
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op praktisch onderwijs: 45,71% praktijkonderwijs en 28,57% vmbo-b (vs. 40,63% en 27,69% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel hogere adviezen: slechts 2,86% vmbo-(g)t tegenover 3,51% regionaal. Dit reflecteert het speciale karakter van de schoolpopulatie, waarbij maatwerk in leerrouteprevoorrang krijgt boven theoretische uitstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Toekomst Dordrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op het SBO werken we met ontwikkelingsperspectieven. Elk kind heeft op basis van zijn eigen ontwikkelingslijn een uitstroombestemming. Deze uitstroombestemming krijgt een leerling met een didactische leeftijd (DL) van 25. Dit staat gelijk aan de leeftijd die een kind heeft in midden groep 5. We plannen de doelen per jaar met een tussendoel bij een half jaar. Per (ongeveer) 6 weken houden we d.m.v. observaties bij of een kind het juiste aanbod krijgt. Dit geldt voor zowel de leerstof als het pedagogische aanbod. Ook de methodetoetsen spelen hierbij een rol. Met methode-onafhankelijke toetsen kijken we naar de opbrengsten. De leerkrachten, vakcoördinatoren en intern begeleiders hebben geregeld overleg met elkaar. Door leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen en vakgroepbesprekingen proberen we zicht te houden op de ontwikkeling en de gestelde doelen per kind, maar ook op de groepsresultaten. Leerkrachten maken analyses van de behaalde toets resultaten. Hierbij kijken ze niet alleen of een doel wel of niet gehaald is. Ze kijken ook naar het aanbod dat ze gerealiseerd hebben, de onderwijstijd die uitgetrokken is voor een bepaald vak en hun eigen didactisch handelen. Deze analyse dient mede als uitgangspunt voor de planning van de volgende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 31,82% van de leerlingen onder advies (landelijk 11,81%) valt op dat de doorstroom naar het VO zorgvuldig gemonitord moet worden. Desalniettemin presteert 13,64% boven advies, wat aansluit bij het schoolspecifieke ontwikkelingsperspectief waarbij leerlingen onverwachte groei kunnen doormaken. De school zet in op nauwe samenwerking met VO-scholen om onderadvisering tegen te gaan.
Sociale ontwikkeling
Werken vanuit relatie We werken vanuit de behoeftes van de leerling. De leerling is uitgangspunt van ons onderwijs. Voordat je tot leren komt, is het van belang om een goede vertrouwensrelatie op te bouwen en de intrinsieke motivatie te bevorderen. We bieden instructie op maat en leren van en met elkaar. We zien het als onze kerntaak om leerlingen te onderwijzen en te begeleiden tot zelfstandig, sociaal en kritisch denkende mensen zodat ze volwaardig kunnen anticiperen in de wereld van nu en later. LEES MINDER
Zelfredzaamheid
Positief zelfbeeld
Besef van de ander
Wat is de werkwijze van SBO De Toekomst voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
SBO De Toekomst werkt aan de individuele persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, waarbij het individuele belang wordt gekoppeld aan het gezamenlijke belang. De school vindt het belangrijk dat leerlingen met plezier naar school gaan en zet in op succeservaringen om het zelfvertrouwen te stimuleren. Leerlingen kunnen op eigen tempo en niveau leren, met de nadruk op ontwikkeling naar zelfredzaamheid en zelfstandigheid. De focus ligt op individuele positieve aandacht en gewenst gedrag. Sociaal-emotioneel Leren (SEL) wordt ingezet om beter aan te sluiten op de behoeften van de leerling en de groep. Er wordt expliciet aandacht besteed aan groepsvorming voor een veilig schoolklimaat. Kindbegrip wordt gebruikt als volgmodel voor sociaal-emotionele ontwikkeling.
SBO De Toekomst gebruikt Leerlijnen Parnassys en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.