Integraal Kindcentrum De Repelaer

Het team van Integraal Kindcentrum De Repelaer in Dordrecht

Current section: team
Standhasenstraat 47
3312 Dordrecht

Zie hier hoe het team van Integraal Kindcentrum De Repelaer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Integraal Kindcentrum De Repelaer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Integraal Kindcentrum De Repelaer bij jullie?

Ontdek hoe goed Integraal Kindcentrum De Repelaer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Integraal Kindcentrum De Repelaer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81%)
Man (19%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Integraal Kindcentrum De Repelaer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (22.7%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (13.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Integraal Kindcentrum De Repelaer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.2%)
Direct ondersteunend personeel (22.7%)
Indirect ondersteunend personeel (4.5%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Integraal Kindcentrum De Repelaer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervoegingsteam: Deskundige Ondersteuning en Continuïteit bij IKC De Repelaer

Bij Integraal Kindcentrum De Repelaer garanderen we een naadloze educatieve ervaring, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Wanneer een docent wegens ziekte of ander verlof niet aanwezig kan zijn, zetten wij direct ons toegewijde vervoegingsteam in. Onze vervangingsstrategie is erop gericht om onderwijsverstoringen tot een absoluut minimum te beperken. In de meeste gevallen wordt de lesdoortgang verzekerd door een ervaren leerkracht uit onze flexibele vervangingspool. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om een collega van een naburige klas in te zetten voor directe ondersteuning. Slechts in uitzonderlijke situaties, en altijd met het welzijn van de leerling voorop, wordt een klas tijdelijk verdeeld over andere groepen. Het onverwacht vrijgeven van een klas is iets wat wij ten allen tijde trachten te vermijden. Praktijkervaring voor Toekomstige Onderwijsprofessionals: Leerkrachten in Opleiding en Stagiaires Bij IKC De Repelaer geloven we sterk in het delen van kennis en het opleiden van de volgende generatie onderwijzers. Regelmatig verwelkomen wij enthousiaste studenten van de Pedagogische Academie voor het Basisonderwijs (PABO). Deze studenten brengen hun theoretische kennis in de praktijk onder nauwgezette begeleiding en eindverantwoordelijkheid van hun mentorleerkracht. Deze toekomstige leerkrachten verzorgen inspirerende lessen en bieden individuele ondersteuning aan leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Naarmate de student vordert in zijn of haar opleiding, neemt de complexiteit en het aantal verzorgde lessen geleidelijk toe, wat bijdraagt aan een rijke leeromgeving voor iedereen. Leraar in Opleiding (LIO): Zelfstandige Lespraktijk onder Begeleiding Studenten in hun laatste opleidingsjaar, bekend als Leraren in Opleiding (LIO), krijgen bij ons de kans om gedurende ongeveer 15 schoolweken drie dagen per week volledig zelfstandig een klas te draaien. Dit biedt hen waardevolle praktijkervaring in een realistische schoolomgeving. Hoewel de LIO de dagelijkse leiding heeft, blijft de vaste leerkracht altijd eindverantwoordelijk voor de gang van zaken binnen de groep. Brede Stage-ervaring: SPW, Voortgezet Onderwijs en Kinderopvang Naast PABO-studenten verrijken ook studenten van de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk (SPW), ook wel onderwijsassistenten genoemd, onze onderbouwgroepen met hun unieke vaardigheden. Daarnaast bieden wij leerlingen uit het voortgezet onderwijs de gelegenheid om waardevolle maatschappelijke stages te doorlopen, wat hun blik op de maatschappij verruimt. Binnen onze kinderopvangfaciliteiten heten wij stagiaires van de gespecialiseerde beroepsopleidingen voor pedagogisch medewerkers van harte welkom. Deze stages dragen bij aan de professionele ontwikkeling van de studenten en versterken tegelijkertijd de kwaliteit van onze opvang.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We bieden de leerstof zo gedifferentieerd mogelijk aan. Waar nodig wordt de instructietijd verlengd, daarbij gebruiken we o.a. de instructietafel.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Repelaer

