Basisschool Valkenheuvel in Driebergen-Rijsenburg

Het team van Basisschool Valkenheuvel in Driebergen-Rijsenburg

Current section: team
Jagerspad 4
3972 Driebergen-Rijsenburg

Zie hier hoe het team van Basisschool Valkenheuvel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Valkenheuvel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Valkenheuvel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Valkenheuvel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Valkenheuvel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Valkenheuvel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Valkenheuvel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (12.5%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Valkenheuvel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool Valkenheuvel

Op Basisschool Valkenheuvel zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte of verlof van ons team, schakelen we primair RTC Transvita in, onze betrouwbare partner voor invalkrachten. Zij stellen alles in het werk om een gekwalificeerde vervanger te vinden voor uw kind. Ondanks inspanningen kan de huidige krapte op de arbeidsmarkt soms leiden tot uitdagingen bij het vinden van directe vervanging. In dergelijke situaties zetten we intern onze expertise in. Ons toegewijde team kijkt naar creatieve oplossingen binnen de school om de lesdoelen te waarborgen. Daarnaast werken we samen met Qrabbl voor het inschakelen van ervaren gastdocenten. Deze expertise van buitenaf verrijkt ons onderwijs. Mocht geen van deze opties direct mogelijk zijn, dan overwegen we het tijdelijk verdelen van de klas over andere groepen. Dit garandeert een structurele leeromgeving voor alle leerlingen. In zeldzame, uitzonderlijke gevallen waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kan het noodzakelijk zijn om een groep leerlingen naar huis te sturen. Dit is altijd een laatste redmiddel, met maximale communicatie naar de ouders.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op Basisschool Valkenheuvel

5

Taal en Rekenen: Succes met Onze Specialisten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Expert voor Meer- en Hoogbegaafde Kinderen
Taalspecialist voor Taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Valkenheuvel omarmen we diversiteit, met leerlingen van circa 20 verschillende nationaliteiten. We zetten sterk in op taalontwikkeling, gezien veel kinderen naast het Nederlands ook een andere moedertaal spreken. Voor onze jongste leerlingen in de onderbouw bieden we op maandag- en donderdagmiddag een uitgebreid naschools programma aan om hun taalvaardigheid verder te versterken. Ons bestuur, Het Sticht, legt een sterke nadruk op rekenonderwijs. Daarom beschikt onze school over een toegewijde rekenspecialist die actief deelneemt aan bijscholingen georganiseerd door Het Sticht. Dit schooljaar verdiepen we ons als team gezamenlijk in het optimaliseren van de automatisering van rekenvaardigheden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Sterk in je Schoenen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Emotionele Steun
Remedial Teacher voor Sociaal Welzijn
Expert voor Hoogbegaafdheid en Emotie

Toelichting van de school:

Een van onze leerkrachten heeft de gespecialiseerde 'Rots en Water' training succesvol afgerond. Het hoofddoel van deze methode is het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden bij kinderen. We streven ernaar om problemen op het gebied van zelfbeeld en sociale interactie te voorkomen of te verminderen. Dit omvat zowel het intrapersoonlijke domein (zoals psychologisch welbevinden en internaliserend gedrag) als het interpersoonlijke domein (zoals het tegengaan van pestgedrag en het verbeteren van omgangsvormen). Dit bereiken we door het aanleren van essentiële sociale vaardigheden, waarbij alle leerlingen actief betrokken worden in een gestructureerde schoolomgeving.

3

Werkhouding en Taakaanpak: Zelfstandig Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Focus
Intern Begeleider voor Structuur
Remedial Teacher voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

De unieke kracht van Basisschool Valkenheuvel ligt in ons verfijnde Daltononderwijssysteem, dat we de afgelopen tien jaar continu hebben geoptimaliseerd. In alle klassen werken we vanuit een doorlopende leerlijn aan het bevorderen van zelfstandigheid. Dit begint in groep 1 met het zelfstandig aankleden en opruimen, en ontwikkelt zich tot het zelfstandig beheren van schoolwerk en leerproces in groep 8. Wij stimuleren en motiveren onze leerlingen om eigenaar te worden van hun eigen leerpad. Dit faciliteren we onder andere door het gebruik van een taakkaart vanaf groep 3, die leerlingen helpt hun werk en voortgang te organiseren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegingsontwikkeling
Sportprofessional voor Actieve Leren

Toelichting van de school:

In overleg met de ouders kan een gespecialiseerde fysiotherapeut op onze basisschool ondersteuning bieden op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling.

