Basisschool SBO De Toekomst in Dordrecht

Het team van SBO De Toekomst in Dordrecht

Current section: team
Willem de Zwijgerlaan 2
3314 Dordrecht

Zie hier hoe het team van SBO De Toekomst is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO De Toekomst. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SBO De Toekomst bij jullie?

Ontdek hoe goed SBO De Toekomst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SBO De Toekomst zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.2%)
Man (14.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SBO De Toekomst. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (31.3%)
35-45 jaar (21.9%)
45-55 jaar (6.3%)
55-65 jaar (28.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (19.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SBO De Toekomst werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (53.1%)
Direct ondersteunend personeel (40.6%)
Indirect ondersteunend personeel (3.1%)
Management (3.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO De Toekomst gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij SBO De Toekomst: Een Duidelijke Uitleg

Bij SBO De Toekomst zorgen we voor een stabiele leeromgeving, ook bij afwezigheid van een leerkracht. Ons werkverdelingsplan beschrijft hoe we omgaan met ziekmeldingen. De eerste dag worden leerlingen flexibel verdeeld over bestaande groepen, met uitzondering van onze SBO Plusgroepen. Voor de jongste SBO Plusgroepen is een directe oplossing gegarandeerd. Hier neemt de eigen onderwijsassistent (OA) de rol van de leerkracht over, met actieve ondersteuning van een andere OA. Dit waarborgt continuïteit en vertrouwde gezichten voor de leerlingen. Opvolgende dagen zoeken we naar de beste vervangingsmogelijkheden. Dit kan via de duo-partner van de afwezige leerkracht of een gespecialiseerd ambulant personeelslid. Deze aanpak minimaliseert verstoringen in het leerproces. Bij langdurigere afwezigheid streven we naar een structurele invulling. Echter, de huidige krapte op de arbeidsmarkt, met name een landelijk tekort aan leerkrachten en specifiek voor het SBO, maakt het vinden van externe invallers uitdagend. We begrijpen hoe belangrijk vertrouwen is voor onze leerlingen, die moeite kunnen hebben met nieuwe gezichten. Hoewel we ons uiterste best doen, kan het in uitzonderlijke situaties voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis moet. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met de ouders, waarbij we open communicatie vooropstellen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

ONZE SCHOOL De Toekomst is een school voor speciaal basisonderwijs in Dordrecht met een christelijke identiteit. De school staat in de wijk Nieuw-Krispijn. Op De Toekomst zitten alleen leerlingen die een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) SBO hebben gekregen. Onze school maakt onderdeel uit van het Samenwerkingsverband Dordrecht. De meeste leerlingen komen dan ook uit allerlei wijken van de stad Dordrecht. Een enkele leerling komt van buiten Dordrecht. Veel leerlingen komen zelfstandig naar school of worden door hun ouders gebracht. Er zijn ook leerlingen die gebruik maken van gemeentevervoer. Op SBO De Toekomst bieden we onderwijs aan leerlingen waarvan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de leerontwikkeling niet verloopt zoals bij de meeste leerlingen. Voor elke leerling is een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld dat richting en inhoud geeft aan het planmatig resultaat- en handelingsgericht werken rond de leerling. SBO De Toekomst werkt met drie stromen: de praktijkgerichte groepen, de theoriegerichte groepen en de SBO+ groepen. De school heeft een professionele, lerende cultuur. Door voortdurende deskundigheidsbevordering, inzetten op gezamenlijke verantwoordelijkheid, werken vanuit een onderzoekende houding en leren met en van elkaar, bouwen we voor de leerlingen aan een stevig fundament voor later.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van ondersteuningsspecialisten op SBO De Toekomst

7

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op SBO De Toekomst bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze vakcoördinatoren voor deze vakken zorgen voor een optimale leerlijn en ondersteunen leerkrachten met de nieuwste didactische inzichten. Leerlingen met dyslexie krijgen gerichte ondersteuning van onze dyslexiespecialist, Juf Joke. In samenwerking met de intern begeleider en de groepsleerkracht stellen we een persoonlijk plan op voor effectieve hulp, zowel binnen als buiten de klas. Elke klas heeft een toegewijde intern begeleider die de voortgang van leerlingen nauwlettend volgt. Zij stemmen het onderwijsaanbod af op individuele behoeften en dragen zorg voor de algehele begeleiding van onze leerlingen. Onze orthopedagoog, Thea Korporaal, adviseert leerkrachten en intern begeleiders bij ontwikkelingsvraagstukken, zowel didactisch als sociaal-emotioneel. Dit zorgt voor een brede aanpak van de leerlingontwikkeling. De aanwezigheid van een dependance van een logopediepraktijk op school maakt snelle en efficiënte logopedische ondersteuning mogelijk wanneer dit nodig is.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Leerlingcoach

