
De resultaten van CBS Instituut Coolsma in Driebergen-Rijsenburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Instituut Coolsma, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van CBS Instituut Coolsma
De schoolweging van Instituut Coolsma is 21,21 , met een spreiding van 4,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past CBS Instituut Coolsma bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS Instituut Coolsma bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 97.44% score voor het fundamenteel niveau overtreft CBS Instituut Coolsma zowel de landelijke inspectienorm (85%) als het vergelijkingspercentage (98.9%). Deze excellente prestatie onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64.47% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim onder het vergelijkingspercentage van 77.81% ligt maar boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 68.3%. De school legt in haar beleid nadruk op maatwerk, wat mogelijk verklaart waarom meer leerlingen het fundamentele niveau halen dan het streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Instituut Coolsma?
De schooladviezen tonen een sterke theoretische focus: 50% vwo-advies (landelijk 18.6%) en 26.67% havo-advies. Slechts 3.33% krijgt een vmbo-(g)t-advies, ver onder het regionale gemiddelde van 16.45%. Deze resultaten sluiten aan bij de beschreven 'brede voorbereiding op voortgezet onderwijs', inclusief huiswerkstrategietraining.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Instituut Coolsma | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De volgende vakgebieden worden bij ons in groep 3 t/m 8 twee keer per jaar getoetst middels LOVS toetsen van IEP. Spelling, Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Rekenen. De opbrengsten van deze toetsen worden twee keer per jaar met het team geëvalueerd. Vervolgens gebruiken wij de evaluaties om te bepalen waar we ons onderwijs moeten bijstellen. In groep 8 nemen wij de landelijke IEP-doorstroomtoets af.
Zitten de oud-leerlingen van CBS Instituut Coolsma in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 3.45% tegen 11.81% landelijk. Maar liefst 72.41% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat de nauwkeurigheid van de adviezen benadrukt. De school rapporteert een intensieve samenwerking met VO-scholen, wat mogelijk bijdraagt aan deze resultaten.
Sociale ontwikkeling
Elk kind stimuleren om te groeien tot een onafhankelijk, zelfstandig, zelfbewust en maatschappelijk betrokken individu. We bereiden onze leerlingen voor op 'leren voor het leven', met de vaardigheden die ze nodig hebben om te groeien en bloeien in de samenleving.
Persoonlijk leiderschap
Samenwerken / synergie
Win-win houding
Wat is de aanpak van CBS Instituut Coolsma voor sociale ontwikkeling?
CBS Instituut Coolsma maakt gebruik van het programma The Leader In Me, gebaseerd op de 7 gewoonten van Stephen Covey. Daarnaast wordt bij de IEP-toetsen het onderdeel Hart- en Handen afgenomen, wat waardevolle input oplevert voor de ouder-kindgesprekken.