Kbs de Toekomst

Het team van Kbs de Toekomst in Dronten

Current section: team
Werfstraat 12
8251 Dronten

Zie hier hoe het team van Kbs de Toekomst is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kbs de Toekomst. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kbs de Toekomst bij jullie?

Ontdek hoe goed Kbs de Toekomst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kbs de Toekomst zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kbs de Toekomst. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (55.6%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kbs de Toekomst werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kbs de Toekomst gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Personeelsvervanging op Kbs de Toekomst

Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht door ziekte of verlof, zet Kbs de Toekomst alles op alles om passende vervanging te regelen. Indien er geen direct beschikbare invallers zijn, lossen we dit intern op door flexibele inzet van ons team. Dit kan betekenen dat klassen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen, een strategie die we zo zorgvuldig mogelijk toepassen. Als noodoplossing, en enkel in uitzonderlijke situaties van lerarentekort, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Dit is echter geen voorkeursoptie. Om de belasting eerlijk te verdelen en leerlingen niet langdurig thuis te houden, hanteren we een roulatiesysteem waarbij de lasten evenredig worden verdeeld. Ouders die hun kind niet thuis kunnen opvangen, kunnen altijd rekenen op een meedenkende oplossing met school. Voor langdurige afwezigheid volgt Kbs de Toekomst een strikt vervangingsprotocol, opgesteld binnen de stichting. Dit protocol beschrijft de procedures en afspraken voor het waarborgen van onderwijskwaliteit bij langdurige vacatures of vervangingstekorten. Bij signalen van onvoorziene vervangingsuitdagingen, initiëren we een gesprek tussen de schoolleider, HRM en het College van Bestuur. Hierin wordt besloten over mogelijke aanpassingen, zoals een vierdaagse schoolweek voor specifieke groepen of de gehele school. Een gedetailleerd inzetplan zorgt voor duidelijkheid over de implementatie, waarbij de Medezeggenschapsraad altijd tijdig geïnformeerd wordt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning op Maat: Specialisten bij Kbs de Toekomst

2

Taal en Rekenen: Versterk de Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gediplomeerd Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Vanaf februari 2023 versterkt onze gediplomeerde rekenspecialist ons team. Deze expert richt zich op het verbeteren van rekenresultaten en begeleidt ons team bij het ontwikkelen van een passend rekenbeleid. De intern begeleider werkt nauw samen met de rekenspecialist om een solide basis te leggen voor de rekenvaardigheden van onze leerlingen. Samen monitoren zij de voortgang en zorgen voor kwalitatieve ontwikkeling.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Sterk in de Klas Medewerker
Vertrouwenspersoon
Hele Team Gekwalificeerd in Kanjertraining

Toelichting van de school:

Onze 'Sterk in de Klas' medewerker biedt gerichte, kortdurende begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Zij helpt kinderen om beter om te gaan met uitdagingen, zoals teruggetrokken gedrag of nervositeit. Deze begeleiding gebeurt altijd in nauwe samenwerking met ouders of verzorgers. Na elke sessie ontvangen zij een duidelijk verslag van de voortgang van hun kind.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij zetten ons in voor een positieve leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Mocht er specifieke ondersteuning nodig zijn op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, dan stellen we een passend plan op.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Kbs de Toekomst stimuleert een actieve levensstijl en een gezonde ontwikkeling. We besteden aandacht aan beweging en fysieke vaardigheden, zodat elk kind zich zowel lichamelijk als geestelijk goed voelt.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen of ondersteuning op het gebied van medische zorg of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met ouders en waar nodig externe professionals. De gezondheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handarbeid lokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kbs de Toekomst

