Julianaschool
Goudenregenstraat 65
3319 TB Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
26.36
Spreiding
6.16

De schoolweging van Julianaschool Dordrecht is 26,36 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze score is consistent sinds 2018 en ligt 0.17% hoger dan scholen met een vergelijkbare schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 51.8%. Dit presteert 2.6% beter dan vergelijkbare scholen, mede dankzij een taalmethodiek met 50% extra oefentijd voor zwakke lezers zoals vermeld in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33.3% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, 19.1% vwo en 4.8% praktijkonderwijs. Dit wijst op een tweeledig profiel: sterke focus op theoretische trajecten (38% havo/vwo en vwo) combinerend met aandacht voor praktijkonderwijs (ruim 2x het regionale percentage van 1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJulianaschool DordrechtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

72.2% presteert op adviesniveau, 8.6% hoger dan landelijk gemiddeld. Slechts 13.9% zit onder advies, iets boven de regio (11.8%). De hoge score past bij het handelingsgericht werken dat in het schoolondersteuningsprofiel wordt beschreven.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en deontwikkeling van burgerschap. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: * Respect voor elkaar / omgeving * Samen verantwoordelijk * Veiligheid Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan. LEES MINDER

Respect voor elkaar / omgeving

Samen verantwoordelijk

Veiligheid

Wat is de werkwijze van de Julianaschool voor sociale ontwikkeling?

De Julianaschool werkt vanuit de methode Rots en Water voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind en monitort de sociale veiligheid met het volgsysteem Zien. De school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Julianaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Julianaschool gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Julianaschool?

De Julianaschool gebruikt de Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.