De Ontdekkingsreis in Driebergen-Rijsenburg

Het team van De Ontdekkingsreis in Driebergen-Rijsenburg

Current section: team
Jagerspad 7
3972 Driebergen-Rijsenburg

Zie hier hoe het team van De Ontdekkingsreis is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Ontdekkingsreis. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Ontdekkingsreis bij jullie?

Ontdek hoe goed De Ontdekkingsreis bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Ontdekkingsreis zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Ontdekkingsreis. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (0%)
45-55 jaar (50%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Ontdekkingsreis werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (42.9%)
Direct ondersteunend personeel (28.6%)
Indirect ondersteunend personeel (14.3%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Ontdekkingsreis gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen
Wetenschap en Technologie

Flexibele Onderwijscontinuïteit: Vakkundige Vervanging op De Ontdekkingsreis

Op Basisschool De Ontdekkingsreis geloven we in een gelaagde aanpak voor optimale kinderontwikkeling. Naast onze toegewijde leerkrachten, versterken leerkrachtondersteuners, onderwijsassistenten, intern begeleiders en schoolleiders ons team. Deze professionals, elk met een unieke expertise, werken samen met een gedeelde verantwoordelijkheid voor het succes van elk kind. Onze onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners opereren onder de directe supervisie van onze leerkrachten. Ze bieden gerichte ondersteuning aan kleine groepen leerlingen, en onze leerkrachtondersteuners kunnen zelfs een volledige groep begeleiden. De leerkracht stelt de leerdoelen vast en monitort de aanpak, waarbij de ondersteuners nauwlettend meekijken. In gezamenlijk overleg tussen leerkracht, schoolleiding en ondersteunende staff wordt bepaald wie de communicatie met ouders verzorgt. Ondanks het huidige lerarentekort, garanderen wij de kwaliteit en continuïteit van ons onderwijs. Door de inzet van diverse rollen binnen ons team, kunnen we flexibel inspelen op de afwezigheid van een leerkracht. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd kan rekenen op een gestructureerde en stimulerende leeromgeving, ongeacht onvoorziene omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Ontdekkingsreis

0

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op De Ontdekkingsreis zetten we in op een sterke basis voor taal en rekenen. We werken met deskundige teams die continue expertise uitbouwen en delen. Onze onderwijsplannen zijn gericht op effectieve differentiatie, waarbij we nauw samenwerken met ouders en leerlingen om de specifieke onderwijsbehoeften te identificeren. Met een methode die de beheersing van rekenonderwerpen monitort, kunnen we gerichte extra ondersteuning bieden. Voor schooljaar 2025-2026 wordt een rekencoördinator opgeleid via het Marnix Onderwijscentrum om onze expertise verder te versterken.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Trainer STERK

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. In de startweken van het schooljaar focussen we op groepsvorming met de STERK-training, die staat voor Slimme keuzes, Teamspeler, Eerlijkheid, Respect en Kracht. Alle leerkrachten volgen de 'train de trainer' opleiding van STERK. Wekelijks besteden we aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden, vastgelegd in ons onderwijsplan sociale veiligheid met concrete doelen en activiteiten. Onze anti-pestcoördinator en gedragsspecialist bieden ondersteuning bij specifieke vragen van groepen of individuele leerlingen, om zo een veilige en stimulerende leeromgeving te waarborgen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Specialist cognitieve en executieve functies

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een specialist op het gebied van cognitieve en executieve functies, gebaseerd op de inzichten van Emiel van Doorn (StiBCO). Deze kindercoach helpt leerlingen met uitdagingen. We gebruiken de 'leertrap' om leerprocessen bespreekbaar te maken en bieden extra verdiepende stof voor cognitief getalenteerde kinderen. Vanaf schooljaar 2025-2026 implementeren we de Noordwijkse methode, wat het aanbieden van verdiepende opdrachten binnen thematisch onderwijs vereenvoudigt.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Indien een leerling specifieke ondersteuning nodig heeft op motorisch of lichamelijk gebied, onderzoeken we in overleg met ouders en het dorpsteam de mogelijkheden voor externe expertise.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Moestuin
Groen speelplein
Atelierruimte

