Basisschool It Ambyld in Drachten

Het team van It Ambyld in Drachten

Current section: team
Handwerkerszijde 46
9201 Drachten

Zie hier hoe het team van It Ambyld is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van It Ambyld. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past It Ambyld bij jullie?

Ontdek hoe goed It Ambyld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij It Ambyld zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij It Ambyld. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (66.7%)
35-45 jaar (0%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij It Ambyld werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (88.9%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor It Ambyld gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op It Ambyld: Zo Geregeld

Op Basisschool It Ambyld begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, bijvoorbeeld door ziekte, zorgen wij voor een vlekkeloze vervanging. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. Daarom maken wij gebruik van een betrouwbare vervangingspool via Adenium. Zo garanderen we dat uw kind leskrijgt van gekwalificeerde en vertrouwde gezichten, zelfs tijdens langdurige afwezigheid van de vaste leerkracht. Via ons communicatieplatform Parro informeren wij u proactief over eventuele langdurige vervangingssituaties. We streven ernaar dat er niet te veel verschillende invallers voor dezelfde groep staan, om zo de rust en stabiliteit in de klas te bewaren. In uitzonderlijke gevallen, waarin vervanging onverhoopt niet mogelijk blijkt, kunnen wij genoodzaakt zijn tijdelijk de school te sluiten. Dit is echter een laatste redmiddel dat wij zoveel mogelijk willen voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij It Ambyld

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Persoonlijke Begeleiding
Gespecialiseerde Rekencoach
Ervaren Remedial Teacher
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Specialist Nederlandse Taalontwikkeling
ICT-Pedagoog voor Digitale Vaardigheden

Toelichting van de school:

Op It Ambyld zetten we in op optimale taal- en rekenontwikkeling met een toegewijd team van specialisten. Onze interne begeleiders en vakdocenten bieden gerichte hulp. Voor uitzonderlijke onderwijsbehoeften of verdiepende expertise, werken we nauw samen met de specialisten van Adenium, waardoor elke leerling de best mogelijke ondersteuning ontvangt.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Remedial Teacher voor Emotionele Regulatie
LIM-Training voor Leiderschap en Zelfvertrouwen

Toelichting van de school:

Het sociale en emotionele welzijn van uw kind staat centraal bij It Ambyld. Ons team, inclusief intern begeleiders en remedial teachers, biedt actief ondersteuning. Bij specifieke vragen over sociaal-emotionele ontwikkeling, zoals gedrag of zelfvertrouwen, bieden onze LIM-getrainde medewerkers en externe experts van Adenium, zoals orthopedagogen, een waardevolle aanvulling. Alle teamleden zijn getraind in de Leader-in-Me principes voor een positieve schoolcultuur.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsmanagement
Specialist voor Hoogbegaafdheid en Concentratie
Gedragscoördinator voor Positieve Discipline

Toelichting van de school:

It Ambyld stimuleert een proactieve werkhouding en positief gedrag bij alle leerlingen. Onze interne begeleiders en gedragscoördinatoren zijn hierin gespecialiseerd. Voor specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag, concentratie of taakaanpak, bieden onze specialisten gerichte ondersteuning. Indien nodig, schakelen we de expertise van Adenium in voor een complete aanpak.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Educatie

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Externe Gymleerkracht

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen is belangrijk. Juf Janiek, onze toegewijde sportcoach van Sportbedrijf Drachten, verzorgt inspirerende gymlessen. Ze zorgt voor een actieve en leuke leservaring, gericht op het verbeteren van motorische vaardigheden. Voor aanvullende expertise op dit gebied, kunnen we rekenen op de gespecialiseerde ondersteuning van Adenium.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op It Ambyld bieden we geen specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging. We focussen ons volledig op het onderwijs. Voor dergelijke behoeften adviseren we ouders om contact op te nemen met gespecialiseerde externe instanties of de eigen zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Ondersteuning voor Elke Leerling op It Ambyld

