Samenwerkingsschool De Brandaris

Het team van Samenwerkingsschool De Brandaris in Dronten

Current section: team
Westland 6
8251 Dronten

Zie hier hoe het team van Samenwerkingsschool De Brandaris is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Samenwerkingsschool De Brandaris. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Samenwerkingsschool De Brandaris bij jullie?

Ontdek hoe goed Samenwerkingsschool De Brandaris bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Samenwerkingsschool De Brandaris zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Samenwerkingsschool De Brandaris. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (11.8%)
35-45 jaar (23.5%)
45-55 jaar (23.5%)
55-65 jaar (35.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Samenwerkingsschool De Brandaris werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.3%)
Direct ondersteunend personeel (6.3%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Samenwerkingsschool De Brandaris gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtenvervanging op De Brandaris: Onze Aanpak

Op Samenwerkingsschool De Brandaris streven we naar maximale continuïteit voor uw kind. Normaal gesproken ziet een groep maximaal twee leerkrachten per week. Bij onvoorziene afwezigheid van een leerkracht zetten we alles op alles om dit zo goed mogelijk op te vangen. Onze eerste prioriteit is het vinden van vervanging binnen ons eigen ervaren team of via onze stichting Ante. Dankzij deze interne flexibiliteit kunnen we vaak snel schakelen. Het landelijke lerarentekort maakt dit echter steeds uitdagender, ook in onze regio. Bij kortdurende afwezigheid volgen we een duidelijk stappenplan. We zoeken eerst naar interne of stichting-gerelateerde vervanging. Indien nodig nemen onze bekwame onderwijsassistenten de begeleiding op zich. Lukt dit niet, dan verdelen we de leerlingen tijdelijk over andere groepen met zelfstandig werk. In uitzonderlijke gevallen, bij langdurige afwezigheid, kan een groep een dag vrij krijgen. Deze maatregel rouleren we om de impact te spreiden. Bij langdurige afwezigheid zoeken we een structurele oplossing. Ouders worden over alle genomen maatregelen proactief en tijdig geïnformeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Brandaris: Een Overzicht

3

Taal- en Rekenspecialisten voor Optimale Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist
Kwaliteitscoördinatoren

Toelichting van de school:

Op Samenwerkingsschool De Brandaris zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid, Janneke Ooms, verrijkt ons onderwijs met expertise. Elke woensdag staat een ervaren logopedist van Logopediepraktijk Haasjes klaar om leerlingen met specifieke spraak- en taalbehoeften te ondersteunen. Dit biedt gerichte hulp voor een vlotte communicatie. Daarnaast coördineren onze kwaliteitscoördinatoren, Janneke Ooms en Suzanne Klaver, de brede zorg rondom onze leerlingen. Zij zorgen voor een integrale aanpak van ondersteuning.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn op De Brandaris

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinatoren
Medewerker 'Sterk in de klas'

Toelichting van de school:

Voor een sterke sociaal-emotionele basis hanteren wij op De Brandaris het project 'Sterk in de klas'. Dit project biedt extra begeleiding aan leerlingen die dit nodig hebben, aangevraagd via onze kwaliteitscoördinatoren. Wanneer meer- of hoogbegaafdheid een rol speelt in de sociaal-emotionele ontwikkeling, is onze specialist meer- en hoogbegaafdheid nauw betrokken. Zij biedt gespecialiseerde begeleiding. Indien de ondersteuning van 'Sterk in de klas' niet volstaat, werken we nauw samen met de orthopedagoog van de IJsselgroep. Deze samenwerking, altijd met toestemming van ouders, garandeert passende hulp.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Professionele Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator
Medewerker 'Sterk in de klas'

Toelichting van de school:

Onze medewerker 'Sterk in de klas' biedt waardevolle ondersteuning op het gebied van gedrag. Zij helpt leerlingen om zich optimaal te ontwikkelen in hun schoolse omgeving. Daarnaast staan onze kwaliteitscoördinatoren en onze specialist meer- en hoogbegaafdheid klaar om te adviseren over gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak. Zij bieden interne expertise. Deze combinatie van interne en externe ondersteuning zorgt ervoor dat elke leerling de juiste begeleiding krijgt om succesvol te zijn.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: In Beweging met Experts

