
Schoolweging
De schoolweging van De Lelie Driebruggen is 29,65 , met een spreiding van 5,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, significant boven de inspectienorm van 85%. Deze perfecte score benadrukt de inclusieve aanpak en basisvaardighedenfocus die in het schoolplan worden beschreven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
75,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1%. Deze score overtreft zowel het regionale (57,8%) als landelijke gemiddelde, wat wijst op effectieve onderwijsdifferentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op hogere onderwijsniveaus: 37,5% havo en 25% vwo advies (samen 62,5%), tegenover 16,67% vmbo-k. Ter vergelijking: regionaal combineert slechts 27,27% havo/vwo-adviezen. De 0% praktijkonderwijsadviezen onderstrepen de academische ambitie, passend bij de hoge streefniveauscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Lelie Driebruggen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerroutes Op onze school proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Dit doen we door de uitleg af te stemmen op de behoeften van de leerlingen. Soms wordt de stof die de leerlingen moeten maken aangepast of worden er speciale afspraken over het maken van huiswerk gemaakt. Al deze zaken hebben wij omschreven in ons document leerroutes. Vanaf de tweede helft van groep 3 wordt er in leerroutes gewerkt. Dit zijn de verschillende niveaus waarop de leerlingen werken bij rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. De leerlingen worden ingedeeld op basis van de toetsresultaten en de observaties door de leerkracht. Groen: Deze leerlingen krijgen instructie. Zij maken de basisstof en worden beoordeeld zoals de methode aangeeft. Oranje: Deze leerlingen krijgen extra instructie. Zij maken soms niet alle stof en/of krijgen opdrachten op een eenvoudiger niveau. De beoordeling vindt plaats zoals de methode het aangeeft. Blauw: Deze leerlingen krijgen verkorte instructie en gaan dan zelfstandig aan het werk. Zij krijgen extra werk en maken daarom soms niet alle basisstof. De beoordeling vindt plaats zoals de methode het aangeeft. Soms blijkt dat de drie reguliere niveaus onvoldoende bieden wat een leerling nodig heeft. Dan kan een leerling voor een bepaald vakgebied in één van de onderstaande niveaus worden ingedeeld. Rood (eigen leerlijn): Deze leerlingen werken op hun eigen niveau. Dit betekent dat zij, mogelijk met de nodige aanvullingen en aanpassingen, de lesstof doorwerken van een ander leerjaar. Blauw +: Deze leerlingen werken in de talentgroep. Zij komen hiervoor in aanmerking als het aanbod in de groep onvoldoende uitdaging biedt. In het protocol meer begaafdheid staat omschreven wanneer een leerling hiervoor in aanmerking komt. Leerlingvolgsysteem en dossier / ParnaSsys Om de ontwikkelingen en de leervorderingen van uw kind te volgen gebruiken we op school een observatie- en toetssysteem. Leerling in Beeld toetsen, KIJK! en ZIEN In de groepen 1 en 2 worden de leerlingen geobserveerd aan de hand van het observatiesysteem “Kijk”. De verzamelde gegevens geven een beeld van de ontwikkeling van uw kind en geven de leerkracht zicht op de aandachtspunten voor de verdere ontwikkeling. Voor de groepen 3 tot en met 8 is er naast de informatie uit de methodetoetsen in de groep, een leerlingvolgsysteem van 'Leerling in Beeld' waarbij elke leerling tweemaal per jaar niet-methode toetsen maakt om de vorderingen voor (begrijpend) lezen, spelling, woordenschat, rekenen en Engels vast te leggen. De resultaten geven aanwijzingen over het verloop van de vorderingen en geven aanwijzingen op welke onderdelen speciale aandacht gegeven moet worden. Jaarlijks wordt van elke leerling zijn ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied bekeken. We gebruiken hiervoor het observatiesysteem ‘Zien!’. Rapportage door groepsleerkracht/ParnasSys ParnasSys is een leerlingadministratie- en leerlingvolgsysteem dat door onze school wordt gebruikt. Het personeel noteert hierin de ontwikkelingen van de leerlingen en de verslagen van de gesprekken. In ParnasSys zijn tevens de resultaten van de toetsen (en eventuele hulpplannen) opgenomen. Aan u als ouders worden de inloggegevens verstrekt, zodat u inzicht heeft in de ontwikkelingen van uw kind(eren). Nieuwe inloggegevens kunt u opvragen bij de administratief medewerker van de school. Groeps- en leerlingbespreking. Er is twee keer per jaar een bespreking over de vorderingen van de leerlingen. Cognitieve-, psychosociale en sociale-emotionele ontwikkeling worden besproken. Daarnaast is er twee keer per jaar een bespreking, waarbij we de groep als geheel bekijken. We bekijken de resultaten aan de hand van de groepskaart in Parnassys en bekijken wat de groep de komende tijd nodig heeft. Deze besprekingen vindt plaats tussen de interne begeleider en de groepsleerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
88,9% van de oud-leerlingen zit op adviesniveau – 5,6% boven en 5,6% onder – wat een nauwkeurige adviesvoering toont. Het percentage onder-advisering ligt ruim onder het landelijk gemiddelde (11,81%), passend bij de uitgebreide procedure met CITO-scores, doorstroomtoetsen en warme overdracht die in het schoolprotocol staat beschreven.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Mensontwikkeling
Talentontwikkeling
Burgerschap
Wat is de werkwijze van Nederlands Hervormde Basisschool De Lelie voor sociale ontwikkeling?
De leerlingen van Nederlands Hervormde Basisschool De Lelie brengen een groot gedeelte van de dag door op school om te leren, maar ook om te spelen en contact te maken met elkaar. De school werkt met de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Kernpunten hierbij zijn: besef hebben van jezelf, besef hebben van de ander, keuzes kunnen maken zelfmanagement en relaties kunnen hanteren. Door middel van wekelijkse interactieve lessen wordt naast informatieoverdracht ook daadwerkelijk geoefend om zo preventief te werken aan de sociale veiligheid. Daarnaast werkt de school met z.g.n. Lelieregels welke vanuit onze kernwaarden zijn opgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Nederlands Hervormde Basisschool De Lelie om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Nederlands Hervormde Basisschool De Lelie gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en De Sociaal emotionele vragenlijst in LIB.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nederlands Hervormde Basisschool De Lelie?
Nederlands Hervormde Basisschool De Lelie gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: PCM en De methode KWINK.