Rooms Katholieke Basisschool Marcoen
Dennenlaan 71
4849 BD Dorst

Schoolweging

Schoolweging
24.46
Spreiding
5.13

De schoolweging van Marcoen is 24,46 , met een spreiding van 5,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,3% van de leerlingen op fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit is 1% lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97,3%), maar blijft een sterk resultaat. De focus op basisvaardigheden taal en rekenen in het curriculum draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2%. Hoewel dit 2,7% lager is dan vergelijkbare scholen, onderstreept het de effectieve doorstroom naar hogere onderwijsniveaus. De school zet extra in op rekenvaardigheden om deze kloof te dichten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 29,6% vmbo-(g)t en 14,8% vwo (vs. 16,5% en 18,6% regio). Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijsadviezen (3,7% vs. 1,0% regio), wat past bij de inclusieve aanpak voor leerlingen met specifieke behoeften. Havo/vwo-combinatieadviezen (11,1%) liggen in lijn met het landelijk beeld.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMarcoenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.01177175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Veel van de op Marcoen gebruikte lesmethodes bevatten methode gebonden toetsen. In deze toetsen worden de net aangeleerde vaardigheden getoetst. Naast deze toetsen nemen we ook methode onafhankelijke toetsen af, dit zijn de toetsen Leerling in beeld van Cito. Met deze toetsen worden vaardigheden over een langere termijn getoetst en een beeld van waar de leerling/ groep staat ten opzichte van een landelijke vergelijkingsgroep geschetst. Deze toetsen worden in groep 3 t/m 7 twee keer per jaar afgenomen voor taalverzorging (spelling, grammatica, leestekens), rekenen, begrijpend lezen (vanaf groep 4) en technisch lezen. In groep 8 worden in november de leerlingvolgsysteem-toetsen afgenomen en in februari de Doorstroomtoets. Onze resultaten en opbrengsten analyseren we tweejaarlijks in een uitgebreid document. Voor deze schoolanalyse wordt op verschillende manieren input opgehaald, bijvoorbeeld op een studiemoment, tijdens de leerjaar- of groepsbespreking en individueel. Naast bespreking in het schoolteam, worden ook de MR en het bestuur hierin meegenomen. Tijdens het bespreken en analyseren stellen we elkaar kritische vragen, wisselen we onze parels en puzzels uit, reflecteren we op ons handelen en aanbod en formuleren we verbeterpunten op groeps-, leerjaar- en schoolniveau. Al deze informatie vormt de input voor de groepsplannen en het school/jaarplan. We gebruiken de leeropbrengsten als middel om de leerkrachten bewust te maken van het effect van hun leerkrachthandelen en het opstellen van een beredeneerd aanbod. Naast het afnemen van toetsen maken we ook gebruik van observaties en andere manieren van het tonen van het geleerde. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld een mini check tijdens de les, een presentatie rondom een onderwerp bij de zaakvakken of een kindgesprek. Voor de individuele leerling wordt twee keer per jaar een rapport opgesteld waarin naast de vorderingen op leergebied ook aandacht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Het gesprek met ouders, verzorgers vinden wij een belangrijke informatiebron. We plannen meerdere vaste momenten per schooljaar om met elkaar in gesprek te gaan. Daarnaast zijn er altijd extra gesprekken altijd mogelijk, zowel op verzoek van ouders, verzorgers als school. We werken systematisch en cyclisch aan de cognitieve en sociaal-emotionele opbrengsten van de leerlingen en zorgen voor een beredeneerd aanbod waar mogelijk afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling. We brengen de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart, de specifieke individuele onderwijsbehoeften worden beschreven in het administratieprogramma ParnasSys. In groepsplannen wordt beschreven waar wordt afgeweken van het basisaanbod en hoe wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften. Voor leerlingen waarvoor het basisaanbod niet toereikend is wordt een groeidocument op gesteld. Een onderdeel hiervan is het OPP, waarin een eigen leerlijn wordt beschreven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,7% van de leerlingen presteert onder advies – hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Desondanks scoort 25% boven het geadviseerde niveau, wat wijst op conservatieve advisering. De school werkt aan betere matchingsgesprekken met ouders om dit te optimaliseren.

Sociale ontwikkeling

Op Marcoen heerst een goed pedagogisch klimaat. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich welkom en veilig voelen op school. Alleen als een leerling zich veilig voelt kan deze tot leren komen, zowel cognitief als op sociaal gebied. Wij werken vanuit een positieve basishouding en een eenduidige gedragsaanpak. Op onze school is er veel aandacht voor groepsdynamiek. Niet alleen in de Gouden weken aan het begin van het schooljaar, maar ook gedurende het schooljaar worden er allerlei activiteiten ondernomen ten bate van de groepsdynamiek. Op onze sterk groeiende school zorgt er voor dat we veel te maken hebben met leerlingen die instromen in een bestaande groep. We zorgen er samen voor dat deze leerlingen zich snel thuis voelen op onze school. We hebben intern gedrag analisten (IGA) op school, met behulp van hun expertise creëren we voor de basisvoorwaarden voor positieve groepen en een optimaal leer-werkklimaat. De manier waarop wij met pesten en gedrag omgaan staat beschreven in ons gedragsproctocol. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Marcoen voor sociale ontwikkeling?

Welbevinden en betrokkenheid zijn belangrijke waarden op Rooms Katholieke Basisschool Marcoen. De school creëert een optimaal pedagogisch en leerklimaat op basis van de kernwaarden eigenheid, betrokkenheid en samenwerken. Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid vormen de basis voor sociale veiligheid. De school gebruikt gedragsverwachtingen en de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren om een eenduidige gedragsaanpak te realiseren. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord met behulp van Kijk! in de voorschool, Mijn kleutergroep in de kleutergroepen en Kindbegrip vanaf groep 3, aangevuld met leerlingvragenlijsten vanaf groep 5. De leerlingenenquête van Vensters wordt jaarlijks afgenomen in groep 6, 7 en 8.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Marcoen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Marcoen gebruikt Kijk!, Kindbegrip en Mijn kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Marcoen?

Rooms Katholieke Basisschool Marcoen gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.