5

Taal en Rekenen: Verbeteren van Fundamentele Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Zorgt voor een gestroomlijnd leerproces en individuele aandacht.
Rekenspecialist: Biedt extra ondersteuning bij wiskundige uitdagingen.
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Stimuleert talentontwikkeling bij begaafde leerlingen.
Taalspecialist: Versterkt lees- en schrijfvaardigheden voor optimale taalontwikkeling.
Taal/Leesspecialist: Combineert expertise om alle leerlingen taalvaardig te maken.

Toelichting van de school:

Op IKC De Repelaer zetten wij ons in om elke leerling te voorzien van de best mogelijke ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Onze gemotiveerde specialisten werken nauw samen om uw kind te helpen excelleren. Met een team van vijf toegewijde professionals, waaronder een intern begeleider, rekenspecialist, taalspecialist en een specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, bieden we gerichte hulp. Deze experts zorgen ervoor dat leerlingen met specifieke behoeften de juiste begeleiding krijgen om hun volledige potentieel te bereiken, zowel in taal als in rekenen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke sociaal-emotionele specialisten geregistreerd zijn, waarborgt IKC De Repelaer een veilige en ondersteunende omgeving voor alle leerlingen. Ons team is getraind om aandacht te besteden aan sociaal-emotionele ontwikkeling en biedt waar nodig begeleiding.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Ondersteunt leerlingen met specifieke gedragsbehoeften.
Intern Begeleider: Coördineert de aanpak van leer- en gedragsproblemen.
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Biedt uitdagingen en begeleiding voor hoogbegaafde leerlingen met specifieke werk- en leergedragingen.

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling en werk- en taakaanpak beschikt ons team over gespecialiseerde kennis. Met een gedragsspecialist, intern begeleider en een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid bieden we gerichte ondersteuning. Deze professionals helpen leerlingen om hun focus te verbeteren en effectieve studiemethoden te ontwikkelen. Onze school zet zich in om een omgeving te creëren waarin elke leerling zich prettig voelt en zich volledig kan concentreren op zijn of haar taken. Wij geloven in een proactieve aanpak om leerlingen te helpen succesvol te zijn in hun leerproces.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij IKC De Repelaer stimuleren we een actieve levensstijl en motorische ontwikkeling. Hoewel er geen specifieke motorische specialisten zijn, integreren we beweging en sport in ons dagelijkse lesprogramma om de fysieke gezondheid van onze leerlingen te bevorderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van Kinderen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn en de persoonlijke verzorging van onze leerlingen staan centraal bij IKC De Repelaer. Ons team is alert op de behoeften van elk kind en zorgt voor een veilige en verzorgde omgeving. Indien nodig werken we nauw samen met externe medische professionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Repelaer

