievere School Wij werken actief aan de transitie naar inclusiever onderwijs. Dit betekent dat we streven naar het behouden van zoveel mogelijk leerlingen binnen onze school, zelfs bij intensieve en langdurige ondersteuningsbehoeften. Samen met het Samenwerkingsverband en omliggende scholen bevorderen we dat kinderen zoveel mogelijk samen leren en spelen, dicht bij huis. Hoe Merkt U als Ouder de Inclusieve Ontwikkeling? We werken nauw samen met het samenwerkingsverband om voor elk kind een passende plek te creëren, waarbij we de behoeften centraal stellen in plaats van direct door te verwijzen. Ouders worden actief betrokken bij het opstellen van ondersteuningsplannen, omdat uw kennis van uw kind onmisbaar is. Leerlingen ontvangen waar mogelijk ondersteuning in de klas, bijvoorbeeld via een onderwijsassistent, om inclusie te bevorderen. Onze focus ligt op de mogelijkheden van het kind, met de vraag: "Wat heeft dit kind nodig om zich optimaal te ontwikkelen?" Sinds jaar en dag verwijzen we weinig kinderen door naar speciaal onderwijs; onze prioriteit is het bieden van adequate ondersteuning binnen de vertrouwde schoolomgeving. Toekomstige Ontwikkelingen en Ambities Onze school heeft voor de komende periode ambitieuze ontwikkeldoelen vastgesteld die de focus vormen van ons handelen. Naar aanleiding van het inspectiebezoek in januari 2025, zijn de aanbevelingen van de Onderwijsinspectie leidend voor schooljaar 2025-2026. Deze prioriteren boven de oorspronkelijke doelen uit het schoolplan 2024-2028. Er is een duidelijke overlap tussen de aanbevelingen en de speerpunten van het jaarplan 2025-2026. Speerpunt 2025-2026: Zicht op Ontwikkeling We voeren diepgaande analyses uit op leerling-, groeps- en schoolniveau om het onderwijs optimaal af te stemmen op de behoeften van leerlingen en een continu ontwikkelproces te waarborgen. Bij onvoldoende leerrendement wordt de oorzaak grondig geanalyseerd. Essentiële duiding van resultaten in onderwijsplannen, groepsbesprekingen en schoolrapportages is cruciaal voor effectieve begeleiding. We versterken het gebruik van groeps- en handelingsplannen met heldere doelen, passende interventies en regelmatige evaluaties. Ontwikkelperspectieven (OPP's) worden opgesteld volgens de laatste richtlijnen en bevatten een uitstroombestemming met concrete, meetbare doelen. Visie, Ambities en Kwaliteitszorg Er wordt gewerkt aan een cyclisch kwaliteitszorgsysteem om continu de onderwijskwaliteit te realiseren, borgen en verbeteren. Samenhang tussen plannen, tussendoelen en evaluatiemomenten is hierbij essentieel. De kwaliteitskaarten worden actueel gehouden en de rol van de pestcoördinator blijft zichtbaar, ook voor nieuwe leerlingen. Overige Speerpunten Jaarplan 2025-2026: (OP0) Zicht op leerlingontwikkeling en gelijke kansen voor al onze leerlingen. (OP0) Hoogwaardig pedagogisch en didactisch onderwijs op de kernvakken taal, rekenen en begrijpend lezen. (OP3) Leerkrachten maken weloverwogen pedagogische en didactische keuzes, afgestemd op de beoogde eindniveaus van leerlingen. (OP2) Een doorlopende leerlijn van peuter- tot kleuteronderwijs met effectieve samenwerking. (VS1) De Kanjertraining is stevig verankerd in ons onderwijs, wat zorgt voor een veilige schoolomgeving. (SKA1) Een geïmplementeerde visie op lezen (technisch en begrijpend) verbetert de ondersteuning van leerlingen in de groepen 4 tot en met 8.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Toermalijn Duiven

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan, onderdeel van het strategisch beleidsplan LiemersNovum, is geworteld in een kindvisie die stelt: elk kind binnen onze stichting wordt gezien, gewaardeerd en voelt zich veilig om te groeien. Deze visie vormt de basis voor onze missie: leerlingen voorbereiden op de toekomst door hen te voorzien van kennis, digitale vaardigheden en het vermogen om te leren. We stimuleren plezier, emotionele veerkracht en doorzettingsvermogen, en zien de school als een veilige plek om te experimenteren en te leren van fouten. LiemersNovum staat voor eigentijds en innovatief onderwijs, waarbij elke school ruimte heeft voor eigen profilering en keuzes, passend bij de leerlingenpopulatie. Dit alles met het leerplezier en leerrendement van de leerlingen als hoogste prioriteit, ondersteund door een robuuste kwaliteitscyclus en jaarlijkse evaluaties in het jaarverslag.

Welke concrete ontwikkelingen staan er voor Toermalijn gepland?

Voor schooljaar 2025-2026 focussen we op de implementatie en borging van de Kanjertraining als kernmethode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, met bijbehorende teamlicentiering. Dit sluit naadloos aan bij onze ambitie voor burgerschapsonderwijs. Daarnaast introduceren we in het schooljaar 2025-2026 de BLINK lezen methode voor groep 4-8, ter versterking van de samenhang met onze reeds gebruikte BLINK wereld methode. Dit initiatief is voortgekomen uit een grondige oriëntatie op een geïntegreerd lesaanbod. Verder streven we naar het vergroten van eigenaarschap bij zowel leerlingen als team. Dit doen we door de weektaak voor groep 3-8 verder te ontwikkelen en het plannen voor groep 1-2 te optimaliseren, ondersteund door specifieke scholing voor de leerkrachten van de onderbouw. Het versterken van het zicht op leerlingontwikkeling, via de kwaliteitscyclus en handelingsgericht werken, blijft een belangrijk aandachtspunt.

Hoe monitort en evalueert Toermalijn de schoolontwikkeling en resultaten?

De schoolontwikkeling binnen Toermalijn wordt gestuurd door diverse interne regiegroepen, samengesteld uit leerkrachten. Deze groepen vertalen de schoolplanambities naar concrete jaarplannen, monitoren de voortgang en identificeren toekomstige doelstellingen. De evaluatie van deze plannen vindt plaats tijdens een jaarlijkse teambijeenkomst in mei/juni, aangevuld met overleggen tussen regiegroepvoorzitters, de intern begeleider en de directeur. Een jaarverslag documenteert de resultaten en leerpunten van het voorbije schooljaar. Daarnaast bevorderen we een continue onderwijskundige dialoog. Viermaal per jaar vinden collegiale groepsbesprekingen plaats om de ontwikkelingen in de groepen te analyseren. Tweemaal per jaar worden tussenresultaten en sociale opbrengsten geëvalueerd tijdens speciale analysevergaderingen, waaruit concrete verbeterpunten voor de schoolrapportage voortkomen. Het team draagt gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de schoolbrede resultaten.

Programma voor Jonge Kinderen op Toermalijn: Een Vliegende Start

Toelichting van de school

Basisschool Toermalijn biedt een inspirerende leeromgeving voor jonge kinderen, met een nauwe samenwerking met kinderopvang Happy Faces. Happy Faces staat garant voor kleinschalige, huiselijke en liefdevolle kinderopvang, perfect afgestemd op de behoeften van de allerkleinsten. In ons gebouw vindt u diverse groepen: een babygroep (0-2 jaar), een peutergroep (2-4 jaar) en een peutergroep met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) voor kinderen van 2-4 jaar. Daarnaast bieden wij buitenschoolse opvang (BSO) voor kinderen van 4 tot 12 jaar, inclusief opvang tijdens studiedagen en schoolvakanties. Deze geïntegreerde aanpak zorgt voor een naadloze en veilige overgang van de kinderopvang naar de basisschool. Kinderen worden vanaf jonge leeftijd optimaal gevolgd, wat resulteert in een consistente pedagogische visie en doorlopende leerlijnen tussen Happy Faces en Toermalijn. Ouders profiteren van het gemak van alle opvang en onderwijs onder één dak. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken actief samen, delen kennis en versterken elkaar, wat de kwaliteit van de educatie ten goede komt. Voor onze kleuters hanteren we diverse lesmethodes en het leerlingvolgsysteem 'MijnKleutergroep' om het onderwijs optimaal af te stemmen op individuele leerbehoeften. De sociaal-emotionele ontwikkeling stimuleren we met de Kanjer-methode. De motorische ontwikkeling wordt gemonitord door een vakdocent bewegingsonderwijs, zodat we proactief kunnen inspelen op de ontwikkelingsbehoeften van elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend programma biedt Toermalijn aan voor de jongste leerlingen?

Basisschool Toermalijn faciliteert diverse aanvullende programma's gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen.

Basisschool Toermalijn faciliteert diverse aanvullende programma's gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen.

Uitgebreide kinderopvangmogelijkheden
Gespecialiseerde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke externe partners werkt Toermalijn samen voor het programma voor jonge kinderen?

Onze school onderhoudt een waardevolle samenwerking met Happy Faces, een vooraanstaande aanbieder van kinderopvang.

Onze school onderhoudt een waardevolle samenwerking met Happy Faces, een vooraanstaande aanbieder van kinderopvang.

Team | Toermalijn in Duiven | [2025] Schoolregister