
Schoolweging
De schoolweging van Aquamarijn Dronten is 38,14 , met een spreiding van 4,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.67% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school ruimschoots boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (92.1%). Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, waaronder dagelijkse rekeninstructie in kleine groepjes zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39.99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32%. Hoewel dit percentage lager is dan het vergelijkingsgemiddelde van 45.39%, toont het een positieve ontwikkeling ten opzichte van eerdere jaren. De school zet in op maatwerk via iPads en verdiepingsopdrachten om meer leerlingen richting het streefniveau te tillen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen voor het voortgezet onderwijs tonen een breed spectrum: in 2023-2024 kreeg 21.4% van de leerlingen een vmbo-t- of hoger advies (6 van de 28 leerlingen), terwijl 17.9% een praktisch advies ontving. Dit weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie. Opvallend is de stijging van 11,1% leerlingen met havo-potentieel ten opzichte van 2018-2019, passend bij de ingezette talentprogramma's.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Aquamarijn Dronten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school gebruiken we een uitgebreid leerlingvolgsysteem. Uw kind wordt regelmatig gevolgd op de verschillende ontwikkelingsgebieden. Ons leerlingvolgsysteem bestaat uit methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Aan de hand van de resultaten kunnen we zien of uw kind voldoende vooruitgang heeft geboekt t.o.v. de vorige toets. Voor groep 8 maken we gebruik van één van de door het ministerie goedgekeurde eindtoetsen voor het basisonderwijs. We gebruiken hiervoor de IEPtoets. Wat doen we met de resultaten van de leerlingvolgsysteemtoetsen? Op school is de intern begeleider de persoon die verantwoordelijk is voor coördinatie van de leerlingenzorg. Zij bespreekt met de leerkracht de resultaten op de toetsen. Samen met de leerkracht bepaalt zij of er aanpassing van het programma voor het kind noodzakelijk is. Hierbij zijn veel variaties mogelijk. Het spreekt vanzelf dat wanneer er een aanpassing van het programma nodig is, dat dat met de ouders wordt besproken. Ook kan het zijn, dat we hulp zoeken buiten onze school. Daarvoor zijn dan ook weer verschillende mogelijkheden. We werken samen met het samenwerkingsverband Lelystad- Dronten. Onder het kopje “Passend Onderwijs” leest u hier meer over. Rapportage Twee keer per jaar (in januari/februari en juni/juli) krijgt het kind een rapport. De ouders worden vervolgens uitgenodigd op school om met de leerkracht te spreken over de ontwikkeling van het kind. In november en april vinden er voortgangsgesprekken/spreekuurgesprekken met de ouders plaats. Vanaf de tweede helft in groep 4 komt het kind mee naar die gesprekken. Zodoende zijn er vier geplande gesprekken per schooljaar over de ontwikkeling van het kind. Wanneer ouders van mening zijn dat in de tussenliggende tijd een gesprek wenselijk is, is een afspraak te maken met de leerkracht. Ook kan de leerkracht van mening zijn, dat een gesprek wenselijk is en zij zal dan de ouders uitnodigen. Passend onderwijs De Aquamarijn is met ‘leerlingenbegeleiding op maat’ al goed op weg. Door de samenstelling van onze schoolbevolking is het mogelijk om naast de verkleining van de klassen veel aan zorgverbreding en ondersteuning te doen. We leveren een grote inspanning ten aanzien van de leerlingenbegeleiding. De basis van onze leerlingenzorg wordt gevormd door de deskundigheid en werkwijze van de leerkracht in de klas. Kwalitatief goed onderwijs in de klas is het begin. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Alle kinderen verdienen aandacht en zorg, zeker diegenen die moeite hebben met leren of die juist erg goed zijn. Elk kind heeft zijn eigen onderwijsbehoeften en in de school willen we zoveel mogelijk tegemoet komen aan deze behoeften van de kinderen. Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Het kabinet wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere school kunnen gaan. Een belangrijk uitgangspunt van passend onderwijs is om de leerlingen zo veel mogelijk binnen de (reguliere) school te ondersteunen met passend en kwalitatief goed onderwijs. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft of een specifieke onderwijsbehoefte, kunnen we de hulp van het samenwerkingsverband (SWV) inroepen. Binnen het SWV Dronten/Lelystad streven we ernaar zo vroeg mogelijk te signaleren en is er gekozen voor een nauwe samenwerking met de IJsselgroep (schoolbegeleidingsdienst), GGD en schoolmaatschappelijk werk (SMW). Zo is er het basisteamoverleg. Het basisteam bestaat uit de intern begeleider, de schoolmaatschappelijk werker en de medewerker sterk in de Klas. De gedragsdeskundige (van de IJsselgroep) en de GGD medewerker kunnen aansluiten bij dit overleg. Zes keer per jaar vinden op school deze gesprekken plaats. Tijdens dit basisteamoverleg worden afspraken gemaakt over het vervolgtraject. We zien op school de ouders als educatief partners. Mocht uw kind besproken worden in het basisteamoverleg, dan wordt u daar uiteraard ook bij betrokken. Op school is ook Sterk in de Klas actief. Sterk in de Klas helpt kinderen bij het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden. Onderwijs aan anderstalige kinderen Op onze school zitten anderstalige kinderen. Hiervoor krijgen we faciliteiten, waardoor we op de Aquamarijn kleinere groepen hebben. Alle kinderen profiteren zodoende mee. Er is veel aandacht voor taal, lezen en de woordenschat. Met het team bespreken we de groepsresultaten en de schoolresultaten na de gemaakte methode-nafhankelijke toetsen. Op basis van de uitkomsten bepalen we of het onderwijs moet worden aangepast.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66.67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, consistent met het landelijk beeld (62.93%). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (13.33%) ligt licht boven het landelijk gemiddelde (11.81%), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. Positief is dat 20% van de leerlingen boven verwachting presteert, wat duidt op een goede aansluiting tussen basisschooladvies en VO-begeleiding.