Ontdek Ons Aanbod: Ondersteuning op Maat voor Elk Kind

Maatwerk Begeleiding en Ontwikkeling bij De Ontdekkingsreis

Bij basisschool De Ontdekkingsreis in Driebergen-Rijsenburg staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Ons Schoolondersteuningsplan (SOP) is de ruggengraat van onze aanpak, waarin we gedetailleerd beschrijven hoe we leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften begeleiden. Dit plan biedt inzicht in onze procedures en de samenwerking binnen ons onderwijsnetwerk, zodat elk kind de begeleiding krijgt die nodig is voor optimale groei. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) schetst helder welke extra ondersteuning wij als school kunnen bieden en waar onze grenzen liggen. We streven naar een algemeen beeld van onze mogelijkheden, maar in de dagelijkse praktijk is extra ondersteuning altijd maatwerk. Onze leerkrachten zetten zich in om verantwoorde begeleiding te bieden, waarbij we differentiëren binnen de klas om aan te sluiten bij de unieke behoeften van elk kind. We bieden ondersteuning binnen onze mogelijkheden, altijd met het welzijn en de ontwikkeling van uw kind voorop. Cognitief getalenteerde leerlingen krijgen bij ons de uitdaging die ze verdienen. Om deze talenten te herkennen en te stimuleren, maken we gebruik van het screeningsinstrument ZOOV+. Dit helpt ons om kinderen te identificeren die baat hebben bij extra uitdagingen of ondersteuning in het 'leren leren'. De resultaten van ZOOV+ worden gecombineerd met andere observaties, waardoor leerkrachten een beredeneerd aanbod kunnen samenstellen. Bij onverwachte resultaten of vragen, betrekken we ouders actiever in het proces, zodat we samen de beste leerroute kunnen bepalen. De signalering en ondersteuning bij dyslexie en dyscalculie zijn vastgelegd in specifieke protocollen. We maken gebruik van genormeerde toetsen om de voortgang te monitoren en bieden kinderen met deze uitdagingen extra hulpmiddelen en inoefening binnen de klas. Ook voor kinderen die behoefte hebben aan meer structuur of sociaal-emotionele begeleiding, bieden we passende ondersteuning. Onze intern begeleider staat klaar om leerkrachten en ouders te adviseren, en indien nodig schakelen we externe expertise in via ons samenwerkingsverband. Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voeren we altijd een open gesprek met ouders over de haalbaarheid van de ondersteuning op onze school. Hierbij kijken we naar de benodigde begeleiding, de groepsdynamiek en de expertise van de leerkracht. De veiligheid van alle kinderen is hierbij gewaarborgd, en we monitoren continu of de extra inspanningen positief bijdragen aan de ontwikkeling. Er zijn echter ook grenzen aan de extra ondersteuning die wij als reguliere basisschool kunnen bieden, mede door financiële middelen. Indien wij de benodigde zorg niet kunnen garanderen, zoeken we samen met u naar een passende oplossing op een andere school. Onze pedagogische aanpak en ons ontwikkelingsgerichte onderwijs creëren een omgeving waarin elk kind kan floreren. We sluiten aan bij de individuele behoeften en koesteren hoge verwachtingen. Het 'leren leren' is een integraal onderdeel van ons onderwijs, met aandacht voor zowel verdieping als verbreding. Denk hierbij aan ons excellent schrijfonderwijs, dat essentieel is voor leerstrategieën zoals begrijpend lezen, plannen en feedback geven. Dit alles wordt ondersteund door een breed aanbod aan activiteiten, waaronder natuurbeleving, atelier, muziek, drama, programmeren, schaken en sport. Vanaf schooljaar 2025-2026 implementeren we de Noordwijkse methode, een innovatieve aanpak die taalonderwijs koppelt aan schoolbrede thema's. Deze methode, met zijn 'denkbubbels', stimuleert onderzoekend, kritisch en creatief denken, en stelt ons in staat om nog beter aan te sluiten bij de diverse ontwikkelingsbehoeften van onze leerlingen. De ondersteuningsmogelijkheden voor de basisvakken zijn vastgelegd in onze onderwijsplannen, terwijl de sociaal-emotionele ontwikkeling is beschreven in ons plan voor sociale veiligheid. Indien we tegen uitdagingen aanlopen, maken we gebruik van de expertise binnen ons samenwerkingsverband. Wij geloven in een gezamenlijke inspanning en werken graag samen met iedereen die betrokken is bij het welbevinden van uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: De Ontdekkingsreis

Wat zijn de Kerndoelen van Ons Schoolplan op De Ontdekkingsreis?