Ons Toegewijde Zorgbeleid en Passend Onderwijs

Wet Passend Onderwijs en Onze Zorgplicht IKC De Repelaer omarmt de Wet Passend Onderwijs, waarin schoolbesturen een duidelijke zorgplicht hebben. Dit betekent dat wij ons onvermoeibaar inzetten om voor elk kind een passende onderwijsplek te garanderen. Samen met u als ouder bekijken we de unieke capaciteiten van uw kind en bepalen we welke ondersteuning nodig is voor een succesvol onderwijstraject. Meestal is dit binnen ons reguliere lesprogramma, maar voor kinderen die extra hulp nodig hebben, bieden we gespecialiseerde zorg, zowel op onze school als, indien nodig, via ons samenwerkingsverband. Inclusief Onderwijs voor Kinderen met Specifieke Behoeften Onze school heet alle kinderen welkom, inclusief leerlingen met specifieke zorgbehoeften zoals motorische beperkingen, visuele of auditieve uitdagingen, of het syndroom van Down. Wij zetten ons volledig in om hen een optimaal onderwijsaanbod te bieden, gedreven door onze verantwoordelijkheid en naastenliefde. Bij toelating beoordelen we zorgvuldig of we de benodigde expertise en faciliteiten in huis hebben om uw kind optimaal te ondersteunen, met als doel een weloverwogen en ontwikkelingsgerichte aanpak. Individuele Ontwikkelingsplannen (IOP) en Begeleiding Voor leerlingen die extra ondersteuning behoeven, stellen we, in samenspraak met u, een Individueel Ontwikkelingsplan (IOP) op. Dit plan, gecoördineerd door onze intern begeleider (IB-er) op basis van het leerlingvolgsysteem, beschrijft specifieke leerdoelen. De leerkracht implementeert deze doelen in de klas, en tweemaal per jaar bespreken wij de voortgang, inclusief eventuele aanpassingen, met u. Dit zorgt voor een transparant en effectief begeleidingstraject. Het Ondersteuningsteam: Een Netwerk van Expertise Indien nodig, kan ons Ondersteuningsteam (OT) worden ingeschakeld voor aanvullende hulp. Dit team bestaat uit deskundigen zoals de schoolarts, een orthopedagoog, de SchoolMaatschappelijk Werker, de Begeleider Passend Onderwijs en de Intern Begeleider. Zij kunnen adviseren over doorverwijzingen naar gespecialiseerde instellingen of coaches bij ontwikkelings- of gedragsproblemen, altijd in nauw overleg met de ouders. Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Dordrecht Als een kind meer ondersteuning nodig heeft dan wij direct kunnen bieden, werken we nauw samen met het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Dordrecht. Dit netwerk van scholen streeft ernaar kinderen zoveel mogelijk onderwijs dicht bij huis te bieden. Wanneer onze school niet de specifieke expertise kan leveren, verwijzen we naar de juiste school binnen het samenwerkingsverband die gespecialiseerd is in de benodigde zorg. In uitzonderlijke gevallen kan een doorverwijzing naar speciaal onderwijs overwogen worden. Rol van de Intern Begeleider (IB-er) Onze intern begeleider (IB-er) speelt een cruciale rol in de coördinatie van specifieke zorg voor leerlingen, zowel voor degenen die extra ondersteuning nodig hebben als voor leerlingen die uitdagingen zoeken. De IB-er voert aanvullende toetsen uit, adviseert leerkrachten over hulpmiddelen en biedt individuele begeleiding. Zij fungeert als een belangrijke schakel tussen school, ouders en externe instanties, en is altijd beschikbaar voor een gesprek, naast de groepsleerkracht en de directeur. Toekomstig Aanbod: Voor een gedetailleerd overzicht van ons toekomstige aanbod aan extra ondersteuning, verwijzen wij u graag naar ons schoolondersteuningsprofiel.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan op Basisschool De Repelaer

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schoolplan voor dit academische jaar legt de nadruk op een aantal cruciale speerpunten. We streven naar onderwijs van topkwaliteit met een solide basisaanbod, gericht op het stimuleren van een brede ontwikkeling en het creëren van kansrijke leermogelijkheden voor elke leerling. Een veilige en positieve leer-, leef- en werkomgeving is essentieel. We faciliteren een laagdrempelig en op maat gemaakt leer- en ontwikkelproces, waarbij we identiteitsvorming vanuit de christelijke traditie als inspiratiebron gebruiken. Ons inclusieve onderwijs garandeert dat iedereen volledig meetelt. De school functioneert als een leeromgeving die kinderen voorbereidt op hun rol in de maatschappij, hen leert een eigen plaats in te nemen en hen vaardigheden bijbrengt om te reflecteren op en om te gaan met diversiteit. We organiseren activiteiten met een levensbeschouwelijke lading om existentiële thema's te verkennen, met speciale aandacht voor zingeving, waarbij de Bijbel als belangrijkste bron dient en we maatschappelijke ontwikkelingen bevragen.

