Basisschool De Zonheuvel in Driebergen-Rijsenburg

Het team van Basisschool De Zonheuvel in Driebergen-Rijsenburg

Current section: team
Burgemeesterpark 29
3971 Driebergen-Rijsenburg

Zie hier hoe het team van Basisschool De Zonheuvel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Zonheuvel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Zonheuvel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Zonheuvel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Zonheuvel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Zonheuvel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.3%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (26.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Zonheuvel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Zonheuvel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Zonheuvel

Op Basisschool De Zonheuvel zorgen we voor een naadloze voortgang van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Afhankelijk van de specifieke situatie stellen we een passende vervangingsregeling samen. Vaak kunnen we de continuïteit waarborgen door interne expertise binnen ons eigen getalenteerde team. Daarnaast maken we gebruik van een speciaal opgezette invalpool binnen onze stichting, wat zorgt voor een breed scala aan beschikbare en gekwalificeerde leerkrachten. Dit garandeert dat we altijd een geschikte vervanger kunnen vinden. Bovendien hebben we een aantal toegewijde, vaste invallers en ervaren leerkrachten die reeds met pensioen zijn, maar hun kennis en passie graag delen. Hun inzet draagt bij aan de stabiele en kwalitatieve leeromgeving van onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leren in de groep Op de basisschool doorloopt uw kind acht groepen. Na de kleutergroepen 1 en 2 ontstaan vaste groepen waar uw kind meestal de rest van de basisschool in zit. De basisschool in vogelvlucht De kleuters ontwikkelen zich spelenderwijs. Wij spelen hierop in door het onderwijs in te richten rondom thema’s. Naast thematisch en spelend onderwijs met een themahoek op de gang, hebben wij een “beredeneerd aanbod” voor onze kleuters. Vooral in groep 1 is spelen en ontdekken erg belangrijk. De kinderen leren daar wat het is om de hele dag in een groep te zijn en wat de school allemaal van ze vraagt, zeker wat betreft hun sociaal- emotionele ontwikkeling. Er zijn veel creatieve activiteiten. Daarnaast oefenen ze in groep 1 en groep 2 met taal- en rekenspelletjes. Ook doen ze voorbereidende schrijfoefeningen. We zorgen er echter voor dat de kinderen zoveel mogelijk nog kleuter kunnen zijn. Door onderlinge afspraken over de werkwijze en het samenvoegen van de kinderen in groep 2 op vrijdagmorgen proberen we de aansluiting met groep 3 soepel te laten verlopen. In groep 3 verschuift het accent verder van het spelen naar het leren. Kinderen maken een begin met het leren lezen en het rekenen. In de eerste helft van groep 3, werken we nog veel samen met groep 1 en 2. Dit is bijvoorbeeld te zien op de gang, waar gewerkt wordt met hetzelfde thema en er wordt samen gespeeld in dezelfde hoeken. Vanaf de kerstvakantie beginnen we met het werken met IPC. Groep 4 ontwikkelt zich weer verder. Rekenen, taal en lezen zijn aparte vakken die op verschillende tijdstippen worden gegeven. Het schrijven moet steeds sneller en aan het einde van groep 4 zijn alle (hoofd)letters en leestekens aan bod geweest. Ook leren de kinderen de tafels 1, 2, 3, 4, 5 en 10. In groep 5 krijgen onder andere geschiedenis en aardrijkskunde en natuuronderwijs meer specifieke aandacht binnen IPC. De presentaties vergen serieuze voorbereidingen en de kinderen schrijven korte verslagen over de boeken die ze binnen en buiten de school lezen. Deze leeractiviteiten vormen een onderdeel van IPC. Dan volgt groep 6 en staan bijna alle schoolvakken op het programma. Presentaties tellen nu mee. Nieuwe vakken zijn onder andere topografie en studievaardigheden. De kinderen krijgen wekelijks huiswerk mee. In groep 7 beginnen de kinderen zich echt voor te bereiden op de middelbare school. In dit schooljaar ontvangen alle kinderen een potlood-advies (voorlopig pré-advies). Hiermee kunnen kinderen met hun ouders gericht naar een school gaan kijken. Groep 7 is ook het jaar van het verkeersexamen met een theoretisch en een praktisch gedeelte en de excursie naar het Anne Frankhuis in combinatie met de medewerking aan de 4 mei-herdenking. Groep 8, ten slotte, bestaat voor een groot deel uit het afronden van de basisschooltijd. Het plannen en organiseren, maar ook het huiswerk, nemen een steeds belangrijker plaats in. De kinderen oriënteren zich op het voortgezet onderwijs en maken op basis van het schooladvies een keuze. Het leerlingvolgsysteem van de hele basisschoolperiode en de leer- en werkhouding spelen bij het schooladvies een belangrijke rol. Belangrijk in het jaar is het driedaagse schoolkamp en de musical op de afscheidsavond. Bieb op School (BOS)