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

Kinderfysiotherapiepraktijk Moorkids biedt op De Brandaris wekelijks een fysiotherapeut aan. Deze expert begeleidt leerlingen met uitdagingen in hun grove en fijne motoriek, wat essentieel is voor schoolse vaardigheden. Verder is er ook wekelijks een logopediste aanwezig op school. Zij richt zich op kinderen met spraak- en taalproblemen, en bevordert zo de communicatieve vaardigheden. Deze gespecialiseerde ondersteuning draagt bij aan een gezonde ontwikkeling en schoolsucces.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Comfort

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Samenwerkingsschool De Brandaris bieden we geen specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging door gespecialiseerde medewerkers op locatie. Voor dergelijke behoeften werken we samen met externe professionals en verwijzen we naar passende zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Middenruimte, als verlenging van de klaslokalen

Ontdek Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning op De Brandaris

Visie en Toelichting van Samenwerkingsschool De Brandaris

Bij Samenwerkingsschool De Brandaris geloven we in een veilige en stimulerende leeromgeving voor al onze ongeveer 245 leerlingen. De Kanjertraining is een essentieel onderdeel van ons pedagogisch klimaat, gericht op het bevorderen van sociale vaardigheden en wederzijds respect. Onze school verwelkomt ieder kind en streeft ernaar om passend onderwijs te bieden dat aansluit bij de individuele onderwijsbehoeften. We hechten veel waarde aan open communicatie met ouders en aan samenwerking met externe partners om de ontwikkeling van elk kind optimaal te ondersteunen. De ontwikkeling van onze school is gebaseerd op de pedagogische basisbehoeften van het kind: relatie, autonomie en competentie. Coöperatief leren is een integraal onderdeel van ons onderwijsconcept, wat bijdraagt aan talentontwikkeling bij zowel leerlingen als ons onderwijsteam. Grenzen en Afspraken voor Ondersteuning: Hoewel we streven naar een inclusieve omgeving waar elk kind welkom is, erkennen we dat er grenzen zijn aan onze ondersteuningscapaciteit. Wanneer de zorgvraag binnen een groep te complex wordt, kan het voorkomen dat we niet de volledige ondersteuning kunnen bieden die een kind nodig heeft. Deze situaties bespreken we altijd openhartig met de ouders. Om onze ondersteuning transparant te maken, hanteren we de volgende afspraken: De groepsgrootte is maximaal 28 leerlingen, hoewel dit door omstandigheden kan afwijken. We streven naar maximaal twee leerlingen met een OPP per groep, maar dit kan variëren afhankelijk van de zorgzwaarte. Bij nieuwe aanmeldingen van leerlingen met specifieke behoeften, evalueren we de bestaande zorgzwaarte binnen de groep. Daarnaast zijn er enkele instroomvoorwaarden: leerlingen dienen zindelijk te zijn bij aanvang. Er moet een solide vertrouwensbasis zijn tussen alle betrokken partijen om constructief samen te werken. De leerling mag geen gevaar vormen voor zichzelf of anderen en mag het leerproces van medeleerlingen niet verstoren. De ondersteuning moet ook passen binnen ons medisch protocol. Onze Ondersteuningsroute: Ondersteuningsniveau 1: Basisondersteuning door de leerkracht voor alle leerlingen, inclusief observatie en signalering. Ondersteuningsniveau 2: Extra begeleiding door de leerkracht voor individuele leerlingen of kleine groepen met aanpassingen in didactiek en omgeving. Signaleringen worden gedeeld en besproken met ouders. Ondersteuningsniveau 3: Vaststellen van ondersteuningsbehoeften in overleg met specialisten, met adviezen voor de klas en mogelijke inzet van extra ondersteuning. Vaak wordt een OPP opgesteld na een ronde tafelgesprek (RTO). Ondersteuningsniveau 4: Intensieve begeleiding door interne en externe specialisten wanneer niveau 3 onvoldoende is, met een OPP. Ondersteuningsniveau 5: Verwijzing naar speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) indien niveau 4 ontoereikend is. Voor een gedetailleerd overzicht van ons ondersteuningsaanbod, raadpleeg ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) op onze website: https://debrandaris.net/. Toekomstige Ontwikkelingen: We blijven ons inzetten voor kinderen met speciale behoeften door gespecialiseerde leerkrachten en externe experts in te zetten, gefinancierd met middelen voor Passend Onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan: Ontwikkeling bij De Brandaris

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan?

