
Het team van SBO De Toekomst in Dordrecht
Current section: teamZie hier hoe het team van SBO De Toekomst is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO De Toekomst. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past SBO De Toekomst bij jullie?
Ontdek hoe goed SBO De Toekomst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij SBO De Toekomst zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SBO De Toekomst. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij SBO De Toekomst werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO De Toekomst gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten bij SBO De Toekomst: Een Duidelijke Uitleg
Bij SBO De Toekomst zorgen we voor een stabiele leeromgeving, ook bij afwezigheid van een leerkracht. Ons werkverdelingsplan beschrijft hoe we omgaan met ziekmeldingen. De eerste dag worden leerlingen flexibel verdeeld over bestaande groepen, met uitzondering van onze SBO Plusgroepen. Voor de jongste SBO Plusgroepen is een directe oplossing gegarandeerd. Hier neemt de eigen onderwijsassistent (OA) de rol van de leerkracht over, met actieve ondersteuning van een andere OA. Dit waarborgt continuïteit en vertrouwde gezichten voor de leerlingen. Opvolgende dagen zoeken we naar de beste vervangingsmogelijkheden. Dit kan via de duo-partner van de afwezige leerkracht of een gespecialiseerd ambulant personeelslid. Deze aanpak minimaliseert verstoringen in het leerproces. Bij langdurigere afwezigheid streven we naar een structurele invulling. Echter, de huidige krapte op de arbeidsmarkt, met name een landelijk tekort aan leerkrachten en specifiek voor het SBO, maakt het vinden van externe invallers uitdagend. We begrijpen hoe belangrijk vertrouwen is voor onze leerlingen, die moeite kunnen hebben met nieuwe gezichten. Hoewel we ons uiterste best doen, kan het in uitzonderlijke situaties voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis moet. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met de ouders, waarbij we open communicatie vooropstellen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
ONZE SCHOOL De Toekomst is een school voor speciaal basisonderwijs in Dordrecht met een christelijke identiteit. De school staat in de wijk Nieuw-Krispijn. Op De Toekomst zitten alleen leerlingen die een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) SBO hebben gekregen. Onze school maakt onderdeel uit van het Samenwerkingsverband Dordrecht. De meeste leerlingen komen dan ook uit allerlei wijken van de stad Dordrecht. Een enkele leerling komt van buiten Dordrecht. Veel leerlingen komen zelfstandig naar school of worden door hun ouders gebracht. Er zijn ook leerlingen die gebruik maken van gemeentevervoer. Op SBO De Toekomst bieden we onderwijs aan leerlingen waarvan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de leerontwikkeling niet verloopt zoals bij de meeste leerlingen. Voor elke leerling is een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld dat richting en inhoud geeft aan het planmatig resultaat- en handelingsgericht werken rond de leerling. SBO De Toekomst werkt met drie stromen: de praktijkgerichte groepen, de theoriegerichte groepen en de SBO+ groepen. De school heeft een professionele, lerende cultuur. Door voortdurende deskundigheidsbevordering, inzetten op gezamenlijke verantwoordelijkheid, werken vanuit een onderzoekende houding en leren met en van elkaar, bouwen we voor de leerlingen aan een stevig fundament voor later.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek ons team van ondersteuningsspecialisten op SBO De Toekomst
Taal en Rekenen Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op SBO De Toekomst bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze vakcoördinatoren voor deze vakken zorgen voor een optimale leerlijn en ondersteunen leerkrachten met de nieuwste didactische inzichten. Leerlingen met dyslexie krijgen gerichte ondersteuning van onze dyslexiespecialist, Juf Joke. In samenwerking met de intern begeleider en de groepsleerkracht stellen we een persoonlijk plan op voor effectieve hulp, zowel binnen als buiten de klas. Elke klas heeft een toegewijde intern begeleider die de voortgang van leerlingen nauwlettend volgt. Zij stemmen het onderwijsaanbod af op individuele behoeften en dragen zorg voor de algehele begeleiding van onze leerlingen. Onze orthopedagoog, Thea Korporaal, adviseert leerkrachten en intern begeleiders bij ontwikkelingsvraagstukken, zowel didactisch als sociaal-emotioneel. Dit zorgt voor een brede aanpak van de leerlingontwikkeling. De aanwezigheid van een dependance van een logopediepraktijk op school maakt snelle en efficiënte logopedische ondersteuning mogelijk wanneer dit nodig is.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal op SBO De Toekomst. Een veilige en stimulerende leeromgeving is essentieel voor hun groei en welzijn. Ons team van specialisten, waaronder gedragsspecialisten, intern begeleiders en orthopedagogen, werkt nauw samen om een positief schoolklimaat te waarborgen. Leerlingcoaches bieden extra begeleiding waar nodig. Wij geloven dat een sterke sociaal-emotionele basis cruciaal is voor succes op school en in het leven. Daarom besteden we hier continu aandacht aan.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op SBO De Toekomst leggen we veel nadruk op het verbeteren van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Deze aspecten zijn fundamenteel voor de leerprestaties van onze leerlingen. Onze leerkrachten bieden dagelijks gerichte instructie en begeleiding in de klas. Ze kunnen hierbij rekenen op de expertise van onze gedragsspecialist, intern begeleider, orthopedagoog en remedial teacher. Samen zorgen we ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om succesvol te zijn in zijn of haar leerproces. We streven naar een aanpak die aansluit bij de individuele behoeften van elk kind.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Leerlingen van SBO De Toekomst kunnen, op verwijzing van een arts, gebruikmaken van gespecialiseerde Cesartherapie. Dit helpt bij de ontwikkeling van motorische vaardigheden en lichamelijke coördinatie. Deze therapie draagt bij aan een betere lichaamsbewustzijn en kan praktische ondersteuning bieden bij dagelijkse schoolactiviteiten. We werken nauw samen met de Cesartherapeut om de voortgang te monitoren.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Momenteel hebben we geen gespecialiseerde medewerkers voor medische handelingen en persoonlijke verzorging direct op school. Voor specifieke zorgvragen werken we samen met externe professionals en ouders.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Uitgebreide Ondersteuningsmogelijkheden op SBO De Toekomst
Een Diepgaande Kijk op Onze Educatieve Aanpak en Zorg
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitsborging en Ontwikkelingsplan SBO De Toekomst
Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?
Hoe waarborgt SBO De Toekomst het behalen van de gestelde onderwijsdoelen?
Downloaden
Ontdek ons Schoolplan: Download NuStimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen op SBO De Toekomst
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt SBO De Toekomst een speciaal programma voor jonge kinderen?
Jazeker, SBO De Toekomst biedt een verrijkend speciaal programma, specifiek ontworpen voor de unieke behoeften van jonge kinderen. Onze SBO+ kleutergroep staat garant voor een stimulerende en ondersteunende leeromgeving.
Met welke partners werkt SBO De Toekomst samen voor het onderwijsaanbod voor jonge kinderen?
SBO De Toekomst werkt nauw samen met waardevolle partners om het beste onderwijsaanbod te garanderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is IKC Prinses Julianaschool, waarmee we gezamenlijk werken aan een geïntegreerde en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen.