
Schoolweging
De schoolweging van Dolfijn is 20,63 , met een spreiding van 5,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,4% scoren bijna alle leerlingen op het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Deze consistent hoge score onderstreept de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 68,3%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in het Jenaplanonderwijs, vooral op het gebied van taalvaardigheid en kritisch denken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Dolfijn toont een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 56,7% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 20% havo/vwo-advies. Opvallend is echter het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen (34,99% t.o.v. 26,31% regio), passend bij het ontwikkelingsgerichte karakter van het Jenaplanonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Dolfijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze visie op toetsen en meten Toetsen is voor ons een middel en zeker niet een doel. Wij toetsen niet om te kijken hoe goed kinderen zijn, maar wij toetsen om te meten of de kinderen zich op de juiste wijze ontwikkelen en of het onderwijsaanbod dat wij bieden goed aansluit op de kinderen. Wij analyseren onze toetsen en metingen twee keer per jaar om te kijken of het onderwijs dat wij bieden, voldoende kwaliteit biedt om zo ook gerichte interventies te kunnen inzetten om het onderwijs met elkaar nog beter te maken. Binnen onze jenaplanvisie staat het kind altijd centraal. Dus zullen wij bij alle keuzes die wij maken, ook die bij het toetsen van kinderen, kijken wat het kind nodig heeft. Bovendien houden wij rekening met het welbevinden van het kind. Formatief en summatief toetsen Wij maken hierbij verschil tussen formatief toetsen en summatief toetsen. Met formatief toetsen hebben wij het over de toetsen die we vanuit Gynzy opstellen en de diagnostische wijze van toetsen die wij zelf gebruiken om te achterhalen waar de moeilijkheden van een kind vandaan komen. Met summatief toetsen bedoelen wij toetsen die het kind vergelijkt met het gemiddelde van zijn jaargroep Summatief toetsen gebeurt na het leren, om de opbrengst van het onderwijs vast te stellen, formatief toetsen tijdens het leren, om het leerproces te verbeteren. Iedere basisschool in Nederland volgt nauwkeurig de ontwikkeling van de kinderen, daarvoor gebruikt elke school een zogeheten leerlingvolgsysteem (LVS) met bijbehorende toetsen. Op Dolfijn maken we gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die naast taal en rekenen ook kijken naar leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: we krijgen een beeld van wat het kind weet, maakt, hoe het kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. Dit complete beeld past heel mooi bij de drie onderwijsdomeinen waarop we op Dolfijn het jenaplanonderwijs afstemmen: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Afhankelijk van de bouw, worden de volgende toetsen afgenomen; Taal technisch lezen taalverzorging (spelling) lezen schrijven woordenschat Rekenen getallen meten en meetkunde verbanden verhoudingen Hart en handen sociaal-emotionele ontwikkeling leeraanpak creatief vermogen Resultaten eindtoets De inspectie geeft een positief oordeel over de kwaliteit van ons onderwijs. Onze school heeft het basisarrangement. Ons onderwijs, uitgewerkt in de vijf onderwijsarrangementen (zie schoolondersteuningsplan op onze website), zorgt ervoor dat kinderen ten opzichte van zichzelf mogen en kunnen groeien. Alle leerlingen stromen door naar het VO op 1F niveau, dat is het fundamentele niveau waarop kinderen moeten doorstromen. Op basis van onze schoolweging wordt hierbij een percentage van 85% verwacht en dat laten de resultaten ook zien. Op basis van onze schoolweging wordt verwacht dat 63,9% van de leerlingen doorstromen op het 1S/2F niveau, de IEP-eindresultaten geven aan dat een hoger percentage leerlingen doorstroomt op dit niveau. De resultaten van de IEP-eindtoets geven het beeld dat ons onderwijs goed aansluit op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Dat is heel positief. De afgelopen jaren hebben we gewerkt aan ons rekenonderwijs en dat zien we duidelijk terug in de stijgende lijn in de resultaten op de IEP eindtoets. Daarover zijn we tevreden. Eerder in de schoolgids hebben wij al vermeld dat we naar kinderen kijken vanuit 3 perspectieven: de cognitieve ontwikkeling (kwalificatie), de persoonlijke ontwikkeling (personificatie) en de ontwikkeling als medemens, als burger (socialisatie). Wij zijn trots op de IEP-eindresultaten, maar we zijn vooral trots op de kinderen omdat we hen met meer dan alleen cognitieve ontwikkeling laten gaan naar het voortgezet onderwijs: met kennis en ervaring over wat ze nodig hebben om te kunnen leren, wat hun sterke kanten zijn in samenwerking en hoe ze een helpende hand uit kunnen steken naar de ander.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
84% van de leerlingen presteert op adviesniveau, aanzienlijk boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (8%) ligt onder de regionale trend. Dit sluit aan bij de holistische adviesaanpak met aandacht voor 'kindkenmerken' zoals doorzettingsvermogen en zelfstandigheid.
Sociale ontwikkeling
Jenaplanessenties De jenaplanessenties zijn de extra vaardigheden en gedragslijnen waaraan kinderen gedurende hun schoolloopbaan op een jenaplanschool werken. Zij leveren een bijdrage aan het bevorderen van de ondernemende houding bij kinderen. Onze jenaplanessenties zijn: Ondernemen Plannen Samenwerken Creëren Presenteren Reflecteren Verantwoorden Zorgen voor Communiceren Respecteren Klik hier voor meer informatie over de jenaplanessenties. LEES MINDER
Gelukkige kinderen
Samen verantwoordelijk
Samen leren
Wat is de werkwijze van Openbare Jenaplanschool Dolfijn voor sociale ontwikkeling?
De uitgangspunten voor de sociale ontwikkeling bij Openbare Jenaplanschool Dolfijn zijn: wederzijds respect en dialoog, waarbij de bespreekbaarheid van alles centraal staat en niemand de wijsheid in pacht heeft; rekening houden met elkaar, waarbij kinderen leren een evenwicht te vinden tussen eigenbelang en het belang van de groep; gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen voor jezelf, elkaar en de omgeving; participatie van kinderen en ouders/verzorgers in de schoolgemeenschap. Dit alles draagt bij aan een prettig schoolklimaat met een vriendelijke, open en enthousiaste sfeer.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Jenaplanschool Dolfijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Jenaplanschool Dolfijn gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Jenaplanschool Dolfijn?
Openbare Jenaplanschool Dolfijn maakt gebruik van het gedachtegoed van Charlotte Visch ‘happy coaching’ en Rots en Water als methodes voor sociaal-emotioneel leren.