Montessorischool De Plotter in Drachten

Het team van Montessorischool De Plotter in Drachten

Current section: team
Dollard 19
9204 Drachten

Zie hier hoe het team van Montessorischool De Plotter is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Montessorischool De Plotter. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Montessorischool De Plotter bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool De Plotter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Montessorischool De Plotter zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Montessorischool De Plotter. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Montessorischool De Plotter werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Montessorischool De Plotter gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij Montessorischool De Plotter

Bij Montessorischool De Plotter staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Bij onverwachte afwezigheid van een docent streven we ernaar om de vervanging primair intern te organiseren. Onze interne flexibiliteit zorgt ervoor dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van wisselingen in het lesprogramma. We zetten hiermee in op een stabiele leeromgeving. Indien interne oplossingen niet mogelijk zijn, schakelen wij de gespecialiseerde diensten van SLIM-online in. Zij beschikken over een uitgebreid netwerk en kunnen snel de juiste gekwalificeerde leerkrachten uit het Supportteam van de BMS of hun eigen pool beschikbaar stellen, zodat uw kind altijd les krijgt. Ons doel is het minimaliseren van verzuim en het waarborgen van een consistente educatieve ervaring voor alle leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Plotter heeft geen vakleerkrachten aangesteld. Maar het team laat zich wel inspireren door specialisten op allerlei gebied.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Iedere Leerling op Montessorischool De Plotter

3

Taal- en Rekenen Ondersteuning: Succes met Intensieve Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met expertise in dyslexie screening (Pearson)
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Externe specialisten van Kenta voor aanvullende expertise

Toelichting van de school:

Bij Montessorischool De Plotter volgen we elke leerling nauwgezet om mogelijke leerachterstanden vroegtijdig te signaleren. We vergelijken prestaties continu om stagnatie of terugkerende problemen te identificeren, waarna de oorzaak grondig wordt onderzocht. Onze intern begeleider, tevens Coördinator Passend Onderwijs, is gespecialiseerd in het afnemen van de officiële dyslexie-screening via Pearson. Voor rekenproblemen maken we gebruik van het Klein Rekenonderzoek van de IJsselgroep SON. Bij vermoedens van een vertraagde ontwikkeling op deze kerngebieden, stellen we een handelingsplan op en informeren we ouders proactief. Als de extra begeleiding na twee periodes onvoldoende resultaat oplevert, overleggen we met ouders over nader onderzoek door externe professionals.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke gediplomeerde sociaal-emotionele specialisten in dienst hebben, biedt Montessorischool De Plotter een rijke leeromgeving met uitgebreide mediabibliotheken en diverse hulpmiddelen om leerlingen optimaal te begeleiden. We maken gebruik van gevalideerde vragenlijsten via Kindbegrip en ons LOVS ParnasSys om de sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren. Punten waarop leerlingen lager scoren, worden omgezet in concrete handelingsadviezen, toegepast in zowel klassikale als individuele situaties. In uitzonderlijke gevallen werken we nauw samen met de Schoolconsulente van Carins en de Schoolverpleegkundige van de GGD voor gespecialiseerd advies en eventuele doorverwijzingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Strategische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist (Master SEN) en directielid
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Orthopedagogenpraktijk Friesland (OPF) voor gespecialiseerde begeleiding

Toelichting van de school:

Onze directie, een gediplomeerd gedragsspecialist met een Master Special Educational Needs, adviseert het ondersteuningsteam en de leerkrachten. We beoordelen of gedragsproblematiek schoolgerelateerd is of breder speelt, om vervolgens de meest effectieve aanpak te bepalen, inclusief het opstellen van handelingsplannen of het adviseren van extern onderzoek. Het Schoolondersteuningsteam (SOT), bestaande uit bouwcoördinatoren, de intern begeleider en de directie, speelt een cruciale adviserende rol. Sinds maart 2025 werken we intensief samen met Orthopedagogenpraktijk Friesland (OPF), een team van diverse orthopedagogen die onze school versterken. OPF hanteert de methodiek Handelingsgerichte Procesdiagnostiek (HGPD). Dit betekent dat de leerkracht centraal staat in het stimuleren van de leerlingontwikkeling, met focus op samenwerking met leerling en ouders om concrete doelen en acties te formuleren. Het proces is cyclisch en oplossingsgericht, waarbij hypotheses worden getoetst en diagnostiek ter ondersteuning van het handelen wordt ingezet. De aan school verbonden orthopedagoog van OPF is minimaal drie keer per jaar aanwezig voor overleg en advies, met directe input voor de klassensituatie en ouders als belangrijke partners. Ons deskundige OPF-team bestaat uit Nynke van der Werf, Annet Vos en Francizca Plantinga.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Actieve Deelname