Hoe monitoren we de voortgang van onze leerlingen?

Integraal Kindcentrum De Repelaer volgt de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet, zowel op academisch gebied als op sociaal-emotioneel vlak. Voor onze jongste leerlingen in de kleuterklassen gebruiken we het ontwikkelingsvolgmodel 'Leerlijnen ParnasSys'. Dit systeem stelt leerkrachten in staat om kinderen optimaal te observeren en te volgen op diverse ontwikkelingsgebieden, waaronder sociaal-emotionele ontwikkeling, spel- en werkgedrag, motoriek, zintuiglijke waarneming, taalontwikkeling, wereldoriëntatie en symbolische ontwikkeling. Leerlingen van groep 3 tot en met 8 worden nauwkeurig gevolgd met methodeonafhankelijke toetsen van Cito op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Deze toetsen, die vergelijking met landelijke gemiddelden mogelijk maken, bieden waardevolle, objectieve data over de leerprestaties van uw kind. De resultaten informeren ons over de noodzaak van extra ondersteuning of juist uitdagendere lesstof. Uiteraard worden ook de resultaten van interne methodetoetsen meegenomen. Daarnaast vullen we tweemaal per jaar 'Leerling in Beeld' in, een kindvolgsysteem dat leerkrachten een gedetailleerd beeld geeft van de sociaal-emotionele groei van de kinderen, waarbij leerlingen vanaf groep 6 ook zelf een bijdrage leveren. Na elke toetsperiode bespreken de leerkrachten de uitkomsten met de intern begeleider. De verplichte doorstroomtoets voor groep 8 in februari biedt landelijke vergelijkingsdata. Alle resultaten worden centraal geregistreerd in ParnasSys, ons leerlingvolg- en administratiesysteem, wat ons waardevolle inzichten geeft in de effectiviteit van ons onderwijs op individueel, groeps- en schoolniveau en ons helpt bij het continu verbeteren van ons onderwijsaanbod.

Hoe leggen we de voortgang vast en communiceren we hierover?

Voor elke leerling wordt een digitaal leerlingdossier bijgehouden met essentiële gegevens over het gezin, leerlingbesprekingen, oudergesprekken, specifieke onderzoeken, handelingsplannen en toets- en rapportgegevens door de jaren heen. Dit dossier is toegankelijk voor de intern begeleider, de betrokken leerkrachten, de directeur en, op aanvraag, voor ouders. Leerlingen van groep 1 tot en met 8 ontvangen tweemaal per jaar een rapport met een portfolio. De beoordelingen zijn deels verbaal en deels cijfermatig. Kinderen krijgen de ruimte om zelf werk te selecteren voor hun portfolio, wat hun eigenaarschap van hun leerproces bevordert. Natuurlijk informeren we u tussentijds proactief over bijzondere ontwikkelingen met betrekking tot uw kind(eren) en nodigen we u uit voor een gesprek wanneer dat nodig is. U kunt uiteraard ook zelf een afspraak maken om specifieke zaken te bespreken, wat de samenwerking tussen school en ouders versterkt.

Wat is ons beleid rond doubleren, versnellen en extra kleuterjaren?