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsexperts op Basisschool De Zonheuvel

6

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Zonheuvel
Rekenspecialist Driebergen
Remedial Teacher Basisonderwijs
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist Basisonderwijs
Onderwijsassistenten De Zonheuvel

Toelichting van de school:

Onze toegewijde onderwijsassistenten bieden extra oefening met lesstof, afgestemd op individuele behoeften en groepsdynamiek. Speciaal voor leerlingen met specifieke leerdoelen of behoefte aan extra uitdaging, hebben we onze Flexgroep. Hier werken kinderen aan de ontwikkeling van cruciale vaardigheden, zoals executieve functies. Twee dagdelen per week staat er een remedial teacher klaar. Leerkrachten signaleren welke leerlingen baat hebben bij deze gespecialiseerde begeleiding, gericht op specifieke leeronderdelen, voor een vastgestelde periode.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Zonheuvel
Remedial Teacher Basisonderwijs
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwink Coördinator Basisschool
Rots & Water Trainer Driebergen

Toelichting van de school:

Wij hanteren Kwink als methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast integreren we de effectieve Rots- en Watertraining in alle groepen, dit schooljaar meer thematisch.

4

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Zonheuvel
Remedial Teacher Basisonderwijs
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Rots & Water Trainer Driebergen

Toelichting van de school:

Onze expert op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid fungeert tevens als remedial teacher en gecertificeerd Rots en Water trainer. Daarnaast is een van onze onderwijsassistenten gespecialiseerd in taalonderwijs. Zij biedt gerichte ondersteuning bij dyslexie en taalachterstanden om de leerprestaties te optimaliseren.

3

Motorische Vaardigheden en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Zonheuvel
Remedial Teacher Basisonderwijs
Vakdocent Bewegingsonderwijs Driebergen

Toelichting van de school:

Voor leerlingen in groep 3 tot en met 8 verzorgt een gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs in onze moderne gymzaal aan de Weidestraat. De kleuterleerkrachten stimuleren de motorische ontwikkeling met bewegingslessen in het speellokaal. Dagelijks een half uur buiten spelen en extra tijd op langere dagen versterken dit verder.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met externe professionals en beschikken wij over interne protocollen om de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Voedselbosje

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool De Zonheuvel

Ons Pedagogisch Beleid: Uw Kind Centraal

Bij Basisschool De Zonheuvel geloven we in een onderwijsaanpak die aansluit bij de unieke leerbehoeften van elk kind. Leerlingen die sneller door de stof gaan, ontvangen uitdagende verdiepingsopdrachten. Kinderen die extra begeleiding nodig hebben, kunnen rekenen op gerichte instructie en persoonlijke hulp. Voor de kernvakken hanteren we een gedifferentieerde aanpak gebaseerd op niveau: basis, weer en meer. Flexibele instructiemomenten stellen kinderen vervolgens in staat om zelfstandig aan de slag te gaan met hun werk. Elke leerling werkt met een weektaak die zowel samenwerkingsopdrachten als individuele taken omvat, wat zorgt voor een gebalanceerde ontwikkeling. Onze zorgstructuur is helder en effectief, waarbij de meeste ondersteuning plaatsvindt binnen de vertrouwde klasomgeving. Onderwijsassistenten en onze gespecialiseerde RT-leerkracht bieden aanvullende hulp, zowel binnen als buiten de klaslokalen. Leerlingen die extra stimulans zoeken, profiteren van ons 'levelwerk' en uitdagende activiteiten in de flexgroep. Ook de weektaken worden specifiek aangepast om deze leerlingen optimaal te ondersteunen en verder te ontwikkelen. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: We anticiperen op de groeiende behoefte aan verdieping en verrijking binnen onze schoolpopulatie. Ons streven is om de lat nog hoger te leggen op het gebied van lesaanbod, leerkrachtgedrag en de leerresultaten van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitszorg en Schoolplan: Groei en Ontwikkeling bij De Zonheuvel

Welke Ambitieuze Schoolplandoelen Garanderen Succes op De Zonheuvel?

