De Ontdekkingsreis
Jagerspad 7
3972 XL Driebergen-Rijsenburg

Schoolweging

Schoolweging
24.9
Spreiding
7.5

De schoolweging van De Ontdekkingsreis is 24,90 , met een spreiding van 7,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat de school haar basiskwaliteiten goed beheerst, mede dankzij het leerlingvolgsysteem en extra aandacht voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 56,2% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het gepersonaliseerde onderwijs, waarbij talentontwikkeling centraal staat. De prestaties overtreffen vergelijkbare scholen in Utrechtse Heuvelrug (66,85%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 54,55% havo/vwo en 27,27% vwo-advies (vs. 10,93% en 18,61% landelijk). Het percentage praktijkonderwijs (9,09%) ligt fors boven regionale vergelijkers (1,01%), wat past bij de inclusieve visie van de school. De dubbele adviezen (vmbo-(g)t/havo en havo/vwo) benadrukken de ontwikkelingsgerichte aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe OntdekkingsreisGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elk schooljaar vinden er drie ouder-kind-schoolgesprekken plaats. Het startgesprek aan het begin van het schooljaar De middengesprekken over de voortgang van de ontwikkeling van het kind. Vanaf groep 4 vormen resultaten van de toetsen vanuit het leerlingvolgsysteem van november een belangrijk onderdeel van deze gesprekken. De midden gesprekken zijn alleen met de ouders, de leerkrachten spreken vooraf met de kinderen en nemen de opbrengst van deze gesprekken mee in het gesprek met de ouders. De eindgesprekken aan het einde van het schooljaar, waar ook weer de resultaten van de toetsen vanuit het leerlingvolgsysteem worden meegenomen (vanaf groep 3). Alle drie hebben ze hun eigen karakter als in doelen stellen in het startgesprek, evalueren en bijstellen van de doelen in januari/februari en een terugblik en vooruitblik aan het einde van het schooljaar. Bij de start-en middengesprekken wordt een visual gemaakt waarin doelen en afspraken kort en krachtig worden weergegeven en als anker mee de volgende periode ingaan. Wij nemen bij groep 7 de aansluitingstoets van AMN af. Groep 8 maakt de IEP-doorstroomtoets. De IEP Doorstroomtoets meet objectief de vaardigheden van de leerlingen en geeft uiteindelijk een schooladvies. De toets laat ook zien hoe de leerling scoort ten opzichte van de referentieniveaus. De resultaten zijn een bevestiging van het advies dat de leerling heeft gekregen voor het voortgezet onderwijs. AMN aansluiting PO-VO Een goed onderbouwd schooladvies is gebaseerd op meer dan alleen het mentale vermogen van een leerling. Net als de meeste leerkrachten vinden wij ook dat een goed advies rekening houdt met het complete beeld van een leerling. Om het schooladvies van de leerkracht extra kracht bij te zetten is er ‘Aansluiting PO-VO’. Een kind is meer dan alleen zijn brein. Als leerkracht zie je het wel vaker: de leerling die zijn doel bereikt door hard te werken. Of de leerling die het wel kan maar niet wil. Vaardigheden in taal en rekenen spelen een grote rol. Maar de wetenschap verzamelt steeds meer bewijs dat persoonlijkheid (houding en gedrag) en interesses een bijna net zo’n grote rol spelen. We doen leerlingen dan ook tekort als we een schooladvies alleen baseren op hoe goed ze zijn in taal en rekenen. AMN gelooft in de hele leerling. Daarom brengen we met Aansluiting PO-VO ook gedrag, houding en interesses van de leerling in kaart. Door een compleet beeld te schetsen zie je kansen die je anders mist. Je ziet ook welke begeleiding het best past bij de leerling. Dat kan dan meegenomen worden in de uiteindelijke schoolkeuze van de ouder(s). Zo help je het talent van de leerling zo goed mogelijk te ontwikkelen. Hiermee sluiten zowel de IEP-eindtoets als AMN aansluiting PO-VO erg goed aan bij de visie van De Ontdekkingsreis.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70% van de leerlingen zit op advies, hoger dan landelijk (62,93%). Het percentage onder advies (20% vs. 11,81% landelijk) vraagt aandacht, maar sluit aan bij de bewuste keuze voor ambitieuze advisering volgens het schoolondersteuningsprofiel. De doorstroombegeleiding met middelbare scholen lijkt effectief: 90% blijft op of boven advies.

Sociale ontwikkeling

Samenwerken vanuit verbinding met kinderen, ouders en team om de kinderen optimaal te ontwikkelen, cognitief en sociaal-emotioneel. We willen kinderen zien die: Feedback kunnen geven en ontvangen Vragen kunnen stellen Kunnen luisteren Kunnen analyseren en creëren Nieuwsgierig en enthousiast zijn Zelf problemen kunnen oplossen Kunnen reflecteren op werk, gedrag en gevoel Hoffelijk zijn LEES MINDER

Samenwerken vanuit verbinding

Ontwikkeling van zelfkennis

Aangaan van duurzame relaties

Wat is de werkwijze van De Ontdekkingsreis voor sociale ontwikkeling?

De Ontdekkingsreis ondersteunt de sociale ontwikkeling door in het onderwijs te werken vanuit de leerlijnen en leerdoelen. Deze doelen worden vertaald naar vaardigheden en succescriteria die passen bij de onderwijsbehoefte van de kinderen. Dit leren wordt ondersteund vanuit de growth mindset en aangestuurd vanuit de metacognitie. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt ondersteund door onder andere gebruik te maken van geweldloze communicatie en rots en water elementen. Binnen het cluster wordt gewerkt aan een onderwijsplan sociale veiligheid, dat dit schooljaar wordt afgerond en in gebruik genomen. Daarnaast zijn de begeleiders zich bewust van de impact van hun eigen ontwikkeling op de kinderen en ontwikkelen zij zich in het systemisch werken.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Ontdekkingsreis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Ontdekkingsreis gebruikt IEP (hoofd, hart, handen) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Ontdekkingsreis?

De Ontdekkingsreis gebruikt Rots en Water trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.