
Schoolweging
De schoolweging van De Oversteek Dreumel is 29,63 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 95,24% ruimschoots gehaald, slechts marginaal onder het vergelijkingspercentage (95,88%). Dit onderstreept de robuuste basiskwaliteit van het onderwijsleerproces.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op vmbo-k (26,67%) en vwo (13,33%). Het aandeel praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k: 3,33%) ligt boven het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd valt 13,33% havo/vwo-advies op, wat wijst op ambitieuze doorstroomdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Oversteek Dreumel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.88 | 176.88 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Sinds schooljaar 2022-2023 maken wij gebruik van Leerling in Beeld van CITO. We rollen dit verder uit door zowel meer toetsen te gebruiken waaronder woordenschat en sociale en maatschappelijke competenties. Leerling in Beeld kan "op maat"ingezet worden. Bij de groepen 1 en 2 starten we met gerichte observaties over de volle breedte van de ontwikkeling bij het jonge kind. We doen dit met de leerlijnen van Parnassys. De school gebruikt moderne methoden, met methode gebonden toetsen, die allen voldoen aan de Kerndoelen. N.a.v. deze uitkomsten sturen wij ons onderwijs bij en wordt besproken in het team wat er nodig is aan aanbod, didactisch en pedagogisch handelen en/of organisatie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (24,14% vs. 11,81% landelijk) reflecteert de complexe populatie. Desalniettemin scoort 65,52% op adviesniveau, mogelijk dankzij de beschreven 'ontwikkelingsgerichte aanpak' in het schoolplan. De relatief lage 'boven advies'-score (10,34%) vraagt om aanvullende analyse.
Sociale ontwikkeling
De kinderen geven aan het fijn te vinden op onze school en het gebouw heel prettig te vinden. Daarvan zeggen ze: waar we ook aan het werk zijn, we horen er altijd bij. Jaarlijks nemen we in de groepen 6,7 en 8 tevredenheidsonderzoeken af en bevragen we de kinderen, anoniem, hoe zij hun sociale veiligheid ervaren. We merken dat kinderen dit heel serieus en eerlijk invullen. Daar zijn we blij mee. Wij zijn een vrolijk en tevreden onderwijsteam dat gedeeld leiderschap nastreeft en een democratische besluitvorming kent a.d.h.v. 8 duidelijke stappen. Deze stappen en besluitvorming zetten wij door naar de groepsvergaderingen in de hogere groepen. LEES MINDER
democratie
respectvolle veilige omgeving
vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Oversteek voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze is gebaseerd op de uitgangspunten van de Vreedzame School. De school neemt sociale veiligheid vragenlijsten af van DUO. De resultaten worden besproken in de hogere groepen en met de MR. De gegevens worden gekoppeld aan de schoolresultaten-analyse. De kernwaarden zijn bepaald door leraren, ouders en kinderen en liggen vast in het schoolplan. Er is een sociaal veiligheidsbeleid met een routekaart waarin twee lijnen gevolgd kunnen worden: de lijn van de zorg en/of de lijn van het pestprotocol.