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Motorische en lichamelijke ontwikkeling wordt altijd als een algemeen aspect beschouwd. Indien er specifieke vragen of zorgen zijn, gaan we in gesprek met ouders om de juiste weg te vinden voor advies, onderzoek of gespecialiseerde begeleiding.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor alle medische handelingen volgen we strikt het protocol van het Bedrijf Medische Samenwerking (BMS). Leerkrachten behouden altijd de autonomie om te beslissen of zij specifieke medische handelingen willen uitvoeren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gemeenschappelijke ruimte / BSO
Tiny Forest (buitenlokaal)
Moestuinen en bakken

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Toelichting van Montessorischool De Plotter

Bij Montessorischool De Plotter bieden we meer dan standaard basisondersteuning. Wij geloven in een proactieve aanpak voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, zoals bij dyslexie of specifieke leerproblemen. Onze pedagogische visie, diep geworteld in het gedachtegoed van Maria Montessori, vormt de kern van ons onderwijs. Dit resulteert in een sterk individueel gerichte aanpak, waardoor we uitstekend kunnen differentiëren. We houden rekening met unieke leerstijlen en individuele mogelijkheden, wat essentieel is voor een succesvolle schoolervaring. De kenmerkende Montessori-materialen stellen ons in staat om jaarklassen te doorbreken. Dit bevordert een leeromgeving waarin we optimaal kunnen inspelen op de specifieke behoeften en interesses van elk kind. Hoewel onze methode vrijheid in taak en ruimte stimuleert, zorgen duidelijke regels en routines voor een gestructureerde en veilige leeromgeving. Wij verwelkomen alle kinderen in de basisschoolleeftijd en streven ernaar een passend onderwijstraject te bieden. Voor kinderen met bijzondere onderwijsbehoeften hanteren we een zorgvuldige aanmeldingsprocedure, in nauwe samenwerking met onze Coördinator Passend Onderwijs (CPO) en de directie. We evalueren continu de mogelijkheden van elk kind om een op maat gemaakt programma te garanderen. Dit noemen we "passend onderwijs". Soms is aanvullend onderzoek nodig om de specifieke ondersteuningsbehoeften nauwkeurig in kaart te brengen. Deze kinderen worden besproken in ons Schoolondersteuningsteam (SOT). Indien nodig betrekken we onze schoolconsulent via Carins en informeren we ouders tijdig over de onderzoeksresultaten en vervolgstappen. Samen met onze zorgpartners zoeken we naar de meest geschikte onderzoeksinstantie die aansluit bij de vragen vanuit school en de ouders. Indien Montessorischool De Plotter niet de benodigde extra ondersteuning kan bieden, werken we samen om een passende plek te vinden op een andere reguliere of speciale school. Ons principe is "regulier onderwijs als het kan, speciaal onderwijs als het moet". Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd onze huidige expertise, onze ambities voor verdere ontwikkeling en de grenzen van onze zorgcapaciteiten. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: Onze ambitie is om kinderen met taalontwikkelingsstoornissen (TOS) nog effectiever te kunnen begeleiden. De montessori-aanpak, met de nadruk op praktisch leren, is hierbij een groot voordeel. We streven naar een nog beter inzicht in hun specifieke ondersteuningsbehoeften. Daarnaast willen we onze kennis en ondersteuning op het gebied van dyscalculie verder uitbreiden. Hoewel we reeds uitstekend kunnen differentiëren, willen we dieper inzicht verkrijgen om de juiste extra ondersteuning te kunnen bieden. Volgens ons Schoolplan 2023-2027 zetten we ons ook in voor het ontwikkelen van een protocol voor meer- en hoogbegaafdheid. We bieden al mogelijkheden voor verrijking en versnelling, maar een formeel protocol zal onze aanpak verder versterken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons Schoolplan 2023-2027 legt de focus op meerdere belangrijke ontwikkelingen binnen Montessorischool De Plotter. Een primair doel is het versterken van de betrokkenheid van ouders. We zijn dankbaar voor onze actieve ouderraad die het team ondersteunt bij diverse schoolactiviteiten. We streven ernaar ouders nog nauwer te betrekken bij onze montessori-pedagogiek en de dagelijkse schoolpraktijk. Daarnaast zetten we in op het optimaliseren van de basisvaardigheden van onze leerlingen. We hanteren een doelgerichte aanpak, waarbij we instructies clusteren om samenwerking en peer-learning te stimuleren. Dit noemen we de 'lijn van de leerkracht'. Tegelijkertijd bieden we individuele begeleiding, afgestemd op de leerbehoeften en talenten van elk kind, de 'lijn van de leerling'. Om dit proces te borgen, ontwikkelen we de kindgesprekken verder. Binnen deze schoolplanperiode werken we actief aan het beleid voor burgerschapsonderwijs. Dit omvat ook de herziening van ons veiligheidsbeleid, met specifieke aandacht voor sociale en digitale veiligheid. Uit feedback van ouders blijkt dat de specifieke ondersteuning voor meer- en hoogbegaafde kinderen binnen ons montessori-onderwijs beter gecommuniceerd moet worden. We zijn uitstekend toegerust om deze leerlingen te begeleiden met onze montessorimaterialen en werkwijze. Het is daarom essentieel om deze ondersteuning te formaliseren in een beleidsplan.

Hoe realiseren we onze schoolse doelen?

Voor de implementatie van specifieke doelen hebben we deskundige werkgroepen samengesteld. Deze aanvullende taken zijn gedetailleerd opgenomen in het taakbeleid voor onze leerkrachten. Voor het behalen van de overige doelstellingen werken we als een hecht team samen, onder begeleiding van de CPO en/of directie. Onze beleidsvoornemens worden maandelijks geëvalueerd tijdens het Schoolondersteuningsteam (SOT), dat bestaat uit de bouwcoördinatoren, de CPO en de directie. Dit team waarborgt een continue monitoring en bijsturing van onze plannen. De voortgang van elk individueel doel wordt nauwkeurig geregistreerd in ons systeem 'Schoolmonitor'. Dit platform functioneert op basis van de SCRUM-methodiek, wat zorgt voor efficiënte projectmanagement en transparante resultaten.

Start van uw Kind op Montessorischool De Plotter: Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Vanaf de derde verjaardag verwelkomen we jonge kinderen graag op Montessorischool De Plotter. Ouders die een inschrijving overwegen, nodigen we uit voor een persoonlijke rondleiding en kennismaking met onze directie. Dit biedt een uitstekende gelegenheid om de sfeer en onze unieke aanpak te ervaren. Na de officiële aanmelding zoeken we, met uw toestemming, contact met de voorschoolse educatie of kinderopvang waar uw kind reeds verblijft. Deze samenwerking is essentieel voor ons om uw kind alvast beter te leren kennen en een soepele overgang te garanderen. Wij creëren een veilige en gestructureerde omgeving die jonge kinderen de duidelijkheid en zekerheid biedt die zij nodig hebben. Dit geldt zowel voor de fysieke ruimte, waarin alles een vaste plek heeft, als voor de emotionele omgeving, met de warme aanwezigheid van onze leerkrachten. Kinderen ontwikkelen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid wanneer zij weten dat er een ondersteunende volwassene is die hen begeleidt en nieuwe vaardigheden voordoet. Een vertrouwensband met de leerkracht is hierbij cruciaal; vanuit deze veilige relatie kan uw kind de wereld ontdekken en zichzelf volop ontwikkelen. De Montessori-pedagogie erkent de periode van 0-6 jaar als de 'absorberende geest'-fase. Kinderen nemen in deze cruciale ontwikkelingsfase onbewust en met grote gretigheid kennis op uit hun omgeving. Ze leren door te observeren, te imiteren en te ervaren, wat de basis legt voor al hun toekomstige leerprocessen. Terwijl kinderen van nul tot drie jaar indrukken nog grotendeels onbewust verwerken, beginnen drie- tot zesjarigen deze bewust op te nemen. Dit proces wordt gestimuleerd door concrete activiteiten, veel beweging en het eindeloos herhalen van handelingen, wat bijdraagt aan een diepgaand begrip en meesterschap. Onze ruime lokalen, de gespecialiseerde kennis van onze onderbouw-leerkrachten en de speciaal ontwikkelde Montessori-materialen ondersteunen elke stap in de groei en ontwikkeling van uw kind, waardoor leren een natuurlijke en vreugdevolle ervaring wordt. Hoewel er in de directe omgeving geen specifieke Montessori-kinderopvang voor 0-4 jarigen is, merken we dat kinderen die onze school bezoeken, ongeacht hun voorgaande opvang, naadloos aansluiten bij onze onderwijsmethoden en zich hier uitstekend ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Biedt Montessorischool De Plotter specifieke programma's voor jonge kinderen?

Montessorischool De Plotter focust op een geïntegreerde aanpak voor jonge kinderen binnen het reguliere basisonderwijs, zonder aparte extra programma's. De nadruk ligt op een warme overgang en een omgeving die leren stimuleert vanaf de derde verjaardag.

Met welke partners werkt Montessorischool De Plotter samen voor de begeleiding van jonge kinderen?

Montessorischool De Plotter werkt samen met voorschoolse educatiepartners zoals Eigen & Wijzer en Kom aan Boord om een optimale start voor uw kind te waarborgen. Deze samenwerkingen helpen ons uw kind beter te leren kennen.

Montessorischool De Plotter werkt samen met voorschoolse educatiepartners zoals Eigen & Wijzer en Kom aan Boord om een optimale start voor uw kind te waarborgen. Deze samenwerkingen helpen ons uw kind beter te leren kennen.

Team | Montessorischool De Plotter in Drachten | [2025] Schoolregister