1

Medisch en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid Eerst

Beschikbare specialisten:

GGD Advies en Ondersteuning

Toelichting van de school:

De GGD is gevestigd in ons schoolgebouw. Dit biedt ons de mogelijkheid om bij specifieke medische of verzorgingsvragen direct deskundig advies in te winnen voor onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Computerlokaal
Ruimte voor de verlengde schooldag
Ruimte voor de rijke schooldag
RT- ruimtes
Speellokaal met X-Wall voor bewegend leren.

Ontdek de Ondersteuning op Maat bij Basisschool Valkenheuvel

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod voor Elk Kind

Basisschool Valkenheuvel biedt een inspirerende leeromgeving voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Wij geloven dat elk kind uniek is en speciale aandacht verdient. Daarom staat de individuele onderwijsbehoefte van uw kind centraal in onze aanpak. Door nauwkeurige analyse van deze behoeften, verdelen we leerlingen in drie instructiegroepen: basisinstructie, extra instructie en extra uitdaging. Deze indeling wordt per vakgebied bekeken, zodat uw kind altijd op het juiste niveau wordt uitgedaagd en ondersteund. Onze methode is gebaseerd op expliciete directe instructie, wat zorgt voor heldere leerdoelen en effectieve begeleiding. Voor leerlingen die net dat beetje extra nodig hebben, bieden we meer dan de standaard groepsindeling. Hieronder lichten we ons brede scala aan basisondersteuning en specifieke onderwijs- en zorgmogelijkheden toe. Ons doel is om een omgeving te creëren waarin elk kind optimaal kan groeien en floreren, ongeacht de individuele leerbehoeften. **Uitdaging voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen** In elke klas bevinden zich leerlingen die de lesstof razendsnel oppakken. Deze talenten, die we plaatsen in de groep 'extra uitdaging', stimuleren we met gevarieerd lesmateriaal op verschillende plusniveaus. Wekelijks werkt onze gespecialiseerde remedial teacher, tevens hoogbegaafdheidsspecialist, met kinderen aan uitdagende opdrachten die ook zichtbaar zijn op hun weekkaart. De identificatie van deze leerlingen gebeurt in nauwe samenwerking tussen de leerkracht, intern begeleider en de remedial teacher. **Ondersteuning bij Dyslexie** Leerlingen met dyslexie ondervinden vaak vertraging in hun lees- en spellingontwikkeling. De signalering hiervan begint bij de leerkracht, de intern begeleider en u als ouder. Door middel van continue observatie en diverse toetsmomenten monitoren wij de voortgang. Indien een kind ondanks structurele extra ondersteuning de gestelde doelen niet haalt, kan dit wijzen op dyslexie. Een officiële diagnose vereist een uitgebreid onderzoek door een GZ-psycholoog, waarbij voldaan moet worden aan de door de overheid gestelde criteria voor achterstand en hardnekkigheid. Voor kinderen met dyslexie bieden wij het Read&Write programma, dat ondersteuning biedt bij het lezen van teksten in diverse vakken. **Begeleiding bij Dyscalculie** Leerlingen met een vertraagde rekenontwikkeling ontvangen eerst extra instructie en oefentijd. Bij onvoldoende resultaat wordt in overleg met de intern begeleider nader onderzoek verricht, resulterend in adviezen om de rekenvaardigheid te bevorderen. Indien de problemen aanhouden en een GZ-psycholoog dyscalculie vaststelt, krijgt de leerling toegang tot specifieke aanpassingen ter ondersteuning. Ons gedetailleerde dyscalculieprotocol is te vinden op onze website. **Ondersteuning voor Leerlingen met Leren Moeite** Leerlingen die meer moeite hebben met het verwerken van lesstof, krijgen onderwijs dat nauw aansluit bij hun specifieke leerbehoeften. Zij worden ingedeeld in de groep met verlengde instructie, waarbij de leerkracht extra uitleg geeft na de basisinstructie. De lesstof wordt waar nodig aangepast en de tijd voor oefening wordt verlengd. Soms volgt een leerling zelfs een eigen leerlijn, vastgelegd in het ontwikkelingsperspectief. Onze gespecialiseerde remedial teacher en leerkracht ondersteuner bieden hierbij de nodige expertise. Bij aanzienlijke achterstanden of wanneer het welzijn van het kind in het geding komt, betrekken we specialisten van het samenwerkingsverband ZOUT voor advies en ondersteuning. **Specifieke Ondersteuningsbehoeften: Diversiteit en Inclusie** **NT2 (Nederlands als Tweede Taal):** Sinds 2014 verwelkomen wij nieuwkomers. Hoewel de aparte taalklas is gestopt, integreren deze leerlingen nu succesvol in de reguliere klassen. Onze leerkrachten zijn getraind in trauma sensitief onderwijs. In de groepen 1 t/m 4 zetten we het taalprogramma Logo 3000 in om de woordenschat van kinderen te vergroten. Op maandag- en donderdagmiddag organiseren we een verlengde schooldag voor de onderbouw, waarin we spelenderwijs taalvaardigheden versterken. **Visuele, Auditieve of Motorische Beperkingen:** Basisschool Valkenheuvel kan leerlingen met deze beperkingen opvangen, mits er specifieke en gerichte begeleiding geboden kan worden. Voor leerlingen met een lichamelijke of verstandelijke beperking beoordelen we zorgvuldig of we een passende leeromgeving kunnen garanderen. Ons gebouw beschikt over een lift en een aangepast toilet, maar wij beschikken niet over tilhulpmiddelen. **Langdurig Zieke Kinderen:** Wij bieden een passende leeromgeving aan chronisch zieke kinderen, mits er adequate begeleiding en de benodigde hulpmiddelen beschikbaar zijn. **ADHD, ADD, ASS:** In bepaalde gevallen kunnen wij leerlingen met een milde vorm van ADHD, ADD of ASS opvangen, mits zij aanspreekbaar zijn op hun gedrag en thuis voldoende ondersteuning ontvangen. We beoordelen altijd of ons onderwijs optimaal aansluit bij hun ontwikkelingsbehoeften. **Gedragsproblematiek:** Voor leerlingen met grensoverschrijdend gedrag zoeken we naar passende oplossingen om de veiligheid en het leerproces voor iedereen te waarborgen. **Toekomstvisie: Continu Verbeteren van Ondersteuning** Ons streven is om het onderwijs voortdurend af te stemmen op de individuele onderwijsbehoeften van elk kind. We zetten in op sociale integratie, waarbij respect voor culturele verschillen centraal staat. Naast de kernvakken breiden we onze focus uit naar cultuureducatie, in samenwerking met Kunst Centraal. Via het Rijk Schooldag programma bieden we na schooltijd diverse activiteiten aan, zoals een museumclub, kookworkshops, LEGO-bouw, sport en tekenen, om de ontwikkeling van uw kind verder te verrijken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Samen Leren en Groeien

