Basisschool De Uilenburcht in Driebergen-Rijsenburg

Het team van Basisschool De Uilenburcht in Driebergen-Rijsenburg

Current section: team
Jagersdreef 145
3972 Driebergen-Rijsenburg

Zie hier hoe het team van Basisschool De Uilenburcht is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Uilenburcht. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Uilenburcht bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Uilenburcht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Uilenburcht zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.2%)
Man (15.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Uilenburcht. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Uilenburcht werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (15%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Uilenburcht gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling op Basisschool De Uilenburcht

Op Basisschool De Uilenburcht begrijpen we dat een stabiele leeromgeving cruciaal is voor de ontwikkeling van uw kind. Ondanks de uitdagingen van het lerarentekort, zetten wij ons maximaal in om de continuïteit van ons onderwijs te waarborgen. Onze procedure voor leerkrachtvervanging is zorgvuldig opgesteld om snel en efficiënt te handelen bij onverwachte afwezigheid. De eerste stap is altijd het benaderen van de duo-partner van de afwezige leerkracht. Deze interne samenwerking zorgt voor directe continuïteit. Indien de duo-partner niet beschikbaar is, neemt de directeur of managementondersteuner contact op met onze invalpool, IPPON. Parallel hieraan zoeken we binnen ons eigen team en netwerk naar beschikbare collega's die flexibel kunnen inspringen. Deze stappen kunnen gelijktijdig plaatsvinden om de zoektijd te minimaliseren. In uitzonderlijke gevallen, wanneer het niet lukt tijdig een vervanger te vinden, kunnen we genoodzaakt zijn een groep tijdelijk naar huis te sturen. Dit besluit wordt altijd zo vroeg mogelijk, uiterlijk de middag voorafgaand aan de afwezigheidsdag, gecommuniceerd. Kinderen worden alleen in zeer korte, specifieke situaties verdeeld over andere groepen, altijd met toestemming van de betrokken leerkrachten. Voor kortdurende afwezigheden zetten we ook graag ondersteunend personeel (OOP'ers) of ambulante collega's in. Als een afwezigheid pas op de ochtend zelf bekend wordt en er geen vervanging mogelijk is, informeren wij u direct. De directeur stuurt een formulier mee waarmee u kunt aangeven of u zelf voor opvang kunt zorgen. Waar mogelijk bieden we de leerlingen thuiswerk aan om het leerproces voort te zetten. Bij afwezigheid van de directeur nemen de administratief medewerker of bouwcoördinator de coördinatie van de vervanging over. Ouders die niet reageren op het verzoek tot opvang, worden telefonisch benaderd. Om de belasting voor alle groepen en ouders te spreiden, hanteren we bij herhaalde thuissituaties een 'estafette'-systeem, waarbij andere groepen tijdelijk worden ingezet voor opvang, en leerkrachten intern flexibel worden ingezet.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Uilenburcht: Deskundige Hulp voor Elk Kind

0

Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Basisschool De Uilenburcht momenteel geen gediplomeerde taal- of rekenspecialisten in vaste dienst heeft, zetten wij ons maximaal in voor optimale leerresultaten. Onze gespecialiseerde leerkracht hoogbegaafdheid richt zich ook op rekenvaardigheden en biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen met een specifieke rekenbehoefte. Daarnaast werken we samen met een externe Remedial Teacher die gespecialiseerd is in rekenonderwijs. Deze Remedial Teacher begeleidt kleine groepjes leerlingen uit de middenbouw, met de focus op het versterken van hun rekenkundige vaardigheden en het vergroten van hun zelfvertrouwen in dit belangrijke vakgebied.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei in Zelfvertrouwen en Sociale Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Uilenburcht besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waarin leerlingen zich gesteund voelen om te groeien. Onze leerkrachten zijn getraind om signalen op te vangen en bieden begeleiding bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotieregulatie. We werken aan een positief zelfbeeld en een gezonde manier om met uitdagingen om te gaan.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Uilenburcht stimuleert een proactieve aanpak voor gedrag, werkhouding en taakuitvoering. We helpen leerlingen effectieve studiemethoden te ontwikkelen en een positieve leerhouding aan te nemen. Door middel van klassikale instructies en individuele coaching ondersteunen we leerlingen bij het plannen, organiseren en uitvoeren van hun schoolwerk. Dit bevordert zelfstandigheid en een succesvolle schoolervaring.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Kinderen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bewegen is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Basisschool De Uilenburcht biedt volop kansen voor motorische en lichamelijke activiteit, zowel binnen als buiten het klaslokaal. Via gymlessen, schoolpleinspel en geïntegreerde bewegingsactiviteiten stimuleren we de grove en fijne motoriek. Een gezonde levensstijl en fysieke fitheid staan centraal in ons onderwijs.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn en de gezondheid van onze leerlingen zijn van groot belang. Basisschool De Uilenburcht volgt de richtlijnen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging op school. Bij specifieke zorgvragen werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, medische professionals om de juiste ondersteuning te bieden. Een veilige en verzorgde omgeving is cruciaal voor een prettig schoolklimaat.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
0
Totaal specialisten
0
Unieke specialismen