Ons Toekomstige Aanbod voor Extra Educatieve Begeleiding

Speciaal voor onze jongste leerlingen in groep 2, 3 en 4 bieden we extra leesondersteuning middels het programma 'Bouw'. Dit schooljaar intensiveert en structureert Basisschool It Ambyld het gebruik van 'Bouw'. Een gespecialiseerde RT-er werkt nauw samen met de leerkracht om het leesproces van de kinderen te monitoren. Ouders en leerlingen uit groep 8 spelen een actieve rol in het begeleiden van de jongere leerlingen bij het 'Bouw' programma. Verbetering van Didactisch Handelen: Ons 'Actieteam Didactisch Handelen' zet zich in voor kwalitatief hoogstaand onderwijs. We implementeren structureel de EDI-werkwijze (Educatie, Instructie, Directe Instructie), efficiënt en doelmatig klassenmanagement, coöperatieve werkvormen en bewegend leren. Deze methoden zijn zichtbaar verweven in onze dagelijkse lessen. Ondersteuning voor Meer- en Hoogbegaafdheid (MBH): Met het 'Actieteam MBH' verhogen we de onderwijskwaliteit. We zorgen voor een consistente aanpak bij het signaleren van meer- en hoogbegaafde leerlingen, gebruikmakend van het DHH-protocol (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid). Daarnaast maken we gebruik van lesmateriaal zoals Levelwerk, en dit jaar verdiepen we ons verder in de effectieve toepassing ervan voor deze leerlingen. Focus op Leesbegrip: De komende twee schooljaren richten we ons op 'Focus op Begrip', een innovatieve aanpak voor leesbegrip met rijke taal. Leerkrachten ontvangen gerichte ondersteuning voor effectieve leeslessen, geïntegreerd met wereldoriëntatie. Dit stelt hen in staat om alle leerlingen, inclusief die met specifieke ondersteuningsbehoeften, optimaal te begeleiden. Professionele Ondersteuning: Ook dit jaar ontvangen onze leerkrachten in groep 1/2 en 4/5 waardevolle begeleiding van Janet Vink van Bureau Meesterschap. Zij observeert de doorgaande lijn in ons onderwijs tussen de groepen en biedt praktische tips en adviezen over lesmethoden, leermiddelen en het creëren van een stimulerende leeromgeving.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op It Ambyld

Welke leerdoelen en ontwikkelingen staan centraal in ons schoolplan?

Op It Ambyld richten we ons op een continue verbetering van ons onderwijs. Voor het schooljaar 2024-2025 zijn de volgende doelen vastgesteld, met een focus op digitale geletterdheid en wereldoriëntatie. Digitale Geletterdheid (DG): Onze leerkrachten zijn nu volledig bekwaam in het integreren van digitale geletterdheid in hun dagelijkse lessen. We hebben bewust gekozen voor een integrale aanpak, waarbij DG naadloos wordt verweven in bestaande lesmethoden, zonder de aanschaf van een aparte methode. De ontwikkelde leerlijn voor DG biedt een duidelijke structuur voor de lesinhoud per leerjaar. In het komende schooljaar evalueren we de effectiviteit en logica van deze leerlijn, en passen we deze waar nodig aan. Wereldoriëntatie: We maken gebruik van de vernieuwende methode 'Wetenswaardig'. De specifieke werkwijze en afspraken rondom wereldoriëntatie zijn gedetailleerd beschreven in onze kwaliteitskaart. Didactisch Handelen: Elke klas beschikt over een gevarieerde kieskast met lesmaterialen die direct aansluiten bij de actuele leerdoelen. Deze materialen worden na elke vakantieperiode vernieuwd om de lesstof fris en relevant te houden. Rekenen en vakintegratie: We implementeren wekelijks een reken-circuit om de rekenvaardigheden te versterken en koppelen rekenleerdoelen waar mogelijk aan andere vakgebieden, zoals wereldoriëntatie en taal. Professionele ontwikkeling: Tijdens studiedagen en teamoverleg delen we actief inspirerende coöperatieve werkvormen en bespreken we zinvolle materialen voor onze kieskasten. MFC/IKC Ontwikkeling: Het ruimtelijk en functioneel plan van eisen voor ons Multifunctioneel Centrum (MFC) en Integrale Kinderopvang (IKC) is definitief vastgesteld en gedeeld met de stuurgroep. Een inspirerend moodboard, gebaseerd op bezoeken aan diverse scholen, geeft richting aan de gewenste sfeer en uitstraling. Fusieonderzoek: Na een sessie met beide teams is er een gezamenlijke vraag ontstaan over een mogelijke fusie. Frans Thomassen begeleidt ons in het verkennen van draagvlak voor een fusietraject. IKC Visie: We hebben een begeleider gevonden voor het IKC-visietraject en zijn gestart met de gezamenlijke ontwikkeling van kernwaarden met alle partners. Meubilair: We hebben kennisgemaakt met Eromesmarko, onze leverancier voor het meubilair van de nieuwe scholen. Een showroombezoek in Kampen staat gepland voor volgend schooljaar.