Ons schoolbeleid is erop gericht om leerlingen zoveel mogelijk binnen hun eigen jaargroep te laten functioneren, zodat zij optimaal profiteren van de interactie met leeftijdsgenoten en de leerkracht. Dit geldt zowel voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben als voor hoogbegaafde leerlingen, waarbij we adaptief onderwijs binnen de groep nastreven. Soms kunnen omstandigheden zich voordoen waarbij doubleren, versnellen of een extra kleuterjaar de meest geschikte oplossing is voor een leerling. Dit kan het geval zijn wanneer een kind zich niet prettig voelt tussen leeftijdsgenoten die emotioneel of sociaal al veel verder zijn, of wanneer het kind constant op zijn tenen moet lopen. Een extra jaar kan dan positief bijdragen aan het emotionele welzijn, de leermotivatie en de prestaties van het kind. In nauw overleg met ouders, leerkrachten en de intern begeleider bepalen we welke leerlingen het meest gebaat zijn bij een extra leerjaar. We kijken hierbij niet alleen naar de leerresultaten, maar ook naar de fysieke ontwikkeling en het algehele welbevinden van het kind. Bij een verschil van mening tussen ouders en school, is de beslissing van de school doorslaggevend. Een extra jaar kan het beste op jonge leeftijd worden ingezet, bij voorkeur in groep 2 tot en met 4. Versnellen, zoals het overslaan van een groep of het doorlopen van twee groepen in één jaar, kan in uitzonderlijke gevallen een goede optie zijn. Een belangrijke reden hiervoor kan zijn dat de leerling ook sociaal-emotioneel verder is dan zijn groepsgenoten en daardoor weinig aansluiting vindt, wat tot gedragsproblemen kan leiden. Soms is verdieping en verrijking via methodes zoals Levelwerk ontoereikend om aan de leerbehoefte van deze leerlingen te voldoen, wat kan leiden tot verveling en problematisch of juist te aangepast gedrag. Bij deze leerlingen wordt vooruitgetoetst en een protocol opgesteld voor de overgang, in goed overleg met ouders, directie, IB-er en leerkracht. De vraag of kleuters die na 1 oktober en voor 1 januari jarig zijn, na een half jaar naar groep 2 mogen en een jaar later naar groep 3, wordt per individu beoordeeld. De school neemt deze beslissing na overleg met de ouders, waarbij de ontwikkelingslijn en het welbevinden van de leerling leidend zijn. De inspectie hanteert 1 januari als peildatum; kinderen die na deze datum jarig zijn, verblijven doorgaans tweeëneenhalf jaar in de kleuterbouw.

Hoe waarborgt de school de onderwijskwaliteit en bereikt zij haar doelen?

Het nauwkeurig volgen van leerlingresultaten is cruciaal voor het bewaken en verbeteren van onze onderwijskwaliteit. Wij hechten meer waarde aan de meerwaarde die onze school biedt aan de ontwikkeling van een leerling en de aansluiting op passend voortgezet onderwijs, dan enkel aan toetsresultaten. We werken continu aan de verbetering van ons onderwijs met een geïntegreerd kwaliteitssysteem. Regelmatige toetsing van de onderwijskwaliteit en proactieve verbeteringen zijn hierbij essentieel. Ook de andere scholen binnen H3O hanteren dit systeem, waarbij directeuren elkaar ondersteunen bij de implementatie van verbeterplannen. Onze kwaliteitsverbetering omvat diverse strategieën: het gebruik van moderne en effectieve lesmethodes, en continue professionele ontwikkeling van ons team door middel van cursussen en studiedagen. Komend schooljaar focussen we ons specifiek op verdere ontwikkeling binnen Piramide (groep 1-2) en rekenonderwijs (groep 3-8). Handelingsgericht werken (HGW) is een kernonderdeel van onze aanpak. Met HGW verbeteren we de kwaliteit van onderwijs en ondersteuning voor alle leerlingen, concretiseren we passend onderwijs en zorgen we voor effectieve leerlingbegeleiding. Dit planmatige proces stelt ons in staat de specifieke onderwijs- en instructiebehoeften van elk kind optimaal in kaart te brengen. Opbrengstgericht werken (OGW) betekent dat we ons onderwijs inrichten en sturen op basis van leerresultaten, zoals Cito-toetsen. Na elke toetsronde analyseren we de resultaten om het onderwijs op individueel of groepsniveau bij te sturen en zo de onderwijsopbrengsten te maximaliseren. Een robuust leerlingvolgsysteem ondersteunt dit proces. Planmatig werken is vastgelegd in ons 'Schoolplan 2024-2028' en het 'Jaarplan 2025-2026', waarin we onze doelen, methoden en evaluatie-indicatoren voor de komende jaren specificeren. Het 'Groeidocument' werkt de onderwijsinhoudelijke aspecten verder uit, inclusief leerstofplanning, leerdoelen per leerjaar en gebruikte methodes. Naast deze plannen stellen we jaarlijks een activiteitenplan op met de lesroosters en taakverdeling van leerkrachten. Het zorgplan beschrijft procedures en instrumenten voor leerlingondersteuning. Ons kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op een cyclus van bezinnen, plannen, uitvoeren en evalueren, waarborgt de algehele kwaliteit. De Inspectie van het Onderwijs monitort onze prestaties. Recente inspectierapporten (Standhasenstraat 2014, Eddingtonweg 2017) zijn beschikbaar via www.onderwijsinspectie.nl. Onze school heeft al jaren een basisarrangement van de inspectie. Eerdere geconstateerde tekortkomingen in eindresultaten zijn inmiddels succesvol verholpen, zoals bevestigd in het vervolgonderzoek van juni 2017.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen in Dordrecht

