
De resultaten van Toermalijn in Duiven
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Toermalijn, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Toermalijn bij jullie?
Ontdek hoe goed Toermalijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basis voor Succes op Toermalijn
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Toermalijn
Het streefniveau biedt een uitdaging die verder gaat dan het fundamenteel niveau, met als doel dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke streefniveau-norm vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, wordt per basisschool bepaald en weerspiegelt onze ambitie voor uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Toermalijn?
Bij Basisschool Toermalijn in Duiven begeleiden we onze leerlingen optimaal naar het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 7 starten we met een pré-advies, gebaseerd op jarenlange resultaten, sociaal-emotionele groei en een proactieve werkhouding. Dit advies wordt zorgvuldig samengesteld in nauwe samenwerking met onze ervaren leerkrachten en intern begeleiders. In januari ontvangen de leerlingen een voorlopig schooladvies, dat kan voortkomen uit het pré-advies of een bijstelling kan zijn. Dit advies bespreken we uitgebreid met u en uw kind, zodat iedereen goed geïnformeerd is over de volgende stap. Na de doorstroomtoets in februari, die waardevolle inzichten biedt voor het juiste schoolniveau, volgt in maart het definitieve advies. Het definitieve adviesgesprek in maart is het moment waarop we de uitkomst van de doorstroomtoets en het definitieve schooladvies delen. Indien de toetsresultaten gunstiger uitvallen dan het voorlopige advies, passen we dit schooladvies aan. Enkel wanneer het in het directe belang van uw kind is, kan het advies anders worden vastgesteld, met een duidelijke motivatie van onze school. De aanmelding bij de middelbare school vindt in maart plaats met het definitieve advies van Toermalijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool Toermalijn
Op Basisschool Toermalijn in Duiven stimuleren we actief de sociale ontwikkeling van onze leerlingen. Burgerschapsvorming is hierbij een kernonderdeel. We leren kinderen de kennis, vaardigheden en de juiste houding aan die nodig zijn om volwaardig deel te nemen aan onze samenleving, zowel nu als in de toekomst. Onze lessen besteden aandacht aan fundamentele maatschappelijke concepten zoals democratie, mensenrechten, duurzame ontwikkeling en het respectvol omgaan met diversiteit. Ons toegewijde team op Toermalijn gelooft in de kracht van gedeelde verantwoordelijkheid voor een positief schoolklimaat. De Kanjermethode vormt de basis van ons lesaanbod voor sociale vaardigheden. Daarnaast dragen coöperatief leren en een actieve leerlingenraad significant bij aan de ontwikkeling van burgerschap en een prettige leeromgeving. Wij zijn trots een Kanjerschool te zijn. Dagelijks integreren onze leerkrachten de Kanjerlessen in het curriculum. De Kanjertraining focust op de sociaal-emotionele groei van kinderen. Door middel van interactieve verhalen en oefeningen ontwikkelen leerlingen zelfinzicht en empathie. Ze leren hun emoties te reguleren, effectief voor zichzelf op te komen, actief te luisteren en conflicten op een constructieve manier op te lossen. Ons motto luidt: 'Wat je ervaart, is interessant, vervelend of zwaar, maar hoe je ermee omgaat, is bepalend voor wie je wordt.' De essentiële pijlers van de Kanjertraining zijn vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale zelfredzaamheid, betrokkenheid van ouders, burgerschap, gezonde leefgewoonten en duurzaamheid. De voornaamste doelen van onze Kanjertraining zijn: het creëren van een veilige en vertrouwde klasomgeving, het versterken van sociale competenties, het aanleren van effectieve strategieën voor conflicthantering en het omgaan met pestgedrag, het bevorderen van zelfbewustzijn, het aanleren van verantwoordelijkheidsgevoel en het stimuleren van actief burgerschap en maatschappelijke integratie.
Actief Burgerschap
Zelfbewustzijn en Reflectie
Positief Leefklimaat Creëren
Hoe pakt Basisschool Toermalijn de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?
In alle groepen, van groep 1 tot en met 8, voeren we tweemaal per jaar een sociogram uit. Dit sociogram is een waardevol instrument om de onderlinge relaties en sociale dynamiek binnen de klas in kaart te brengen en te begrijpen. Voor het monitoren en ondersteunen van het sociaal functioneren van onze leerlingen maken we gebruik van KanVAS. Dit systeem helpt ons om het emotionele welzijn van elke leerling systematisch te volgen. KanVAS biedt inzicht in mogelijke ondersteuningsbehoeften op sociaal-emotioneel gebied, waardoor we het gedrag van kinderen beter kunnen plaatsen en begeleiden. Dit draagt direct bij aan de bevordering van hun sociaal-emotionele ontwikkeling. KanVAS speelt een cruciale rol binnen onze 1-zorgroute, in lijn met de principes van passend onderwijs. Het systeem identificeert zowel stimulerende als belemmerende factoren bij een kind, wat essentieel is voor het opstellen van een effectief ondersteuningsplan. Indien nodig, geeft KanVAS ook aan wanneer externe expertise of interventie wenselijk is. Op deze wijze hanteren wij als school een handelingsgerichte aanpak (HGW). De KanVAS-evaluaties vinden tweemaal per schooljaar plaats. De resultaten worden geanalyseerd en besproken tijdens groepsbesprekingen met de leerkrachten en de intern begeleider. De Kanjertaal en bijbehorende methodiek worden de hele dag door consequent toegepast als een doorlopende lijn, waarbij het gehele geschoolde Kanjerteam fungeert als rolmodel voor gewenst gedrag.
Welke methoden gebruikt Toermalijn om sociale vooruitgang te meten?
Basisschool Toermalijn gebruikt de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kanvas
- Sociogrammen
Welke programma's zet Toermalijn in voor sociaal-emotioneel leren?
Op Basisschool Toermalijn maken we gebruik van de volgende effectieve programma's voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Basisschool Toermalijn: Resultaten en Beoordeling
Op 1 februari 2016 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan Basisschool Toermalijn. De inspectie heeft bevestigd dat onze school haar onderwijskwaliteit op orde heeft en heeft het basisarrangement gehandhaafd. Dit betekent dat de leerresultaten van onze leerlingen voldoen aan de gestelde normen. Ons onderwijsaanbod is modern en sluit naadloos aan bij de kerndoelen van het basisonderwijs. Het didactisch handelen van onze toegewijde leerkrachten wordt als voldoende beoordeeld. Hoewel de sfeer in de klassen rustig en taakgericht is, en zowel het team als de directie met veel enthousiasme werken aan de continue verbetering van ons onderwijs, heeft de inspectie ook aandachtspunten aangegeven. Met name de uitvoering van de leerlingenzorg vraagt om verdere ontwikkeling door middel van kwalitatieve analyses en gerichte ortho-didactische interventies. Het is prachtig om te zien dat onze leerlingen met veel plezier naar school gaan. Dit geeft aan dat we een veilige en stimulerende leeromgeving bieden waar ieder kind zich welkom voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.