Op De Ontdekkingsreis focussen we op een gestructureerde aanpak, waarbij leerlijnen en specifieke leerdoelen centraal staan. We vertalen deze doelen naar concrete vaardigheden en heldere succescriteria, zodat elke leerling weet welke stappen nodig zijn voor succes. Onze onderwijsmethoden stimuleren een 'growth mindset' en bevorderen metacognitieve vaardigheden, waardoor kinderen zich continu blijven ontwikkelen. We benaderen de ontwikkeling van elk kind vanuit drie cruciale perspectieven: cognitieve groei (kwalificatie), persoonlijke ontwikkeling (personificatie) en sociale vorming als medemens en burger (socialisatie). Ons leerlingvolgsysteem, Parnassys, biedt een gedetailleerd overzicht van alle leerdoelen en wordt gebruikt om de voortgang van elke leerling nauwkeurig bij te houden. Periodiek stellen we nieuwe leerdoelen vast en stellen we voor elke bouw gedetailleerde groepsjaarplannen op. Deze plannen omvatten specifieke vakken en thema's. Na elke periode evalueren we de voortgang per kind in Parnassys en gebruiken we methodegebonden volgsystemen voor rekenen en taal. Voor een gestandaardiseerde meting van leerresultaten zetten we het IEP-leerlingvolgsysteem in, waarvan de data wordt geanalyseerd op alle niveaus: kind, groep, bouw en school. Dit vormt de basis voor toekomstige plannen en bijgestelde leerdoelen. Ons schoolplan 2024-2028 schetst onze ambities. Voor het komende schooljaar ligt de focus op de implementatie van de Noordwijkse Methode, die ons thematisch onderwijs verdiept en verbreedt. Daarnaast starten we een visietraject voor digitale geletterdheid, in samenwerking met Cloudwise, om een compleet aanbod op het gebied van kennis, vaardigheden en houding te waarborgen. De Noordwijkse Methode stimuleert leerkrachten om vanuit hun eigen expertise en passie lessen te ontwerpen rondom overkoepelende thema's. Dit vergroot de onderlinge samenhang tussen vakgebieden en onderwerpen voor leerlingen. De lessen sluiten direct aan bij de kerndoelen van het basisonderwijs, met een breed scala aan vakgebieden die de ontwikkeling en wereldoriëntatie van kinderen stimuleren. Reflectie op nieuwe informatie en eigen meningen bevordert zelfinzicht en begrip van de wereld. Internationale dimensies worden geïntegreerd, en door perspectief te oefenen, leren kinderen omgaan met diverse meningen en culturen. Gastsprekers en excursies verrijken elk thema en bieden concrete verbindingen met de buitenwereld. **Burgerschapsonderwijs op De Ontdekkingsreis:** Burgerschapsonderwijs is integraal onderdeel van ons curriculum. We bevorderen kennis, houding en vaardigheden, en ontwikkelen sociale en maatschappelijke competenties. Dit omvat het bijbrengen van kennis over democratie, de rechtsstaat en grondrechten, evenals het respecteren van de basiswaarden van vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. We besteden aandacht aan verschillen in afkomst, geloof, politieke gezindheid en meer, en benadrukken dat iedereen gelijk behandeld moet worden. Op De Ontdekkingsreis mag iedereen zijn wie hij of zij is. Door elkaar te leren kennen, ontdekken kinderen overeenkomsten en verschillen, leren ze respectvol luisteren en handelen ze gelijkwaardig. Leerkrachten zijn hierin een voorbeeld, benoemen verschillen positief en bespreken gelijkwaardigheid aan de hand van actuele, leeftijdsadequate onderwerpen. Kinderen ontwikkelen sociale en maatschappelijke vaardigheden, leren samenwerken, meningen vormen en respecteren. Door dagelijkse interactie, samenwerking en het benoemen van elkaars talenten, ontwikkelen zij hun eigen identiteit. Afspraken, kringgesprekken en een veilige leeromgeving stimuleren actief oefenen met basiswaarden. De Ontdekkingsreis is een oefenplaats waar kinderen zich kunnen verhouden tot zichzelf, anderen en de wereld, om zo actief deel te nemen aan de maatschappij.

