
Schoolweging
De schoolweging van De Pionier Drachten is 37,50 , met een spreiding van 4,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,2% scoort de school ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, ondanks een hoge schoolweging. De vergelijkingsscore van 92,7% toont aan dat De Pionier gelijk presteert aan scholen met vergelijkbare uitgangspunten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
29,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat licht onder het inspectiedoel van 32,8% ligt, maar wel de signaleringswaarde overstijgt. Deze score reflecteert de uitdagingen van een complexe leerlingenpopulatie, waarbij de school desondanks 64,7% van de onbekende adviezen succesvol naar passend vervolgonderwijs begeleidt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een opvallend gelijke verdeling tussen vmbo-b tot vwo (elk 5,88%), maar 64,71% onbekende adviezen vragen om contextuele interpretatie. Vergeleken met soortgelijke scholen springt het hoge percentage ‘overig’ (5 leerlingen) in de uitstroom naar VO eruit. De combinatie van praktijkonderwijs (2 leerlingen) en theoretische uitstroom (4 leerlingen) illustreert maatwerk in advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Pionier Drachten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vakgebied in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De tussenresultaten worden geanalyseerd en waar nodig wordt het onderwijs aanbod aangepast. Dit wordt in het team besproken. Wij toetsen met behulp van het Leerlingvolgsysteem IEP: Technische leesvaardigheid (‘DMT’ en ‘AVI’ van CITO) Taalverzorging: Spelling en leestekens. Vanaf groep 7 komt hier ook de werkwoordspelling bij. (IEP) Rekenen (IEP) Begrijpend lezen (IEP) Sociale veiligheid: vragenlijst van KiVa
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28,57% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit zou kunnen samenhangen met de complexe populatie én de relatief lage streefniveauscore. Positief is dat 14,29% boven advies presteert, wat aansluit bij de beschreven intensieve monitoring in het onderwijsproces.
Sociale ontwikkeling
Onze leerlingen groeien op in een maatschappij die veelzijdig is. Wij vinden het van belang om onze leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden, zodat zij nu en later op een volwaardige manier deel uitmaken van de samenleving. Vanuit onze openbare identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen en andersdenkenden, maar ook naar anderen omzien en iets voor elkaar over hebben. In onze school leren wij de kinderen daarom met elkaar samen te leven en samen te werken. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef voor de samenleving meegeven. Hierbij hoort ook kennis over de democratische rechtsstaat. Op De Pionier leren de kinderen over wat er in de wereld speelt, dichtbij en verder weg. Zij oefenen met elkaar hoe je hierover het gesprek aangaat. Meningen mogen verschillen waarbij respect voor ieders mening belangrijk is. De kinderen leren op school vaardigheden om als goede wereldburgers hun weg te ontdekken. Op De Pionier bouwen de leerlingen zelfvertrouwen op, leren verantwoordelijkheid te nemen en doen ervaring op met de basiswaarden van goed burgerschap. Wij werken bewust aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Burgerschap komt niet alleen aan de orde tijdens lessen en projecten maar de hele dag door. Als volwassenen geven wij het goede voorbeeld. LEES MINDER
Vrijheid
Gelijkwaardigheid
Solidariteit
Wat is de werkwijze van OBS De Pionier voor sociale ontwikkeling?
OBS De Pionier werkt planmatig aan het verbeteren van het welbevinden in de groepen. De school gebruikt hiervoor het anti-pestprogramma KiVa en spreekt positieve gedragsverwachtingen uit. Waar nodig, werkt de school nauw samen met ouders/verzorgers. Twee keer per jaar wordt een scan gedaan van het welbevinden van de leerlingen vanuit KiVa. Naar aanleiding van de leerlingenscan worden actiepunten opgesteld. De school zet verder Taakspel in om taakgericht gedrag te bevorderen en onrustig gedrag te verminderen. OBS De Pionier zal ook dit schooljaar een Burgerschapsmeting via Rovict uitvoeren bij de leerlingen van groep 7 en 8, om inzicht te verschaffen in burgerschapscompetenties.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Pionier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Pionier gebruikt KiVa en Rovict Burgerschapsmeting om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Pionier?
OBS De Pionier gebruikt KiVa en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.