Bij Samenwerkingsschool De Brandaris zetten we ons dagelijks in voor excellente onderwijskwaliteit. Onze aanpak voor onderwijsverbetering omvat: We integreren moderne lesmethodes en digitale hulpmiddelen om het leerproces te verrijken. Ons team bestaat uit hooggekwalificeerde professionals die continu investeren in hun deskundigheid. Dit gebeurt via gerichte ontwikkelingsgesprekken, collegiale consultatie en klassenbezoeken. We monitoren leerresultaten nauwgezet met systemen zoals het IEP-leerlingvolgsysteem en voeren regelmatig zelfevaluaties uit. Leerlingen ontvangen individuele ondersteuning door ambulante begeleiding, remedial teaching en de inzet van onderwijsassistenten. Onze onderwijsontwikkeling volgt een gestructureerde cyclus: dataverzameling, analyse, doelstelling en implementatie (4D-model). Hoe waarborgen en meten we onze onderwijskwaliteit? We baseren ons op officiële inspectierapporten, zoals het meest recente oordeel 'voldoende' van november 2023. Het IEP-toetsenpakket, met tussentijdse toetsen voor groep 3-8 en een eindtoets voor groep 8, biedt inzicht in de voortgang. Daarnaast gebruiken we methodegebonden toetsen die naadloos aansluiten bij ons lesmateriaal. Observatie- en registratiesystemen zoals IEP-LVS, Kanvas en Onderbouwd helpen ons de lespraktijk te analyseren. Enquêtes en zelfevaluaties, via WMK en ParnasSys, verzamelen waardevolle feedback. Arbo-rapportages, inclusief de Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E), dragen bij aan een veilige werkomgeving. Sinds 2020 volgen directie en team gerichte trainingen via opleidingsschool SAMEN. Functies worden doorontwikkeld, zoals de transitie van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator. Burgerschapsvorming: Voorbereiding op de toekomst We bereiden onze leerlingen actief voor op een diverse en dynamische samenleving. Hierbij zijn democratische waarden, sociale verantwoordelijkheid en wederzijds respect leidend. Onze aanpak is gefundeerd op zeven essentiële bouwstenen: Vrijheid en gelijkheid Macht en inspraak Democratische cultuur Identiteit Diversiteit Solidariteit Digitaal samenleven Deze bouwstenen stimuleren kritisch, betrokken en actief burgerschap. Evaluatie en Beleidsvoornemens Expliciete Directe Instructie (EDI): Leerkrachten hebben hun expertise op het gebied van EDI aanzienlijk versterkt, wat resulteert in verbeterde analysevaardigheden en doelgerichter handelen. Dit bevordert een positieve leerhouding en vergroot het zelfvertrouwen van leerlingen. Digitale Geletterdheid: Een vierjarig beleidsplan voor digitale geletterdheid is ontwikkeld, met een focus op educatief gebruik van technologie, ICT-vaardigheden van leerkrachten en een doorlopende leerlijn (groep 1-8) met de methode Basicly. Ondersteuning bij Gedragsproblemen: We creëren een veilige omgeving met duidelijke structuur, positieve groepsvorming en training van sociale vaardigheden, gebaseerd op de benadering van Kees van Overveld. Visie 'Jonge Kind': Een heldere visie op het jonge kind stuurt ons pedagogisch-didactisch handelen en vormt de basis voor concrete onderwijsontwikkelingen voor de komende vier jaar. Implementatie Staal 2: De uitrol van de Staal 2 methode voor taal en spelling verloopt voorspoedig, met duidelijke afspraken die zijn vastgelegd in het onderwijsplan. Talentontwikkeling: Ons beleid voor talentontwikkeling is geoptimaliseerd en gedocumenteerd in een kwaliteitskaart, met verdere implementatie gepland voor schooljaar 2025-2026. Nieuw Rapportfolio: Voor het schooljaar 2025-2026 wordt een vernieuwd rapportfolio geïntroduceerd, dat de ParnasSys-rapportage, 'ik'-tekeningen, trotswerkjes, talentgesprekken en talentenposters integreert. Beleidsvoornemens 2025-2026: Samenwerkingsschool De Brandaris richt zich in het schooljaar 2025-2026 op het verder versterken van de onderwijskwaliteit en de brede ontwikkeling van alle leerlingen. Onze speerpunten zijn: Het bevorderen van een veilige, voorspelbare en professionele schoolcultuur voor effectief onderwijs. De implementatie van Basicly, de digitale leerlijn voor groep 1-8. Het toepassen van de 'korte cyclus' met doelenplanners van GGO Advies voor gerichte instructie. Het vertalen van onze visie op het jonge kind naar concreet onderwijsaanbod. Het verder implementeren van de taal- en leesmethode Staal. Het uitbouwen van kennis over talentontwikkeling voor leerlingen en leerkrachten. Het inzetten van Bareka en Rekensprint voor vroege signalering en aanpak van rekenproblemen. Met deze ambitieuze doelen bouwen we aan een toekomstgericht en kwalitatief sterk onderwijs op De Brandaris.

