Basisschool De Uilenburcht
Jagersdreef 145
3972 XD Driebergen-Rijsenburg

Schoolweging

Schoolweging
27.83
Spreiding
7.37

De schoolweging van De Uilenburcht Driebergen-Rijsenburg is 27,83 , met een spreiding van 7,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,18% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school niet alleen de landelijke norm (85%), maar presteert ook beter dan vergelijkbare scholen (96,37%). Dit bevestigt een stevige basiskennis bij alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6% en significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 60,51%. Dit onderstreept de onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies richt zich sterk op theoretische doorstroom: 30% havo/vwo en 13,33% vwo-advies, tegenover respectievelijk 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (3,33% vmbo-k vs. 9,17% gemiddeld), wat past bij het profiel van een cognitief sterke school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Uilenburcht Driebergen-RijsenburgGemeente AmsterdamNederland
LIB178.35178.04175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van leerlingen (zowel cognitief als sociaal- emotioneel) volgen we zowel op individueel als op groepsniveau. Dit doen we systematisch. Zo houden we de vinger aan de pols en gaan we met u als ouders proactief in gesprek als hiertoe aanleiding is. Vanaf het begin willen we onze leerlingen goed volgen, zodat we goed kunnen aansluiten bij hun ontwikkeling en daarmee goed onderwijs kunnen bieden. We volgen de inzet, de motivatie en de prestaties van uw kind dan ook continu. In de groepen 1 en 2 werken we met het ParnasSys-leerlijnenpakket voor het jonge kind. Dit geeft ons de gelegenheid de leerlingen specifiek te volgen, gerelateerd aan wat we de leerlingen vanuit de leerlijnen taal, rekenen, motoriek en gedrag meegeven. Hier passen we ons aanbod voor de hele groep, voor groepjes leerlingen of individuele leerlingen op aan. Vanaf groep 3 toetsen we de vorderingen op het gebied van taal, lezen en rekenen met landelijke genormeerde Cito LOVS-toetsen. Zo kunnen we de ontwikkelingen van de kinderen vergelijken met die van andere kinderen in Nederland. Ook krijgen wij zo goed zicht op het ontwikkelingsniveau en het leerproces van uw kind en op het onderwijsniveau van onze school. De volgende LOVS-toetsen worden in de groepen 3 tot en met 8, in januari en juni afgenomen:• Groep 3 - Leestoetsen Veilig Leren Lezen• AVI / DMT leestoetsen• Begrijpend lezenSpellingRekenen en wiskundeSociaal-emotionele ontwikkeling• Eindtoets (groep 8)We verwerken de toetsgegevens van alle leerlingen in leerlingvolgsysteem ParnasSys. Per individuele leerling werken we met een leerlingdossier. Die gegevens gebruiken we ook bij de beslissing over de overgang naar de volgende groep en bij de advisering naar het voortgezet onderwijs. Daarnaast kunnen toetsgegevens aanleiding zijn om nog eens stil te staan bij de manier van lesgeven en/of de kwaliteit van de lesmethode en –materialen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,78% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 38,89% boven advies uitkomt. Deze uitschieters reflecteren een zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Al langere tijd werken we met de methode de ‘Vreedzame school’. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas en in de school. Zo doen zij allerlei vaardigheden op, die ze straks als burger in de samenleving nodig hebben. Hierbij werken we dus niet alleen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen, maar ook aan burgerschap en sociale integratie. We vinden het erg belangrijk dat kinderen, ouders en leerkrachten prettig met elkaar kunnen werken en leren. Daarom hebben we een aantal algemene schoolregels geformuleerd, die u hieronder kunt lezen. Wij zorgen ervoor dat iedereen goed kan spelen, werken en leren. Wij hebben respect voor elkaar. Wij werken eraan dat ieder zich veilig voelt. Wij spreken met respect over God en over de manier waarop een ander gelooft. Wij zorgen goed voor de spullen van onszelf, de ander en de school. Wij hebben aandacht voor elkaar. Wij zorgen goed voor alles wat groeit en bloeit. Op groepsniveau stellen de kinderen zelf met de leerkracht de regels vast die gelden binnen de groep. Alle kinderen van de groep zetten daar hun handtekening onder en bespreken regelmatig met elkaar hoe een en ander verloopt .In de midden- en bovenbouw werken we met mediatoren. Dat zijn leerlingen die kunnen bemiddelen bij conflictsituaties, onder andere in de pauzes, wanneer kinderen er onderling niet uitkomen. Het is mooi om te zien hoe positief de resultaten hiervan zijn. We werken aan de zelfstandigheid en zelfredzaamheid bij de kinderen. De kinderen leren (kleine) problemen zelf op te lossen, hulp te vragen aan anderen, zodat ze ontdekken dat ze niet altijd volwassenen nodig hebben. Ook leren ze om te gaan met uitgestelde aandacht, te werken met dag- en weektaken en eigen keuzes te maken. Dit gebeurt onder begeleiding van een leerkracht en de resultaten worden vaak klassikaal besproken. LEES MINDER

Gastvrij

Gericht

Gehacht

Wat is de werkwijze van Basisschool De Uilenburcht voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden zijn onderdeel van de schoolmissie van Basisschool De Uilenburcht, die is opgesteld door het schoolteam in samenwerking met ouders. De school gebruikt de methode 'Vreedzame School', waarbij kinderen taken en verantwoordelijkheden krijgen en vaardigheden opdoen. Dit draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap en sociale integratie. De uitgangspunten van 'De Vreedzame School' zijn duidelijk zichtbaar in het dagelijks handelen. De school gebruikt de registratiemethode 'Zien!' voor het registreren van de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Uilenburcht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Uilenburcht gebruikt 'Zien!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Uilenburcht?

Basisschool De Uilenburcht gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.