
Schoolweging
De schoolweging van Het Mozaïek Drachten is 33,55 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 97.3% ruimschoots gehaald, significant hoger dan de landelijke vergelijking (93.9%). Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie. De score ligt 12.3% boven de inspectienorm van 85%, wat consistent is met eerdere jaren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 65.3% een bovengemiddeld streefniveau-score, ruim boven de door inspectie bepaalde signaleringswaarde van 38.7%. Dit duidt op effectieve differentiatie in rekenonderwijs, gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33.55). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 50.2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 31.58% havo en 21.05% vwo (samen 52.63%), tegenover 15.79% voor gecombineerde vmbo/havo-adviezen. Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijsadviezen (0%), wat lager is dan het regionaal gemiddelde van 1.01%. Dit reflecteert mogelijk de sterke cognitieve ondersteuning zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Mozaïek Drachten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling van leerlingen We werken op school met het IEP LVS (leerlingvolgsysteem). Dit is een notatie- en registratiesysteem dat we in de groepen (digitaal) bijhouden. Hierdoor kunnen we de vorderingen en daarmee de ontwikkelingen voor iedere leerling goed in beeld krijgen. De LVS toetsing is methode-onafhankelijk en wordt afgenomen in januari en juni. Naast het IEP LVS nemen we ook de methodetoetsen in groep 3 t/m 8 af. Alle toets resultaten verwerken we in ons administratieprogramma ParnasSys. Daarmee kunnen we op elk moment actuele gegevens van de leerlingen inkijken en bijhouden welke vorderingen worden gemaakt. Ook worden de gegevens halfjaarlijks geanalyseerd in IEP LVS om tot een goede aanpak te komen bij mogelijke hiaten. Met IEP LVS kunnen we vroegtijdig uitvallers signaleren (en extra hulp nodig hebben) en leerlingen die bovengemiddeld scoren (en aangepaste lesstof nodig hebben). In groep 1-2 wordt gebruik gemaakt van de doelen van de methodes Kleuterplein en Rekenplein. De resultaten worden bijgehouden in het hierbij horende volgsysteem. Hierdoor kunnen we de vorderingen op het gebied van beginnende geletterdheid en gecijferdheid, motoriek en spel in beeld brengen. De conclusies die we hieruit trekken, kunnen aanleiding geven om het aanbod aan te passen. In groep 8 maken de leerlingen de IEP doorstroomtoets. Voor de schoolkeuze voor het Voortgezet Onderwijs in groep 8 gebruiken we de resultaten van de IEP doorstroomtoets. Dit instrument speelt een grote rol bij het bepalen van de uiteindelijke schoolkeuze voor het Voortgezet Onderwijs. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen werken we in alle groepen met het programma KanVAS. Dit is het volgsysteem dat bij de Kanjertraining hoort.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
29.17% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33.55). Desondanks scoort 25% boven advies, wat aansluit bij de geïntensiveerde monitoring van doorstroom zoals vermeld in het schoolplan 2022-2026.
Sociale ontwikkeling
We hanteren het leerstofjaarklassensysteem. Uitgangspunt is om handelingsgericht te werken waarbij het groepsplan een leidraad is om aan de diverse onderwijs-en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen te voldoen. De wisselende ouderpopulatie in de wijk is duidelijk merkbaar. Niet iedere ouder is even bekwaam in het goed begeleiden en bijsturen van zijn/haar kind op sociaal emotioneel gebied. Hier ligt duidelijk een taak voor de school. Een aantal jaren geleden is daarom gekozen voor het invoeren van het Kanjerbeleid van stichting Kanjertraining. Dit geeft rust, eenduidigheid en duidelijkheid in de school. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Het Mozaïek voor sociale ontwikkeling?
Op Het Mozaïek wordt planmatig gewerkt aan het welbevinden van de leerlingen, in samenwerking met de ouders. De school werkt met de lessen en de taal van de Kanjertraining. Drie keer per jaar is er een contactmoment om het welbevinden van elke leerling te bespreken. Twee keer per jaar wordt een scan gedaan met behulp van het leerlingvolgsysteem KanVas. Actiepunten worden opgesteld naar aanleiding van de scan en extra gesprekken worden gepland met ouders van zorgleerlingen om een plan van aanpak op te stellen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Mozaïek gebruikt KanVas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Mozaïek?
Het Mozaïek gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.