
Schoolweging
De schoolweging van De Toekomst Dronten is 34,40 , met een spreiding van 5,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,11% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school overtreft hiermee zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,97%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, mede gezien de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,98% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 34,3%. Dit illustreert dat de school ondanks een complexe populatie hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 47,56%, wat het relatief zwakkere uitgangspunt van Kbs de Toekomst benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies is nadrukkelijk praktijkgericht: 44,44% vmbo-k en 16,67% vmbo-b (vs. 9,17% en 5,52% landelijk). Toch laat 22,22% een hoger advies zien (vmbo-(g)t/havo/vwo), wat past bij de hoge streefniveauscores. De combinatie van pragmatische advisering en kansrijke doorstroom weerspiegelt het adaptieve onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Toekomst Dronten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school hanteren wij de korte, midlange en lange cyclus ten aanzien van de ontwikkeling van kinderen en de reflectie op ons onderwijsaanbod. De korte cyclus is het dagelijks handelen en terugkijken op het doel dat is aangeboden. De midlange cyclus zijn de resultaten en het handelen tijdens een heel blok of een periode vanuit de methode. Bij de lange cyclus kijken wij naar de Cito resultaten en de voortgang van de kinderen op langere termijn. Naar aanleiding van de resultaten en de evaluaties wordt het handelen aangepast. Dit kan doormiddel van een extra plan voor een leerling of een groepje leerlingen. Niet alleen op de resultaten van leerlingen, maar ook de opbrengsten naar aanleiding van het jaarplan wordt cyclisch gekeken. Tijdens elke studiedag komen er onderdelen van het jaarplan terug, wordt er geëvalueerd en wordt er vooruit gekeken. Toetsen zijn een goed hulpmiddel om het niveau van het kind te bepalen. Bij ons op school gebruiken we natuurlijk ook toetsen; met de nadruk op óók. Want met een niveaubepaling alleen, ben je er nog lang niet. De voortgang van de ontwikkeling van de kinderen wordt doorlopend en op allerlei manieren in de gaten gehouden.De belangrijkste is de observatie door de leerkracht. Deze ziet het kind praktisch de gehele dag. Regelmatig heeft hij gesprekjes of andere contacten met het kind. Daarin wordt het welbevinden aan de orde gesteld of gewoon over alledaagse dingen gepraat. Een goede relatie is noodzakelijk voor het goed kunnen functioneren van een kind. Gedrags- en prestatiebeoordeling van een kind vinden zoveel mogelijk plaats vanuit de eigen ontwikkelingsgeschiedenis van dat kind. De geleverde prestaties worden vergeleken met de capaciteiten van het kind en wat het kind voordien presteerde. Kinderen leren reflecteren op hun ontwikkeling en daarover in gesprek te gaan. Prestaties van kinderen in de groep worden als regel niet onderling vergeleken.Bij de kleuters (groep 1 en 2) nemen wij geen specifieke toetsten af. Alleen incidenteel. Wij volgen kinderen aan de hand van een volgsysteem. Leerlingen worden geobserveerd door de leerkrachten waarna de resultaten worden verwerk in het kindvolgsysteem (Parnassys). Naar aanleiding van deze resultaten wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. De methode gebonden toetsten worden gebruikt om te evalueren of de doelen behaald zijn die de afgelopen periode zijn aangeboden. Er wordt ook gekeken of de interventies die mogelijk zijn gedaan voldoende hebben bijgedragen aan de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en midden meting wordt het CITO Lovs afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies wordt het onderwijsaanbod gepland en waar nodig nieuwe interventies opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. Twee keer per jaar tijdens een studiedag in februari en juni presenteert de Ib’er de schoolresultaten en de leerkrachten de groepsresultaten. Zo is het team volledig op de hoogte van de voortgang, maar ook van de aandachtspunten en de sterke punten van een groep en de school. We geven elkaar feedback op de interventies en adviseren elkaar voor het mogelijke vervolg.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,33% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 33,33% boven het advies uitkomt. Dit duidt op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het beleid rond 'kansrijk adviseren'. De school voorkomt onderadvisering zonder de doorstroomkansen te beperken.
Sociale ontwikkeling
We willen dat kinderen gemotiveerd blijven en zelfvertrouwen kunnen opbouwen. Motivatie en zelfvertrouwen gaan hand in hand en hebben grote invloed op leeropbrengsten! Daarom volgen we niet alleen de cognitieve ontwikkeling, maar leggen we ook de sociaal emotionele ontwikkeling vast in een kindvolgsysteem. Tweemaal per jaar vullen de kinderen van groep 5 t/m 8 de Kanjervragenlijst in. Deze lijst beoogt te meten hoe kinderen hun eigen sociaal functioneren in de klas ervaren.De vragenlijst meet negatieve intenties, ongelukkig sombere gevoelens, onrustig verstorend gedrag en hulpvaardig sociaal gedrag. De vragenlijst sluit nauw aan bij de Kanjertraining, maar is ook zonder de training te gebruiken. In combinatie met de leerkrachtlijst en het sociogram kunnen leerkrachten snel sociale problemen signaleren, hier met leerlingen en ouders over in gesprek gaan en een gezamenlijk handelingsplan opstellen. De Kanjervragenlijst is goedgekeurd door de COTAN. LEES MINDER
Vertrouwen
ik mag er zijn
veilig
Wat is de aanpak van KBS de Toekomst voor sociale ontwikkeling?
KBS de Toekomst maakt gebruik van Kanjerlessen om kinderen te helpen bewuste keuzes te maken in hun gedrag. De lessen zijn gebaseerd op een positieve levensvisie en zijn gericht op probleemoplossing en de toekomst. De Kanjertraining is erop gericht het Kanjergevoel te ontwikkelen. Alle leerkrachten spreken dezelfde 'Kanjertaal' die voor alle leerlingen herkenbaar is. De leerkrachten tonen voorspelbaar gedrag, waardoor kinderen leren handelen vanuit vertrouwen. Elk schooljaar starten we met opstartweken, waarin groepsvorming en het leren kennen van elkaar centraal staan. Door middel van activiteiten zoals een groepsdag en samenwerkingsspellen wordt de groepsdynamiek versterkt. Ook worden groepsafspraken gemaakt.
Welke registratievormen gebruikt KBS de Toekomst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS de Toekomst gebruikt Kanjer vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS de Toekomst?
KBS de Toekomst gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.