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Uilenburcht

Onze Visie op Individuele Leerontwikkeling

Op Basisschool De Uilenburcht geloven we in onderwijs dat aansluit bij de unieke talenten en mogelijkheden van elk kind. We streven ernaar om elke leerling te stimuleren om zijn of haar persoonlijke grenzen te verleggen en boven zichzelf uit te stijgen. Onze lesstof en werkvormen zijn zorgvuldig afgestemd op de individuele leerbehoeften. Kinderen die sneller leren, ontvangen uitdagende verdiepende opdrachten. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, krijgen gerichte instructie en ondersteuning. Dit differentiëren gebeurt binnen de kernvakken, waarbij leerlingen na de instructie zelfstandig of in groepjes aan de slag gaan. Voor leerlingen die meer instructie behoeven, bieden we verlengde instructie aan de instructietafel. Bij vakken zoals begrijpend lezen, technisch lezen, taal, spelling en rekenen, hanteren we een duidelijk model voor plus-, basis- of intensieve instructie, gebaseerd op de behoeften van de leerling. Onze school heeft een gestructureerde zorgstructuur voor leerlingen met specifieke ondersteuningsvragen. Veel van deze ondersteuning vindt plaats binnen de klas, soms met assistentie van een onderwijsassistent. Voor gerichte oefening of extra uitdaging kan begeleiding buiten de klas ook effectief zijn. Afgelopen schooljaar hebben we ons plusaanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen geoptimaliseerd, zodat zij nog beter profiteren van verrijkend materiaal. Naast de leerlingen die binnen de groep voldoende uitdaging vinden, is er een groep leerlingen die behoefte heeft aan meer specifieke begeleiding. Vanaf groep 3 ontvangen deze leerlingen extra aandacht van een hoogbegaafdheidsspecialist, waarbij werken met gelijkgestemde leeftijdsgenoten een belangrijke stimulans is. We richten ons op verbinding met de reguliere groep en zetten in op kennisvergroting, maar ook op de ontwikkeling van vaardigheden, houding en sociaal-emotionele groei. Hoewel de meeste kinderen goed gedijen op school, bieden we ook ondersteuning wanneer een kind extra hulp nodig heeft. In nauw overleg met ouders en de intern begeleider zoeken we naar de meest geschikte onderwijsondersteuning om optimale ontwikkeling te garanderen. Indien nodig, schakelen we de expertise van het samenwerkingsverband in. Toekomstig zullen we het aantal uren voor verdiepende en verrijkende leerstof voor deze leerlingen verder uitbreiden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg voor Optimale Ontwikkeling

Welke concrete leerdoelen bevorderen de schoolontwikkeling?