Ontdek Ons Ondersteuningsaanbod: Van Basis tot Verdieping

Bij Kbs de Toekomst geloven we in adaptief onderwijs, waarbij we het lesprogramma afstemmen op de unieke capaciteiten van elk kind. Ons doel is een soepele en succesvolle schoolloopbaan voor iedereen. Ons reguliere onderwijsprogramma vormt de basis. Dit programma wordt continu geëvalueerd en verbeterd om aan te sluiten bij de ontwikkelingen in het onderwijs en de behoeften van uw kind. We streven naar onderwijs dat flexibel is en meebeweegt met de mogelijkheden van elk kind, wat we adaptief onderwijs noemen. Dit is echter geen individueel onderwijs, maar een aanpak die rekening houdt met de groep als geheel. Voor leerlingen die uitblinken op meerdere gebieden, bieden we verdieping en verbreding van de leerstof. Dit kan door compacting van de basisstof, aangevuld met uitdagende projecten. Deze kinderen kunnen ook deelnemen aan onze speciale Komeetgroep. Alle aanpassingen in de leerstof gebeuren altijd in nauw overleg met zowel het kind als de ouders, om zo de beste leerervaring te garanderen. Bij kinderen die faalangst ervaren of moeite hebben met nieuwe lesstof, passen we pre-teaching en re-teaching toe. Dit betekent dat we nieuwe stof introduceren vóór de reguliere les of direct herhalen als dat nodig is. We controleren of leerlingen de benodigde vaardigheden beheersen en bieden extra instructie waar nodig. Indien gewenst, kunnen ouders hierbij betrokken worden via onze 'Leren met ouders' werkwijze. Wanneer eerdere ondersteuningsvormen onvoldoende resultaat bieden of er een risico op een chronische leerachterstand ontstaat, zetten we remedial teaching in. Het doel is om het kind weer op het niveau van het reguliere programma te brengen. Dit gebeurt zoveel mogelijk binnen de eigen groep door de eigen leerkracht, en wordt vastgelegd en geëvalueerd middels een handelingsplan. Voor leerlingen die het eindniveau van groep 8 niet zullen behalen, ontwikkelen we een aangepaste leerlijn met concrete en haalbare minimumdoelen. Deze keuze is gebaseerd op grondig onderzoek en aantoont dat gerichte hulp is geboden. De doelen, die vaak gericht zijn op zelfstandig functioneren in de samenleving, worden afgestemd op de mogelijkheden van het kind en de vereisten van het voortgezet onderwijs. Het behalen van het eindniveau van groep 6 is hierbij vaak het uitgangspunt, vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectief. De Komeetgroep is een vast onderdeel van ons ondersteuningsaanbod, waar kinderen twee keer per week buiten de groep werken aan persoonlijke ontwikkeldoelen, zowel op projectbasis als via korte activiteiten. Voor het komende schooljaar verleggen we de focus naar het integreren van compacting en verrijking binnen het reguliere lesprogramma. Zo zorgen we ervoor dat het onderwijs optimaal aansluit bij de individuele leerbehoeften binnen de dagelijkse schoolroutine.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan bij Kbs de Toekomst

Welke Visie en Ontwikkeldoelen Zijn Vertaald in Ons Schoolplan?

Ons schoolplan vormt de basis voor ons jaarplan, waarin concrete ontwikkeldoelen voor dit schooljaar zijn vastgelegd. Dit jaar focussen we op het versterken van ons rekenonderwijs, met als doel een kwaliteitskaart te ontwikkelen die ons schoolbrede aanbod en de groei van leerlingen meetbaar maakt. We streven naar betrokken kinderen die rekenbegrippen doorgronden en actief toepassen. Daarnaast begeleiden we leerlingen naar meer eigen verantwoordelijkheid voor hun leerproces. Leerkrachten stellen gerichte vragen om bewustzijn te creëren over leerdoelen en het 'waarom' daarvan. Het voltallige team heeft de scholing 'didactisch coachen' succesvol afgerond om dit te ondersteunen. De profilering van onze school is een ander belangrijk punt. We werken toe naar een stabiele instroom van gemiddeld 12 leerlingen per jaar en definiëren de unieke kenmerken die ons onderscheiden van andere scholen in de regio. Tot slot integreren we burgerschapsonderwijs. De wettelijke doelen op dit gebied zijn helder, bekend en navolgbaar in onze dagelijkse onderwijspraktijk. Het jaarplan specificeert de timing, middelen en meetmethoden voor deze doelen, zowel subjectief als objectief. Onderwerpen die we continu monitoren en borgen zijn onder meer de kwaliteitskaarten, het cyclisch bespreken en aanpassen ervan, het functioneel gebruik van logboeken voor de korte cyclus, de overgang van groep 2 naar 3, en de ontwikkeling van begrijpend lezen en woordenschat.

Hoe Realiseert Kbs de Toekomst Haar Onderwijsdoelen?

