
De resultaten van Basisschool De Uilenburcht in Driebergen-Rijsenburg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Uilenburcht, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Uilenburcht bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Uilenburcht bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Basisschool De Uilenburcht
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden gemeten in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere schoolloopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau halen, een signaalwaarde die gelijk is voor alle Nederlandse basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op Basisschool De Uilenburcht
Het streefniveau is een ambitieuzer doel, gericht op het stimuleren van excellente prestaties bij zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, waaronder Basisschool De Uilenburcht, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast voor dit streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze norm geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau zou moeten behalen om de onderwijskwaliteit te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Uilenburcht?
Hier vindt u een overzicht van de schooladviezen die leerlingen van Basisschool De Uilenburcht hebben ontvangen voor het voortgezet onderwijs. Vanwege de impact van Corona op de CITO Eindtoetsen en de representativiteit hiervan, worden de resultaten van deze toetsen niet meegenomen in de beoordeling van de schoolprestaties. Deze informatie biedt inzicht in de doorstroom van leerlingen naar verschillende niveaus binnen het voortgezet onderwijs, gebaseerd op de schooladviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op Basisschool De Uilenburcht
Op Basisschool De Uilenburcht stimuleren we de sociale ontwikkeling van onze leerlingen actief met de succesvolle methode 'De Vreedzame School'. Kinderen krijgen binnen de klas en de bredere schoolomgeving belangrijke taken en verantwoordelijkheden. Hierdoor ontwikkelen ze essentiële vaardigheden die cruciaal zijn voor hun toekomstige rol als actieve burgers in de samenleving. Onze aanpak richt zich niet alleen op de sociaal-emotionele groei, maar ook op het bevorderen van burgerschap en sociale integratie. Het creëren van een positieve leer- en werkomgeving voor leerlingen, ouders en leerkrachten staat centraal. Om dit te waarborgen, hebben we duidelijke schoolregels opgesteld die bijdragen aan een veilige en respectvolle sfeer: * We zorgen ervoor dat iedereen prettig kan spelen, werken en leren. * We tonen respect voor elkaar en elkaars achtergrond. * We creëren een omgeving waarin iedereen zich veilig voelt. * We spreken met respect over God en over verschillende geloofsovertuigingen. * We gaan zorgvuldig om met persoonlijke bezittingen en schoolmaterialen. * We hebben oprechte aandacht voor elkaar en tonen betrokkenheid. * We koesteren en beschermen alles wat groeit en bloeit. Binnen elke groep stellen de leerlingen, in samenwerking met de leerkracht, specifieke groepsregels op. Deze regels worden door alle leerlingen ondertekend en periodiek geëvalueerd. In de midden- en bovenbouw zetten we ervaren leerlingen in als 'mediatoren'. Zij helpen bij het oplossen van conflicten, bijvoorbeeld tijdens pauzes, wanneer leerlingen er samen niet uitkomen. De positieve impact hiervan is opmerkelijk. We leggen sterk de nadruk op de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van onze leerlingen. Kinderen leren om kleine problemen zelfstandig op te lossen en tijdig hulp te vragen aan medeleerlingen. Dit bevordert hun ontdekking dat ze niet altijd afhankelijk zijn van volwassenen. Daarnaast leren ze omgaan met uitgestelde aandacht, werken met dag- en weektaken en het maken van eigen keuzes, alles onder deskundige begeleiding van de leerkracht. De resultaten van dit proces worden regelmatig klassikaal besproken.
Gastvrijheid
Focus op groei
Respect en waardering
Hoe bevordert Basisschool De Uilenburcht de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Uilenburcht hanteert de 'Vreedzame School'-methode, die integraal deel uitmaakt van onze schoolmissie, gezamenlijk opgesteld door het schoolteam en ouders. Deze methode biedt kinderen taken en verantwoordelijkheden, waardoor ze belangrijke vaardigheden ontwikkelen. Hiermee versterken we niet alleen de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar ook burgerschap en sociale integratie. De principes van 'De Vreedzame School' zijn zichtbaar in ons dagelijks handelen. Voor het registreren van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het bieden van proactieve ondersteuning maken we gebruik van de registratiemethode 'Zien!', die uitgebreide handvatten biedt.
Welke registratiemethode gebruikt De Uilenburcht voor sociale opbrengsten?
De Uilenburcht gebruikt de volgende registratiemethode om sociale opbrengsten effectief in kaart te brengen:
- Zien!
Welke sociaal-emotionele leerprogramma's implementeert deze basisschool?
Deze basisschool implementeert de volgende programma's voor sociaal-emotioneel leren:
- De Vreedzame School
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling op Basisschool De Uilenburcht
De Onderwijsinspectie heeft in februari 2015 een grondige beoordeling uitgevoerd op Basisschool De Uilenburcht. Hieruit bleek dat de onderwijskwaliteit op de meeste onderzochte aspecten solide is en dat de school nauwelijks verbeterpunten kende. Deze positieve lijn werd voortgezet met een deelonderzoek in het voorjaar van 2021. De inspectie bevestigde toen dat het eerder toegekende basisarrangement voor de school gehandhaafd kon blijven, wat duidt op een stabiele en betrouwbare onderwijsuitvoering. Dit rapport benadrukt de toewijding van Basisschool De Uilenburcht aan het bieden van kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Wij streven continu naar een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.