
De resultaten van Integraal Kindcentrum De Repelaer in Dordrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Integraal Kindcentrum De Repelaer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Integraal Kindcentrum De Repelaer bij jullie?
Ontdek hoe goed Integraal Kindcentrum De Repelaer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Repelaer
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolcarrière zouden moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de kritieke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor iedere basisschool in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen op De Repelaer
Het streefniveau legt de lat hoger dan het fundamentele niveau, met als doel dat een significant deel van de leerlingen dit ambitieniveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt per school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit schoolspecifieke percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau, een maatstaf die de onderwijsontwikkeling binnen onze school weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Integraal Kindcentrum De Repelaer?
De overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor zowel kinderen als ouders. Integraal Kindcentrum De Repelaer in Dordrecht begrijpt dit en biedt uitgebreide ondersteuning bij het maken van deze keuze. Wij organiseren in januari een informatieve avond voor ouders, waar de diverse mogelijkheden binnen het voortgezet onderwijs in de regio Dordrecht worden belicht. Daarnaast ontvangt u informatie over open dagen van middelbare scholen. Het bezoeken van deze open dagen met uw kind is essentieel voor een weloverwogen keuze, de praktijk leert dat kinderen hierdoor hun voorkeurschool beter kunnen aangeven. In groep 7 ontvangen u en uw kind een voorlopig schooladvies, gebaseerd op de resultaten van de Adit-toets (afgenomen in oktober) en de observaties van de leerkrachten. Dit vroege advies helpt bij het oriënteren op het vervolgonderwijs. In groep 8 volgen de CITO-toetsen, waarna we in januari opnieuw een voorlopig advies geven tijdens een persoonlijk gesprek. Hierbij kijken we niet alleen naar leerprestaties, maar ook naar de motivatie en het enthousiasme van het kind. Dit advies wordt met u besproken. Het definitieve schooladvies wordt vastgesteld na de doorstroomtoets. Bij afwijkingen nemen wij proactief contact met u op. Uiteindelijk beslissen ouders over de schoolkeuze; ons advies betreft het onderwijsniveau, niet een specifieke school. Aanmelding voor het voortgezet onderwijs vereist een portfolio met daarin de leerlinggegevens, prestaties, werkhouding, getoonde belangstelling, en de wensen van kind en ouders. Wij vullen dit aan met ons schooladvies. U ontvangt een oudergedeelte om in te vullen. Voor aanmeldingen binnen Dordrecht verzorgt De Repelaer de inschrijving; daarbuiten bent u zelf verantwoordelijk. **Tijdpad Schooljaar 2025-2026:** * **Januari:** Voorlopig advies (10-31 jan) * **Januari/Februari:** Doorstroomtoets (27 jan - 16 feb) * **Maart:** Toetsadvies (uiterlijk 15 mrt), Definitief advies (uiterlijk 24 mrt) * **Maart:** Centrale aanmeldweek VO (25-31 mrt) * **Mei:** Besluit toelating middelbare school (uiterlijk 12 mei)
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Kernwaarden bij IKC De Repelaer
Bij Integraal Kindcentrum De Repelaer vormen onze kernwaarden de basis voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Naastenliefde is onze centrale waarde, wat betekent dat iedereen, jong en oud, elkaar met acceptatie en respect benadert. Deze kernovertuiging vertaalt zich in een schoolcultuur waar veiligheid, respect en verdraagzaamheid voorop staan. Wij creëren een omgeving waarin elk kind zich geborgen voelt en waar we actief werken aan het bevorderen van wederzijds respect. Door verschillen tussen kinderen te omarmen en de uniciteit van ieder individu te erkennen, stimuleren we verdraagzaamheid. Ons onderwijs is erop gericht om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke groei en het versterken van hun zelfvertrouwen. Kinderen die zich zelfverzekerd en gewaardeerd voelen, ontwikkelen een gezonde eigenwaarde. Dit stelt hen in staat om zowel zichzelf als anderen met respect te behandelen. Binnen IKC De Repelaer bieden we een leer- en ontwikkelklimaat dat speciaal is ontworpen om de cognitieve, creatieve, sociaal-emotionele en fysieke talenten van elk kind optimaal te laten bloeien.
Veiligheid en geborgenheid
Actieve betrokkenheid bij elkaar
Individueel maatwerk voor elke leerling
Hoe bevordert IKC De Repelaer de sociale ontwikkeling van kinderen?
De aanpak voor sociale ontwikkeling bij IKC De Repelaer is gebaseerd op kernwaarden die gezamenlijk met het team zijn vastgesteld. Een uniek aspect van onze werkwijze is de observatiemethode 'Leerling in beeld', waarbij leerlingen vanaf groep 6 actief betrokken worden bij het beantwoorden van vragen over hun eigen ontwikkeling. Dit biedt waardevolle inzichten, zowel voor de leerling als voor de leerkracht. De integratie van de observatiemethode 'Leerlijnen ParnasSys' in ons leerling- en administratiesysteem zorgt voor een gestroomlijnde registratie en monitoring van de sociale vooruitgang. Voor een gedetailleerd overzicht van onze visie op sociale opbrengsten, verwijzen we u graag naar de betreffende sectie op onze website.
Welke registratiemiddelen worden gebruikt voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt IKC De Repelaer gebruik van de volgende gespecialiseerde registratiemiddelen:
- Leerlijnen ParnasSys
- Leerling in beeld
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?
Voor het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden zet IKC De Repelaer doelgerichte methoden in. Momenteel maken wij gebruik van de volgende methode:
- Kinderen en… hun sociale talenten
Inspectierapport Integraal Kindcentrum De Repelaer: Kwaliteit en Ontwikkeling
Integraal Kindcentrum De Repelaer streeft naar uitstekend basisonderwijs voor alle leerlingen. In november 2016 werd onze locatie Eddingtonweg door de inspectie als 'zwak' beoordeeld. Dit oordeel was gebaseerd op slechts één indicator, namelijk de 'eindresultaten'. Alle andere beoordeelde aspecten van ons onderwijs vielen binnen de 'voldoende' of 'goed' categorieën. Na deze beoordeling hebben wij direct ingezet op verbetering van de eindresultaten. Ons doel was om in 2017 de status 'voldoende' te herwinnen, wat in de terminologie van de inspectie neerkomt op een 'basisarrangement'. In juni 2017 ontvingen we het positieve nieuws dat we het basisarrangement inderdaad terugkregen. Het definitieve inspectierapport van dit vervolgbezoek is inmiddels ook beschikbaar. LEES MEER OVER ONZE VOORTGANG