De Toermalijn
Driehuizerkerkweg 121
1985 HB Driehuis

Schoolweging

Schoolweging
25.17
Spreiding
5.39

De schoolweging van De Toermalijn Driehuis is 25,17 , met een spreiding van 5,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,01% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke norm (85%) als vergelijkbare scholen (97,34%). Deze resultaten tonen een stevige basiskwaliteit, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 68,98% behaalt De Toermalijn het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56,2 én het vergelijkingspercentage van 66,85%. Dit reflecteert een effectieve focus op excellentie, waarbij tweederde van de leerlingen hogere cognitieve doelen bereikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen kenmerken zich door een academische focus: 25% vwo (vs. 18,61% regio) en 19,44% havo/vwo. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig (0% vs. 1,01% regio), wat past bij de hoge schoolwegingsefficiëntie. De brede range van vmbo-(g)t tot vwo benadrukt differentiatie binnen een kwalitatief hoog kader.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Toermalijn DriehuisGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de methoden die in de groepen 3 t/m 8 gebruikt worden, zijn op gezette tijden controlemomenten opgenomen. Twee keer per jaar, in januari/februari en in juni, maken de leerlingen van groep 3 t/m 8 landelijk genormeerde toetsen voor spelling, begrijpend lezen en rekenen. Alle vorderingen van de leerlingen worden bijgehouden in het Leerling en Onderwijs Volg Systeem (LOVS). De resultaten van de toetsen worden opgenomen in het rapport. In de groepen 1-2 wordt de ontwikkeling van de kleuters systematisch gevolgd, hierin zijn de kerndoelen van SLO leidend. Vanaf eind groep 2 krijgen de kinderen een rapport. Deze map neemt uw kind mee door zijn/haar hele schoolloopbaan, zodat er een doorlopend geheel ontstaat. Het rapport gaat twee keer per jaar mee naar huis. Hierin staan de vorderingen van uw kind op verschillende vakgebieden vermeld. Daarnaast zeggen we iets over het sociaal functioneren van het kind in de groep.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

13,79% presteert onder advies (iets boven landelijke 11,81%), terwijl 65,52% op en 20,69% boven advies presteert. Dit toont een realistische advisering met ruimte voor ambitie, passend bij de gestructureerde monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Het is belangrijk dat leerlingen zich op school prettig en veilig voelen. Alleen in een veilige omgeving kunnen zij zich optimaal ontwikkelen. Er wordt op De Toermalijn daarom veel waarde gehecht aan een goed pedagogisch klimaat. Alle betrokkenen van De Toermalijn, waaronder leerlingen, leerkrachten, TSO en ouders, zetten zich in om binnen de school een veilig positief sociaal klimaat te realiseren. Dit klimaat draagt optimaal bij aan de didactische en sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen, zodat zij goed voorbereid zijn en aan hun toekomst kunnen werken. Om te komen tot een schoolklimaat waarbinnen alle betrokkenen zich prettig en veilig voelen en met respect en eerbied met elkaar omgaan, zijn gedragsregels opgesteld. De school heeft een kwaliteitskaart sociale veiligheid waar alle regels en stappenplannen in opgenomen zijn. LEES MINDER

goede manier van communiceren

samen conflicten oplossen

zorg dragen voor elkaar

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Zoals in iedere samenleving gaat het ook binnen een Vreedzame School niet altijd zoals iedereen het wenst. Wanneer dat het geval is dan maken wij gebruik van de volgende curatieve middelen: Kindplan Wanneer een leerling moeite heeft met een vaardigheid op sociaal emotioneel gebied maakt de leerkracht samen met de leerling een plan om deze vaardigheid te leren. Dit plan geeft aan op welke manier de leerling dit gaat aanpakken en met behulp van wie/wat. Gedragsprotocol Hoe wij omgaan met ongewenst gedrag is te lezen in het gedragsprotocol van De Toermalijn. Deze is terug te vinden in onze kwaliteitskaart sociale veiligheid. OPA aanpak Dit is een aanpak bij pesten vanuit de methode De Vreedzame School; werken aan sociale veiligheid. Rond het gepeste kind wordt met goedkeuring van het gepeste kind en ouders een steungroep gevormd met als doel het pesten te laten stoppen. Samenwerkingsverband IJmond Wanneer De Toermalijn handelingsverlegen is kan de gedragsspecialist van het Samenwerkingsverband, Hester Kamsteeg, ingezet worden voor een observatie en/of ondersteuning. Mocht de opdracht te groot zijn kan er een externe organisatie zoals OOK of een externe coach middels het SWV ingezet worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP Hart en Handen Vensters sociale veiligheid

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel Vreedzame school