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Basisschool Valkenheuvel zet zich volop in voor de continue verbetering van ons onderwijs. Ons jaarplan, een direct gevolg van het schoolplan 2020-2024 en het strategisch beleidsplan 2019-2023 van Het Sticht. Dit jaarplan wordt elk schooljaar gezamenlijk met ons toegewijde team geëvalueerd en geactualiseerd. Elk nieuw plan bouwt voort op de successen van het voorgaande jaar. In ons jaarverslag presenteren we gedetailleerd de voortgang en resultaten die voortkomen uit onze jaarplannen. Voor ons bij Valkenheuvel betekent kwaliteit het succesvol realiseren van onze gestelde doelen, tot volle tevredenheid van ons team, onze leerlingen, de ouders en de overheid. Deze doelen worden deels intern bepaald en deels vormgegeven door overheidsrichtlijnen, in nauwe samenwerking met alle betrokken partijen. We stellen onszelf voortdurend de vraag: wat verstaan wij onder uitmuntend onderwijs? Welke cognitieve en sociaal-emotionele mijlpalen willen we bereiken, en hoe waarborgen we deze kwaliteit? Deze reflectie stuurt onze koers. Wij hanteren de kwaliteitsindicatoren van Het Sticht, gericht op: - Onderwijskundige doelstellingen - Personeelsbeleid - Kwaliteitszorgsystemen - Financiële doelstellingen. Deze doelen, samen met onze maatschappelijke opdracht, worden vastgelegd in ons school- en jaarplan, in harmonie met het team en de medezeggenschapsraad. Met een diversiteit aan 20 nationaliteiten binnen onze school, hechten we grote waarde aan onderlinge betrokkenheid en integratie van kinderen en ouders. Vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, respect voor diversiteit, verdraagzaamheid en autonomie zijn onze kernwaarden. We leren onze leerlingen om actief deel te nemen aan onze democratische samenleving. Elk leerjaar organiseert specifieke activiteiten gericht op burgerschap en sociale integratie, zoals uiteengezet in ons beleid rondom burgerschap.

