Basisschool Valkenheuvel in Driebergen-Rijsenburg

De resultaten van Basisschool Valkenheuvel in Driebergen-Rijsenburg

Current section: resultaten
Jagerspad 4
3972 Driebergen-Rijsenburg

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Valkenheuvel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Valkenheuvel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Valkenheuvel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Succesvolle Beheersing door Leerlingen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool Valkenheuvel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool Valkenheuvel

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en een hoger niveau van taal en rekenen te bereiken. Ons doel op Basisschool Valkenheuvel is om zoveel mogelijk leerlingen dit ambitieuze niveau te laten halen aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt specifieke streefniveaus vast per school, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Dit individuele streefpercentage dient als belangrijke maatstaf voor de prestaties van onze school en de ontwikkeling van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Valkenheuvel?

Basisschool Valkenheuvel staat bekend om zijn accurate schooladviezen, wat blijkt uit de positieve terugkoppeling van middelbare scholen. Onze leerlingen presteren gemiddeld op het niveau dat wij adviseren, zelfs na drie jaar middelbare school. Dit toont de effectiviteit van onze begeleiding aan. Het percentage 'onbekend' betreft leerlingen die doorstromen naar een Internationale Schakelklas, wat een bewijs is van hun internationale oriëntatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling Basisschool Valkenheuvel: Veiligheid en Respect

Op Basisschool Valkenheuvel staat de sociale ontwikkeling van elk kind centraal. Wij streven ernaar dat alle leerlingen zich gelukkig en geaccepteerd voelen, wat essentieel is voor optimale groei in een omgeving van veiligheid, acceptatie en wederzijds respect. Ook ons team voelt zich veilig en gewaardeerd, waardoor zij hun werk met passie kunnen uitvoeren. Ons veiligheidsbeleid is duidelijk: we tolereren geen agressie of geweld. Dit is vastgelegd in ons omgangsprotocol en sociaal veiligheidsbeleid, waarin we gedetailleerd beschrijven hoe we omgaan met zowel klein als groot probleemgedrag. Basisschool Valkenheuvel is een open en diverse school, een ideale omgeving waar kinderen leren omgaan met verschillende achtergronden. Wij bereiden onze leerlingen voor om als maatschappelijk betrokken, tolerante en respectvolle burgers de pluriforme samenleving met een open blik tegemoet te treden en eraan deel te nemen.

Respect voor elkaar en de omgeving

Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en leerproces

Samenwerken om gezamenlijke doelen te bereiken

Hoe bevordert Basisschool Valkenheuvel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De drie kernwaarden van ons onderwijs, verankerd in ons Daltononderwijs, vormen de basis voor de sociale en persoonlijke ontwikkeling van elk kind. Zelfstandigheid, samenwerken en vrijheid in gebondenheid zijn de pijlers waar we mee werken. In het Daltonboek specificeren we de verwachtingen voor elke groep met betrekking tot deze kernwaarden. Naast het ZIEN-instrument volgen we continu innovaties om de sociale competenties van onze leerlingen te monitoren. De leerlingenraad, bestaande uit leerlingen van groep 5 t/m 8, vergadert circa zes keer per jaar met begeleiding van een leerkracht of ouder. Externe partijen kunnen worden uitgenodigd om deel te nemen aan deze vergaderingen. Zo stimuleren we democratische participatie en betrekken we leerlingen actief bij schoolzaken. Jaarlijks organiseert de leerlingenraad een schoolbrede spelletjesdag. Daarnaast ondernemen we projecten in de buurt, zoals de Nationale Pannenkoekendag, waarbij we ouders, verzorgers en buurtbewoners uitnodigen. We vieren ook diverse religieuze en culturele feesten, zodat alle leerlingen kennis maken met verschillende culturen en geloven. De sociale opbrengsten worden gemeten via een leerlingtevredenheidspeiling, die we analyseren en bespreken met leerlingen, leerkrachten en de medezeggenschapsraad. Op basis van de verbeterpunten maken we concrete afspraken. Met het 'Hart en Handen'-instrument van IEP krijgen leerlingen inzicht in hun persoonlijke profiel, inclusief sociale ontwikkeling, leeraanpak en creatieve vaardigheden.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden op Basisschool Valkenheuvel toegepast?

Basisschool Valkenheuvel zet diverse methodes in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren en de sociale opbrengsten van leerlingen te monitoren. Deze methodes helpen kinderen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en zelfinzicht.

  • Hiro
  • Kleur
  • Rots en Water

Hoe registreert Basisschool Valkenheuvel de sociale opbrengsten van leerlingen?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Basisschool Valkenheuvel gebruik van specifieke registratie-instrumenten die inzicht geven in de ontwikkeling van leerlingen op sociaal gebied.

  • IEP Hart en Handen: Dit instrument biedt leerlingen inzicht in hun persoonlijke profiel, met aandacht voor sociale ontwikkeling, leeraanpak en creatieve vermogens.

Inspectierapport Basisschool Valkenheuvel: Een Blik op Onderwijskwaliteit

Basisschool Valkenheuvel heeft het onvoorwaardelijke vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Dit bevestigt dat onze school geen significante tekortkomingen kent op het gebied van onderwijskwaliteit. We zijn verheugd te melden dat de kwaliteitszorg binnen Basisschool Valkenheuvel sinds het laatste inspectiebezoek aanzienlijk is verbeterd. Dit toont onze voortdurende inzet voor excellentie in het basisonderwijs. Onze toewijding aan een veilige en stimulerende leeromgeving, gecombineerd met effectieve onderwijsmethoden, wordt erkend door de inspectie. Dit resultaat is een direct gevolg van de inzet van ons toegewijde team en de actieve betrokkenheid van onze schoolgemeenschap.

Resultaten | Basisschool Valkenheuvel in Driebergen-Rijsenburg | [2025] Schoolregister