Ons huidige schoolplan is een tweejarenplan, waarbij elk jaar een nieuwe koers wordt bepaald op basis van de resultaten van het voorgaande jaar. Het streven is om het gehele plan binnen twee jaar te realiseren. Het jaarplan beschrijft gedetailleerd hoe we de jaardoelen aan het einde van het schooljaar willen bereiken. Studiedagen zijn gericht op de thema's uit het jaarplan. Ook groepsbezoeken van directie, IB'ers en specialisten sluiten hierbij aan. Intervisie tijdens werkvergaderingen, ondersteund door beeldmateriaal en onze voortdurende ontwikkeling in didactisch coachen, versterkt onze vaardigheden. Gedurende het schooljaar vindt er een tussenevaluatie plaats tijdens de studiedag in februari, gevolgd door een volledige evaluatie van het jaarplan tijdens de studiedag in juni. Hierna wordt de koers voor het volgende schooljaar vastgesteld. Kwaliteitsmeting en Verbetering: We zetten diverse evaluatie-instrumenten in om de kwaliteit van ons onderwijs te meten en continu te verbeteren. Toetsresultaten: We analyseren zowel methodegebonden toetsen als Cito-toetsen. Tweemaal per jaar voeren we trendanalyses en dwarsdoorsnedes uit via het Cito leerlingvolgsysteem. Vragenlijsten: Periodiek evalueren we de school- en teamontwikkeling via zelfevaluatievragenlijsten, besproken in een schoolontwikkelgesprek. Om de twee jaar houden we een personeelstevredenheidsonderzoek (PTO). Om het jaar voeren we een oudertevredenheidsonderzoek (OTO) uit en elke vier jaar een leerlingentevredenheidsonderzoek (LTO) voor leerlingen vanaf groep 5. De veiligheidsbeleving van leerlingen in groep 6, 7 en 8 wordt jaarlijks gemonitord. Veranderingen en verbeteringen worden vastgelegd in het schoolplan. Indien nodig voeren we een tweede meting uit om de effectiviteit van interventies te beoordelen. Ons schoolplan, dat ter inzage ligt op school, beschrijft de gedetailleerde sturingscyclus, inclusief de monitoring en bijsturing van onderwijskwaliteit en de nagestreefde resultaten op het gebied van burgerschap.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij Kbs de Toekomst

Toelichting van de school

Kbs de Toekomst is dé VVE-basisschool in Dronten, toegewijd aan een optimale start voor elk kind. VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie, een programma dat speciaal is ontworpen om kinderen met een mogelijke taal- of ontwikkelingsachterstand een vliegende start te geven richting groep 3. Ons doel is een naadloze overgang van peuterspeelzaal naar basisschool voor alle jonge kinderen. Wij onderhouden nauwe banden met peuterspeelzalen in de buurt om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Door deze samenwerking garanderen wij een continuïteit in het leerproces, essentieel voor de ontwikkeling van uw kind. In groep 1 en 2 krijgt het VVE-aanbod een vervolg, waarbij we aansluiten bij de thema's die we in de klas behandelen. Ouders ontvangen thuis oefenmaterialen die gerelateerd zijn aan deze thema's, zodat de ontwikkeling ook buiten schooltijd wordt gestimuleerd. Jacqueline Scherpenissen, onze betrokken ouderconsulent in de buurt, is op de hoogte van de schoolactiviteiten en thema's. Zij ondersteunt ouders actief om thuis samen met hun kind te oefenen en te leren. Zes keer per jaar organiseren we speciale VVE-ochtenden. Ouders van kinderen met een VVE-indicatie worden uitgenodigd om samen met hun kind deel te nemen aan een activiteit die past bij het actuele thema. Dit is een prachtige gelegenheid voor kinderen om te laten zien wat ze geleerd hebben en voor ouders om elkaar te ontmoeten en de sociale banden te versterken.

Veelgestelde vragen

Biedt Kbs de Toekomst extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Kbs de Toekomst biedt een uitgebreid VVE-programma, speciaal ontworpen om jonge kinderen optimaal voor te bereiden op de basisschool. Dit programma focust op het verbeteren van taalvaardigheden en de algehele ontwikkeling, zodat elk kind een sterke basis heeft voor toekomstig succes.

Ja, Kbs de Toekomst biedt een uitgebreid VVE-programma, speciaal ontworpen om jonge kinderen optimaal voor te bereiden op de basisschool. Dit programma focust op het verbeteren van taalvaardigheden en de algehele ontwikkeling, zodat elk kind een sterke basis heeft voor toekomstig succes.

Ontdek ons Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aanbod en de voordelen van peuteropvang

Met welke organisaties werkt Kbs de Toekomst samen voor het jonge kind programma?

Kbs de Toekomst werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties in Dronten. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze aansluiting tussen peuteropvang en basisschool, met gedeelde educatieve doelen en een consistente aanpak voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Kbs de Toekomst werkt nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties in Dronten. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze aansluiting tussen peuteropvang en basisschool, met gedeelde educatieve doelen en een consistente aanpak voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Maak kennis met onze partners in Kinderopvang Dronten voor een soepele overgang
Team | Kbs de Toekomst in Dronten | [2025] Schoolregister