Katholieke Basisschool Geert Groote
Van den Broek-erf 7
3315 SB Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
30.86
Spreiding
6.02

De schoolweging van Geert Groote is 30,86 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,96% score ligt de school ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit, ook in vergelijking met soortgelijke scholen (95,7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,11% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit reflecteert de focus op maatwerk, zeker gezien de complexe populatie (schoolweging 30,86).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert relatief vaak theoretische leerwegen: 27,27% vmbo-(g)t, 21,21% havo/vwo en 15,15% vwo. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vmbo-k/havo vaker voorkomt. Opvallend is een klein percentage praktijkonderwijs (2,5% vs. 1,01% regio), passend bij de hoge streefniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGeert GrooteGemeente AmsterdamNederland
LIB177.29175.06175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,67% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 30% boven advies uitkomt. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering, mogelijk ondersteund door het monitoren van leerlingen via het 'doorstroomprotocol' zoals beschreven in het schoolplan.