
Schoolweging
De schoolweging van Aan Boord is 31,96 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 43,5%. Echter, dit blijft 5% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,4%). De school excelleert in maatwerk maar heeft ruimte voor verbetering in kennisintensieve vakken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Praktijkonderwijs domineert met 14,8% (regio: 1%), terwijl vwo-advies met 11,1% juist lager is dan landelijk (18,6%). Opvallend is het hoge percentage combi-adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (22,2%), wat past bij de brede differentiatie in heterogene klassen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Aan Boord | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden gemeten in januari en juni. De resultaten daarvan helpen ons opbrengstgericht te werken. De resultaten worden vertaald in individuele, groeps- of schoolbrede acties. Deze verbetermaatregelen worden tussendoor getoetst in de maanden oktober en april. Zo hebben we onze leerlingen 4 keer in het schooljaar goed in beeld. Vanaf groep 3 zijn in iedere groep de Leerling in Beeld Cito toetsen aanwezig. Wij toetsen: begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en wiskunde en spelling. Met de observatielijsten van KIJK (4 tot en met 7 jarigen) en de Kanvas Kanjertraining volgen wij de sociaal emotionele groei van de kinderen. Vanaf groep 5 wordt de sociale veiligheid gemeten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,1% presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 22,2% boven advies uitkomt. Het intensieve zelfevaluatieprogramma uit het schoolplan lijkt hiervan de oorzaak, waarbij vroegtijdige bijstelling van adviezen mogelijk is.
Sociale ontwikkeling
In onze visie zeggen wij: "Jij bent jij! Uniek, mooi, geliefd, waardevol en veelbelovend. Op onze school ontdekken we samen waar jouw talenten liggen. En hoe je ze kunt delen met de mensen om je heen. We creëren gelijke kansen voor ieder kind om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Wij bieden een inspirerende en uitdagende leeromgeving waarin elk kind de kans krijgt om te groeien. Een veilige en inspirerende omgeving is hierbij essentieel. We stimuleren respect, verantwoordelijkheid, eigenaarschap, motivatie en zelfstandigheid bij onze leerlingen. Het ontwikkelen van deze vaardigheden dragen er aan bij dat iedereen succesvol kan zijn, niet alleen op school, maar ook in de maatschappij. Onze basisregels voor gedrag halen wij uit de Kanjertraining: "We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand lacht uit, niemand speelt de baas, niemand doet zielig." Deze regels hangen in elke klas. Ze zijn leidend voor onze dagelijkse omgang voor de wederzijdse omgang tussen leerkrachten, kinderen en ouders. Pestgedrag en agressief taalgebruik brengen wij zo ter sprake, dat het de kinderen duidelijk is dat we dat niet dulden. Bij het opmaken van de klassenregels worden de kinderen ook uitgedaagd om zelf mee te denken. Door elkaar succesgevoelens te geven, wordt bij de kinderen het zelfbeeld versterkt. Gezamenlijk bouwen we aan veerkracht. De school werkt met een anti pest- en gedragsprotocol (https://www.pcbaanboord.nl/). LEES MINDER
vertrouwen
respect
veiligheid
Wat is de werkwijze van Aan Boord voor sociale ontwikkeling?
De Kanjertraining vormt de basis voor de lessen in sociale vaardigheden. Met behulp van deze methode creërt de school een veilige omgeving waarin kinderen in hun zelfvertrouwen en sociale vaardigheden. Daarnaast zijn de medewerkers van Aan Boord geschoold in het afnemen van Talentgesprekken bij kinderen. Vanuit talenten kijken naar kinderen geeft een andere dimensie aan het onderwijs. De school kijkt naar gedrag en probeert kansen en mogelijkheden te ontdekken. Kinderen worden gezien, gehoord en gewaardeerd om wie ze zijn. Een veilige en inspirerende omgeving is essentieel. Aan Board stimuleert respect, verantwoordelijkheid, eigenaarschap, motivatie en zelfstandigheid bij leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Aan Boord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Aan Boord gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Aan Boord?
Aan Board gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.