It Ambyld
Handwerkerszijde 46
9201 CP Drachten

Schoolweging

Schoolweging
33.21
Spreiding
5.9

De schoolweging van It Ambyld is 33,21 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.7% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is consistent hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 93.89%, wat wijst op sterke basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46.24% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 38.7%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie en overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 50.17% niettemin niet.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

44.83% van de adviezen ligt op vmbo-(g)t-niveau of hoger, waarbij havo (16.67%) en vmbo-k/-(g)t (20.83%) dominant zijn. Praktijkonderwijsadvies (4.17%) komt vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1.01%). De adviezen vertonen een bredere spreiding dan de regio, passend bij de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIt AmbyldGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken op school met het IEP LVS (leerlingvolgsysteem). Dit is een notatie -en registratiesysteem dat we in de groepen (digitaal) bijhouden. Hierdoor krijgen we de vorderingen en de ontwikkeling van de leerling goed in beeld. De LVS toetsing is methode-onafhankelijk en wordt afgenomen in januari en juni. Naast het IEP LVS nemen we ook de methodetoetsen in groep 3 t/m 8 af. Alle toetsresultaten verwerken we in ons administratiesysteem ParnasSys. Hiermee kunnen we actuele gegevens van leerlingen inkijken en bijhouden welke vorderingen er worden gemaakt. Ook worden de gegevens halfjaarlijks geanalyseerd in IEP LVS. Zo kunnen we mogelijke hiaten opsporen en tot een goede aanpak komen. We kunnen met IEP vroegtijdig uitvallers en leerlingen die bovengemiddeld scoren signaleren. In de groepen 1 en 2 wordt er gewerkt met de leerlijnen van de SLO. Dit zijn de aanbodsdoelen. In ParnasSys worden de observaties genoteerd en bijgehouden welke doelen er behaald zijn. In groep 8 maken de leerlingen in februari de IEP Doorstroomtoets. Voor de schoolkeuze voor het Voortgezet Onderwijs in groep 8 gebruiken we de resultaten van de IEP Doorstroomtoets en de Plaatsingwijzer. In de Plaatsingwijzer staan de LVS resultaten van groep 6 t/m 8. Na afname van de toetsen worden de resultaten geanalyseerd op individueel-, groep- en schoolniveau en deze worden verwerkt in het groepsoverzicht. Vervolgens worden er nieuwe doelen gesteld, uitgevoerd en geëvalueerd. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen vullen we het volgsysteem Hart en Handen van IEP in.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

10.34% van de leerlingen presteert onder advies, vrijwel gelijk aan landelijk (11.81%). Opvallend is het hoge percentage boven advies (41.38% vs 25.27% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Samenwerken Bij the Leader in Me zijn er 3 gewoontes die we inzetten bij samenwerken. Gewoonte 4 Win win: we gaan op zoek naar een voordeel voor iedereen. Het is niet ik of jij, maar wij. Gewoonte 5 Eerst begrijpen en dan begrepen worden: we leren de kinderen dat we eerst naar elkaar luisteren voordat je praat, zodat je elkaar leert begrijpen. Gewoonte 6 Creëer Synergie: samen is beter. Veiligheid We willen de leerlingen het volgende laten ontdekken: 'Met de 7 gewoonten leer ik in elke situatie dat ik kan kiezen hoe ik reageer. Mijn keuze heeft gevolgen voor mijzelf, voor mijn werk, voor anderen en voor mijn omgeving. Een goede keuze maakt niet alleen mijzelf blij, maar ook de ander. En omdat we samen dezelfde gewoonten leren, begrijpen we elkaar steeds beter en voel ik me veilig. Dat is echt persoonlijk leiderschap.' Respect In het contact met elkaar en de zorg voor onze omgeving komt onze christelijke identiteit tot uiting. We zijn een open school waar iedereen welkom is en hartelijk wordt ontvangen. We betrekken kinderen, ouders, leerkrachten, buren en gasten van It Ambyld bij de verschillende activiteiten. Wij staan vanuit onze identiteit positief en actief in de samenleving en geven het goede voorbeeld aan anderen. Wij leren kinderen bijvoorbeeld respect te hebben voor elkaar en hun omgeving en zich te verwonderen over de schoonheid van de natuur en hoe ze daar aan kunnen bijdragen. LEES MINDER

Samenwerken

Veiligheid

Respect

Wat is de werkwijze van It Ambyld voor sociale ontwikkeling?

It Ambyld werkt met de pedagogische leerlijn Leader in Me, gebaseerd op het boek ‘The 7 Habits of Highly Effective People’ van Stephen Covey. De kern is dat effectieve mensen 7 gewoonten hebben die de basis vormen voor hun persoonlijke effectiviteit en groei, welke ook door kinderen ontwikkeld kunnen worden. De eerste weken van het schooljaar, de Gouden Weken, worden ingezet op groepsvorming, sfeer en veiligheid. De eerste 2 weken na de kerstvakantie, de Zilveren Weken, zijn een herhaling van de Gouden Weken. In oktober wordt de Hart en Handen van IEP afgenomen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen, waarna een plan van aanpak wordt opgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt It Ambyld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

It Ambyld gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP hart en handen en leerlijnen in ParnasSys.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt It Ambyld?

It Ambyld gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: The Leader in Me.