Montessorischool De Plotter in Drachten

De resultaten van Montessorischool De Plotter in Drachten

Current section: resultaten
Dollard 19
9204 Drachten

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessorischool De Plotter, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Montessorischool De Plotter bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool De Plotter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Plotter

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Onze leerlingen in groep acht worden getoetst met de doorstroomtoets om dit niveau te meten. De landelijke norm, gesteld door de inspectie, vereist dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau haalt. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor alle basisscholen, inclusief onze Montessorischool De Plotter.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau op Montessorischool De Plotter: Ambitie voor elke leerling

Het streefniveau daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische vaardigheden te ontwikkelen. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen de school idealiter moet bereiken om hun potentieel volledig te benutten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessorischool De Plotter?

Bij Montessorischool De Plotter in Drachten krijgt elke leerling aan het einde van groep 7 een eerste indicatie van het niveau voor het voortgezet onderwijs. Dit schooladvies is gebaseerd op een combinatie van observaties, de algemene werkhouding van de leerling en behaalde resultaten. Ook het persoonlijke ambitiegesprek tussen leerling, ouders en leerkracht speelt een cruciale rol in het vormgeven van dit advies. In januari van groep 8 wordt het definitieve voorlopige schooladvies uitgesproken. Dit advies geeft richting aan de best passende middelbare schoolkeuze. De school kijkt hierbij specifiek naar de ontwikkeling van de leerling gedurende de laatste drie jaar van de basisschool. De resultaten uit het leerlingvolgsysteem vormen een belangrijke basis voor dit advies. Naast toetsresultaten worden ook sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en organisatorische vaardigheden meegewogen. Na de doorstroomtoets in februari kan het schooladvies worden bijgesteld. Een hogere score op deze toets vereist een bijstelling naar boven, tenzij de school kan motiveren waarom dit niet in het belang van de leerling is. Bij een gelijkblijvende of lagere score blijft het oorspronkelijke schooladvies van kracht. De resultaten van de doorstroomtoets zijn essentieel voor zowel de schoolopbrengsten als de overdracht naar het voortgezet onderwijs. Begin maart vindt het definitieve adviesgesprek plaats, waarin het definitieve schooladvies wordt besproken. Voor alle schoolsoorten, behalve VWO, is dit advies een dubbeladvies. Leerlingen die doorstromen naar praktijkonderwijs of speciaal voortgezet onderwijs volgen een iets andere procedure. Aanmeldingen voor vervolgonderwijs dienen vóór 1 april te geschieden.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Gedrag op Montessorischool De Plotter

Op Montessorischool De Plotter in Drachten focussen we op een positieve omgang met elkaar door middel van een gedragsprotocol. Dit protocol beschrijft hoe we respectvol met elkaar omgaan en draagt bij aan een veilige leeromgeving. Concentratie en betrokkenheid bij activiteiten zijn essentieel voor de persoonlijke groei van elk kind. Door kinderen de ruimte te geven om geconcentreerd te werken, bevorderen we hun sociaal-emotionele ontwikkeling en helpen we eventuele gedragsproblemen te voorkomen of te verminderen. Wij volgen de unieke ontwikkelingslijn van elk kind, ook op sociaal vlak, en integreren dit in onze dagelijkse aanpak binnen het Montessorionderwijs.

Oprechte aandacht voor elk kind

Een veilige en voorspelbare leeromgeving

Leren door actieve interactie en samenwerking

Hoe stimuleert Montessorischool De Plotter de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Kinderen bouwen sterke banden op binnen hun eigen klas. Om ook contacten tussen verschillende jaargroepen te bevorderen, organiseren we regelmatig gezamenlijke en groepsdoorbrekende activiteiten. Kinderen mogen op afgesproken tijden andere groepen bezoeken, wat de onderlinge verbondenheid versterkt. Onze school streeft ernaar een plek te zijn waar elk kind zich vrij, veilig en gerespecteerd voelt. Leerkrachten stimuleren zowel individueel werk als samenwerking tussen kinderen van diverse leeftijden en ontwikkelingsniveaus. Veel van ons leermateriaal nodigt uit tot teamwork. Naast individuele taken zijn er ook groepsactiviteiten en projecten. We werken met de ontwikkelingsfasen binnen het Montessori-onderwijs: 0-6 jaar (scheppingsfase), 6-12 jaar (verkenning en wetenschap), 12-18 jaar (verwachting en energie) en 18-24 jaar (volwassen worden). Activiteiten worden afgestemd op deze fasen en de specifieke behoeften van elk kind.

Welke methoden gebruikt De Plotter voor het registreren van sociale groei?

Voor het monitoren en registreren van sociale opbrengsten maakt Montessorischool De Plotter gebruik van:

  • De Kindbegrip module binnen ParnasSys, ons leerlingvolgsysteem.

Welke sociaal-emotionele leermethoden hanteert de school?

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen wordt gestimuleerd vanuit de diepgaande pedagogiek van Maria Montessori. Deze benadering vormt de basis voor al onze onderwijsactiviteiten en interacties.

    Inspectierapport Montessorischool De Plotter: Kwaliteit en Ontwikkeling

    Montessorischool De Plotter wordt zowel door de Inspectie van het Onderwijs als door het interne auditteam van de Bisschop Möller Stichting (BMS) beoordeeld. Deze periodieke bezoeken zijn essentieel voor onze continue kwaliteitsverbetering. We zien deze externe feedback als een waardevolle bevestiging van onze sterke punten en als een bron van concrete suggesties voor verdere ontwikkeling. Ons doel is om altijd te blijven leren en te optimaliseren voor het beste onderwijs. Ontdek meer over de resultaten van deze inspecties en hoe deze bijdragen aan de groei van onze leerlingen.

    Resultaten | Montessorischool De Plotter in Drachten | [2025] Schoolregister