
Schoolweging
De schoolweging van De Overhael is 26,12 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft De Overhael ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score plaatst de school in de top 10% van Nederland, wat aansluit bij het hoge percentage vwo-adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
74.77% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 53.8% voor vergelijkbare scholen. Dit benadrukt de effectieve onderwijsaanpak, met name in rekenen waar de school 10.8% boven het vergelijkingsgemiddelde scoort.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 45% van de leerlingen een havo- of hoger niveau (havo 42%, havo/vwo 30%, vwo 15%), significant boven het regionaal gemiddelde van 37.5%. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (8% vmbo-b/k vs. 9.6% regio), wat past bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Overhael | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
OBS De Overhael werkt met het LeerlingVolgSysteem van CITO. Voor de kinderen van groep 1 en 2 maken we gebruik van het volgsysteem PRAVOO. Om de vorderingen van leerlingen goed te kunnen monitoren, werken wij, naast de methodetoetsen, ook met methode-onafhankelijke toetsen. We nemen tweemaal per jaar toetsen af bij de leerlingen op het gebied van rekenen, lezen, spelling, begrijpend lezen en studievaardigheden. De uitkomsten van de toetsen gebruiken wij om ons onderwijs te evalueren. Het kan leiden tot ontwikkelpunten en/of aanpassen van ons onderwijs. De resultaten worden tevens met ouders en leerlingen besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen concrete gegevens beschikbaar in de huidige dataset, maar het hoge percentage streefniveau-behaald (74.77%) en de sterke focus op monitoringsgesprekken met oud-leerlingen suggereren een effectieve aansluiting op het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen, team en ouders bieden wij een veilige en duidelijke structuur als voorwaarde om op verbindende wijze met elkaar te communiceren. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt op systematische en cyclische wijze gevolgd aan de hand van de methode LijV (Lekker in je vel). Sociaal-emotionele ontwikkeling staat iedere week in alle groepen op de agenda. We werken met de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling KWINK. We werken met de Veiligheidsmonitor PRAKTIKON om de sociale veiligheid van groep 7-8 en de teamleden te meten. LEES MINDER
Veiligheid en structuur
Vertrouwen en uitdagen
Uniek en samen
Wat is de werkwijze van De Overhael voor sociale ontwikkeling?
De Overhael gebruikt de methode KWINK in alle groepen, wat zorgt voor een duidelijke doorgaande lijn. Iedere twee weken staat er een ander thema centraal, dat in alle groepen gelijk is. De 'KWINK van de week' maakt het thema duidelijk voor alle leerlingen en is zichtbaar in de groepen, de hal en op de website.
Welke registratievormen gebruikt De Overhael om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Overhael gebruikt LijV en PRAKTIKON om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Overhael?
De Overhael maakt gebruik van SOEMO-kaarten en KWINK voor sociaal-emotioneel leren.