Hoe Evalueert De Ontdekkingsreis de Behaalde Doelen?

Wij monitoren onze eigen professionele ontwikkeling door middel van reflectie op ons handelen. Dit vindt plaats tijdens teamkringen, onderwijsteam-overleggen, studiedagen en groepsbezoeken. Ook lesson studies en talentgesprekken dragen bij aan deze reflectie. We delen kennis en ervaringen binnen het team en schakelen externe expertise in wanneer nodig om onze ontwikkelingsstappen te optimaliseren. De leerkrachten analyseren toetsresultaten en het werk van leerlingen op dagelijkse, periodieke en jaarlijkse basis, met ondersteuning van de schoolleider en intern begeleider. De schoolleiding voert na elke toetsperiode, met behulp van het IEP-leerlingvolgsysteem, een grondige schoolanalyse uit op ambitie- en referentieniveau. Deze analyses worden besproken met het team en in het managementteam, en vormen de basis voor nieuwe plannen en doelstellingen. Voor de evaluatie van burgerschapsdoelen maken we in groep 7 en 8 gebruik van de burgerschapsmeter van Rovict. De resultaten van deze meting worden gebruikt om ons burgerschapsonderwijs verder te verfijnen. Tweemaal per schooljaar vindt er een formeel kwaliteitsgesprek plaats tussen de directie, de directeur onderwijs en de bestuurder van Wereldkidz om de voortgang en ontwikkelingen te bespreken.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Driebergen

Toelichting van de school

Bij basisschool De Ontdekkingsreis bieden we een stimulerende omgeving voor peuters vanaf 2,5 jaar tot 4 jaar. Ons programma is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en een vliegende start te geven aan hun educatieve reis. Wij geloven in een sterke basis voor elk kind. Daarom werken we nauw samen met consultatiebureaus en kinderopvangorganisaties. Indien geïndiceerd, bieden wij programma's die gericht zijn op het voorkomen van onderwijsachterstanden, zodat elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's zijn er voor peuters bij De Ontdekkingsreis?

Basisschool De Ontdekkingsreis richt zich op een naadloze overgang van peuter naar basisschoolkind. Ons programma voor jonge kinderen is geïntegreerd in de school en biedt een voorbereidende leeromgeving. Hoewel we geen losstaand 'extra' aanbod hebben dat vergelijkbaar is met een aparte peuterspeelzaal, zorgen onze kleuterklassen voor een warme en educatieve start. Hier ligt de nadruk op spelend leren en sociale ontwikkeling, essentieel voor deze leeftijdsgroep.

Met welke partners werkt De Ontdekkingsreis samen voor het jonge kind?

Om een optimale ontwikkeling voor onze jongste leerlingen te garanderen, onderhoudt basisschool De Ontdekkingsreis waardevolle samenwerkingen. We werken nauw samen met vooraanstaande organisaties zoals SKDD, bekend om hun kwalitatieve peuteropvang, en Kinderopvang De Wolkenwagen. Deze partnerschappen stellen ons in staat om een consistente en hoogwaardige leerervaring te bieden, van de vroegste kinderjaren tot aan de basisschoolleeftijd. Samen zorgen we voor een soepele overgang en een omgeving waarin jonge kinderen zich veilig en gestimuleerd voelen.

Om een optimale ontwikkeling voor onze jongste leerlingen te garanderen, onderhoudt basisschool De Ontdekkingsreis waardevolle samenwerkingen. We werken nauw samen met vooraanstaande organisaties zoals SKDD, bekend om hun kwalitatieve peuteropvang, en Kinderopvang De Wolkenwagen. Deze partnerschappen stellen ons in staat om een consistente en hoogwaardige leerervaring te bieden, van de vroegste kinderjaren tot aan de basisschoolleeftijd. Samen zorgen we voor een soepele overgang en een omgeving waarin jonge kinderen zich veilig en gestimuleerd voelen.

Team | De Ontdekkingsreis in Driebergen-Rijsenburg | [2025] Schoolregister