Ons schoolplan 2023-2027, ontwikkeld vanuit de visie van het Koersplan van onze stichting, is uw gids naar excellent onderwijs. Wij zetten ons in voor een continue verbetering van ons onderwijsaanbod, de borging van innovatieve ontwikkelingen, en de professionele groei van ons toegewijde team. Met een focus op specifieke leergebieden streven we naar meetbare resultaten. Verbeterpunten in spelling worden aangepakt met gerichte vervolgstappen na grondige zelfanalyse. Cultuureducatie krijgt een impuls via een driejarig traject om kunst en cultuur diepgaand te integreren in ons curriculum. Wij implementeren Expliciete Directe Instructie (EDI) om een eenduidige, effectieve didactische lijn te waarborgen. Het nieuwe leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' ondersteunt ons bij het monitoren van zowel de academische als de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. Daarnaast verrijken we ons curriculum met burgerschap en duurzaamheid, aangeboden via een samenhangend programma met heldere leerdoelen. Onze deelname aan IPC wordt opgefrist en verdiept, met doorlopende coaching on the job voor ons team.

Hoe Realiseren Wij Onze Schoolplandoelen: Een Cyclische Aanpak?

Ons vierjarig schoolplan wordt jaarlijks vertaald naar een concreet schooljaarplan. Dit plan wordt zowel tussentijds als aan het einde van het schooljaar geëvalueerd, met aanpassingen voor het volgende jaarplan. Binnen onze school werken gedreven commissies en coördinatoren als kartrekkers voor onze speerpunten. Deze doelen en de voortgang worden periodiek besproken met het bestuur van de Oorsprong, wat zorgt voor een gestructureerde en cyclische benadering van kwaliteitsverbetering.

Ontwikkeling en Leren: Programma voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Zonheuvel

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Zonheuvel bieden we drie levendige kleutergroepen waar kinderen van groep 1 en 2 samen leren en spelen. Deze gecombineerde aanpak bevordert de sociale ontwikkeling optimaal. Jonge kinderen leren veel van hun oudere klasgenootjes, terwijl de oudere kinderen verantwoordelijkheid ontwikkelen door hun jongere medeleerlingen te begeleiden. Onze onderwijsmethoden sluiten naadloos aan bij de individuele ontwikkeling van elk kind. Zowel instructie als spel worden aangepast aan het leertempo en de behoeften van uw kind. We hanteren de officiële leerlijnen voor kleuteronderwijs en volgen de voortgang van elk kind nauwgezet via regelmatige observaties. Voor de documentatie en verwerking van de leerlijnen maken we gebruik van het geavanceerde leerlingvolgsysteem van het Digikeuzebord. Gedurende het schooljaar introduceren we diverse aansprekende thema's. Binnen deze thema's integreren we de leerlijnen, zodat kinderen spelenderwijs de gestelde doelen bereiken. Deze aanpak combineert een doordacht lesaanbod met speelse educatie, gericht op de leerdoelen binnen een thematisch kader. De individuele ontwikkeling van uw kind wordt uitgebreid vastgelegd in MijnRapportfolio, inclusief relevant beeldmateriaal ter ondersteuning.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Zonheuvel extra ondersteuning of uitdaging voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Zonheuvel stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met een speciaal ingericht aanbod. Dit omvat onder andere het 'Levelspel', dat gericht is op het bieden van uitdagingen die passen bij het niveau van elk kind. Ons doel is om een stimulerende leeromgeving te creëren waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Ja, Basisschool De Zonheuvel stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met een speciaal ingericht aanbod. Dit omvat onder andere het 'Levelspel', dat gericht is op het bieden van uitdagingen die passen bij het niveau van elk kind. Ons doel is om een stimulerende leeromgeving te creëren waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Levelspel en uitdagend leeraanbod

Met welke externe partijen werkt Basisschool De Zonheuvel samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor het programma gericht op jonge kinderen werkt Basisschool De Zonheuvel momenteel niet samen met externe partners. Onze focus ligt op het intern ontwikkelen en aanbieden van kwalitatief hoogstaand onderwijs, afgestemd op de behoeften van onze leerlingen.
Team | Basisschool De Zonheuvel in Driebergen-Rijsenburg | [2025] Schoolregister