Openbare Basisschool Flevosprong
De Barrage 2
8252 GW Dronten

Schoolweging

Schoolweging
28.54
Spreiding
6.01

De schoolweging van Flevosprong is 28,54 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,42% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,37%). De minimale verschillen tussen leerjaren onderstrepen een consistent taal- en rekenbeleid. De inspectiewaarde wordt hiermee ruimschoots gehaald.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft haar streefniveau ruim: 63,08% van de leerlingen behaalt dit tegen een signaalwaarde van 48,6%. De focus op maatwerk blijkt effectief, vooral in rekenonderwijs waar de score 4,6% hoger ligt dan in groep 7. Dit sluit aan bij het gepersonaliseerde leerplan dat sinds 2020 wordt gehanteerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: enerzijds 27,27% vwo-advies (ver boven regio 18,61%), anderzijds 9,09% praktijkonderwijs (ruim boven landelijk 1,01%). De brede differentiatie past bij de gevarieerde leerlingenpopulatie. Opvallend is het hoge aandeel havo-adviezen (22,73%), wat mogelijk samenhangt met de intensieve begeleiding van tiklers.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFlevosprongGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school is een uitgebreid leerlingvolgsysteem ontwikkeld. Uw kind wordt voortdurend gevolgd op alle ontwikkelingsgebieden. Op drie vaste momenten per jaar worden dagen gepland waarop wij u in ieder geval informeren over de ontwikkeling van uw kind (zie ook 'communicatie met ouders'), maar daarnaast worden er ook tussentijdse gesprekken met u gevoerd over uw kind. Dit kan zowel gebeuren op initiatief van de school, als op initiatief van u als ouder. Elke leerkracht heeft na schooltijd vanaf 14.45 uur 'spreekuur' waar u zonder afspraak naartoe kunt komen, maar u kunt ook een afspraak maken als u op deze tijd niet naar school kunt komen of als u er zeker van wilt zijn dat de leerkracht voldoende tijd voor u heeft. Het kan ook voor komen dat de leerkracht contact met u opneemt om een afspraak te maken voor een gesprek. Hoe volgen we de ontwikkeling van uw kind Elke leerkracht observeert de leerlingen en maakt aantekeningen van eventuele bijzonderheden die hem of haar opvallen. Dit kunnen observaties zijn over het gedrag van uw kind, de manier van werken, de motivatie, enz. Ook houdt de leerkracht natuurlijk een administratie bij van de onderdelen zoals rekenen, lezen, taal enz. waarbij wij kijken naar resultaten die uw kind bij deze vakken heeft behaald en de manier waarop uw kind omgaat met de leerstof. In het 'ouderportaal' van ons administratiesysteem van Parnassys kunt u eveneens de resultaten van de toetsen van de basisvakken inzien. IEP leerlingvolgsysteem (LVS) Vanaf het schooljaar 2019-2020 zijn wij overgestapt op het LVS van IEP. IEP stelt: "Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten." Wat doen wij met de resultaten van de toetsen De Flevosprong heeft een Intern Begeleider (IB-er). Zij coördineert alle zaken die met de leerlingenzorg te maken hebben. Zij stelt het schema op voor afnamen van de toetsen. De resultaten van de toetsen worden met de groepsleerkracht besproken. Als de toetsen van uw kind een opvallend resultaat hebben (naar boven of beneden) is dat meestal een reden om aanvullend onderzoek te doen. Er wordt dan nauwkeurig gekeken of er sprake is van een 'echt' probleem. Samen met de leerkracht wordt dan bepaald welke hulp aan uw kind geboden moet worden. Dit kan een aangepast programma zijn binnen de groep, maar ook extra individuele hulp. Hierin zijn een heleboel variaties mogelijk. Het spreekt voor zich dat wij in zo'n situatie contact met u opnemen. Welke mogelijkheden zijn er nog meer? Soms heeft een leerling een probleem waarbij wij hulp zoeken buiten onze school. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden. Op onze school wordt gewerkt met een zorgteam. Dit houdt in dat er drie á vier keer per jaar een bespreking is waarbij aanwezig zijn: de zorgcoördinator vanuit de GGD, de leerlingbegeleider vanuit de IJsselgroep, de leerkracht en de Intern Begeleider van de school. Tijdens deze besprekingen wordt gekeken welke zorg en begeleiding het beste past bij de problematiek van de leerling. Op verzoek kan er ook een externe deskundige uitgenodigd worden bij dit gesprek. De IJsselgroep kan ook ingezet worden bij een onderzoek om de problematiek beter te kunnen analyseren en voor het opzetten van een hulp programma. Het spreekt voor zich dat wij in deze gevallen contact met u opnemen en dat wij eerst uw toestemming vragen om deze stappen te ondernemen. Wanneer er zorg is om een leerling en ouders en school er samen niet uitkomen, heeft de school de mogelijkheid om de zorgcoördinator in te schakelen. Dit mag ook zonder toestemming van de ouders. De zorgcoördinator neemt de zorg over en bekijkt samen met de ouders wat de beste begeleiding is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), wat de complexiteit van de populatie weerspiegelt. Tegelijk scoort 12% boven advies, mogelijk dankzij het plusaanbod voor hoogbegaafden. De school zet in op nauwere samenwerking met het VO om deze kloof te verkleinen, zoals beschreven in het strategisch plan 2023-2027.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk om voor kinderen vanaf dag 1 een veilige plek te creëren, want een kind dat zich veilig voelt, komt makkelijker tot leren. Daarom krijgen alle kinderen op de Flevosprong vanaf groep 1 de Kanjertraining. Pestgedrag wordt zo voor een groot deel ingedamd, maar kinderen leren ook om complimentjes uit te delen, iemand een helpende hand te bieden en belangstelling naar de mensen om hen heen te tonen. De lessen van de Kanjertraining zijn een aanvulling op hoe wij de leerlingen elke dag leren met elkaar om te gaan. Daarbij vormen respect, vertrouwen, het versterken van sociale vaardigheden, het aanreiken van verschillende oplossingsstrategieën, verantwoordelijkheid nemen voor het eigen gedrag en bewustwording van eigenheid de kern. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Flevosprong voor sociale ontwikkeling?

De school streeft naar een positieve sfeer binnen de kaders van de wet en de Kanjerafspraken: vertrouwen, helpen, samenwerken, plezier en meedoen. Door Kanjerlessen wordt het onderling vertrouwen en het besef dat het goed is elkaar te helpen versterkt. Het Leerling Volg Systeem (LVS) van de IEP kijkt naast cognitieve vaardigheden ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling en creativiteit.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Flevosprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Flevosprong gebruikt het LVS IEP en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Flevosprong?

Openbare Basisschool Flevosprong gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.