Hoe monitoren en borgen we de schoolontwikkelingsdoelen?

It Ambyld hanteert een gestructureerde aanpak voor kwaliteitsborging en schoolontwikkeling. We gebruiken het Schoolmonitor-systeem om onze gestelde doelen te volgen en te evalueren, wat resulteert in een jaarlijks schooljaarverslag. Ons strategisch schoolplan 2024-2028 vormt de basis voor ons onderwijsbeleid. Dit document beschrijft onze visie, beleidskeuzes en kwaliteitsinstrumenten voor de komende vier jaar. Het is opgesteld conform de richtlijnen van Adenium en de inspectie, en wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld. Voor het schooljaar 2024-2025 presenteren we een gedetailleerd schooljaarplan. Dit plan bevat concrete doelen en actiepunten, uitgewerkt door toegewijde actieteams. Deze teams communiceren hun voortgang en bevindingen met het gehele team, gebruikmakend van studiedagen en teamvergaderingen. Het 'Routeboekje Schooljaarplan 2024-2025' biedt een tijdslijn van alle geplande acties. Aan het einde van het schooljaar evalueren we alle doelen en acties in het schooljaarverslag, dat als verantwoordingsdocument op onze website wordt gepubliceerd. Zowel het schoolplan, de schooljaarplannen als de jaarverslagen worden besproken en goedgekeurd door het team en de Medezeggenschapsraad. De Schoolmonitor faciliteert dit proces, waardoor al onze kwaliteitsdocumenten efficiënt en overzichtelijk beheerd worden in één interactief, digitaal systeem.

Downloaden

Warm Welkom voor Jonge Kinderen bij It Ambyld

Toelichting van de school

Bij basisschool It Ambyld in Drachten geloven we in een soepele start voor elk kind. Daarom werken we nauw samen met Kinderwoud Peuterspelen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuterspeelzaal naar onze basisschool. Uw kind kan rekenen op een warme en vertrouwde overdracht, waarbij belangrijke informatie wordt gedeeld tussen de pedagogisch medewerkkers en onze leerkrachten. Zo maken we de eerste stapjes in het onderwijs zo prettig mogelijk.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma bied It Ambyld aan voor jonge kinderen?

Basisschool It Ambyld zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool. Wij faciliteren een gestroomlijnd overgangsproces vanuit de peuterspeelzaal. Onze focus ligt op een warme overdracht, waarbij we samenwerken met Kinderwoud Peuterspelen. Hierdoor wordt een soepele start gegarandeerd voor alle jonge leerlingen.

Met welke organisaties werkt It Ambyld samen voor jonge kinderen?

It Ambyld onderhoudt een sterke band met Kinderwoud Peuterspelen voor de begeleiding van jonge kinderen. Deze samenwerking is specifiek gericht op het creëren van een vertrouwde omgeving en een soepele overgang naar het basisonderwijs, waardoor uw kind zich snel thuis voelt.
Team | It Ambyld in Drachten | [2025] Schoolregister