
Schoolweging
De schoolweging van De Brandaris Dronten is 29,96 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Brandaris Dronten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Brandaris werken wij met het IEP (Inzicht Eigen Profiel) leerlingvolgsysteem. Uitgangspunt is om inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen en niet om het kind af te rekenen op wat het niet kan. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het kind in kaart. Hiermee vergroten we het inzicht van leerling en leerkracht in de volgende ontwikkelingsstap en vergroten we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend, maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (3x per jaar, net na start schooljaar en na de midden- en eindtoetsen). Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel, gestelde doelen en aanpak, de ontwikkeling van de subgroepjes en de ontwikkeling van individuele leerlingen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord. Eventuele vervolgacties worden uitgevoerd. We werken met onderwijsplannen. Per vakgebied staan hierin onze ambities, afspraken en doelen beschreven. Twee keer per jaar bespreken we de toetsresultaten op schoolniveau. Voorgaande actiepunten worden altijd eerst geëvalueerd. Daarna worden de toetsresultaten geanalyseerd en nieuwe actiepunten geformuleerd en in een document beschreven. Vervolgens worden de toetsresultaten besproken in de MR van De Brandaris. Ouderportaal Op de Brandaris werken we met het ouderportaal van Parnasys. In dit ouderportaal kunt u de ontwikkeling van uw kind volgen wat betreft methode gebonden toetsen en informatie vanuit het leerlingvolgsysteem. Tevens kunt u uw eigen gegevens inzien en eventueel wijzigen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De Brandaris wil een veilige, vertrouwde en gezellige plaats voor uw kind zijn, waar gewerkt wordt aan doelen. Er is veel oog voor het groepsgebeuren en daarin voor de individuele leerling. Er heerst een gemoedelijke sfeer tussen groot en klein. Naast het cognitieve speelt de sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling in de school een belangrijke rol. Er is veel aandacht voor “de wereld om ons heen”. De Brandaris: een school waar veel mag en kan, natuurlijk binnen bepaalde grenzen, waar we sturen op ontwikkeling in de breedste in van het woord, waar we werken aan doelen en vaardigheden en waar we veel oog en oor voor elkaar hebben. LEES MINDER
Aandacht
Groei
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Ten aanzien van sociale opbrengsten werken wij met verschillende methodes: Talentontwikkeling Een speerpunt op de Brandaris is talentontwikkeling. Onze visie daarop is: Elk kind heeft talenten die het verdienen verder ontwikkeld en benut te worden. Deze talenten geven het kind eigenheid, maken het krachtig en zijn het vertrekpunt voor leren. Maar deze talenten liggen niet altijd aan de oppervlakte – pas als ze gezien worden, kunnen ze echt benut worden. (Pronk, n.d.) In de komende jaren zal de nadruk komen te liggen op: talentgesprekken voeren met alle kinderen talentposters maken met alle kinderen talenturen verplicht en vrij Kanjertraining Doelen: bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas versterking van sociale vaardigheden bij de kinderen beheersing bij de kinderen van verschillende oplossingsstrategieën in conflicten bewustwording van eigenheid bij de leerlingen: ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben We hebben een anti-pestprotocol gebaseerd op de Kanjertraining. Deze ligt ter inzage op school. Ook heeft de school een anti-pest coördinator aangesteld. Deze coördineert het sociaal veiligheidsbeleid op school. Op de Brandaris is dat Netty de Lorm. Zij volgt daarvoor ook regelmatig bijscholing. Zij is uw aanspreekpunt op het gebied van de Kanjertraining en het sociaal veiligheidsbeleid op school. Coöperatief leren Vanuit de Brandaris was er de behoefte om kinderen meer te laten samenwerken en meer betrokken te krijgen bij hun eigen leerproces. Dat laatste komt ook voort uit het werken met het directe instructiemodel, waarbij tijdens de inoefeningsfase behoefte is aan diverse, effectieve oefenvormen. Coöperatief leerstrategieën werd ontwikkeld door dr. Spencer Kagan, een toonaangevende wetenschapper van nieuwe onderwijsconcepten. Hij heeft 8 werkvormen bedacht, die samenwerken structureren en stroomlijnen. Hierbij is sprake van “GIPS”: Gelijke deelname Individuele aanspreekbaarheid Positieve wederzijdse afhankelijkheid Simultane actie De werkvormen kunnen gebruikt worden om: Sociale verbondenheid en een veilig klimaat te creëren Voorkennis op te halen Leerstof te oefenen Instructie interactief te maken Inhoud of proces te evalueren Kleur Kleur is een moderne methode voor levensbeschouwelijk onderwijs. Kerndoelstelling is: Het omgaan van groepen en individuen met verschillende overtuigingen die op basis van begrip, respect en tolerantie, hun inzichten verdiepen en toetsen aan die van anderen om aan en van elkaar te blijven leren.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas