
Schoolweging
De schoolweging van Oranje Nassauschool Dordrecht is 30,32 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,54% van de leerlingen dat het basisniveau haalt, presteert de school significant boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit toont aan dat de onderwijskwaliteit goed is afgestemd op de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 50,27% een score boven de eigen signaleringswaarde van 45,5% voor het streefniveau. Dit betekent dat ruim de helft van de leerlingen het hogere rekenniveau bereikt, wat bovengemiddeld is gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,32).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: enerzijds 13,64% vwo-advies (vergelijkbaar met 18,61% landelijk), anderzijds 4,55% vmbo-basis. De focus op maatwerk blijkt uit 22,73% havo-advies en 18,18% vmbo-(g)t. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, in tegenstelling tot 1,01% bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Oranje Nassauschool Dordrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij signaleren graag bijtijds dat extra ondersteuning nodig is. Vanaf groep 3 wordt daarom gebruik gemaakt van de niet-methodegebonden toetsen van Dia-lvs. Met deze toetsen, de methodegebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière volgen. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. In de groepen 1-2 worden geen lvs-toetsen afgenomen. Wij volgen de ontwikkeling van de kleuters door observaties, een lettertoets en het leerlingvolgsysteem uit de methode “Onderbouwd”. De leerkrachten registreren al hun bevindingen in een leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling van de kinderen komt een aantal keer per jaar tijdens groeps- en leerlingbesprekingen aan de orde. Bij de leerlingenbesprekingen zijn de leerkrachten van de betreffende bouw en de intern begeleider aanwezig. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders, relevante onderzoeksgegevens, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren en onderwijsbehoeften. De intern begeleider houdt toezicht op het beheer van het dossier. Wij hebben als school met een gemiddelde leerlingpopulatie de ambitie dat onze groepen boven het landelijk gemiddelde scoren. Wij houden halfjaarlijks bij hoe wij scoren ten opzichte van dit ambitieniveau. Het ontwikkelingsperspectief Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften stelt de school een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Hierin worden ook de leerresultaten gevolgd en geëvalueerd. Meer informatie: www.oranjenassauschool.nl/zorg-en-ondersteuning/extra-ondersteuning-2 Informatie over gebruik persoonsgegevens LVS voor NCO We bieden al onze leerlingen zo goed mogelijk onderwijs en kijken daarom naar de schoolresultaten om te zien hoe de leergroei is en of bepaalde groepen leerlingen extra aandacht nodig hebben. Daarbij kijken we ook hoe goed het gaat in vergelijking met andere scholen. Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) gaat ons hier twee keer per jaar een rapport over sturen. Hiermee kunnen wij de kwaliteit van ons eigen onderwijs verbeteren. De school stuurt daarom de resultaten van de taal- en rekentoetsen door aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voor de koppeling bij het CBS is het nodig dat er ook identificerende gegevens van uw kind worden meegeleverd. Dit gebeurt uiteraard volgens de AVG. Het gaat om het burgerservicenummer, geslacht en geboortedatum. Na koppeling worden deze identificerende gegevens vernietigd. Het CBS zorgt ervoor dat deze onderwijsdata in een veilige omgeving worden opgeslagen. Daarnaast zorgt het CBS dat leerlingen nooit herkenbaar zijn, ook niet voor onderzoekers. Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen zonder dat de school hiervoor expliciet uw toestemming moet vragen. Dat geldt ook voor de hierboven identificerende persoonsgegevens. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens en scholen de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten bij de school. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS worden gestuurd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school scoort uitmuntend met 40% bovenadviesprestaties (vs. 25,27% landelijk). Slechts 12% zit onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure zoals beschreven in hun routinekaart PO-VO.
Sociale ontwikkeling
Onze visie is dat we elkaar vooral willen leren wat gewenst gedrag is en waarom dat zo fijn is. En als dit even niet lukt moeten we elkaar steeds weer nieuwe kansen bieden om gedrag te herstellen. Vanuit onze kernwaarden hebben we een aantal schoolregels opgesteld. Deze kernwaarden en schoolregels zijn zichtbaar en merkbaar in de school. Ook ongewenst gedrag wordt in de groepen besproken; Onze school stimuleert het welbevinden van kinderen door gewenst gedrag actief te belonen. Ook geven wij met regelmaat KWINK-lessen m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Hoe wij dat doen leest u hier. In het schooljaar 2023-2024 hebben wij mede daarmee opnieuw het vignet 'Gezonde School Welbevinden' toegewezen gekregen. LEES MINDER
Veilig
Vriendelijk
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van de Oranje Nassauschool voor sociale ontwikkeling?
De Oranje Nassauschool zorgt voor de sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen in en om de school. Het veiligheidsbeleid richt zich op het voorkomen, afhandelen, registreren en evalueren van incidenten. De veiligheid wordt twee keer per jaar gemonitord en verbetermaatregelen indien nodig genomen. De kernwaarden en schoolregels zijn zichtbaar en worden geëvalueerd. Leerlingen worden actief beloond op deze kernwaarden. Er is een Kwaliteitsteam Gedrag, een anti-pestcoördinator, een Gezonde Schoolcoördinator (welbevinden) en een interne vertrouwenspersoon. Veiligheid is een vast bespreekpunt in de medezeggenschapsraad en de leerlingraad.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Oranje Nassauschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Oranje Nassauschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.