Prins Bernhardschool

De resultaten van Prins Bernhardschool in Dordrecht

Current section: resultaten
Willaertstraat 2
3314 WZ Dordrecht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Prins Bernhardschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Prins Bernhardschool

Schoolweging
33.11
Spreiding
5.99

De schoolweging van Prins Bernhardschool Dordrecht is 33,11 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Prins Bernhardschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Prins Bernhardschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

96.4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de inspectienorm van 85% ligt. Deze score is 2.6 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen. De school toont hiermee aan dat vrijwel alle leerlingen aan de basisvaardigheden voldoen, ondanks de relatief zware onderwijsweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38.7%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33.11) hogere leerdoelen weet te realiseren. Landelijk gezien scoort de school hier 1.4 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Prins Bernhardschool?

Het adviesprofiel legt nadruk op vmbo-(g)t met 46.15%, bijna drie keer zo hoog als het regionale gemiddelde van 16.45%. Opvallend is de 7.69% vwo-adviezen, wat lager blijft dan het landelijk gemiddelde van 18.61%. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegen 1.01% in de regio. Deze resultaten passen bij een school met zowel ambitie als praktische gerichtheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrins Bernhardschool DordrechtGemeente AmsterdamNederland
LIB175.06175.23173.27

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door middel van toetsen, rapport en observatie-gegevens, volgen en ondersteunen we de ontwikkeling van onze leerlingen gedurende het hele schooljaar en gedurende hun hele schoolloopbaan. Bij de peuters en kleuters betreft dit het ontwikkeldriehoek van Piramide. De leidsters en leerkrachten vullen hierin hun observaties in over diverse ontwikkelingsgebieden van het kind en kunnen aan de hand hiervan een bewuste keuze maken voor interventies. Vanaf groep 3 spelen resultaten van methode-toetsen en Cito-toetsen een steeds grotere rol. Dit zijn voor het kind en de leerkracht gegevens, waaruit inzichtelijk is wat het kind op dat moment beheerst. Op basis van dagelijkse observaties en toetsresultaten stemt de leerkracht het aanbod af en zet hij/zij indien nodig een extra interventie/ondersteuning in. De resultaten voeren we in Parnassys in. Zo hebben we een goed beeld van de vorderingen die een kind doormaakt. Onderdeel van dit programma is het ouderportaal, waarin ouders diverse ontwikkelingsgerichte gegevens over hun kind kunnen bekijken. Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs Twee keer per jaar ontvangt onze school vanuit het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) een rapport over de leergroei van onze leerlingen. Hiermee kunnen we de kwaliteit van ons eigen onderwijs verbeteren. We sturen de resultaten van de taal- en rekentoetsen aan het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Voor de koppeling bij het CBS is het nodig dat er ook identificerende gegevens van uw kind worden meegeleverd. Dit gebeurt uiteraard volgens de AVG. Het gaat hier om het burgerservicenummer, geslacht en geboortedatum (maand + jaar). Het CBS gebruikt deze identificerende gegevens alleen voor de koppeling aan onderwijsdata van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Na koppeling worden deze identificerende gegevens vernietigd. Het CBS zorgt ervoor dat deze onderwijsdata in een veilige omgeving worden opgeslagen. Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Mocht u bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw kind, dan kunt u dit uiterlijk 7 maart laten weten via het contactformulier Contact - Prins Bernhardschool (h3o.nl) op de website van de school . De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Het maken van bezwaar is eenmalig en geldt voor de duur dat een kind op eenzelfde school staat ingeschreven.

Zitten de oud-leerlingen van Prins Bernhardschool in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen (28%) dat onder advies presteert in het VO, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit contrast met de relatief sterke fundamentele niveau-scores roept vragen op. Mogelijk spelen niet-cognitieve factoren of doorstroombegeleiding een rol. Positief is wel dat 68% op advies presteert, in lijn met landelijke trends.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid en welbevinden vinden we als school erg belangrijk. Als die voldoende zijn, kan een kind tot ontwikkeling en groei komen. Op onze school zetten we dagelijks in op een sfeer van veiligheid en respect. Onze schoolregels geven aan de kinderen duidelijkheid en onze personeelsleden helpen de kinderen om het gewenste gedrag te vertonen of aan te leren. Daarbij hebben positieve groepsvorming en samen spelen/werken nadrukkelijk aandacht, omdat we juist de interactie tussen kinderen belangrijk vinden in het samen groeien. LEES MINDER

Gezien worden

Geloofd worden

Groeien

Wat is de werkwijze van de Prins Bernhardschool voor sociale ontwikkeling?

De Prins Bernhardschool hecht waarde aan positieve persoonlijke aandacht voor elk kind, zodat het zichzelf durft te zijn en signalen van onveiligheid durft aan te geven. De school werkt aan een positieve groepscultuur met duidelijke schoolregels, met behulp van de methode Kwink. Signalen van onveiligheid en pesten worden vroegtijdig opgemerkt door meldingen van kinderen, observaties en meldingen van ouders, waarna passende interventies worden ingezet. Jaarlijks wordt de beleving van welbevinden en betrokkenheid van leerlingen 'gescoord' via programma's, en de uitkomsten worden gebruikt voor gesprekken en extra interventies indien nodig.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Prins Bernhardschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Prins Bernhardschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Venster-vragenlijst, Leerling in Beeld en Kwink-monitor.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prins Bernhardschool?

De Prins Bernhardschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en Rots & Watertraining.