Hoe implementeren we onze schoolambities?

Om onze ambitieuze doelen te realiseren, integreren we ze naadloos in onze vergaderplanning. Dit zorgt ervoor dat de thema's uit het school- en jaarplan regelmatig terugkomen tijdens teamvergaderingen en studiedagen. Deze gestructureerde aanpak biedt ons niet alleen een duidelijk overzicht van de procesvoortgang, maar stelt ons ook in staat om tijdig bij te sturen waar nodig. De verantwoordelijkheid voor monitoring ligt niet uitsluitend bij de directie; leerkrachten die verantwoordelijk zijn voor specifieke vakgebieden spelen hierin een cruciale rol en betrekken het team actief bij de ontwikkelingen. Door deze gezamenlijke werkwijze behouden we onze focus, verdelen we taken en verantwoordelijkheden effectief, en draagt iedereen bij aan de vooruitgang van Basisschool Valkenheuvel. Dit weerspiegelt onze kernwaarde: samen leven en samen leren! De directeur onderhoudt nauwe communicatie met de bestuurder middels voortgangsgesprekken, waarin de schoolbrede doelen centraal staan.

Ontdek het Programma voor Jonge Kinderen bij Basisschool Valkenheuvel

Toelichting van de school

Bij Basisschool Valkenheuvel stimuleren we de taalontwikkeling van onze jongste leerlingen optimaal. In de kleuterklassen maken we gebruik van de innovatieve methode Logo3000, speciaal ontworpen om de woordenschat van jonge kinderen te verrijken en te verdiepen. Om onze leerlingen extra kansen te bieden, hebben we een verlengde schooldag. Kinderen uit groep 1, 2, 3 en 4 zijn op maandag en donderdag van 14:30 tot 16:30 uur van harte welkom om deel te nemen aan deze boeiende activiteiten.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Valken কৌশল?

Basisschool Valkenheuvel biedt diverse extra programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een uitgebreid programma voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), evenals toegankelijke peuteropvangmogelijkheden. Deze initiatieven zijn ontworpen om een sterke basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan en de algehele ontwikkeling van uw kind te ondersteunen.

Basisschool Valkenheuvel biedt diverse extra programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een uitgebreid programma voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), evenals toegankelijke peuteropvangmogelijkheden. Deze initiatieven zijn ontworpen om een sterke basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan en de algehele ontwikkeling van uw kind te ondersteunen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool Valkenheuvel samen voor het programma voor jonge kinderen?

Basisschool Valkenheuvel onderhoudt een waardevolle samenwerking met de SKDD. Deze partnerschap stelt ons in staat om op diverse manieren het aanbod voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren. Door deze samenwerking kunnen we onze leerlingen een nog breder en completer educatief pakket aanbieden, aansluitend bij de specifieke behoeften van jonge kinderen.

Basisschool Valkenheuvel onderhoudt een waardevolle samenwerking met de SKDD. Deze partnerschap stelt ons in staat om op diverse manieren het aanbod voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren. Door deze samenwerking kunnen we onze leerlingen een nog breder en completer educatief pakket aanbieden, aansluitend bij de specifieke behoeften van jonge kinderen.

samenwerking met de SKDD voor een verrijkt aanbod.
Team | Basisschool Valkenheuvel in Driebergen-Rijsenburg | [2025] Schoolregister