Op Basisschool De Uilenburcht staat de holistische ontwikkeling van kinderen centraal. Naast de kernvakken besteden we veel aandacht aan het verbreden van kennis, het ontwikkelen van essentiële vaardigheden en het vormen van een positieve houding. Onze leerkrachten beheersen een breed scala aan effectieve werkvormen, die zij flexibel en passend inzetten voor elke leersituatie. Dit zorgt voor een dynamische en uitdagende leeromgeving. We hanteren een consistente leerlijn voor samenwerking, zodat leerlingen leren hoe ze effectief in teamverband kunnen functioneren. Dit bereidt hen voor op toekomstige uitdagingen. Systematisch stimuleren we de zelfstandigheid van onze leerlingen, waarbij we eigenaarschap over hun leerproces aanmoedigen. Kinderen worden aangemoedigd om initiatief te nemen en verantwoordelijkheid te dragen. Een gezonde levensstijl en een veilige, sociale omgeving zijn fundamenteel voor het welzijn van onze leerlingen. Wij creëren een sfeer waarin iedereen zich gewaardeerd en beschermd voelt. Samenwerking met leerlingen, ouders, collega's en externe partners is cruciaal voor het succes van elk kind. Open communicatie en effectieve PR-activiteiten versterken deze banden. ICT wordt doelgericht ingezet als ondersteuning voor het onderwijs, met duidelijke richtlijnen voor een efficiënt en uniform gebruik. Technologie verrijkt de leerervaring. Bij schoolontwikkeling en in ons dagelijks handelen streven we naar doelgerichtheid, effectiviteit en haalbaarheid, om zo continu te blijven verbeteren.

Hoe realiseert Basisschool De Uilenburcht de gestelde onderwijsdoelen?

De Uilenburcht onderscheidt zich door de kernwaarden gastvrij, gehecht en gericht, die we dagelijks in de praktijk brengen ten behoeve van onze leerlingen. Voor de komende vier jaar hebben we ambitieuze ontwikkeldoelen vastgesteld, die de leidraad vormen voor ons handelen in de periode 2019-2023. Centraal staan de thema's "Samen", "Breed en betrokken" en "Gezond", die als overkoepelende kapstok dienen voor al onze initiatieven. Deze thema's versterken de cohesie en de algehele ontwikkeling. Om deze doelen te bereiken, formeren we actieteams van toegewijde leerkrachten en managementleden. Deze teams werken de komende vier jaar intensief aan de volgende ontwikkelthema's: * Een breed aanbod en geïntegreerd zaakvakonderwijs * Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen * Het voeren van effectieve kindgesprekken * Het stimuleren van zelfstandig werken en samenwerkend leren * De sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind * Het implementeren van een helder leerlingrapport * Het optimaliseren van oudercommunicatie en PR * De aantrekkelijke uitstraling van ons schoolgebouw * Het effectief inzetten van ICT * Het beheersen van de werkdruk De directeur en de management-ondersteuner fungeren als procesbewakers, die de voortgang van deze ontwikkelthema's nauwlettend volgen en begeleiden.

Ontwikkelingsgericht Leren voor Jonge Kinderen bij De Uilenburcht

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Uilenburcht geloven we in een aanpak gericht op de ontwikkeling van elk kind in de onderbouw. Ons onderwijs is gebaseerd op de ontwikkelingspsychologie van Vygotsky, waarbij we kinderen uitdagen in hun 'zone van naaste ontwikkeling'. Dit betekent dat we leren stimuleren net buiten de comfortzone, maar wel binnen bereik. Onze leerkrachten verbinden pedagogiek met activerende didactiek, om zo het eigen initiatief en de onderzoekende houding van elk kind te bevorderen. We creëren een betekenisvolle leeromgeving waarin spel, met name in de verschillende hoeken, een cruciale rol speelt als basis voor leren. We bieden responsieve instructie, waarbij we inspelen op de signalen van het kind, terwijl we de gestelde leerdoelen voor ogen houden. Deze aanpak vereist een proactieve en betrokken houding van onze leerkrachten, die zich inzetten voor de optimale ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Uilenburcht speciaal programma's voor jonge kinderen?

Basisschool De Uilenburcht richt zich op een brede, ontwikkelingsgerichte aanpak voor alle jonge kinderen binnen het reguliere curriculum. Er zijn geen aparte, aanvullende programma's.

Met welke partners werkt De Uilenburcht samen voor het onderwijs aan jonge kinderen?

Voor het onderwijs aan jonge kinderen werkt Basisschool De Uilenburcht zelfstandig en onderhoudt zij geen externe samenwerkingsverbanden op dit specifieke gebied.
Team | Basisschool De Uilenburcht in Driebergen-Rijsenburg | [2025] Schoolregister