
De resultaten van Openbare Jenaplanschool Dolfijn in Driebergen-Rijsenburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Jenaplanschool Dolfijn, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Jenaplanschool Dolfijn bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Jenaplanschool Dolfijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op Jenaplan School Dolfijn
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst via de doorstroomtoets, die inzicht geeft in hun ontwikkeling. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage dient als cruciale signaleringswaarde voor alle basisscholen, inclusief Jenaplan School Dolfijn. Wij streven ernaar deze norm ruimschoots te overtreffen en een solide basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan van elk kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Jenaplan School Dolfijn
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hun potentieel volledig te benutten. Het behalen van dit hogere niveau aan het einde van groep acht is een belangrijk doel voor onze school. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool specifieke streefcijfers vast, gebaseerd op de unieke samenstelling van de leerlingenpopulatie. Deze gepersonaliseerde signaleringswaarde weerspiegelt onze ambitie om iedere leerling op Jenaplan School Dolfijn te stimuleren tot optimale prestaties, passend bij hun individuele mogelijkheden en ontwikkelingspad. Wij zetten ons dagelijks in om deze ambitieuze doelen te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Jenaplanschool Dolfijn?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor elke leerling. Op Openbare Jenaplanschool Dolfijn in Driebergen-Rijsenburg wordt het schooladvies voor groep 8 met grote zorgvuldigheid samengesteld. Dit advies is gebaseerd op een brede evaluatie die verder gaat dan alleen CITO-scores of leerlingvolgsysteemresultaten. We kijken ook naar essentiële kindkenmerken zoals motivatie, concentratievermogen, zelfstandigheid en discipline. Dit holistische beeld wordt gevormd in nauwe samenwerking met het hele onderwijsteam, inclusief leerkrachten, de intern begeleider en de schoolleiding. Het schooladvies van de basisschool is leidend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. Een eventuele doorstroomtoets dient als aanvullend, onafhankelijk gegeven voor de toelating. Het is belangrijk te weten dat de toelating niet uitsluitend afhankelijk is van de doorstroomtoets. Voortgezet onderwijsinstellingen mogen geen andere gegevens, zoals IQ-tests of resultaten van andere toetsen, als doorslaggevend tweede gegeven eisen. De regelgeving rondom schooladviezen is aangescherpt: een schooladvies mag maximaal twee leerwegen of schoolsoorten omvatten, zoals vmbo-tl/havo of enkel havo. Het categorisch uitsluiten van dubbele adviezen is niet meer toegestaan, evenmin als brede adviezen zoals vmbo/havo/vwo. Ook een advies puur gebaseerd op een toets is niet meer de norm. Als de score van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het oorspronkelijke schooladvies, wordt het schooladvies altijd heroverwogen en bijgesteld, tenzij er sterke pedagogische of didactische argumenten zijn om dit niet te doen. In zo'n geval lichten we de ouders uitgebreid in over de redenen. Wanneer de toetsresultaten lager liggen dan het schooladvies, blijft het schooladvies staan. Leerlingen krijgen dan de kans om in het voortgezet onderwijs te bewijzen dat ze het hogere niveau aankunnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Jenaplanschool Dolfijn: Groeien in Vaardigheden
Bij Openbare Jenaplanschool Dolfijn stimuleren we de sociale ontwikkeling van kinderen door middel van unieke Jenaplan Essenties. Deze essenties zijn speciaal ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van een ondernemende houding en belangrijke levensvaardigheden. Onze Jenaplan Essenties omvatten kerncompetenties zoals ondernemen, plannen, samenwerken, creëren, presenteren, reflecteren en verantwoorden. Daarnaast leggen we nadruk op zorgzaamheid, effectieve communicatie en wederzijds respect, wat essentieel is voor een positieve schoolervaring. Deze vaardigheden vormen de basis voor succesvolle interacties en persoonlijke groei, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Ontdek hoe Jenaplan Dolfijn uw kind voorbereidt op een toekomst vol mogelijkheden.
Gelukkige en veerkrachtige kinderen
Gezamenlijke verantwoordelijkheid en respect
Samen leren en groeien
Hoe bevordert Jenaplanschool Dolfijn sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is geworteld in wederzijds respect en open dialoog. We geloven dat alle uitdagingen bespreekbaar zijn en dat iedereen kan bijdragen aan oplossingen. Kinderen leren hierdoor evenwicht te vinden tussen hun eigen belangen en die van de groep. We moedigen kinderen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, elkaar en hun omgeving. Door samen regels te maken en na te leven, ontwikkelen ze een sterk gemeenschapsgevoel. Participatie van kinderen en ouders is cruciaal voor een positieve en veilige schoolomgeving. De sfeer op Jenaplanschool Dolfijn is vriendelijk, open en enthousiast. Kinderen voelen zich thuis, ouders zijn altijd welkom, en onze leerkrachten werken met veel plezier en toewijding aan een stimulerende leeromgeving.
Welke methoden gebruikt Jenaplanschool Dolfijn voor het registreren van sociale vooruitgang?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Jenaplanschool Dolfijn gebruik van het innovatieve registratiesysteem 'IEP Hart en Handen'. Dit systeem helpt ons om de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied systematisch te volgen en te ondersteunen. Dit instrument stelt ons in staat om de unieke groei van elk kind op een gedetailleerde manier te documenteren. We focussen hierbij op zowel de persoonlijke als de sociale vaardigheden die essentieel zijn voor hun algehele welzijn en ontwikkeling.
- IEP Hart en Handen
Welke methoden zet Jenaplanschool Dolfijn in voor sociaal-emotioneel leren?
Jenaplanschool Dolfijn hanteert effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren om kinderen te helpen floreren. We integreren het gedachtegoed van Charlotte Visch, bekend van 'happy coaching', wat bijdraagt aan een positieve en ondersteunende leerervaring. Daarnaast maken we gebruik van de 'Rots en Water' methodiek. Deze methode leert kinderen zelfvertrouwen, mentale veerkracht en hoe ze effectief met uitdagingen om kunnen gaan, wat essentieel is voor hun sociale en emotionele groei.
- Gedachtegoed van Charlotte Visch ‘happy coaching’
- Rots en Water
Onderwijsinspectie Rapportage: Kwaliteit van Jenaplanschool Dolfijn
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over onze Openbare Jenaplanschool Dolfijn. Hier vindt u een overzicht van de kwaliteit en ontwikkeling van ons onderwijs. De inspectie beoordeelt scholen op diverse aspecten, waaronder de leerresultaten, de pedagogische aanpak en de algemene schoolorganisatie. Wij zijn trots op de resultaten die onze leerlingen behalen en de positieve omgeving die we creëren. Bekijk de officiële rapporten om een gedetailleerd beeld te krijgen van onze schoolprestaties en onze doorlopende inzet voor uitstekend Jenaplanonderwijs.