Basisschool De Parel - school met de Bijbel
Langewyk 275
9202 CN Drachten

Schoolweging

Schoolweging
27.46
Spreiding
5.38

De schoolweging van De Parel Drachten is 27,46 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,69% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit consistent hoge percentage weerspiegelt de effectieve focus op basisvaardigheden binnen de reformatorische onderwijstraditie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 65,78% behaalde streefniveaus (vs. 61,13% vergelijkbare scholen) presteert de school bovengemiddeld. Dit overtreft ruim de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%, mede door het maatwerk in christelijk georiënteerd onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 44% vmbo-(g)t (vs. 16,45% regio) naast een sterke havo/vwo-component (34% totaal). Praktijkonderwijs blijft met 2% beperkt, maar ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1,01%). De Bijbelgedreven aandacht voor individuele talentontwikkeling resoneert in deze brede adviesrange.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Parel DrachtenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken het Leerling Volgsysteem (LVS) van Cito. Deze toetsen worden in januari (Middentoetsen) en juni (Eindtoetsen) afgenomen. Elke groepsleerkracht maakt n.a.v. deze toetsen,zijn of haar observaties en andere gegevens een analyse van de groep, die vervolgens besproken wordt met de intern begeleider en de directeur. Die maken op hun beurt op basis van alle groepsanalyses een schoolanalyse. Zo werken we planmatig aan het verbeteren van ons onderwijs. Op Vensters PO vindt u de link naar de gegevens van het afgelopen jaar. Op de Parel maakt elke leerling de Dia Eindtoets, tenzij leerling kenmerken dat niet toelaten. Als er leerlingen zijn met een ontheffing halen we die er later uit. We zijn blij met de resultaten van de laatste jaren en blijven streven naar verbetering.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 50% van de leerlingen boven hun advies presteert (dubbel zo hoog als landelijk). Slechts 4,17% zit onder advies, wat het accuraat inschattingsvermogen van het team onderstreept. Deze cijfers ondersteunen de visie op 'maximale ontwikkeling binnen Gods kaders'.

Sociale ontwikkeling

Het team werkt gericht aan het samenstellen en bewerken van positieve groepen. Door middel vanstudiebijeenkomsten heeft het team hier kunde en ervaring mee opgedaan. Erwordt gewerkt met het programma Grip op de Groep (JSW boek 36). Op schoolhebben we dit onderdeel vastgelegd waarbij de nadruk vooral ligt op de eerste 8weken van het schooljaar. Op school streven we naar het vormen van positievegroepen. Een positieve groep is te herkennen aan onderstaande kenmerken- de kinderen gaan over hetalgemeen met plezier naar school- halen betere leerresultaten- in de groep zijn minderordeproblemen- kinderen helpen elkaar- er heerst een prettig pedagogischklimaat- er zijn goede omgangsvormen- kinderen krijgen er positieveervaringen voor later - er wordt op een actieve enbetrokken manier geleerd.Vanuit onzechristelijke visie hebben we eerbied voor God, voor zijn schepping en voorzijn schepselen. Daarom accepteren we elkaar zoals we zijn en letten we ook oponze taal. De Parel is een taalbewuste school. Schelden en vloeken horen nietop onze school. We letten op onze taal en behandelen elkaar met respect. De leerkrachten proberen bij kinderen belangstelling voor elkaarte stimuleren. Dit kan bij kringgesprekken gebeuren, maar ook door het latenhouden van spreekbeurten. Fouten maken mag, als je er maar van wilt leren. Hetgaat er niet om te registreren wat fout is, maar te benoemen wat goed gaat enwat nog beter kan. Hierbij is het heel belangrijk dat kinderen zelf problemenleren oplossen en zelf ontdekkend bezig kunnen zijn. LEES MINDER

Liefde en dienen

Verantwoordelijkheidsbesef

Positieve groepen

Wat is de werkwijze van Basisschool De Parel - school met de Bijbel voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Parel hanteert de methode 'ZIEN' voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast wordt de methode 'Kinderen en hun sociale talenten' gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Parel - school met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Parel gebruikt 'ZIEN' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Parel - school met de Bijbel?

Basisschool De Parel gebruikt de methoden 'Kinderen en… hun sociale talenten' en 'Grip op de Groep van René van Engelen' voor sociaal-emotioneel leren.