Toelichting van de school

Bij Integraal Kindcentrum De Repelaer bieden we een rijke leeromgeving voor uw jongste kinderen, met onze VE-methode Piramide als kern. Onze peuteropvang focust op essentiële ontwikkelingsgebieden zoals gezonde voeding en beweging, het vergroten van de woordenschat en een naadloze overgang naar de basisschool. Ouderbetrokkenheid staat centraal in onze aanpak. We streven naar een sterke doorgaande lijn met de onderbouw van de basisschool, wat zichtbaar wordt in onze gedeelde visie, gezamenlijke overdrachten en de afstemming van thema's. Dit zorgt voor een consistente en vertrouwde leerervaring, waarbij we gezamenlijke methodes en materialen gebruiken om de ontwikkeling van uw kind optimaal te ondersteunen. **Overdrachtsprotocol Kinderopvang en Basisschool Dordrecht** Voor een zorgvuldige overdracht van gegevens werken we met een officieel protocol, ondertekend door betrokken instellingen. Dit protocol garandeert een verantwoorde omgang met kindgegevens. Belangrijke afspraken uit dit protocol omvatten: * Invullen van een overdrachtsformulier voor elke peuter bij de overgang naar het basisonderwijs. * De peuteropvang draagt zorg voor de tijdige overdracht van dit formulier aan de basisschool. * Ouders worden actief betrokken bij de bespreking van het formulier en geven schriftelijk toestemming voor de overdracht. * Schoolbesturen verbinden zich ertaan kinderen niet te weigeren op basis van de informatie op het overdrachtsformulier. Bij aanmelding vragen wij ouders naar hun ervaringen met peuteropvang en of toestemming is verleend voor gegevensuitwisseling. Zonder toestemming verstrekken wij geen aanvullende informatie aan derden.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt Integraal Kindcentrum De Repelaer voor jonge kinderen?

Integraal Kindcentrum De Repelaer onderscheidt zich met een gespecialiseerd aanbod voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in hun educatieve reis. Dit omvat onze VE-methode Piramide, die de ontwikkeling van taal, cognitieve vaardigheden en sociaal-emotionele groei stimuleert.

Integraal Kindcentrum De Repelaer onderscheidt zich met een gespecialiseerd aanbod voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in hun educatieve reis. Dit omvat onze VE-methode Piramide, die de ontwikkeling van taal, cognitieve vaardigheden en sociaal-emotionele groei stimuleert.

Kinderopvang Dordrecht
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang
Kindcentrum Dienstverlening

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Voor ons aanbod voor het jonge kind werkt Integraal Kindcentrum De Repelaer nauw samen met erkende kinderopvangorganisaties en VVE-aanbieders in de regio. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en hoogwaardige doorgaande lijn van de peuteropvang naar de basisschool, met gedeelde pedagogische visies en methodieken.
Team | Integraal Kindcentrum De Repelaer in Dordrecht | [2025] Schoolregister