Hoe realiseren we onze schoolbrede doelen?

Op Samenwerkingsschool De Brandaris werken we met toegewijde onderwijskundige werkgroepen. Deze teams, bestaande uit leerkrachten en onderwijsassistenten, zijn verantwoordelijk voor de realisatie van onze schoolbeleidsvoornemens. Elke werkgroep focust op specifieke schooldoelen. De werkgroepen documenteren systematisch de volgende aspecten: De beginsituatie van de leerlingen en de lesinhoud. De geformuleerde doelstellingen van de werkgroep. De uit te voeren concrete activiteiten. De behaalde opbrengsten en resultaten. De borging van de resultaten in de dagelijkse onderwijspraktijk. Om de voortgang te monitoren en het gehele team te betrekken, presenteren de werkgroepen viermaal per schooljaar hun bevindingen tijdens teamvergaderingen. Op deze wijze waarborgen we een gezamenlijke, doelgerichte en duurzame schoolontwikkeling.

Ontdek het Programma voor Jonge Kinderen bij De Brandaris Dronten

Toelichting van de school

Samenwerkingsschool De Brandaris zet zich in voor optimale Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Wij werken nauw samen met een toegewijde ouderintermediair om een soepele communicatie tussen school en ouders te waarborgen. Deze intermediair organiseert ook informele bijeenkomsten, zoals gezellige koffieochtenden, speciaal voor ouders van kinderen met een VVE-indicatie. Ons VVE-beleid is een gezamenlijke inspanning met de gemeente Dronten en andere relevante organisaties. Sinds schooljaar 2019-2020 hanteren we resultaatafspraken op gemeentelijk niveau. Deze afspraken definiëren de startsituatie van elk kind bij instroom in de vroegschool en schetsen de verwachte ontwikkelingsmijlpalen aan het einde van groep 2. De specifieke meetmethoden voor deze ontwikkeling zijn per school of scholeneiland vastgelegd. Per 1 juni 2025 verwelkomt De Brandaris twaalf kleuters met een VVE-indicatie. Voor deze leerlingen bieden we wekelijks twee aanvullende taallessen, zorgvuldig afgestemd op hun individuele onderwijsbehoeften.

Veelgestelde vragen

Biedt Samenwerkingsschool De Brandaris extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Samenwerkingsschool De Brandaris biedt specifieke extra leermogelijkheden voor onze jongste leerlingen. Dit programma is ontworpen om hun taalontwikkeling en algehele schoolvoorbereiding te stimuleren, met extra aandacht voor kinderen met een VVE-indicatie.

Ja, Samenwerkingsschool De Brandaris biedt specifieke extra leermogelijkheden voor onze jongste leerlingen. Dit programma is ontworpen om hun taalontwikkeling en algehele schoolvoorbereiding te stimuleren, met extra aandacht voor kinderen met een VVE-indicatie.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang in Dronten

Met welke partnerschappen werkt De Brandaris samen voor het programma voor jonge kinderen?

De Brandaris werkt nauw samen met gerenommeerde partners om de beste educatieve ervaringen te bieden. Een van onze belangrijke samenwerkingspartners is Kinderopvang Wildewijs, een organisatie die zich richt op hoogwaardige kinderopvang en een vliegende start voor jonge kinderen.

De Brandaris werkt nauw samen met gerenommeerde partners om de beste educatieve ervaringen te bieden. Een van onze belangrijke samenwerkingspartners is Kinderopvang Wildewijs, een organisatie die zich richt op hoogwaardige kinderopvang en een vliegende start voor jonge kinderen.

Team | Samenwerkingsschool De Brandaris in Dronten | [2025] Schoolregister