OBS Ekkelhof
Schoolstraat 12
9533 PL Drouwen

Schoolweging

Schoolweging
28.48
Spreiding
5.6

De schoolweging van Ekkelhof is 28,48 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,4%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning op deze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Hoewel dit boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt, blijft het resultaat onder het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. Dit benadrukt ruimte voor verbetering in het bereiken van hogere cognitieve doelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke focus zien: in 2021-2022 ontving 66,7% van de leerlingen een havo- of vwo-advies (4 van de 6 leerlingen). Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt (16,7%), wat lager is dan regionale trends. Deze aanpak sluit aan bij het beschreven doorstroomprotocol met Plaatsingswijzer en ontwikkelingsgerichte gesprekken.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2021-2022

ToetsEkkelhofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2021-2022

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Groep 1 en 2 De ontwikkeling van het kind wordt gevolgd met het plan- en observatiepakket DORR Zicht op Kleuters. Drie keer per jaar vindt er een evaluatie plaats en wordt er gekeken wat het kind met het aanbod van de leerkracht heeft gedaan. Ons aanbod is afgestemd op de leerlijnen die bij dit pakket horen en worden aangeboden via kringactiviteiten, ontwikkelingsmaterialen en het spel in hoeken. Bij iedere evaluatie wordt gekeken of het kind een stapje meer aankan of dat het zinvoller is om het aanbod nog eens te herhalen of op een andere manier aan te bieden. In de groepen 1 en 2 worden in beginsel geen toetsen afgenomen, tenzij naar aanleiding van observaties meer informatie nodig is. Groep 3 t/m 8 Door regelmatig te toetsen waar een kind staat, kan de leerkracht het onderwijsaanbod afstemmen op de behoefte van het kind. Daarnaast geeft het de leerkracht informatie over hoe de lesstof wordt verwerkt of daarin veranderingen nodig zijn en of leerlingen speciale aandacht of hulp nodig hebben. Voor de meeste vakken gebruiken wij een methode. Bij deze methoden worden toetsen geleverd om de tussentijdse voortgang van leerlingen te meten. Daarnaast nemen wij de tussentijdse toetsen van het leerlingvolgsysteem van Iep af. De toetsuitslagen van de leerlingen worden opgeslagen in het administratiesysteem Parnassys. Dit programma is beveiligd en toegang tot de gegevens is beperkt tot de medewerkers van onze school. Wij nemen jaarlijks onderstaande toetsen van Iep af: Technisch lezen Begrijpend lezen Rekenen en Wiskunde Spelling Spelling Werkwoorden (groep 7 t/m 8) Hart en Handen (vragenlijst voor leeraanpak, creatief vermogen en sociaal-emotionele ontwikkeling) Ouders hebben het recht om deze gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Na afname worden gegevens met de ouders gedeeld en tijdens ouder-(en kind)gesprekken toegelicht. Uitgebreide informatie over de rechten van ouders, zijn te vinden op de website van OPO Borger-Odoorn.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Inspectiegegevens tonen een laag percentage onderadvisering. De intensieve monitoring van leerprestaties en het aanpassingsbeleid bij betere doorstroomtoetsscores dragen hieraan bij, zoals beschreven in de schoolprocedure.

Sociale ontwikkeling

Visie op sociale opbrengsten Wij streven naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Daarom investeren wij ook in het sociaal emotioneel welbevinden van kinderen. Wij gaan uit van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep en op school. Vanuit deze basis werken we in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. We laten kinderen succes ervaringen opdoen. Daarnaast richten wij ons ook op het kind als individu. Ieder kind is autonoom en mag zijn wie het is en laten zie wat hij of zij kan. Op OBS Ekkelhof werken wij vanuit de methode Leefstijl. Dat doen wij samen met ouders. We stellen ouders in de nieuwsbrief op de hoogte welk opvoedkundig of sociaal thema op school wordt behandeld en geven tips hoe ouders hier thuis mee om kunnen gaan. Kinderen zijn namelijk gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Zij ervaren een groot gevoel van veiligheid als hun belangrijkste opvoeders zoveel mogelijk dezelfde normen en waarden delen. Evt. verder aanvullen Werkwijze sociale opbrengsten Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden van de leerlingen wordt voor de groepen 1 en 2 het DORR-observatiesysteem/Inzichtelijk gebruikt. In de overige groepen wordt het instrument Cito (kindbegrip) gebruikt om het welbevinden van kinderen te meten. Ook uit kindgesprekken halen we veel relevante informatie. Vanuit het leerlingvolgsysteem IEP meten we de leervaardigheden en het welbevinden in de klas, om van hieruit het gesprek aan te gaan en ontwikkelpunten voor het kind en/of voor de leerkracht en ouders te kunnen benoemen. LEES MINDER

Respect

Samenwerken

Veiligheid

Wat is de werkwijze van OBS Ekkelhof voor sociale ontwikkeling?

Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen wordt voor de groepen 1 en 2 het DORR-observatiesysteem gebruikt. In de overige groepen wordt het instrument Kindbegrip gebruikt. Kindbegrip wordt twee keer per jaar door de leerkrachten ingevuld, de leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen de lijst één keer per jaar in. De resultaten worden in leerlingenbesprekingen en in het team besproken. Ook wordt om het jaar de sociale vragenlijsten WMK afgenomen onder zowel kinderen, ouders als teamleden. In groepsplannen zetten we de aanpak per periode weg. De groepsplannen staan in Parnassys. Soms maken we voor een individuele leerling een aparte aanpak. De ouders worden hierbij betrokken.

Welke registratievormen gebruikt OBS Ekkelhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Ekkelhof gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, WMK PO, Rovict

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Ekkelhof?

OBS Ekkelhof gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl