Basisschool Openbare Jenaplanschool Dolfijn in Driebergen-Rijsenburg

Het team van Openbare Jenaplanschool Dolfijn in Driebergen-Rijsenburg

Current section: team
Horstlaan 2
3971 Driebergen-Rijsenburg

Zie hier hoe het team van Openbare Jenaplanschool Dolfijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Jenaplanschool Dolfijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Jenaplanschool Dolfijn bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Jenaplanschool Dolfijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Jenaplanschool Dolfijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Jenaplanschool Dolfijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (42.1%)
35-45 jaar (21.1%)
45-55 jaar (21.1%)
55-65 jaar (10.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Jenaplanschool Dolfijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.2%)
Direct ondersteunend personeel (26.3%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Jenaplanschool Dolfijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging en Ondersteuning op Jenaplanschool Dolfijn: Zekerheid voor Uw Kind

Het lerarentekort in Nederland vraagt om proactieve oplossingen. Op Jenaplanschool Dolfijn minimaliseren we de impact van uitval van stamgroepleiders. Door de inzet van extra ondersteunend personeel, zoals leraarondersteuners en onderwijsassistenten, waarborgen we dat groepen zoveel mogelijk begeleid blijven. Deze bekende gezichten nemen ondersteunende taken op zich, die bij ziekte van de stamgroepleider direct worden ingezet voor klassikale vervanging. Dit zorgt voor continuïteit en een vertrouwde omgeving voor de leerlingen, zelfs bij tijdelijke afwezigheid van hun vaste leerkracht. Daarnaast zetten we vol in op de toekomst door een erkende opleidingsschool te zijn. Vierdejaars Pabo-studenten krijgen bij ons de kans om praktijkervaring op te doen en worden intensief begeleid. Dit versterkt niet alleen hun ontwikkeling, maar helpt ons ook om toekomstige talenten aan onze school te binden. Een jaarrooster met geplande studiedagen voorkomt bovendien onverwachte lesuitval, waardoor ouders altijd op de hoogte zijn van het onderwijsprogramma. Binnen WereldKidz hanteren we een model met diverse rollen die samen de ontwikkeling van kinderen ondersteunen. Naast de leerkracht spelen de leraarondersteuner, onderwijsassistent, intern begeleider en schoolleiding een cruciale rol. Onderwijsassistenten en leraarondersteuners werken nauw samen met de leerkrachten, waarbij zij zowel individuele begeleiding bieden als klassen zelfstandig kunnen draaien. De leerkracht blijft eindverantwoordelijk voor de pedagogische en didactische aanpak en de communicatie met ouders. Deze samenwerking met verschillende onderwijsprofessionals stelt ons in staat om de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs in tijden van lerarentekorten. Door flexibel in te zetten op deze diverse rollen, garanderen we een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen van Jenaplanschool Dolfijn. Onze school is een trotse partner van de HU-Pabo en participeert actief in het project 'Opleiden in School'. Dit initiatief, samen met andere schoolbesturen, stelt ons in staat om toekomstige leerkrachten te vormen en van hen te leren. Wij investeren in de begeleiding van deze 'collega's in opleiding' en bevorderen zo onze eigen professionalisering. De schoolopleider coördineert de stages en onderhoudt contacten met de HU-Pabo. Ook studenten van andere relevante opleidingen, zoals klassenassistenten en HBO-pedagogiek, kunnen bij ons stage lopen. Met elke student in opleiding maken we duidelijke werkafspraken en zorgen we voor regelmatige afstemming tussen de student, de groepsleerkracht en de schoolopleider. Studenten ontwikkelen, onder supervisie van de schoolleiding, lesactiviteiten die aansluiten bij de jaarplanning van het team. Ouders worden via de schoolnieuwsbrief of e-mail geïnformeerd over de aanwezigheid van studenten in de school. Studenten in opleiding mogen, ten behoeve van hun studie, filmopnamen maken van lessen. Hiervoor is geen aparte toestemming van ouders nodig, mits de privacy van leerlingen gewaarborgd blijft en de opnamen na evaluatie worden vernietigd, conform afspraken met de opleidingsinstituten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leraren zijn stamgroepleiders

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Jenaplanschool Dolfijn: Specialisten voor Elke Uitdaging

2

Taalontwikkeling en Rekenen: Sterke Basis met Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Jenaplanschool Dolfijn zetten wij twee toegewijde specialisten in om de taal- en rekenvaardigheden van uw kind te versterken. Onze rekenspecialist richt zich op het ontwikkelen van een solide wiskundige basis, terwijl de taalspecialist de lees-, schrijf- en spreekvaardigheid bevordert. Samen zorgen zij voor een optimale ontwikkeling op deze cruciale gebieden binnen ons Jenaplanonderwijs.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Rots en Water Training voor Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, waaronder zelfvertrouwen en sociale vaardigheden, maken wij gebruik van gediplomeerde Rots en Water trainers. Deze intensieve trainingen helpen kinderen om steviger in hun schoenen te staan en effectiever om te gaan met uitdagingen. Onze gedragsspecialist begeleidt dit proces nauwgezet, passend binnen de Jenaplanpedagogiek.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Gericht op Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Pedagogisch educatief professional

Toelichting van de school:

Jenaplanschool Dolfijn biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze gedragsspecialist werkt nauw samen met een pedagogisch educatief professional. Zij zijn experts in het stimuleren van cognitieve en executieve functies, essentieel voor een succesvolle leerhouding. Samen creëren we een omgeving waarin elk kind kan excelleren. Deze expertise draagt bij aan een positieve en productieve leerervaring voor alle leerlingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Gymdocent

Toelichting van de school:

Onze toegewijde gymdocent is twee dagen per week aanwezig om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind te stimuleren. Via gevarieerde sport- en spelactiviteiten bevordert hij een actieve levensstijl en gezonde ontwikkeling. Dit draagt bij aan het algehele welzijn en de fysieke fitheid van onze leerlingen op Jenaplanschool Dolfijn.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment bieden wij geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct op school. Voor vragen of specifieke behoeften op dit gebied verwijzen wij graag naar de juiste externe instanties. Wij streven ernaar om alle leerlingen een veilige en ondersteunende omgeving te bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Ondersteuning voor Elk Kind op Jenaplanschool Dolfijn

Ons Toewijde Beleid voor Passend Onderwijs

Bij Openbare Jenaplanschool Dolfijn geloven we in een persoonlijke aanpak voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. We gaan in gesprek met ouders om te bepalen of onze school de juiste omgeving kan bieden voor optimale begeleiding. De beslissing hangt af van de benodigde ondersteuning en de dynamiek binnen de klas. Factoren zoals groepsgrootte, de onderwijsbehoeften van medeleerlingen en de expertise van de leerkracht spelen een cruciale rol. De veiligheid en het welzijn van alle kinderen staan hierbij altijd voorop. We monitoren continu de sociaal-emotionele en cognitieve vooruitgang van elk kind, in nauwe samenwerking met ouders en ons samenwerkingsverband ZOUT. Dit gezamenlijke proces, onze 'zorgplicht', verzekert dat we passend onderwijs bieden dat aansluit bij de unieke leerbehoeften van uw kind. Meer informatie over de basisondersteuning die door samenwerkingsverband ZOUT is vastgesteld, vindt u op https://swvzout.nl/documenten/. Als reguliere school met reguliere bekostiging, inclusief middelen voor passend onderwijs vanuit het samenwerkingsverband, hebben we ook financiële en capaciteitsgrenzen. Mocht onze school niet langer de meest geschikte plek zijn, dan zoeken we samen met u naar een passende alternatieve onderwijsplek, eventueel binnen het speciaal (basis)onderwijs, met ondersteuning van het samenwerkingsverband. **Hoe herkent u ons inclusieve onderwijs?** * We werken intensief samen met samenwerkingsverband ZOUT voor de beste onderwijsplek voor elk kind. * Ouders worden actief betrokken bij het opstellen van individuele plannen, omdat uw kennis van uw kind essentieel is. * Kinderen ontvangen waar mogelijk ondersteuning binnen hun eigen groep, wat de integratie bevordert. * We streven ernaar om zo min mogelijk kinderen door te verwijzen naar speciaal onderwijs, zodat ze in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven leren. **Specifieke Ondersteuningsprogramma's (niet op Dolfijn)** * **Toparrangementen WereldKidz:** Voor hoogbegaafde kinderen biedt WereldKidz voltijds onderwijs op specifieke scholen. Kinderen met een IQ van 130 of hoger kunnen hiervoor in aanmerking komen. Deze kinderen blijven deel uitmaken van de school, volgen een verrijkt programma en ontwikkelen specifieke vaardigheden, met integratie in de bredere schoolomgeving. Meer informatie is te vinden op www.wereldkidz.nl. * **WereldKidz Nieuwkomersklas:** Voor kinderen die recent in Nederland wonen en de Nederlandse taal nog niet beheersen, heeft WereldKidz op diverse scholen een nieuwkomersklas. Deze klassen, met 12-15 leerlingen, ontvangen aanvullende overheidsbekostiging. Kinderen nemen deel aan schoolactiviteiten om zo van elkaar te leren. Na gemiddeld twee jaar stromen zij door naar een reguliere groep, waarbij de opgebouwde expertise wordt ingezet voor voortdurende taalondersteuning. **Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning** Jenaplanschool Dolfijn legt een sterke nadruk op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Met programma's zoals Rots en Water versterken we de groepsvorming en creëren we een veilig leerklimaat. We blijven ons ontwikkelen in de kennis en toepassing van cognitieve en executieve functies, oftewel 'leren leren', om dit verder te integreren in ons onderwijsaanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Jenaplanschool Dolfijn

Wat zijn de onderwijskundige doelen van Jenaplanschool Dolfijn?

Op Jenaplanschool Dolfijn staat de optimale ontwikkeling van elk kind centraal. Onze stamgroepleiders monitoren de voortgang nauwgezet door middel van observaties en digitale registratie in Parnassys. Tweemaal per jaar gebruiken we de IEP-toetsen om de leerprestaties in kaart te brengen en de onderwijsaanpak te verfijnen. Kinderen uit groep 6, 7 en 8 vullen jaarlijks een tevredenheidsenquête in, zodat wij een actueel beeld krijgen van hun ervaringen met ons onderwijs. Ouders en stamgroepleiders worden elke drie jaar bevraagd om een brede evaluatie te waarborgen. De onderwijsinspectie onderzoekt periodiek de kwaliteit van ons onderwijs. De bevindingen zijn publiekelijk inzichtelijk via de website van de Inspectie Basisonderwijs. Intern bespreken we continu de onderwijskwaliteit, de samenwerking binnen het team en met ouders, en de gewenste verbeteringen en innovaties.

Hoe waarborgt Jenaplanschool Dolfijn de deskundigheid van haar team?

Alle stamgroepleiders aan de Openbare Jenaplanschool Dolfijn voldoen aan de wettelijke bevoegdheidseisen. Een Jenaplandiploma wordt als een waardevolle aanvulling beschouwd. Indien een stamgroepleider dit diploma nog niet bezit, kan deze opleiding, afhankelijk van ervaring en expertise, worden aangeboden. Wij faciliteren permanente professionele ontwikkeling door middel van gerichte bijscholing en het ondersteunen van individuele scholingsbehoeften, afgestemd op de schoolontwikkelingen. Van onze medewerkers verwachten we een proactieve houding en een actieve interesse in actuele onderwijsontwikkelingen, specifiek binnen het Jenaplanonderwijs. Door continue bijscholing blijven zij hun vakkennis, pedagogische en didactische vaardigheden optimaliseren.

Welke activiteiten onderneemt de school ter verbetering van het onderwijs?

Voor de periode 2024-2028 heeft Jenaplanschool Dolfijn een strategisch schoolplan opgesteld, goedgekeurd door het bevoegd gezag, de inspectie en de medezeggenschapsraad. Dit plan definieert onze kwaliteitszorg, gericht op het continu verbeteren en borgen van een hoge onderwijskwaliteit waar alle betrokkenen tevreden mee zijn. Jaarlijks evalueren we de voortgang ten opzichte van de gestelde doelen en stellen we een gedetailleerde jaarplanning op. Voor de periode 2028-2032 werken we aan de formulering van een nieuw, toekomstgericht schoolplan. Daarnaast nemen we actief deel aan wetenschappelijk onderzoek. Geanonimiseerde gegevens uit ons leerlingvolgsysteem, zoals resultaten van taal- en rekentoetsen, dragen bij aan waardevolle statistieken en analyses. Dit stelt ons in staat om de onderwijsontwikkelingen en prestaties van onze school, en die van het Nederlandse onderwijs in bredere zin, te analyseren en te verbeteren.

Hoe monitort de school de voortgang richting de gestelde doelen?

De voortgang van onze onderwijsactiviteiten wordt gemonitord door middel van een jaarlijkse evaluatie. Op basis van deze evaluatie sturen we bij waar nodig om de continuïteit van onze kwaliteitsdoelstellingen te waarborgen.

Voorbereiding op de basisschool: Welkom bij Jenaplanschool Dolfijn

Toelichting van de school

Jenaplanschool Dolfijn biedt een stimulerende leeromgeving voor kinderen vanaf de start van het basisonderwijs. Hoewel we geen specifieke VVE-programma's of voorschoolse opvang aanbieden, bereiden we jonge kinderen uitstekend voor op hun schoolcarrière. Onze focus ligt op een warme en veilige start, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid van elk kind stimuleren, passend binnen onze Jenaplanpedagogiek.

Veelgestelde vragen

Biedt Jenaplanschool Dolfijn speciale programma's voor peuters of kleuters vóór de start van de basisschool?

Jenaplanschool Dolfijn richt zich primair op kinderen die reeds zijn ingeschreven voor het basisonderwijs. We bieden geen voorschoolse educatie (VVE) of speciale programma's voor jonge kinderen die de basisschool nog niet bezoeken. Onze school is ingericht om kinderen vanaf de eerste schooldag een rijke en ontwikkelingsgerichte omgeving te bieden.

Met welke externe partijen werkt Jenaplanschool Dolfijn samen voor de voorbereiding van jonge kinderen?

Op het gebied van voorbereiding op het basisonderwijs en ondersteuning van jonge kinderen, werkt Jenaplanschool Dolfijn momenteel niet samen met externe organisaties of kinderopvangcentra. Onze aanpak is volledig geïntegreerd binnen de schoolmuren, waarbij we de nadruk leggen op een soepele overgang naar en binnen onze Jenaplan-setting. We geloven in een directe en persoonlijke begeleiding vanaf de start van de schoolloopbaan.
Team | Openbare Jenaplanschool Dolfijn in Driebergen-Rijsenburg | [2025] Schoolregister