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal op SBO De Toekomst. Een veilige en stimulerende leeromgeving is essentieel voor hun groei en welzijn. Ons team van specialisten, waaronder gedragsspecialisten, intern begeleiders en orthopedagogen, werkt nauw samen om een positief schoolklimaat te waarborgen. Leerlingcoaches bieden extra begeleiding waar nodig. Wij geloven dat een sterke sociaal-emotionele basis cruciaal is voor succes op school en in het leven. Daarom besteden we hier continu aandacht aan.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Op SBO De Toekomst leggen we veel nadruk op het verbeteren van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Deze aspecten zijn fundamenteel voor de leerprestaties van onze leerlingen. Onze leerkrachten bieden dagelijks gerichte instructie en begeleiding in de klas. Ze kunnen hierbij rekenen op de expertise van onze gedragsspecialist, intern begeleider, orthopedagoog en remedial teacher. Samen zorgen we ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om succesvol te zijn in zijn of haar leerproces. We streven naar een aanpak die aansluit bij de individuele behoeften van elk kind.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Oefentherapeut Cesar

Toelichting van de school:

Leerlingen van SBO De Toekomst kunnen, op verwijzing van een arts, gebruikmaken van gespecialiseerde Cesartherapie. Dit helpt bij de ontwikkeling van motorische vaardigheden en lichamelijke coördinatie. Deze therapie draagt bij aan een betere lichaamsbewustzijn en kan praktische ondersteuning bieden bij dagelijkse schoolactiviteiten. We werken nauw samen met de Cesartherapeut om de voortgang te monitoren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel hebben we geen gespecialiseerde medewerkers voor medische handelingen en persoonlijke verzorging direct op school. Voor specifieke zorgvragen werken we samen met externe professionals en ouders.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Keuken
Beleeftuin De Toekomst
Beweegwandruimte
Tiny Forest

