
Schoolweging
De schoolweging van Toermalijn Duiven is 30,84 , met een spreiding van 6,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit ligt 2.8% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen. De school houdt hiermee consistent kwaliteitsstandaarden vast, ondanks toenemende diversiteit in onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 46.8% behaalde streefniveaus overtreft de school haar signaleringswaarde (45.5%). Ondanks de complexe leerlingenpopulatie presteert Toermalijn hier 10.5% beter dan vergelijkbare scholen in de Liemersregio. De focus op gepersonaliseerde instructie in combinatiegroepen draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 32% havo/vwo (vs. 10.9% regio) versus 20% vmbo-b/k (vs. 9.7% regio). Opmerkelijk is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl vergelijkbare scholen hier 1% scoren. De sterke focus op doorstroom naar havo/vwo past bij het hoge percentage (63.6%) dat op adviesniveau presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Toermalijn Duiven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op brede school Toermalijn hebben we een duidelijke visie op zicht op ontwikkeling. Wij werken handelingsgericht in ons aanbod (HGW) De onderwijsbehoeften van de leerlingen De afstemming en wisselwerking tussen leerling, leraar en de groep De leraar doet ertoe We gaan uit van hoge verwachtingen Gezamenlijke verantwoordelijkheid Proactief Cyclisch en transparant werken Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt Toermalijn regelmatig tussentijdse toetsen af. Een deel van deze toetsen is gebonden aan de methodes die we gebruiken. Maar er zijn ook toetsen die onafhankelijk van de methodes de kennis en vaardigheid in het betreffende vak in kaart brengen. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar (M) en aan het eind van het schooljaar (E). Voor kleuters maken wij hierbij gebruik van het leerlingvolgsysteem van Mijn Kleutergroep en voor het volgen van groep 3 t/m 8 maken wij gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. Alle toetsresultaten geven het team informatie over de individuele ontwikkeling van een leerling en de kwaliteit van het lesaanbod. Na het waarnemen van de resultaten worden deze geïnterpreteerd en worden zo nodig plannen voor (school-)ontwikkeling gemaakt of bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36.4% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), terwijl 0% onder advies scoort (vs. 11.8% landelijk). Deze excellente doorstroom onderstreept de zorgvuldige advisering en aansluiting op het VO. De combinatiegroepen blijken effectief voor zelfsturend leren, wat doorwerkt in het vervolgonderwijs.
Sociale ontwikkeling
Onder burgerschap verstaan we de manier waarop mensen deelnemen aan de maatschappij en die helpen vormgeven. Burgerschapsvorming brengt kinderen de kennis, vaardigheden en houding bij die ze nodig hebben om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving. Kinderen maken op deze manier op school kennis met begrippen als democratie, grond- en mensenrechten, duurzame ontwikkeling, conflicthantering, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en het omgaan met maatschappelijke diversiteit. Het team van Toermalijn vindt het belangrijk om kinderen medeverantwoordelijk te maken voor een positief leefklimaat. De Kanjermethode helpt het team om vorm te geven aan het lesaanbod. Daarnaast biedt het coöperatief leren en participatie onderwijs een positieve bijdrage aan burgerschapsvorming en een positief schoolklimaat. Wij zijn een Kanjerschool. Al onze leerkrachten geven dagelijks Kanjerlessen. Maar wat is de Kanjertraining nu eigenlijk? De Kanjertraining richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Door verhalen en oefeningen krijgen kinderen inzicht in hun eigen gedrag en dat van de ander. Ze leren om te gaan met hun gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen en conflicten op een goede manier op te lossen. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Doelen van de Kanjertraining zijn: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas Het versterken van de sociale vaardigheden van leerlingen Beheersing van de verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten Bewustwording van de eigenheid van leerlingen Leren om verantwoordelijkheid te nemen Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie LEES MINDER
Burgerschap
Zelfreflectie
Positief leefklimaat
Wat is de werkwijze van Toermalijn voor sociale ontwikkeling?
Toermalijn gebruikt in de groepen 1 tot en met 8 tweemaal per jaar een sociogram om de onderlinge relaties van kinderen in beeld te brengen. Daarnaast wordt KanVAS gebruikt als volg- en adviessysteem voor het sociaal functioneren. KanVAS brengt het emotioneel functioneren van alle leerlingen systematisch in kaart en geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsbehoeften. Het helpt het gedrag van kinderen beter te begrijpen, de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen en kan een rol spelen binnen de 1-zorgroute. KanVAS geeft zicht op kindfactoren, zodat er een hulpplan kan worden gemaakt. Kanjertaal wordt de hele dag door gebruikt als doorgaande lijn binnen de school, waarin het Kanjerteam zelf een belangrijke voorbeeldfunctie heeft.
Welke registratievorm(en) gebruikt Toermalijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Toermalijn gebruikt Kanvas en een sociogram om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Toermalijn?
Toermalijn gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.