Integraal Kindcentrum De Repelaer
Standhasenstraat 47
3312 LN Dordrecht

Schoolweging

Schoolweging
32.77
Spreiding
6.9

De schoolweging van De Repelaer is 32,77 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95% geslaagde leerlingen voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit stabiele resultaat (vergelijkingsgemiddelde: 95.23%) onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij een relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32.77).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56.25% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43.5%. Dit percentage ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 55.36%, wat wijst op effectieve borging van cognitieve doelen. De focus op maatwerk in combinatiegroepen draagt mogelijk bij aan deze prestatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 22.58% vmbo-(g)t en 35.48% havo/havo-vwo/vwo (samen 58.06%). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgericht advies (vmbo-b/k: 9.68%), ruim boven het regionale gemiddelde van 9.29%. De brede adviesspreiding - van vmbo-b tot vwo - reflecteert de diverse leerlingenpopulatie en onderwijszorgvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe RepelaerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden gemeten met de toetsen van Cito halverwege (groep 8 in oktober) en aan het einde van ieder leerjaar (vanaf groep 3, eind groep 8 niet meer). Onze manier van onderwijs geven ondersteunt de leerlingen bij het behalen van goede tussenresultaten. Het onderwijs, zoals dat op onze school gestalte krijgt, wordt kort samengevat met de woorden communicatie, veiligheid, betrokkenheid, uitdaging, maatwerk en eigenaarschap en gekenmerkt door: - een vroegtijdige onderkenning van de individuele mogelijkheden van de kinderen - een doorgaande lijn van 0 tot 12 jaar - het op een handelings- en opbrengstgerichte manier aanbieden van de stof - een adequate leerlingzorgstructuur - een veilige en uitdagende leeromgeving voor de kinderen - het centraal stellen van een brede ontwikkeling van het kind, waarin cognitieve, sociale, emotionele, creatieve en lichamelijke aspecten met elkaar in evenwicht zijn - goede onderwijsresultaten - aandacht voor het welbevinden van iedereen die betrokken is bij het onderwijs op onze school - verantwoording afleggen over de behaalde resultaten op alle niveaus We reflecteren op klassenniveau, schoolniveau en bestuursniveau op de behaalde resultaten o.a. tijdens leerling- en groepsplanbesprekingen, het bespreken van trendanalyses, het maken van managementrapportages enz. Persoonsgegevens LVS voor NCO leergroei-rapportages Twee keer per jaar ontvangt onze school vanuit het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) een rapport over de leergroei van onze leerlingen. Hiermee kunnen we de kwaliteit van ons eigen onderwijs verbeteren. We sturen de resultaten van de taal- en rekentoetsen aan het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Voor de koppeling bij het CBS is het nodig dat er ook identificerende gegevens van uw kind(eren) worden meegeleverd. Dit gebeurt uiteraard volgens de AVG. Het gaat hier om het burgerservicenummer, geslacht en geboortedatum (maand + jaar). Het CBS gebruikt deze identificerende gegevens alleen voor de koppeling aan onderwijsdata van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Na koppeling worden deze identificerende gegevens vernietigd. Het CBS zorgt ervoor dat deze onderwijsdata in een veilige omgeving worden opgeslagen. Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Mocht u bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw kind, wilt u dit dan uiterlijk 7 maart laten weten door een e-mail te sturen aan repelaer@h3o.nl? De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Het maken van bezwaar is eenmalig en geldt voor de duur die een kind op eenzelfde school staat ingeschreven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

27.03% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegen een landelijk gemiddelde van 25.27%. Het percentage onderadvisering (16.22%) ligt weliswaar hoger dan de landelijke 11.81%, maar past bij de complexere leerlingenpopulatie. De doorstroomcijfers benadrukken het belang van de intensieve mentorbegeleiding en portfolio-aanpak die de school hanteert.

Sociale ontwikkeling

Onze identiteit is gebaseerd op een aantal centrale waarden. Als kernwaarde geldt: naastenliefde. Voor ons houdt deze waarde in dat iedereen elkaar accepteert en respecteert. Uit deze kernwaarde vloeien de waarden veiligheid, respect en verdraagzaamheid voort. We bieden veiligheid aan degenen met wie we omgaan, zowel kinderen als volwassenen. Respectvol gedrag zorgt er voor dat anderen steeds opnieuw bereid zijn echt met ons om te gaan en wij op onze beurt met hen. Aan verdraagzaamheid ligt ten grondslag dat we verschillen tussen kinderen accepteren en recht doen aan de uniciteit van elk kind. Met onderwijs dat gestoeld is op deze waarden proberen we elkaar zorg te bieden in de echte zin van het woord en een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of in stand houden van het zelfvertrouwen van kinderen. Kinderen met voldoende zelfvertrouwen en eigenwaarde respecteren zichzelf en een ander. Binnen onze school wordt er een leer- en ontwikkelingsklimaat aan de kinderen aangeboden waarbinnen individuele talenten op cognitief, creatief, sociaal-emotioneel en lichamelijk gebied zich optimaal kunnen ontplooien. LEES MINDER

veiligheid

betrokkenheid

maatwerk

Wat is de werkwijze van Integraal Kindcentrum De Repelaer voor sociale ontwikkeling?

Welke registratievorm(en) gebruikt Integraal Kindcentrum De Repelaer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Integraal Kindcentrum De Repelaer?