Ontdek de Uitgebreide Ondersteuningsmogelijkheden op SBO De Toekomst

Een Diepgaande Kijk op Onze Educatieve Aanpak en Zorg

SBO De Toekomst biedt een gestructureerd en ondersteunend leeromgeving voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben. Ons onderwijs is erop gericht om elk kind de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen, met speciale aandacht voor individuele behoeften en leerstijlen. We werken nauw samen met ouders en externe partners om een passend onderwijstraject te garanderen. Ouderbetrokkenheid staat centraal in onze ondersteuningsfilosofie. De leerkracht/mentor, gedragsspecialist, schoolmaatschappelijk werker en intern begeleider vormen een toegewijd team dat klaarstaat om ouders te informeren en te betrekken bij de voortgang van hun kind. Deze gezamenlijke inspanning zorgt ervoor dat we proactief kunnen inspelen op de ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Onze school beschikt over een breed scala aan interne en externe voorzieningen om leerlingen optimaal te ondersteunen. Denk hierbij aan een autiklas, waar kinderen met autisme structuur en gespecialiseerde begeleiding krijgen. Via ons samenwerkingsverband bieden we ook toegang tot gespecialiseerde programma's zoals hoogbegaafdheidsklassen, NT2-onderwijs voor nieuwkomers en zomerscholen, die allemaal bijdragen aan een complete leerervaring. Binnen SBO De Toekomst werken diverse specialisten om leerlingen te ondersteunen. Dit omvat experts op het gebied van autisme, gedrag, sociale vaardigheden, jonge kinderen, logopedie en reken-/wiskunde. Daarnaast zetten we een leerlingcoach en intern begeleider in om elke leerling te voorzien van de nodige individuele begeleiding. Onze expertise strekt zich uit over diverse gebieden, waaronder TOS (Taalontwikkelingsstoornis) en SBO-specifieke kennis. Ons onderwijsaanbod is geïntegreerd en divers, gericht op het aanpakken van specifieke leeruitdagingen. We bieden ondersteuning voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie, problemen met executieve functies, laagbegaafdheid en ontwikkelingsachterstanden in motorische, fysieke, sociale en emotionele zin. Preventieve signalering van leer-, opvoed- en leesproblemen is een belangrijk onderdeel van onze aanpak, waarbij we ook externe expertise voor laag- en hoogbegaafdheid benutten. Onze visie is geworteld in het principe dat elk kind recht heeft op passend onderwijs. Als SBO-school zijn we een essentieel onderdeel van het samenwerkingsverband, en bieden we leerlingen met een toelaatbaarheidsverklaring een omgeving waarin zij succesvol kunnen leren en groeien. De boom als ons schoollogo symboliseert groei, veerkracht en ontwikkeling, zowel individueel als in groepsverband. De stam staat voor de veilige en zorgzame omgeving die wij creëren. Onze schoolvisie richt zich op vier kerngebieden: toekomstgericht onderwijs, veiligheid en leefbaarheid, een professionele en innovatieve organisatie, en maatschappelijke voorbereiding. Deze thema's vormen de basis voor ons handelen en zijn verder uitgewerkt in ons schoolplan, waarin ook onze kernwaarden gedetailleerd worden beschreven. SBO De Toekomst onderscheidt zich door een focus op drie profielen: een praktijkgerichte stroom, een theoriegerichte stroom en gespecialiseerde SBO+ groepen. De reguliere SBO-groepen zijn ontworpen voor leerlingen met een stagnerende leerontwikkeling, waarbij klassen maximaal 14 leerlingen tellen. Hier bieden we een tweedeling: praktijkgericht leren met nadruk op handelen en concrete materialen, of theoriegericht leren met een hoger leertempo. De SBO+ groepen zijn speciaal voor leerlingen van 4 tot 12 jaar die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, vaak als gevolg van autistische spectrumstoornissen. Deze groepen, met maximaal 10-12 leerlingen, worden financieel ondersteund door het samenwerkingsverband. Leerkracht en onderwijsassistent werken hier intensief samen om aan te sluiten bij individuele leerbehoeften en de leeromgeving aan te passen. We hanteren duidelijke grenzen aan onze ondersteuning. Alle leerlingen hebben een toelaatbaarheidsverklaring voor SBO. Als een leerling ondanks aanpassingen structureel te weinig vooruitgang boekt (leerrendement < 25%) of als gedrag de veiligheid in gevaar brengt, onderzoeken we samen met ouders alternatieve plaatsingen, zoals cluster 3 of cluster 4 scholen. Uw kind staat bij ons centraal. Onze ambities voor de toekomst omvatten het monitoren van leerlijnen, het vergroten van kennis over autisme en TOS, en het verdiepen van ons didactisch aanbod met methoden als Expliciete Instructie (EDI). We streven naar verhoogde ouderbetrokkenheid, sterkere samenwerking met externe partners zoals Jeugdhulpverlening, en een betere aansluiting met het voortgezet onderwijs. De komende schoolplanperiode focussen we op het implementeren en borgen van onze vernieuwde didactische aanpak, met nieuwe methodes voor rekenen, wiskunde en wereldoriëntatie, en een versterkte focus op technisch en begrijpend lezen. We introduceren MijnRapportfolio voor formatieve toetsing en geven het team de ruimte om de huidige ontwikkelingen te consolideren, zonder nieuwe initiatieven te starten in het schooljaar 2025-2026. Dit zorgt voor een solide basis voor de toekomst van uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkelingsplan SBO De Toekomst

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan schetst onze huidige positie en onze ambitieuze doelen voor 2028. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op met concrete activiteiten en werkzaamheden om deze ambities te realiseren. Hierin specificeren we de doelen, de uitvoeringsplannen, de verantwoordelijken, de benodigde middelen zoals financiën en scholing, de tijdslijnen en de meetbare resultaten. De evaluatiecriteria en eventuele verbetermaatregelen worden ook vastgelegd. Het Jaarplan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad en opgenomen in het Internetschooldossier (ISD). Recente ontwikkelingen omvatten verbeteringen in rekenonderwijs, technisch lezen en sociaal-emotioneel leren (SEL) binnen groepsvormingsfasen. Voor het komende schooljaar richten we ons op het ontwikkelen van expertise rondom Taalontwikkelingsstoornissen (TOS), het implementeren van formatief toetsen met MijnRapportfolio, het versterken van taal-spellingvaardigheden en het herijken van ons identiteitsverhaal. Ook de realisatie van een groen/blauw schoolplein staat op de agenda. Lopende projecten omvatten de verdere uitwerking van identiteitsvorming, een doorlopende leerlijn binnen de SBO+ stroming en de ontwikkeling van burgerschapsvorming. Daarnaast verkennen we mogelijkheden om onze unieke expertise met andere scholen binnen H3O te delen. De jaarevaluatie van het schoolplan beoordeelt de behaalde resultaten en de methoden van evaluatie, met heldere aanbevelingen voor vervolgstappen. Teamvergaderingen en externe audits zorgen voor continue kwaliteitsbewaking. De Onderwijsinspectie heeft onze school in het voorjaar van 2023 beoordeeld met een hoge score: "GOED". Ons personeelsbeleid richt zich op vakbekwaamheid, met een voorkeur voor ervaring binnen het S(B)O en relevante Masterdiploma's. We stimuleren eigenaarschap en zetten medewerkers in op basis van hun talenten. Teamscholingen en individuele leertrajecten, bijvoorbeeld op het gebied van Intern Begeleiding (IB), TOS, Sensorische Integratie (SI) en vakinhoudelijke verdieping, ondersteunen de professionele ontwikkeling. Leren van en met elkaar is een kernwaarde, ondersteund door coaching, klassenbezoeken en intervisie. Burgerschapsonderwijs op SBO De Toekomst verbindt individuele ontwikkeling met maatschappelijke participatie. We benadrukken het belang van sociaal-emotioneel leren (SEL) als basis voor burgerschap, met aandacht voor zelfkennis, zelfmanagement, empathie, effectieve relaties en collectieve verantwoordelijkheid. Dit sluit aan bij onze christelijke identiteit, waarbij we respect voor diversiteit en verschillende opvattingen vooropstellen, passend bij onze diverse leerlingenpopulatie. Ons burgerschapsaanbod evolueert continu, reagerend op maatschappelijke veranderingen en onze eigen evaluaties. Jaarlijks behandelen we thema's zoals democratie (Prinsjesdag), anti-pestgedrag, seksuele diversiteit (Week van de Lentekriebels), culturele en religieuze diversiteit, en mensenrechten (Week van de Vrijheid). Dit zorgt ervoor dat ons onderwijs altijd relevant en actueel blijft.

