
De resultaten van Jan Campertschool in Driehuis
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jan Campertschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Jan Campertschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Jan Campertschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op de Jan Campertschool
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Wij meten dit in groep acht met de doorstroomtoets, een cruciale indicator voor toekomstig succes. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die wij nastreven voor al onze 172 leerlingen. Op de Jan Campertschool zetten we ons dagelijks in om elke leerling de best mogelijke basis mee te geven. Dit niveau is de fundering waarop verdere academische ontwikkeling wordt gebouwd. Een solide beheersing van deze kernvaardigheden is essentieel voor een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op de Jan Campertschool
Het streefniveau op de Jan Campertschool daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in taal en rekenen. We streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze 172 leerlingen dit hogere niveau bereikt voor de doorstroomtoets. De inspectie stelt voor elke school een individueel streefpercentage vast, gebaseerd op onze specifieke leerlingpopulatie. Dit ambitieniveau is essentieel voor het stimuleren van potentieel en het bieden van uitdagend onderwijs aan alle leerlingen. Een hoge score op het streefniveau toont de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van zowel leerlingen als leerkrachten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jan Campertschool?
Op de Jan Campertschool in Driehuis bereiden we onze groep 8 leerlingen optimaal voor op de toekomst. De verplichte doorstroomtoets in groep 8 is een belangrijk moment waarop leerlingen hun basisschoolkennis kunnen tonen. De leerkracht stelt een onderwijsadviestype voor het voortgezet onderwijs vast. Bij een hogere score op de doorstroomtoets dan het leerkrachtadvies, wordt dit advies heroverwogen door de school. Lagere scores vereisen geen heroverweging van het oorspronkelijke advies. Deze toets is geen examen; leerlingen kunnen er niet voor slagen of zakken. De resultaten in februari geven een eerlijke kans voor aanmelding bij de middelbare school die het beste past bij het niveau van de leerling, eind maart.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel Sterke Sociale Vaardigheden op de Jan Campertschool
De Jan Campertschool biedt een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind kan floreren. Wij geloven dat een gevoel van veiligheid, waardering en uitdaging de sleutel is tot succesvolle leerprestaties. Daarom cultiveren we een positief leef- en leerklimaat dat aansluit bij de drie essentiële behoeften van elk kind: verbinding, autonomie en competentie. We zien het klaslokaal als een microkosmos van de samenleving, waar kinderen leren omgaan met diversiteit en uitdagingen. Elk kind krijgt de ruimte om gehoord te worden en ervaart wat het betekent om een actief en verantwoordelijk lid van een democratische gemeenschap te zijn. Door samen te werken, conflicten respectvol op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar, ontwikkelen onze leerlingen zelfvertrouwen en een sterk gevoel van saamhorigheid. Deze aanpak stelt kinderen in staat om zelfstandige, waardevolle bijdragen te leveren aan de groep en de bredere gemeenschap. Ze leren niet alleen academische vaardigheden, maar ook cruciale levenslessen die hen helpen uitgroeien tot veerkrachtige en betrokken individuen.
Gezamenlijk Vertrouwen Opbouwen
Actieve Betrokkenheid Stimuleren
Verantwoordelijkheid Nemen en Geven
Hoe bevordert de Jan Campertschool de sociale ontwikkeling van uw kind?
Op de Jan Campertschool staat een positieve benadering van elk kind centraal, binnen een veilige en inclusieve groepsdynamiek. We hanteren de KiVa-methode, een bewezen programma dat gericht is op het versterken van sociale veiligheid en het actief tegengaan van pestgedrag. KiVa stimuleert positieve groepsvorming en bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Voor leerlingen van groep 3 tot en met 8 gebruiken we het observatiesysteem KiVa om de sociale vooruitgang te monitoren. Op basis van de analyse stellen we gerichte plannen op maat op. Jaarlijks evalueren we de tevredenheid en het veiligheidsgevoel van leerlingen in groep 6 tot en met 8 met behulp van de WMK-vragenlijst, wat ons helpt ons beleid continu te verbeteren en een optimale leeromgeving te garanderen.
Welke instrumenten gebruikt de Jan Campertschool om sociale vooruitgang te meten?
De Jan Campertschool monitort de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig met behulp van specifieke registratievormen. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van elk kind te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden. Onze belangrijkste instrumenten hiervoor zijn de 'Werken Met Kwaliteit' (WMK) vragenlijsten, die waardevolle inzichten geven in de tevredenheid en het welzijn van onze leerlingen, en het KiVa-programma, dat een gestructureerde aanpak biedt voor het bevorderen van sociale competenties.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op de Jan Campertschool?
De Jan Campertschool zet effectieve methoden in om de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen te stimuleren. Deze methoden zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van zelfbewustzijn, sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld. Ons curriculum omvat de bewezen KiVa-methode, die focust op het creëren van een positief sociaal klimaat en het aanleren van effectieve sociale interacties. Daarnaast integreren we de principes van 'Rots & Water' en 'Kiezel & Drup', die kinderen leren omgaan met uitdagingen, grenzen te stellen en respectvol met elkaar om te gaan.
Inspectierapport Jan Campertschool: Kwaliteitsontwikkeling en verbeterplan
De Jan Campertschool heeft in januari 2023 een grondig kwaliteitsonderzoek ondergaan, waarbij de school als 'zeer zwak' werd beoordeeld. Het schoolbestuur en de directie erkennen de geschetste bevindingen van de inspectie. De kern van de beoordeling lag bij onvoldoende zicht op de leerontwikkeling en het niet optimaal afstemmen van het onderwijsaanbod op de individuele leerbehoeften. Dit resulteerde in tegenvallende eindresultaten voor groep 8 in de schooljaren 2020-2021 en 2021-2022. Door frequent wisselende directies was de onderwijskwaliteit op de Jan Campertschool in voorgaande periodes in het geding. Om deze redenen is een ambitieus verbeterplan geïnitieerd, in nauwe samenwerking met deskundigen van de PO-Raad. Dit plan bouwt voort op eerder opgestelde trajecten en richt zich op concrete doelstellingen voor het schooljaar 2023-2024. De school streeft naar significante verbeteringen op het gebied van basisvaardigheden zoals taal en rekenen, en een verhoogde kwaliteit van instructie. Concrete doelen omvatten de verbetering van taal- en rekenvaardigheden, het implementeren van effectieve instructiemethoden zoals expliciete directe instructie (EDI), en het versterken van de leerlingontwikkeling door middel van de handelingsgericht werken (HGW) cyclus. Daarnaast wordt het onderwijsaanbod verbreed voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben op het gebied van rekenen, taal en creatief denken, evenals de verdieping van de visie op jonge kinderen. Tot slot worden kwaliteitsborging, veiligheidsplannen en beleid rondom burgerschapsonderwijs verankerd. Positief nieuws is dat de resultaten van de eindtoetsen in het schooljaar 2022-2023 een sterke verbetering laten zien en nu passend zijn bij het niveau van de school. De Jan Campertschool zet zich volledig in voor continu verbetering van het onderwijs.