Hoe waarborgt SBO De Toekomst het behalen van de gestelde onderwijsdoelen?

Wij hanteren een SMART-methodiek (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) voor het formuleren van onze onderwijsdoelen, wat zorgt voor helderheid en meetbaarheid. Tussentijdse evaluaties stellen ons in staat om de voortgang te monitoren en waar nodig bij te sturen. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de behaalde resultaten grondig en bepalen we de vervolgstappen om onze onderwijskwaliteit continu te verbeteren.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen op SBO De Toekomst

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs De Toekomst verwelkomt met open armen kleuters die een speciale onderwijsbehoefte hebben, aangeduid met een TLV (Toelaatbaarheidsverklaring) voor SBO+. Onze toegewijde SBO+ kleutergroep focust op een holistische ontwikkeling, waarbij we nauwlettend de voortgang van elk kind volgen met de innovatieve ontwikkelingslijnen van Parnassys. Wij werken met de inspirerende thematische projecten van Kleuteruniversiteit. Deze projecten, gebaseerd op aansprekende kinderboeken en ontwikkeld in samenwerking met gerenommeerde uitgevers, prikkelen de nieuwsgierigheid en bevorderen de taal- en cognitieve ontwikkeling. Elk thema is ontworpen om leerlingen op een speelse manier kennis te laten maken met nieuwe concepten. Daarnaast leggen we een sterke nadruk op het bevorderen van zelfstandigheid en sociaal-emotionele vaardigheden. Kinderen leren zichzelf en anderen beter begrijpen, ontwikkelen zelfmanagement, bouwen positieve relaties op en leren weloverwogen keuzes te maken. Dit alles draagt bij aan een veerkrachtige en zelfbewuste ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt SBO De Toekomst een speciaal programma voor jonge kinderen?

Jazeker, SBO De Toekomst biedt een verrijkend speciaal programma, specifiek ontworpen voor de unieke behoeften van jonge kinderen. Onze SBO+ kleutergroep staat garant voor een stimulerende en ondersteunende leeromgeving.

Jazeker, SBO De Toekomst biedt een verrijkend speciaal programma, specifiek ontworpen voor de unieke behoeften van jonge kinderen. Onze SBO+ kleutergroep staat garant voor een stimulerende en ondersteunende leeromgeving.

Ontdek onze gespecialiseerde SBO+ groep voor kleuters

Met welke partners werkt SBO De Toekomst samen voor het onderwijsaanbod voor jonge kinderen?

SBO De Toekomst werkt nauw samen met waardevolle partners om het beste onderwijsaanbod te garanderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is IKC Prinses Julianaschool, waarmee we gezamenlijk werken aan een geïntegreerde en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen.

SBO De Toekomst werkt nauw samen met waardevolle partners om het beste onderwijsaanbod te garanderen. Een belangrijke samenwerkingspartner is IKC Prinses Julianaschool, waarmee we gezamenlijk werken aan een geïntegreerde en doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen.

Samenwerking met IKC Prinses Julianaschool voor een integrale aanpak
Team | SBO De Toekomst in Dordrecht | [2025] Schoolregister